als dan functie

Bespreek het rekenblad
ilse77
Berichten: 1
Lid geworden op: vr jul 26, 2019 9:40 am

als dan functie

Bericht door ilse77 »

Ik gebruik open office 4.1.1 en ik ben bezig om een standaard opmaak voor een factuur voor een huisartsen praktijk te maken.
Ik heb een kolom waar ik een dropdown menu heb gemaakt waar ik verschillende soorten teksen voor verrichtingen kan plaatsen en dan wil ik in de kolom daarnaast een als dan formule dat ik voor elke keuze in het dropdown menu het juiste bedrag krijg
Ik heb nu de bedragen ook als dropdown menu staan, maar dat wil ik dus dat dat automatisch daar komt te staan.
kan iemand mij helpen hoe deze formule te maken?

De tekst die ik in kolom b heb staan is: telefonisch consult passant en dan moet in kolom C komen te staan 14,65
Maar er zijn dus meer keuze's in het dropdown menu en daar moeten steeds andere bedragen bij.
Ik heb een screenshot van het dropdown menu
Ik heb een screenshot van het dropdown menu
open office 4.1.1
Mac 10.12.6
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: als dan functie

Bericht door RPG »

Volgens mij is het gevraagde niet mogelijk. Je moet de gewenste functie in een aparte cel plaatsen.

Ik denk dat de beste methode is eerst het verzamelen van alle gegevens in een tabel. De gegevens die in rekening gebracht moeten worden moeten natuurlijk ook aan een persoon gekoppeld worden. Naar mijn idee houdt dit ook al in dat er twee tabellen zijn.

Feitelijk verzamel je eerst allerlei gegevens die voor verschillend doeleinden gebruikt kunnen. In een later stadium ga je de verzamelde gegevens gebruiken voor wat gewenst is.

Als thuis gebruiker ben ik niet de goede persoon om iemand echt te adviseren in het ontwerpen van een eigen boekhouding want dat is feitelijk jouw vraag.

Als je door wilt gaan op jouw weg verdiep je niet alleen in kleine functies maar onder zoek ook wat je kunt doen met moeilijke zaken. zoals;
filteren naar een ander werkblad
Rekenkundige bewerkingen uitvoeren op tabel gegevens in een soort database. Dus eerst alle gegevens verzamelen en pas aan het rekenen slaan wanneer het nodig is. Bij het gebruik van een database kan het rekenen in een query gebeuren.

Nu we toch over een database hebben dan is het overwegen van een rapport generator (rapport maken) ook aan te raden. Je kunt dit ook mogelijk doen in een werkblad waarin de gegevens voor eindresultaat worden samen gebracht. Dit vergt nog al studie.

lees ook Boekhouden met spreadsheets Voordat je met zo'n moeilijk project begint.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
cornouws
Berichten: 135
Lid geworden op: do mei 14, 2009 12:43 am
Contacteer:

Re: als dan functie

Bericht door cornouws »

ilse77 schreef:De tekst die ik in kolom b heb staan is: telefonisch consult passant en dan moet in kolom C komen te staan 14,65
Ik zou het oplossen met een aparte tabel, bijvoorbeeld op een ander blad, met twee kolommen: één de waarde die wordt gekozen, in de andere kolom de waarde die moet worden weergegeven.
En dan met de functie VertikaalZoeken
In mijn voorbeeld, wordt in F13 een 'dienst' worden geselecteerd, en moet in G13 de bijbehorende waarde komen.
Die waarden staan in Tarieven.$A$1:$B$24

Code: Selecteer alles

=VERT.ZOEKEN(F13;$Tarieven.$A$1:$B$24;2;0)
Je kunt dat ook uitbreiden, zodat er geen waarde wordt gegeven als er in F geen keuze is gemaakt

Code: Selecteer alles

=ALS(F13<>"";VERT.ZOEKEN(F13;$Tarieven.$A$1:$B$24;2;0);"")
- altijd de meest recente LibreOffice (en soms OpenOffice) op Ubuntu -
extensies fastNAW & CT2N / https://www.mijncloudoffice.nl
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: als dan functie

Bericht door floris v »

Tja, er is speciale factureringssoftware voor huisartsen, waar je meteen de door verzekeraars voorgeschreven codes voor behandelingen bij krijgt. Zo'n programma kost wel een smak geld, maar je moet wel de uren die je aan het opzetten van je eigen factureringsprogramma besteedt als kosten rekenen, tenzij het een hobby is natuurlijk.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: als dan functie

Bericht door RPG »

floris v schreef:Tja, er is speciale factureringssoftware voor huisartsen, waar je meteen de door verzekeraars voorgeschreven codes voor behandelingen bij krijgt.
Ik zou mij niet verbazen dat alle gegevens al aanwezig zijn in een of andere vorm. Het enigste wat dan nog nodig is, is het goed gebruik maken van de gegevens. Als OpenOffice al het standaard programma is dan kan het leren om gaan met de gegevensbronnen(F4) wel aan te raden zijn.

Mogelijk trek je in bovenstaand beschreven geval al de gegevens zo in een writer document. Dat is ook het beste wat normale gebruikers kunnen doen. Formules en andere moeilijke zaken zijn echt voor mensen die het leuk vinden om zich in details te verdiepen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: als dan functie

Bericht door RPG »

OpenOffice heeft veel mogelijkheden om leuk met tabellen om te gaan. Ik heb zelf het idee dat het belangrijk is om de gegevens als een schat te bewaren. Dat betekent voor mij dat ze weinig kans moeten lopen op beschadiging. Ze moeten natuurlijk wel gebruik kunnen worden in andere documenten. Gegevens die in tabellen staan worden toegankelijk voor andere documenten wanneer we er een geregistreerde database van maken. In deze database kunnen we enige tot veel bewerking uitvoeren op deze tabellen. Een van de bewerking is dat we bepaalde velden met elkaar kunnen vermenigvuldigen of andere rekenkundige bewerkingen doen. Ook de volgorde van de velden is aan te passen aan wat we nodig hebben. Een tweede stap is het filteren van de gegevens: In het begin willen we werken vaak werken met alle gegevens later blijkt dat we willen werken met een deel van de gegevens. OpenOffice biedt ruime mogelijkheden. Het is belangrijk om alle mogelijkheden van het filteren van de gegevens door de tijd te leren. Ook de eenvoudige mogelijkheden die werken zonder formules laten veel toe.

Het maken van een werkblad voor een rekening.
Wanneer eenmaal de gegevens verzamelt zijn kunnen ze gebruik worden voor het eindresultaat. Vanuit de gegevensbronnen kunnen de gegevens eenvoudig geplaatst worden in het werkblad. Aangezien we ook de persoonlijke gegevens willen vermelden zoeken we die op in een tabel die we ook in het document hebben staan en steeds automatisch bijgewerkt wordt wanneer het document waarin we nu werken geopend wordt.

afdrukken
Het is verstandig om een printrange te definiëren. Deze print range kan ook gebruik worden voor het afdrukken van een PDF.

Uitleg
In Adressenlijst met gegevens op andere bladen (Toon onderwerp) • OpenOffice.org staat een uitgebreidere uitleg.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie