OPGELOST! Achtergrond cel aanpassen op antwoord

Bespreek het rekenblad
marvinvdh
Berichten: 2
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 2:44 am

OPGELOST! Achtergrond cel aanpassen op antwoord

Bericht door marvinvdh »

Hallo allemaal

Ik probeer een spreadsheet te maken om wat getallen op orde te krijgen,
nou probeer ik ervoor te zorgen dat de achtergrond van een cel groen word als het antwoord van een som op 2 andere cellen gelijk staat aan een getal
dus:

Voorbeeld

____________A___________________b__________________c_______________
1I_______________________I_____artikel___________I___hoeveelheid_____I
2I___Inventaris compleet___I______blik voer________I_________1_________I
3I_______________________I______blik drank_______I_________1_________I

ik wil dus zorgen dat als C2 en C3 opgeteld op 2 uitkomen, A2 groen kleurt zonder de tekst te verwijderen.
ik ben nu al een uur op internet aan het zoeken maar krijg het niet voor elkaar
hopelijk is dit duidelijk genoeg en breek ik geen regels voor posten.

MVG.
Marvin
Laatst gewijzigd door marvinvdh op do jul 11, 2019 2:06 am, 2 keer totaal gewijzigd.
openoffice 4.1.5 op windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Achtergrond cel aanpassen op antwoord

Bericht door RPG »

Volgens mij moet je gewoon een eenvoudige tabel maken. Deze eenvoudige tabel heet databasebereik. Je kunt in deze tabel een extra kolom maken waarin het gevraagde uitgerekend wordt. Daarna kun je de gegevens filteren op wat je wenst.

Als je door wilt gaan met het groen maken van cellen leer dan hoe om te gaan met stijlen en opmaak en voorwaardelijk opmaak. Beiden staan beschreven in de helpfile.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
marvinvdh
Berichten: 2
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 2:44 am

Re: Achtergrond cel aanpassen op antwoord

Bericht door marvinvdh »

hallo weer,

ik ben er eindelijk achter :D
het was veel makkelijker dan ik had verwacht:

selecteer cel die je gekleurd wil hebben (A2 bij mij) -> opmaak ->voorwaardelijke opmaak

hier heb ik gedaan:
nieuw opmaakprofiel -> voer een naam in (groen bij mij) -> achtergrond -> selecteer kleur,

daarna:
voorwaarde 1: formule is: C2+c3=2
celopmaakprofief: groen

dit zorgt ervoor dat als de hoeveelheid die ik tel overeenkomt met wat ik in totaal zou moeten hebben, de cel A2 een groene achtergrond krijgt.


hartelijk dank voor het meedenken!

mvg,
marvinvdh
openoffice 4.1.5 op windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: OPGELOST! Achtergrond cel aanpassen op antwoord

Bericht door RPG »

Ik gebruik zelf nooit voorwaardelijke opmaak. Voor een deel heeft dat te maken met het feit dat ik redelijk kleuren blind ben. Een andere belangrijke reden is dat ik mij meer richt op het filteren van gegevens.

Wanneer je stijlen en opmaak(F11) wilt gaan gebruiken is het verstandig om ook te begrijpen dat je aan stijlen zelf gekozen namen kunt geven. Een belangrijke eigenschap van stijlen is ook dat ze hiërarchisch zijn. Op die manier is het mogelijk om alle gebruikte stijlen een zelfde lettertype te geven en andere zaken te veranderen. Een andere naam of uitleg van hiërarchisch is dat de eigenschappen erfelijk kunt zijn: eigenschappen doorgeven aan de opvolgers.

Als je goede informatie over OpenOffice wilt lezen is het Engelse forum aan te raden. Door het regelmatig te lezen doe je veel kennis op. Het zoeken op internet geeft als belangrijkste resultaat dat de grote bedrijven rijker worden.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie