Kolommen "linken"?

Bespreek het rekenblad
Dominique
Berichten: 8
Lid geworden op: do feb 14, 2019 1:09 pm

Kolommen "linken"?

Bericht door Dominique »

Hallo,

Dus mijn vader heeft in Calc 2 kolommen, A is ARTIEST en B is TITEL
Nu, is er een mogelijkheid in Calc op kolom B te linken aan kolom A zodat elke titel zeker bij de naastliggende artiest blijft?

Mocht hij bijvoorbeeld de Artiesten op alfabetische volgorde zetten dat de titels meeschuiven.

Kzou willen dat ik het beter kon uitleggen maar....bijvoorbeeld dat cel B10 permanent gelinkt is of meeschuift met cel A10.

alvast bedankt. :super:
OpenOffice 3.1 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Kolommen "linken"?

Bericht door RPG »

Een databasebereik houdt de records mooi bij elkaar.
menu --> Gegevens --> Bereik definiëren.
Wel goed op letten dat het databasebereik meegroeit met de gegevens.

Databasedocument
Wanneer je van je gegevens een geregistreerde database maakt is er nog minder kans op het vernietigen van je gegevens. Zie [Tutorial] Het maken van een geregistreerde database. Je kunt je database document gebruiken voor het opzoeken van gegevens. Je gegevens zijn meer beschermd dan wanneer je met de gegevens in het werkblad werkt. Je kunt niet de gegevens veranderen. Je moet van het werkblad reserve kopieën blijven maken.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Dominique
Berichten: 8
Lid geworden op: do feb 14, 2019 1:09 pm

Re: Kolommen "linken"?

Bericht door Dominique »

nice, klinkt veelbelovend maareeh

is het mogelijk hier de dummy versie van te geven want ik ken letterlijk NIKS van Calc en ben een vage poging aan het doen mijn vader te helpen die nog minder van computers kent.
Want ik ben is gaan kijken naar die pop up kader bereik definieren en het lijkt geschreven in een andere taal.
OpenOffice 3.1 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Kolommen "linken"?

Bericht door RPG »

Op het moment dat je besluit iemand anders te gaan helpen met een computerprobleem word je echt niet gelukkig. Want het leerproces is echt wel moeilijk maar ik zie ook geen mogelijkheid om een soort dummy te maken. Aan de andere kant wanneer je een kopie hebt van je gegevens dan kan er ook niet zoveel meer misgaan.

De te volgen stappen
Klik met de muis in de tabel.
menu --> Gegevens --> Bereik definiëren.
Geef de gewenste naam op.
Het bereik is als het goed is automatisch geselecteerd.
De rest is ook ingevuld
Sluit af met op OK te klikken

Het proces is ook altijd te herstellen. Je moet een naam geven aan de tabel en je moet iets lager de gehele tabel selecteren wanneer het nog niet goed is ingevuld. Het maken van een databasedocument is ook gewoon proberen. Maak wel een speciale map waarin alles van dit project komt te staan.

Ik kan nog wel een iets meer algemene regel toe voegen: Meestal is het belangrijk dat de cursor is in het gebied waar je wat mee wilt doen of het gebiedt moet vooraf geselecteerd zijn. Kijk maar naar het verschil in de popup wanneer je het ziet wanneer de cursor is in een leeg werkblad of in een tabel.
Het leren omgaan met computers is met vallen en opstaan. Soms is het een harde leerweg. Ik heb zelf ook wel leergeld betaald maar dat is meer in tijd: geduldig de help file lezen en andere informatie doornemen. Lees dat niet als een nare vervelende opmerking want allerlei waarschuwingen worden pas duidelijk als je merkt dat ze waar zijn.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Kolommen "linken"?

Bericht door floris v »

Bedenk dat dit programma precies doet wat je het opdraagt. En dat dat lang niet altijd is wat je het wil laten doen. Daarom moet je een bestand altijd opslaan voordat je iets moeilijks gaat doen, zoals gegevens sorteren of tekst vervangen door andere tekst. Oefen desnoods eerst met een kopie van een bestaand bestand.

Als ik het goed heb, kun je ook in Calc gewoon alle gegevens selecteren die je wil laten sorteren, dus alle kolommen. Geef je dan de opdracht die te sortrre, dan vraagt Calc eerst op welke kolom(men) er gesorteerd moet worden, dat kan tot drie niveaus diep, bv op achternaam, dan woonplaats, dan straat. Het gaat redelijk intuïtief, maar in het begin is het zeker nogal intimiderend. Bedenk dan dat alle begin moeilijk is. Het is wel belangrijk om te leren werken met Calc en niet te veel terug te vallen op dummy's, want daar leer je niks van.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Kolommen "linken"?

Bericht door RPG »

floris v schreef:Als ik het goed heb, kun je ook in Calc gewoon alle gegevens selecteren die je wil laten sorteren, dus alle kolommen. Geef je dan de opdracht die te sortrre, dan vraagt Calc eerst op welke kolom(men) er gesorteerd moet worden, dat kan tot drie niveaus diep, bv op achternaam, dan woonplaats, dan straat.
Voor zover ik weet wordt in recente versies van ApacheOffice automatische het gebied uitgebreid tot de volledige tabel ook als alleen een kolom geselecteerd is. Je moet het soms wel bevestigen. Het is wel zo dat met bepaalde instellingen je het programma meer kunt dwingen. Maar zelfs met een databasebereik is het mogelijk om je gehele bestand kapot te maken. Het vinden van al die instellingen is bijna onmogelijk voor mensen die het lezen van de handleiding overslaan. Ik denk dat een werkblad ook niet voor die mensen bedoeld is. Ik heb ook geen idee welk programma wel geschikt is maar die zullen er vast wel zijn.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Dominique
Berichten: 8
Lid geworden op: do feb 14, 2019 1:09 pm

Re: Kolommen "linken"?

Bericht door Dominique »

floris v schreef:Bedenk dat dit programma precies doet wat je het opdraagt. En dat dat lang niet altijd is wat je het wil laten doen. Daarom moet je een bestand altijd opslaan voordat je iets moeilijks gaat doen, zoals gegevens sorteren of tekst vervangen door andere tekst. Oefen desnoods eerst met een kopie van een bestaand bestand.

Als ik het goed heb, kun je ook in Calc gewoon alle gegevens selecteren die je wil laten sorteren, dus alle kolommen. Geef je dan de opdracht die te sortrre, dan vraagt Calc eerst op welke kolom(men) er gesorteerd moet worden, dat kan tot drie niveaus diep, bv op achternaam, dan woonplaats, dan straat. Het gaat redelijk intuïtief, maar in het begin is het zeker nogal intimiderend. Bedenk dan dat alle begin moeilijk is. Het is wel belangrijk om te leren werken met Calc en niet te veel terug te vallen op dummy's, want daar leer je niks van.

snap ik maar ik werk normaal Nooit met dit soort programma's.
Mijn vader heeft dit nu gebruikt om handmatig al zijn vinyl single's in te zetten.
Dus hij heeft gewoon A de artiest ingevuld en in B de titel, na een maand ingeven (met 2 vingertjes typen kan hij juist) ontdekt hij dat hij natuurlijk de single's ingeeft zoals hij ze vastpakt en dat deze helemaal niet alfabetisch staan.
Dan heeft hij ergens een soort van sorterings functie gebruikt waarbij alle artiesten dus tabel A is ge-alfabetiseerd maar de titels zijn blijven staan en uiteraard opgeslagen en het pas een maand later gezien.

Dan heb ik over vele maanden tijd handmatig een voor een alle titel ge-googeld en terug gezet bij de juiste artiest.

Daarom dat ik nu rondkijk aangezien alle gegevens terug juist staan of er een mogelijkheid is om cellen aan elkaar vast te zetten zodat waar bv. de inhoud van A100 ook naartoe gaat dat de inhoud van B100 volgt.

Maar dat blijkt niet zo simpel te zijn als een soort van "Houdt A en B samen commando"
OpenOffice 3.1 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Kolommen "linken"?

Bericht door RPG »

Dominique schreef:Maar dat blijkt niet zo simpel te zijn als een soort van "Houdt A en B samen commando"
Een werkblad houd in dat de gegevens naar hartenlust gemixt kunnen worden. Er zijn enkele manieren die helpen om dit verminderen of te voor komen.

Op tijd bijwerken van software
Nieuwere versies van ApacheOffice en LibreOffice waarschuwen de gebruiker als het gebeurd maar het is nog steeds mogelijk om de waarschuwingen te negeren.

Databasebereik
Het maken van een databasebereik en het gebruik maken van de bijbehorende knoppen maakt het ook al niet zo gemakkelijk om de gegevens te vernietigen maar wij zijn de baas over de computer dus kunnen we de gegevens ook vernietigen.

Een geregistreerde database 1
Het maken van een geregistreerde database van een werkblad is een beter middel om de gegevens te beschermen. We moeten dan wel via die geregistreerde database werken. Volgens mij is het sorteren van een enkele kolom uit de tabel en de rest van de tabel in de originele toestand te laten staan onmogelijk. Bovendien als het wel zou gebeuren blijven de originele gegevens gewoon onberoerd staan.

Een geregistreerde database 2
Een geregistreerde database is de aanbevolen methode om te werken met tabellen in welke versie van OpenOffice dan ook.

Alle moeilijke woorden laten zich in de Nederlandse helpfile gemakkelijk opzoeken als ook op dit forum. Verstandig is misschien om het op te zoeken in beide plaatsen. Dit forum heeft rechts boven een zoek mogelijkheid.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Kolommen "linken"?

Bericht door floris v »

Dominique schreef: snap ik maar ik werk normaal Nooit met dit soort programma's.
Mijn vader heeft dit nu gebruikt om handmatig al zijn vinyl single's in te zetten.
Dus hij heeft gewoon A de artiest ingevuld en in B de titel, na een maand ingeven (met 2 vingertjes typen kan hij juist) ontdekt hij dat hij natuurlijk de single's ingeeft zoals hij ze vastpakt en dat deze helemaal niet alfabetisch staan.
Dan heeft hij ergens een soort van sorterings functie gebruikt waarbij alle artiesten dus tabel A is ge-alfabetiseerd maar de titels zijn blijven staan en uiteraard opgeslagen en het pas een maand later gezien.

Dan heb ik over vele maanden tijd handmatig een voor een alle titel ge-googeld en terug gezet bij de juiste artiest.

Daarom dat ik nu rondkijk aangezien alle gegevens terug juist staan of er een mogelijkheid is om cellen aan elkaar vast te zetten zodat waar bv. de inhoud van A100 ook naartoe gaat dat de inhoud van B100 volgt.

Maar dat blijkt niet zo simpel te zijn als een soort van "Houdt A en B samen commando"
Dat is beroerd, maar het is ook precies het soort ellende dat js kunt verwachten als je lukraak maar wat gaat doen met een geavanceerd programma dat je niet kent. Helaas is het ook niet eenvoudig te herstellen. Opnieuw de gegevens invoeren aan de hand van de stapel singles van je vader was misschien nog minder werk geweest als je snel kunt typen. Bedenk wel dat het maken van zulke fouten bij het leven hoort. Wie maakt er nooit een blunder? Het gaat er niet om dat je nooit fouten maakt. Het gaat erom dat je een werkwijze aanleert waardoor je de schade van fouten minimaliseert.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Plaats reactie