geld vermenigvuldigen met uren

Bespreek het rekenblad
Musje777
Berichten: 2
Lid geworden op: di sep 09, 2014 7:52 pm

geld vermenigvuldigen met uren

Bericht door Musje777 »

Is het mogelijk om in een spreadsheet het uurloon te vermenigvuldigen met de gewerkte uren? en zo ja, hoe? wat is de formule?
OpenOffice 3.1 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: geld vermenigvuldigen met uren

Bericht door RPG »

Hallo

Als de getallen goed zijn in gevoerd dan is het gewoon uren * uurloon.

Getallen zien er in het spreadsheet vaak verschillend uit. Dit is afhankelijk van de opmaak van getallen. De opmaak van het getal bepaalt wat je ziet.
uit de help file schreef:OpenOffice behandelt de datum/tijdwaarden intern als een numerieke waarde. Als u de numerieke opmaak Getal aan een datum- of tijdwaarde toewijst, zal bijvoorbeeld 01/01/2000 12:00 PM worden omgezet in 36526,5. De waarde die aan de komma voorafgaat komt overeen met de datum; de waarde achter de komma komt overeen met de tijd. Als u deze nummerieke weergave van een datum of tijd niet wil zien moet u de getalnotatie wijzigen in een datum- of tijdweergave. Teneinde dit te doen selecteert u de cel die de datum- of tijdwaarde bevat, roep dan het contextmenu op en selecteer Cellen opmaken. Het tabblad Getallen bevat de functies voor het definiëren van de getalnotatie.
De helpfile
In het begin is het moeilijk grip te krijgen op OpenOffice maar ook op de help file. Ik heb gemerkt dat er twee methoden zijn om te vinden in de help file van wat je nodig heb.

Zoek eerst het programma op waar je wat van wilt weten in dit geval werkbladen. Klik op het vraagteken zodat de zaak uitklapt. Zoek daarna naar functietypen en operatoren. Zorg ook dat dat uit klapt. Zorg daarna naar : datum en tijd functies. Dubbel klik daarop.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: geld vermenigvuldigen met uren

Bericht door RPG »

Hallo

Mijn parate kennis was niet volledig. Wanneer er met mooi getoonde uren gewerkt wordt dan is het nodig om op enig moment het getal met 24 te vermenigvuldigen. Wanneer dit gedaan wordt is volkomen afhankelijk hoe het een en ander getoond wordt. Merk op dat dan ook de opmaak van een cel veranderd moet worden. Het door krijgen en het goed toepassen van het een en ander kost soms nog wel wat tijd.

dus soms kan het nodig zijn om dit te gebruiken:
uren * uurloon * 24

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: geld vermenigvuldigen met uren

Bericht door floris v »

Voer de werktijden in als tijden, met de notatie 3:14(:34), dus uren, dubbele punt, minuten (, dubbele punt, seconden). Rechtsklikken in de cel en in Cellen opmaken, tab Getallen instellen op Tijd. Tijden worden in Calc opgeslagen als fractie van een etmaal, dus je moet, zoals Romke al schreef, die waarde met 24 vermenigvuldigen. Als de werktijden in kolom A staan en het uurtarief in K2, dan krijg je de formule

Code: Selecteer alles

=A3*K2*24
Het ligt voor de hand de bedragen op te maken als Valuta.
Al deze informatie is in de Help te vinden, bij de tab Index hoef je maar opmaak;cellen in te voeren, daar staat het netjes bij elkaar.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Musje777
Berichten: 2
Lid geworden op: di sep 09, 2014 7:52 pm

Re: geld vermenigvuldigen met uren

Bericht door Musje777 »

uren*uurloon*24 werkt!

dankjewel Romke en ook de anderen bedankt voor het meedenken :super:
OpenOffice 3.1 op Windows 7
hygicell
Berichten: 3
Lid geworden op: vr feb 05, 2010 12:08 pm

Re: geld vermenigvuldigen met uren

Bericht door hygicell »

dank voor de tips, het werkt !
ik heb er ook eentje:
stel dat het uurloon in A1 staat,
schrijf in je formule het uurloon als $A$1,
dan kan je die formule overal kopiëren
OpenOffice 3.1.1 op Windows XP SP3
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: geld vermenigvuldigen met uren

Bericht door eremmel »

Als we toch met tips aan de gang gaan, het kan nog handiger. De cel waar de uurloonwaarde in staat kun je de naam 'uurloon' geven, dus geen gerommel met $A$1 meer:
20190313 211704-Geen titel 1 - OpenOffice Calc.png
Selecteer veld A2 en vul 'uurloon' in waar staat A2 groene cirkel.

Je kunt die gegeven namen terug vinden onder Menu: Invoegen -> Namen -> Definiëren... Of Ctrl-F3 gebruiken.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: geld vermenigvuldigen met uren

Bericht door RPG »

Ik wist niet dat je op die manier aan een cel of een celbereik een naam kon geven. Het is wel een bevestiging van mijn idee dat het steeds opnieuw lezen van delen van de helpfile buitengewoon belangrijk is. Het is belangrijk om iets te ontdekken wat voordien niet begrepen is of in een latere versie als verbetering is ingebracht.

Persoonlijk ben ik nooit van de toolbars geweest maar begin van idee te veranderen. Feitelijk moet ik het anders zeggen: Ik begin ook toolbars te waarderen die voordien niet gebruikte.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: geld vermenigvuldigen met uren

Bericht door eremmel »

Romke, grappig is dat ik kan me niet herinneren dat ik het ooit anders heb gedaan... Erik
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Plaats reactie