Alleen een enkele kolom gesorteerd

Bespreek het rekenblad
Dominique
Berichten: 8
Lid geworden op: do feb 14, 2019 1:09 pm

Alleen een enkele kolom gesorteerd

Bericht door Dominique »

Beste,

Mijn vader (bijna onbestaande pc kennis) was al zijn platen in een calc formulier aan het zetten.
eerste kolom de artiest, 2de de titel, 3de het jaar van de plaat.
Nu heeft hij alles alfabetisch willen zetten maar enkel de eerste kolom met de artiesten namen is alfabetisch gesprongen.

De titels en jaartallen zijn dus niet gevolgd waarbij nu alles door elkaar staat.

Hij heeft al opgeslagen uiteraard.

Is hier ergens nog een manier om dit recht te zetten of moet ik hem zeggen dat elke titel en jaar terug manueel moeten worden gelinkt aan de eerste kolom 'artiest'
We hebben het hier over zo een 3000 rijen trouwens.

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door RPG op do feb 14, 2019 1:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Meer zeggende titel geplaatst
OpenOffice 3.1 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: AAAARGH *help*

Bericht door RPG »

De gemaakte backup gebruiken
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Dominique
Berichten: 8
Lid geworden op: do feb 14, 2019 1:09 pm

Re: AAAARGH *help*

Bericht door Dominique »

U gaat ervan uit dat mijn vader op een bepaald moment een back up heeft gemaakt voor hij het wilde alfabetiseren of maakt Calc automatisch back ups?
OpenOffice 3.1 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: alleen een enkele kolom gesorteerd

Bericht door RPG »

Volgens mij moet je de gegevens bij elkaar kopieren in een nieuw tabblad.

Plaats eerst alleen de artiesten namen in een apart werkblad.
daarna titel en jaar in een apart werkblad.

Daarna gegevens knippen uit de verkeerde werkbladen en plakken in het nieuwe werkblad.

Ik heb het idee dat dit een goed methode is daar de lijsten die verkeerd zijn krimpen en de nieuwe lijst groeit. Maak altijd regelmatig backups je weet nu waar ze voor zijn.

Maak wel databasebereiken voor alle gegevens.
menu --> gegevens --> Bereikdefinieren

Dit is een goede les om enige tijd te besteden aan het lezen van een helpfile. Misschien is het beter om over te stappen naar LibreOffice want ik geloof dat het daar niet zo gemakkelijk gebeurd.

Kijk ook in de map waar het gebruikers profiel staat. Misschien staat ook daar een backup.

Gebruikers of users profiel
Lees de link voor informatie. Probeer eens het user profiel te vernieuwen. Het is soms een oplossing voor allerlei problemen. Lees wel goed de aanwijzingen delete niet het userprofiel maar geeft het een andere naam nadat je OpenOffice hebt afgesloten incluis de snelstarter die rechts onder op de toolbar staat. En lees de link voor informatie
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Alex
Berichten: 103
Lid geworden op: do feb 25, 2010 8:46 pm

Re: AAAARGH *help*

Bericht door Alex »

Dominique schreef:U gaat ervan uit dat mijn vader op een bepaald moment een back up heeft gemaakt voor hij het wilde alfabetiseren of maakt Calc automatisch back ups?
Windows maakt automatisch backups: in de Verkenner rechtsklikken op de bestandsnaam, Eigenschappen, tabblad Vorige versies.
En ja, Calc maakt ook automatisch backups, maar dat moet je wel eerst aanzetten.
AOO 4.1.15 & LO 24.2 op Windows 10
Dominique
Berichten: 8
Lid geworden op: do feb 14, 2019 1:09 pm

Re: AAAARGH *help*

Bericht door Dominique »

Alex schreef:
Dominique schreef:U gaat ervan uit dat mijn vader op een bepaald moment een back up heeft gemaakt voor hij het wilde alfabetiseren of maakt Calc automatisch back ups?
Windows maakt automatisch backups: in de Verkenner rechtsklikken op de bestandsnaam, Eigenschappen, tabblad Vorige versies.
En ja, Calc maakt ook automatisch backups, maar dat moet je wel eerst aanzetten.
rechtsklikken op de bestandsnaam zeg je, enig idee waar ik deze bestandsnaam moet gaan zoeken? ergens in de openoffice map neem ik aan.
Ik heb inderdaad de recovery functie gevonden en die "saved" elke 15 minuten maar in de openoffice map onder back ups was niets te vinden.
OpenOffice 3.1 op Windows 7
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Alleen een enkele kolom gesorteerd

Bericht door floris v »

OpenOffice slaat bestanden standaard op in de map Mijn Documenten.

Dit is een frustrerende ervaring, maar ik vrees dat er weinig anders opzit dan de eerste lolom handmatig te herstellen. Ik ben zelf heel wat keren geconfronteerd met ee vrrvelende eigenschap van computers dat se altijd precies doen wat je ze opdraagt, wat lang niet altijd is wat je ze wil laten doen.
Als je een ingrijpende bewerking gaat uitvoeren op een document, zoals regels sorteren of een ingewikkelde vervangopdracht waarbij je niet zeker weet of die geen ongewenste effecten heeft, slad dan eerst het docujent op met een nieuwe naam, voer de opdracht uit, sla weer op met een nieuwe naam en ga dan rustig na of het allemaal goed is gegaan. Zo voorkom je dat je per ongeluk de bewerkte versie over de reservekopie heen schrijft. Als je vader n8g niet zo veel ervaring met computers heeft, is het ook aan tecraden vaak met een nieuwe naam op te slaan.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Alleen een enkele kolom gesorteerd

Bericht door RPG »

Dominique schreef:Ik heb inderdaad de recovery functie gevonden en die "saved" elke 15 minuten maar in de openoffice map onder back ups was niets te vinden.
Als je diverse versie van OpenOffice op de computer in gebruik heb gehad dan is het belangrijk om wel de actieve map zien te vinden dat staat beschrven in de link die eerder geplaatst is. Overigens is recovery naar mijn idee niet hetzelfde als backup. Recovery staat voor het feit dat OpenOffice kan crashen en daar wordt ook informatie voor weggeschreven.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Alex
Berichten: 103
Lid geworden op: do feb 25, 2010 8:46 pm

Re: AAAARGH *help*

Bericht door Alex »

Dominique schreef:rechtsklikken op de bestandsnaam zeg je, enig idee waar ik deze bestandsnaam moet gaan zoeken? ergens in de openoffice map neem ik aan.
Ik heb inderdaad de recovery functie gevonden en die "saved" elke 15 minuten maar in de openoffice map onder back ups was niets te vinden.
Je moet de boel wel goed uit elkaar houden. Zowel Windows als OO maakt backups, onafhankelijk van elkaar.
OO maakt, als je dat aangezet hebt, een backup van de vorige toestand van elk bestand dat je verandert. Die komt in de map backups in de profielmap.
Windows maakt sinds Vista backups van recente toestanden van elk bestand dat je verandert. Na een poosje verdwijnen ze vanzelf, dus wacht niet te lang. Ze staan niet in een aparte map. In mijn vorige bericht staat hoe je ze vindt.
AOO 4.1.15 & LO 24.2 op Windows 10
Dominique
Berichten: 8
Lid geworden op: do feb 14, 2019 1:09 pm

Re: Alleen een enkele kolom gesorteerd

Bericht door Dominique »

Als het enkel vista is zal ik ze niet vinden want zijn laptop draait op Windows 7.
Ik zal de volgende keer als ik hem zie is tussen Mijn Documenten gaan kijken want de Backup folder van OO zelf was al zeker leeg.

Inderdaad de Recovery is eerder voor crashen en helpt in dit geval niet.

Manuele optie is gewoon van de eerste Artiesten tabel alfabetisch te zetten, de 2 tabel met de titels volledig handmatig bij de juiste artiest te zetten (het zijn er maar een 4000) en eens dat gedaan is misschien toch de titel tabel maar is vastzetten aan de artiesten tabel zodat om het zo te zeggen A10 en B10 niet meer verschuiven.
OpenOffice 3.1 op Windows 7
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Alleen een enkele kolom gesorteerd

Bericht door floris v »

Als alleen de eerste kolom gesorteerd is, zouden de andere twee nog intact moeten zijn, en dan hoef je alleen de kolom met de artiesten dus te herstellen.
Verder zul je je moeten verdiepen in hoe het sorteren gaat, anders gaat het heel makkelijk weer mis.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Alex
Berichten: 103
Lid geworden op: do feb 25, 2010 8:46 pm

Re: Alleen een enkele kolom gesorteerd

Bericht door Alex »

Dominique schreef:Als het enkel vista is zal ik ze niet vinden want zijn laptop draait op Windows 7.
SINDS Vista.
AOO 4.1.15 & LO 24.2 op Windows 10
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Alleen een enkele kolom gesorteerd

Bericht door eremmel »

Ik werk met W7 Pro en als ik in de verkenner op een bestand klik met rechter muis kan ik kiezen 'herstellen vorige versie' (o.i.d.: vertaald uit het Engels).
Dus met een beetje geluk....
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Dominique
Berichten: 8
Lid geworden op: do feb 14, 2019 1:09 pm

Re: Alleen een enkele kolom gesorteerd

Bericht door Dominique »

kzal het de volgende keer als ik hem zie is proberen.
thanks.
OpenOffice 3.1 op Windows 7
Alex
Berichten: 103
Lid geworden op: do feb 25, 2010 8:46 pm

Re: Alleen een enkele kolom gesorteerd

Bericht door Alex »

Wacht niet te lang want die backups van Windows verdwijnen na verloop van tijd.
AOO 4.1.15 & LO 24.2 op Windows 10
Plaats reactie