Voorwaardelijke opmaak overnemen uit tabel

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
amlbl
Berichten: 8
Lid geworden op: wo jan 23, 2019 2:02 pm

Voorwaardelijke opmaak overnemen uit tabel

Bericht door amlbl »

Beste,
Gegeven een lijst cellen, elk met een eigen inhoud (bv de getallen 1..20) en een eigen opmaak.
Ik zou met voorwaardelijk opmaak en een functie voor een cel, afhankelijk van de waarde hiervan, de overeenkomstige opmaak uit de lijst willen overnemen.
Vb: stel dat de derde waarde van de lijst '3' bevat en rode achtergrond heeft. Als de cel '3' bevat zou zijn opmaak eveneens rood moeten zijn.
Kan U mij hiervoor op weg helpen?
Dank bij voorbaat.
mvg
Windows 10 Home, steeds recentste update.
OpenOffice, momenteel 4.1.5, maar wordt regelmatig updated
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Voorwaardelijke opmaak overnemen uit tabel

Bericht door RPG »

Ik weet niet of ik de meest aangewezen persoon ben om je vraag te beantwoorden daar ik nooit voorwaardelijkopmaak gebruik. Maar er is ook veel overeenkomst tussen gewone opmaak en voorwaardelijkeopmaak. Voor gewone opmaak is een goede kennis nodig van Stijlen en Opmaak. Voor gewone opmaak in jouw toepassing kan het beste een stijl gedefineerd worden.Voor de gewenste kleur wordt opnieuw een stijl gedefineerd waar alleen de kleur in aangegeven wordt. Deze kleurstijl moet afhankelijk zijn van de basisstijl Aangezien je 20 kleuren wilt hebben heb je 20 kleur-stijlen nodig. Al deze kleurstijlen moeten hiërarchisch afhankelijk van de basisstijl zijn. Ik denk dat je voorlopig hier de kern van het probleem heb: Maak een basisstijl en het gewenste aantal kleurstijlen die hiërarchisch goed geordend zijn.

OpmaakProfiel of Stijl
Het woord opmaakprofiel is ook een woord waarop je kunt zoeken in de help file. Ik gebruik vaak het woord Stijl omdat ik ook veel met de Engelse versie werk waar het Style gebruikt wordt.

Als je eenmaal de 20 stijlen hebt kun je je gaan verdiepen in het toepassen van de stijlen. Er bestaat een functie OPMAAKPROFIEL en een functie KIEZEN.

Algemeen advies
Ik zou eerst veel gegevens verzamelen en kijken hoe je zonder veel problemen informatie uit die gegevens kunt halen. Ik denk dat het filteren van gegevens vaak sneller informatie toont dan voorwaardelijke opmaak. Naar mijn idee is het beste om de gegevens zo onbewerkt mogelijk te bewaren.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Voorwaardelijke opmaak overnemen uit tabel

Bericht door RPG »

Ik heb na enig zoeken een draad gevonden op het Engelse forum. Villeroy geeft daar ook een mooi voorbeeld. In principe volgt hij een zelfde idee als wat ik beschreef. Dat is ook niet verwonderlijk daar mijn uitleg gebaseerd was op eerdere beschrijvingen van Villeroy.
How should I apply conditional formatting to achieve this? (View topic) • Apache OpenOffice Community Forum

Bij het zoeken op het Engelse forum zal ik bijna altijd een naam van een toonaangevende auteur meenemen over het onderwerp. Heel vaak is dat Villeroy als het betrekking heeft op Calc of macro's.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
cornouws
Berichten: 135
Lid geworden op: do mei 14, 2009 12:43 am
Contacteer:

Re: Voorwaardelijke opmaak overnemen uit tabel

Bericht door cornouws »

amlbl schreef:Beste,
Gegeven een lijst cellen, elk met een eigen inhoud (bv de getallen 1..20) en een eigen opmaak.
Ik zou met voorwaardelijk opmaak en een functie voor een cel, afhankelijk van de waarde hiervan, de overeenkomstige opmaak uit de lijst willen overnemen.
Vb: stel dat de derde waarde van de lijst '3' bevat en rode achtergrond heeft. Als de cel '3' bevat zou zijn opmaak eveneens rood moeten zijn.
LibreOffice (https://nl.libreoffice.org/download/) heeft sinds enkele jaren veel meer mogelijkheden voor voorwaardelijke opmaak.
Recent verscheen een (vooralsnog Engelstalig) handboek met alle uitleg:
https://blog.documentfoundation.org/blo ... fice-calc/
- altijd de meest recente LibreOffice (en soms OpenOffice) op Ubuntu -
extensies fastNAW & CT2N / https://www.mijncloudoffice.nl
amlbl
Berichten: 8
Lid geworden op: wo jan 23, 2019 2:02 pm

Re: Voorwaardelijke opmaak overnemen uit tabel

Bericht door amlbl »

Jullie antwoorden hebben mij nieuwe inzichten verschaft, waarvoor dank.
Ik heb dan ook een oplossing geformuleerd die het gestelde doel bereikt, alhoewel ze misschien voor kenners niet zo elegant lijkt.
In het bijgevoegde bestand zit een testblad en een blad waarin mijn oplossing beschreven wordt.
Spijtig genoeg blijkt deze oplossing alleen geldig in het .odt formaat. Als ik ze safe als .xls en terug open met OpenOffice, werkt er niet veel van. Idem als deze .xls direct met Microsoft Excel wordt geopend.
Vermits compatibiliteit tussen OpenOffice, LibreOffice en MS Excel voor mij zeer belangrijk is, zit ik terug bij af.
Bijlagen
Test.ods
(12.17 KiB) 220 keer gedownload
Windows 10 Home, steeds recentste update.
OpenOffice, momenteel 4.1.5, maar wordt regelmatig updated
cornouws
Berichten: 135
Lid geworden op: do mei 14, 2009 12:43 am
Contacteer:

Re: Voorwaardelijke opmaak overnemen uit tabel

Bericht door cornouws »

amlbl schreef:Als ik ze safe als .xls en terug open met OpenOffice, werkt er niet veel van.
Als ik opsla als xlsx, sluit en weer open, zie ik geen verschil met de ods.
Als ik kleur op Neen zet, is alles zwart wit; kies in in C15 V, dan wordt het rood.
Maar misschien zie ik iets over het hoofd?
- altijd de meest recente LibreOffice (en soms OpenOffice) op Ubuntu -
extensies fastNAW & CT2N / https://www.mijncloudoffice.nl
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Voorwaardelijke opmaak overnemen uit tabel

Bericht door RPG »

Mijn eerste vraag is eigenlijk wat moet er in het programma beheert worden?

Er is te overwegen om het programma in verschillende versies te schrijven. Je kunt dan aansluiten bij de sterkste kanten van het programma waar je op dat moment voor schrijft. Soms kom je door het gebruik van de verschillende programma's op andere gedachten.

Ik begrijp het geheel nog niet maar ik zal er nog iets verder naar kijken.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Voorwaardelijke opmaak overnemen uit tabel

Bericht door RPG »

Ik heb een link gegeven naar een draad waarin Villeroy een voorbeeld gegeven heeft van toegepaste conditional opmaak. Naar mijn idee heb je dat niet voldoende bekeken. Als ik dat voorbeeld goed begrijp moet je een goede tabel maken waarin alle stijlen staan. Ik moest wel een derde keer kijken voordat ik het rekenwerk in de door jouw gemaakte formule zag. De tabel die Villeroy maakt en gebruikt voorkomen veel forumles en rekenwerk.

Misschien is het noodzakelijk ook om een goed begrip van Vert.zoeken te krijgen. Je kunt hier voor een grote tabel gebruiken waarbij in de eerste kolom gezocht wordt op een waarde en het resultaat dat teruggegeven worden verder op staat. De teruggegeven waarden zijn namen van stijlen. Je moet ook weten en leren dat je feitelijk met twee moeilijk georganiseerde gegevens werkt:
a) de opzoektabel
b) Alle gemaakte stijlen.

Ik denk dat het maken van deze structuur erg belangrijk is voor de rest.

Ik zou deze structuur eerst maken alleen voor de kleuren en kijken of het werkt. Wanneer het goed werkt heb ik het idee dat het zwart-wit maken niet zo moeilijk meer is.

Het begrijpen van de hiërarchie in de stijlen is ook buitengewoon belangrijk.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
amlbl
Berichten: 8
Lid geworden op: wo jan 23, 2019 2:02 pm

Re: Voorwaardelijke opmaak overnemen uit tabel

Bericht door amlbl »

Beste Cornouws,

In de ods versie van mijn vb werkt alles inderdaad naar behoren. Wanneer je met de dropdown keuzelijst een andere waarde kiest, wordt de kleur van de met die nieuwe waarde overeenkomende waarde uit de tabel overgenomen (W=groen, V=rood, ….). Dat werkt dus prima voor ods in OpenOffice en LibreOffice.
Het probleem begint in de .xlsx versie.
OpenOffice kan zover ik kan zien niet opslaan in xlsx. Blijkbaar kan OpenOffice wel een .xlsx openen. Als je eerst langs LibreOffice passeert om een .xlsx te maken, die dan opent in OpenOffice, dan werkt het ook niet correct.
LibreOffice kan wel opslaan in xlsx. Echter, als je dat bestand dan opent met MSExcel, dan krijg ik in eerste instantie een fout 'Er zijn problemen aangetroffen in bepaalde inhoud van test.xls …..' . Je kan verder gaan, Excel 'repareert' blijkbaar één en ander. De keuzelijst werkt dan echter niet meer.
Ook als je in MSExcel de .ods versie opent, werkt het niet.
Er is dus duidelijk een probleem met compatibilteit


Beste Romke,

Je opmerking om verschillende versies te maken die de eigenschappen van elk programma gebruiken (en hun respectievelijke fouten uit de weg gaat) is uiteraard pragmatisch vanuit een technisch standpunt, maar m.i. tactisch niet juist. We zitten in een markt waarin MSOffice het overweldigend grootste marktaandeel heeft. Als je een ander product (OpenOffice, LibreOffice, …) als uitdager wil positioneren is compatibiliteit met de marktleider van levensbelang. Je mag gebruikers in principe dan ook alleen producten aanbieden die foutloos op alle platformen werken. Bovendien dien je de ontwikkel- en onderhoudsinspanning onder controle houden. Maar waarschijnlijk zijn dit geen overwegingen die we op een technisch forum moeten behandelen.

Verder heb ik het vb van Villeroy volledig toegepast. Hij definieert een meer-dimensionele tabel met in de eerste kolom de waarden en in de tweede (enz...) de (tekstuele) naam van een stijl. Deze wordt dan met VERT.ZOEKEN opgehaald en met OPMAAKPROFIEL toegepast in de conditionele opmaak..
Dat is exact wat ik doe, met twee uitzonderingen
• Ik zet in de tweede kolom een cijfer van 1..10 waarmee ik ook de naam van mijn stijlen samenstel
• Er is nog dat fantasietje van kleurkeuze ja/neen
Om één en ander te elimineren, heb ik het voorbeeld gewijzigd. Ik heb in de tweede kolom geen cijfer 1..10 gezet, maar wel de volledige naam (bv KleurResultaat1) en ik heb die (ingewikkelde?) samenstelling eruit gehaald. Het resultaat is hetzelfde. Alles werkt, zowel in LibreOffice als OpenOffice, maar ik krijg dezelfde verschijnselen wanneer ik MSExcel gebruik.
Een tweede poging houdt in dat de complexiteit van de formule in de conditionele opmaak verminderd wordt. Ik haal het effect van KleurGebruiken=Ja/Neen er uit.
Ook dat helpt niet.


Ter zake …
Het enige effect dat ik heb kunnen wegwerken is de initiële fout die MS Excel geeft.
Tot op heden had ik in de conditional format niet expliciet een stijl ingegeven. Voor OpenOffice en LibreOffice betekend dit blijkbaar ‘gebruik stijl Standaard’. IN MSExcel zie je in de voorwaardelijke opmaak de melding dat er geen stijl is gedefinieerd. Als je in het voorbeeld dus voor alle keuzevelden in de voorwaardelijke opmaak een stijl aangeeft (ik gebruikt achtergrond rood en benoemde die als ‘Rood’) dan krijg je die fout niet meer in MS Excel. Alleen werkt het geheel nog niet.
Aangepast vb als bijlage.

Ik zoek nog wat verder.
Bijlagen
Test2.ods
(21.95 KiB) 219 keer gedownload
Windows 10 Home, steeds recentste update.
OpenOffice, momenteel 4.1.5, maar wordt regelmatig updated
cornouws
Berichten: 135
Lid geworden op: do mei 14, 2009 12:43 am
Contacteer:

Re: Voorwaardelijke opmaak overnemen uit tabel

Bericht door cornouws »

Dank voor je reactie,
amlbl schreef:... LibreOffice kan wel opslaan in xlsx. Echter, als je dat bestand dan opent met MSExcel, dan krijg ik in eerste instantie een fout 'Er zijn problemen aangetroffen in bepaalde inhoud van test.xls …..' . Je kan verder gaan, Excel 'repareert' blijkbaar één en ander. De keuzelijst werkt dan echter niet meer.
Ook als je in MSExcel de .ods versie opent, werkt het niet.
Er is dus duidelijk een probleem met compatibilteit.
Ja dat klopt. Het is een droeve zaak dat Excel nog niet goed met ISO standaard odf/ods overweg kan.
Dank voor je uitleg ook - dit is duidelijker dan het eerdere 'werkt er niet veel van' ;)
Ik zal eens kijken welke issues er voor LibreOffice zijn rond dit punt. Er wordt veel verbeterd aan de ondersteuning van de Microsoft-formaten, maar er zijn nog lacunes.
Als uitwisseling met anderen nodig is, kun je ze (het beste..) adviseren LibreOffice ook te installeren; eet de MS-installatie niet weg,
En anders proberen of het werkt met opslaan als xls.
- altijd de meest recente LibreOffice (en soms OpenOffice) op Ubuntu -
extensies fastNAW & CT2N / https://www.mijncloudoffice.nl
amlbl
Berichten: 8
Lid geworden op: wo jan 23, 2019 2:02 pm

Re: Voorwaardelijke opmaak overnemen uit tabel

Bericht door amlbl »

Beste Cornouws,
Dank.
De tip te proberen in xls helpt niet. zo ben ik oorspronkelijk begonnen (oa vermits OpenOffice, waarmee ik initieel werkte, geen xlsx formaat kan aanmaken).
Ook anderen aanraden LibreOffice te installeren zal niet helpen. Immers, iedereen houdt zo'n beetje zijn smaak aan. Die hard MsExcellers kan je evenmin overtuigen als adepten van OpenSource. Daarom geef ik ook zo veel belang aan die compatibiliteit issue. Dat is trouwens m.i. het enige logische pad dat kan gevolgd worden in de verdediging tegen MS, tenzij men natuurlijk op een hoger niveau (landelijk, Europees, ...?) de OpenStandaard actief zou omarmen. Quod Non.
mvg
Windows 10 Home, steeds recentste update.
OpenOffice, momenteel 4.1.5, maar wordt regelmatig updated
cornouws
Berichten: 135
Lid geworden op: do mei 14, 2009 12:43 am
Contacteer:

Re: Voorwaardelijke opmaak overnemen uit tabel

Bericht door cornouws »

amlbl schreef:De tip te proberen in xls helpt niet. zo ben ik oorspronkelijk begonnen (oa vermits OpenOffice, waarmee ik initieel werkte, geen xlsx formaat kan aanmaken).
OK, als het in LibreOffice gelijk werkt, houdt dat op.
amlbl schreef:Ook anderen aanraden LibreOffice te installeren zal niet helpen. Immers, iedereen houdt zo'n beetje zijn smaak aan. Die hard MsExcellers kan je evenmin overtuigen als adepten van OpenSource.
Komt me bekend voor. Maar benoemen van wat er echt aan de hand is mbt internationale standaarden doe ik altijd.
Afhankelijk van het gebruik en dr groep, is LibreOffice online mogelijk te overwegen.
amlbl schreef:Daarom geef ik ook zo veel belang aan die compatibiliteit issue. Dat is trouwens m.i. het enige logische pad dat kan gevolgd worden in de verdediging tegen MS,
Yep -- ondanks zelf aan de goede kant staan mbt het gebruik van standaarden, wordt er veel aandacht besteed aan uitwisseling met MS-formaten.
Zie deze https://bugs.documentfoundation.org/bug ... ordssubstr open issues rond werkbladen en voorwaardelijke opmaak. 19 issues to go..
Maar eerder zijn er al 20 opgelost :)
https://bugs.documentfoundation.org/bug ... ordssubstr

Bij het opschonen van de lijst, kom in net deze tegen https://bugs.documentfoundation.org/sho ... i?id=34412 die toch wel deels lijkt op jouw geval.
amlbl schreef:tenzij men natuurlijk op een hoger niveau (landelijk, Europees, ...?) de OpenStandaard actief zou omarmen. Quod Non.mvg
Wordt ook aan gewerkt. (En tegengewerkt ongetwijfeld ook :p )
- altijd de meest recente LibreOffice (en soms OpenOffice) op Ubuntu -
extensies fastNAW & CT2N / https://www.mijncloudoffice.nl
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Voorwaardelijke opmaak overnemen uit tabel

Bericht door RPG »

Ik weet niet of mijn bijdrage in deze draad op prijs gesteld wordt of nuttig is, daar ik alleen denk in een goed werkend OpenOffice programma. Het maakt daarbij voor mij niet zoveel uit of het LibreOffice is of ApacheOffice. In een goed werkend OpenOffice programma worden stijlen veelvuldig gebruikt. Hierbij wordt speciaal gebruik gemaakt van de hierarchie van de stijlen. Ik weet niet of dat mogelijk is met Excel.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
cornouws
Berichten: 135
Lid geworden op: do mei 14, 2009 12:43 am
Contacteer:

Re: Voorwaardelijke opmaak overnemen uit tabel

Bericht door cornouws »

RPG schreef:Ik weet niet of mijn bijdrage in deze draad op prijs gesteld wordt of nuttig is, daar ik alleen denk in een goed werkend OpenOffice programma. Het maakt daarbij voor mij niet zoveel uit of het LibreOffice is of ApacheOffice.
OT: Ik begrijp goed wat je bedoelt. En prima om dat ook te delen. Het lijkt mij wel wat meer de geschiedenis-kant van de zaak dan wat nu (en al meerdere jaren) de praktijk is. Er zitten voor iedereen wel droeve kanten aan het verhaal, toch?
- altijd de meest recente LibreOffice (en soms OpenOffice) op Ubuntu -
extensies fastNAW & CT2N / https://www.mijncloudoffice.nl
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Voorwaardelijke opmaak overnemen uit tabel

Bericht door RPG »

cornouws schreef:Er zitten voor iedereen wel droeve kanten aan het verhaal, toch?
De afscheiding van LibreOffice is jammer maar ook niet wereldschokkend. Je ziet ook een snelle ontwikkeling bij LibreOffice die gemist wordt bij ApacheOffice. Gelukkig werken de gebruikers in het algemeen goed samenwerken. Ik gebruik al openSUSE sinds versie 8.1 en dat heeft altijd Libreoffice of een voorganger daarvan.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
cornouws
Berichten: 135
Lid geworden op: do mei 14, 2009 12:43 am
Contacteer:

Re: Voorwaardelijke opmaak overnemen uit tabel

Bericht door cornouws »

RPG schreef:Gelukkig werken de gebruikers in het algemeen goed samenwerken.
Zover ik zie klopt dat wel, Romke.
Maar voor veel gebruikers is de situatie zelf sub-optimaal, om het zachtjes uit te drukken, vind ik.
- altijd de meest recente LibreOffice (en soms OpenOffice) op Ubuntu -
extensies fastNAW & CT2N / https://www.mijncloudoffice.nl
Plaats reactie