Letters onscherp

Bespreek de tekstverwerker
jazzvb
Berichten: 29
Lid geworden op: za feb 18, 2017 2:58 am

Letters onscherp

Bericht door jazzvb »

hallo,

ik heb sinds kort een nieuwe laptop met windows 10 waarop ik open office geïnstalleerd heb. echter, de letters van tekst in bijvoorbeeld writer zijn lastig te lezen, ze zijn niet helemaal scherp. de letters op een website zijn prima. weet iemand hoe dat kan? zou het ermee te maken kunnen hebben dat het een 14 inch beeldscherm is?

jazz
OpenOffice 4.1.3
Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Letters onscherp

Bericht door RPG »

Hallo

Vertel eens hoe je aan het document komt. Ook het gekozen lettertype kan belangrijk zijn. Probeer eens een ander lettertype.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
jazzvb
Berichten: 29
Lid geworden op: za feb 18, 2017 2:58 am

Re: Letters onscherp

Bericht door jazzvb »

RPG, het document is nieuw aangemaakt. andere lettertypes helpen niet.
OpenOffice 4.1.3
Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Letters onscherp

Bericht door RPG »

Hallo
jazzvb schreef:de letters van tekst in bijvoorbeeld writer zijn lastig te lezen, ze zijn niet helemaal scherp. de letters
Wat betekent dat nu precies. Lastig lezen kan ook betekenen dat de letters klein zijn en daardoor ook lastig te lezen. De oplossing is dan om ze groter te maken.

Code: Selecteer alles

X Server met 1024x768 resolutie (hogere resolutie aanbevolen) met ten minste 256 kleuren
Een 14 inch beeldscherm heeft mogelijk ook weinig pixel maar dat is niet noodzakelijk kijk naar de moderne tablet en telefoons. Volgens de handleiding heb je wel 1024 * 768 nodig. Ik heb geen idee verder.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
jazzvb
Berichten: 29
Lid geworden op: za feb 18, 2017 2:58 am

Re: Letters onscherp

Bericht door jazzvb »

de letters zijn niet te klein, ze zijn lastiger om te lezen dan normaal. het is net alsof je een bril nodig hebt. het beeld lijkt wazig of vaag. dat geldt trouwens ook voor de woorden in het menu. dat heb ik niet als ik een internetpagina open en ook niet in kladblok. wat dat betreft zou de pixelinstelling goed moeten zijn.
OpenOffice 4.1.3
Windows 10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Letters onscherp

Bericht door floris v »

Ik heb dezelfde combinatie maar wel een grotere monitor. Ik moet er niet aan denken nog met een 14 inch monitor te werken - je kunt (tweedehands) prima 19 inch monitoren (voor een habbekrats) krijgen, dus waarom koop je niet wat groters? Je kunt wel 1024*786 weergeven op een 14 inch monitor (misschien niet op elke), maar dan zitten de pixels wel erg dicht op elkaar. Maar omdat je in andere programma's de boel wel scherp krijgt, ligt het niet aan de monitor.

Kijk eens naar Extra - Opties - OpenOffice - Weergave. Staat Gebruik systeemlettertypen voor gebruikersinterface aangevinkt? Wat staat er bij Op schaal brengen? Je kunt ook met de andere instellingen op die tab experimenteren, maar dit zijn denk ik de belangrijkste.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
jazzvb
Berichten: 29
Lid geworden op: za feb 18, 2017 2:58 am

Re: Letters onscherp

Bericht door jazzvb »

dank voor je tips.
ik vind 14" al te groot. ik had liever 13.3" of zelfs 12.5" gehad.
het vinkje stond al aan en de schaal staat op 100%. ik zag wel verschil, het werd ook wel iets beter maar nog niet zo scherp als internettekst.
OpenOffice 4.1.3
Windows 10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Letters onscherp

Bericht door floris v »

Ach, ik had over dat laptop heen gelezen, ja dan wil je het niet te groot. Aan de andere kant, ik herinner me nog wel de 14 inch bak waar ik zo ongeveer mee begon - even diep als breed - en waar je In MS Word, want openoffice bestond toen nog niet onder de menubalk en knoppenbalken nog net een beetje ruimte over had voor wat tekst. 800*600, meer zat er niet in, en dat was al beter dan de 640*480 die ik daarvoor had.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
jazzvb
Berichten: 29
Lid geworden op: za feb 18, 2017 2:58 am

Re: Letters onscherp

Bericht door jazzvb »

haha, dat is nu wel anders hoor. deze 14" weegt even zwaar als een kleinere macbook en op het beeldscherm kun je best veel zien : ).

en wb de onduidelijke letters, ik heb LibreOffice geprobeerd en daarop worden de letters scherp getoond, zoals zou moeten. probleem voor OpenOffice is daarmee niet opgelost, maar voor mij wel, middels het probleem te 'omzeilen'.
OpenOffice 4.1.3
Windows 10
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Letters onscherp

Bericht door eremmel »

Als je naar Extra -> Opties gaat en dan OpenOffice -> View (Beeld?) dat heb je opties voor 'Graphics output'. Bij mij staat er o.a. 'Use hardware acceleration' en 'Use Anti-Aliasing' en 'Use system font for user interface'. Ik heb ze alle drie aanstaan. Dit zou van invloed kunnen zijn op je probleem.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
jazzvb
Berichten: 29
Lid geworden op: za feb 18, 2017 2:58 am

Re: Letters onscherp

Bericht door jazzvb »

er verandert daardoor wel degelijk iets, maar de letters blijven te onscherp. ook als ik de pagina vergroot (alles is door de nieuwe instellingen kleiner geworden).
OpenOffice 4.1.3
Windows 10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Letters onscherp

Bericht door floris v »

Ik heb die ook uitgeschakeld om te zien of het wat uitmaakte en merkte geen verschil op, maar dat had ik er misschien bij moeten zetten.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
jazzvb
Berichten: 29
Lid geworden op: za feb 18, 2017 2:58 am

Re: Letters onscherp

Bericht door jazzvb »

dat is typisch, want ik merkte duidelijk een verschil, zij het niet in de scherpte. de letters in het menu werden bijvoorbeeld een stuk kleiner
OpenOffice 4.1.3
Windows 10
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Letters onscherp

Bericht door eremmel »

Windows 10 heeft een aantal opties om het beeldscherm aan te passen. Je komt daar via rechts klikken op je desktop en dan de onderste optie te kiezen, bij mij 'Personalize'.

Kijk eens bij (Links 3de van onderen) 'Display'

Je kunt dan kiezen voor small (100%) / Medium (125%) en Large (150%).
Maar er zijn ook andere opties zoals ' Adjust ClearType Text', 'Set custom text size (DPI)' Probeer daar ook eens mee te spelen.

Begin eerst terug te gaan naar small (100%).

E.e.a. kan ook te maken hebben met de video kaart die je hebt, probeer drivers te updaten.

Het is m.i. niet puur een AOO of LO issue, maar gerelateerd aan de HW van je labtop.

P.S.
Kun je een screen shot toevoegen van je PC met een stuk tekst in Notepad (Kladblok) en Writer zodat we het verschil kunnen zien?
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
jazzvb
Berichten: 29
Lid geworden op: za feb 18, 2017 2:58 am

Re: Letters onscherp

Bericht door jazzvb »

eremmel, Adjust ClearType Text had ik geprobeerd. daar lag het niet aan. het groter en kleiner maken van het beeldscherm was het ook niet. ook denk ik dat het niet te maken heeft met de videokaart, omdat websites en kladblok (en libreoffice) een prima scherpte geven.

wat is een HW?

hoe voeg ik een screen shot toe?
OpenOffice 4.1.3
Windows 10
jazzvb
Berichten: 29
Lid geworden op: za feb 18, 2017 2:58 am

Re: Letters onscherp

Bericht door jazzvb »

ah, gevonden...

de eerste is van kladblok, de tweede van OO
Bijlagen
Still Lorem Kladblok.PNG
OpenOffice 4.1.3
Windows 10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Letters onscherp

Bericht door floris v »

Ik zie alleen Kladblok.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
jazzvb
Berichten: 29
Lid geworden op: za feb 18, 2017 2:58 am

Re: Letters onscherp

Bericht door jazzvb »

OO dus

sorry, bestand was te groot, dus moest ik verkleinen
Bijlagen
Still-Lorem-OO.png
OpenOffice 4.1.3
Windows 10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Letters onscherp

Bericht door floris v »

Graag een echt bestand uploaden als bijlage, hoeft niet groot te zijn, maar aan een screenshot zie je niks behalve dat er iets niet in orde is.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
jazzvb
Berichten: 29
Lid geworden op: za feb 18, 2017 2:58 am

Re: Letters onscherp

Bericht door jazzvb »

bij deze.
trouwens, ik zoek graag mee naar de oplossing en wil daarom best verder gaan met de zoektocht. maar met de overstap naar Libre Office is voor mij het probleem opgelost he.
Bijlagen
Lorem OO.odt
(13.38 KiB) 246 keer gedownload
Lorem kladblok.txt
(883 Bytes) 269 keer gedownload
OpenOffice 4.1.3
Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Letters onscherp

Bericht door RPG »

Hallo

Er staat mij iets bij dat ik zelf ook geruime tijd met dat probleem geworsteld heb. Op een gegeven moment vond ik een instelling waarbij het probleem zich oploste. Het was dacht ik een instelling van de letter kleur. De instelling kan zowel geweest zijn in OOo als het systeem,Linux. Het had dacht ik ook te maken met zwart en automatisch. Aangezien ik allang kies voor systeem wijde instellingen kan het best een instelling van Linux geweest zijn.

Ik weet niet meer hoe het precies verlopen is.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Letters onscherp

Bericht door floris v »

Zeer gewaardeerd. Ik zie de tekst niet onscherper dan anders, waarschijnlijk is het iets in de instellingen van OO bij jou waardoor het misgaat. Misschien is het gebruikersprofiel beschadigd, resettten helpt dan. Hou wel in het achterhoofd dat ervaren gebruikers van zowel OpenOffice als Libre vinden dat Libre minder stabiel is.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
jazzvb
Berichten: 29
Lid geworden op: za feb 18, 2017 2:58 am

Re: Letters onscherp

Bericht door jazzvb »

ik heb zo'n beetje alle instellingen omtrent letterkleuren aangepast, maar er verandert weinig. eerlijk gezegd ben ik niet zo happig om systeem wijde instellingen te wijzigen, omdat de overige programma's wel scherpe tekst toont.

interessant dat het bij jou wel scherp leesbaar is. dan kun je inderdaad dingen wegstrepen.
zou het helpen als ik het OO verwijder en weer opnieuw download?
OpenOffice 4.1.3
Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Letters onscherp

Bericht door RPG »

Hallo

De eerste opmerking heb ik gemaakt naar aanleiding van de screen shots. Als ik times new romans vervang door een ander letter type dan wordt het beter. Mogelijk wordt er een ander letter type gebruikt dan aangegeven. Wij beiden zullen wel niet het gewenste letter type kunnen hebben.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
jazzvb
Berichten: 29
Lid geworden op: za feb 18, 2017 2:58 am

Re: Letters onscherp

Bericht door jazzvb »

als ik de letters in OO vergelijk met die van LO (beide times new roman), dan valt het me op dat die in OO iets dikker zijn.
OpenOffice 4.1.3
Windows 10
jaapschl
Berichten: 5
Lid geworden op: di jan 02, 2018 4:37 pm

Re: Letters onscherp / Java Runtime environment

Bericht door jaapschl »

Ik heb sinds kort een Lenovo 14 inch Yoga met 1920 scherm. Ik heb, net als op mijn vorige laptop (HP 11 inch) geladen, maar de letters en de hele omgeving (menu's) blijven wazig. Ook de lettertypes worden niet meer weergegeven zoals ze eruit zien. Zoekend in OO kwam de melding dat er een Java-runtime omgeving ontbrak. Die heb ik wel geladen. Maar in de Opties blijft het vakje leeg. Wie kan mij helpen?
Open Office 4.1.5 op Windows10
merlijn
Berichten: 25
Lid geworden op: do mei 31, 2018 11:14 am

Re: Letters onscherp

Bericht door merlijn »

Java heeft niets te maken met de scherpte / onscherpte van je beeld. OpenOffice functioneert grotendeels prima zonder Java, ik meen dat je alleen voor Base en voor macro's Java nodig hebt.
AOO voor Windows is een 32-bit toepassing en je hebt de 32-bit versie van Java nodig, zelfs al is je computer en besturingssysteem 64-bit. Als je al de 64-bit versie van Java op je systeem hebt staan, kun je de 32-bit versie er gewoon naast installeren, ze bijten elkaar niet.
AOO 4.1.6 Win 10 x64
merlijn
Berichten: 25
Lid geworden op: do mei 31, 2018 11:14 am

Re: Letters onscherp

Bericht door merlijn »

ik meen dat je alleen voor Base en voor macro's Java nodig hebt.
Oh ja, sommige extensies gebruiken ook Java.
AOO 4.1.6 Win 10 x64
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Letters onscherp

Bericht door floris v »

Java heeft hier niks mee te maken. Als de vraag van jaapschl over Java gaat, kunnen we dit stuk beter afsplitsen.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
jazzvb
Berichten: 29
Lid geworden op: za feb 18, 2017 2:58 am

Re: Letters onscherp

Bericht door jazzvb »

jaapschl, die wazige letters gaan dus niet alleen op voor OO maar voor alle letters/woorden/tekst op de laptop? dan lijkt het me meer een systeem-issue. heb je de tips geprobeerd die eerder genoemd worden?
OpenOffice 4.1.3
Windows 10
Plaats reactie