Rij invoegen en opmaak

Bespreek het rekenblad
dileo
Berichten: 4
Lid geworden op: do jan 24, 2019 2:35 pm

Rij invoegen en opmaak

Bericht door dileo »

situatie:
1ste rij bevat titel kolommen met vette opmaak
hier onder bevat elke rij info met hyperlink cellen, datum en getallen
Elke nieuwe info wil ik onder de 1ste rij hebben.
Probleem is dat de opmaak van de 1ste rij steevast wordt overgenomen.
Ook als ik middels een macro met behulp van kopieren, plakken, inhoud wissen met behoud van formule en opmaak, elke keer
bij opnieuw open van het document en uitvoeren van de macro, krijg ik toch de opmaak van de 1ste rij voor mijn kiezen.
iemand een oplossing?
Laatst gewijzigd door dileo op zo jan 27, 2019 1:58 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Windows 10 v1809
Open Office 4.16
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Rij invoegen en opmaak

Bericht door RPG »

Normaal wordt met plakken alles wat gekopieerd is ook geplakt. Wanneer je de optie speciaal plakken gebruikt is het mogelijk om te kiezen wat er geplakt moet worden. Je moet denk ik "opmaakprofielen" niet aanvinken.

Ik ga er van uit dat je een opgenomen macro gebruikt.

Je moet proberen met "stijlen en Opmaak"(F11) te werken. Ik heb het idee dat je veel directe opmaak hebt wat alleen verwijderd kan worden door het gebied te selecteren en daarna:
menu --> Opmaak --> Standopmaak(Ctrl+M)

Je moet je document opslaan met een ODF extensie.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
dileo
Berichten: 4
Lid geworden op: do jan 24, 2019 2:35 pm

Re: Rij invoegen en opmaak

Bericht door dileo »

bedankt voor je antwoord.
Het lijkt erop dat de macro niet goed wordt uitgevoerd of wellicht "opgenomen" bij vastlegging.
Euvel heb ik bij Libre als bij Apache Openoffice, dat de "ctrl^m" na rij invoegen niet uitgevoerd wordt.
Windows 10 v1809
Open Office 4.16
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Rij invoegen en opmaak

Bericht door RPG »

dileo schreef:Het lijkt erop dat de macro niet goed wordt uitgevoerd of wellicht "opgenomen" bij vastlegging.
Euvel heb ik bij Libre als bij Apache Openoffice, dat de "ctrl^m" na rij invoegen niet uitgevoerd wordt.
Doe eens verslag waarin je duidelijk maakt waarom de fout is bij de gebruikte programma's en niet bij de gebruiker die de macro opneemt. Ik heb het idee dat je de macro niet goed doet. Kun je het wel voor elkaar krijgen met normale toets aanslagen?

En hoe zit het met de extensie?

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Rij invoegen en opmaak

Bericht door RPG »

dileo schreef:dat de "ctrl^m" na rij invoegen niet uitgevoerd wordt.
Het zou kunnen zijn dat je het toegepaste standaard profiel hebt veranderd.

Verander de gewenste profielen zodat je een zodanig opmaak krijg als je wenst. Iedereen die werkt met OpenOffice moet enige kennis krijgen van Stijlen en opmaak. Zie de help file.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Rij invoegen en opmaak

Bericht door RPG »

Ik denk dat je zo kort mogelijk moet blijven bij de gewenste werkmethode van OpenOffice. Die is grotendeels gelijk voor ApacheOffice en LibreOffice. Ik geloof niet dat het aan te raden is om een document in beide programma's tegelijk te gebruiken. De verschillen tussen beide nemen toe en ik krijg het idee dat er langzamerhand ook wel problemen kunnen ontstaan.

Bij het uitbreiden van de opmaak zijn voorzover ik nu begrijp twee punten belangrijk
a) Een instelling onde Extra --> Opties
Bij Calc --> Algemeen --> Opmaakuitbreiden

b) Bij het definieren van een database bereik is er de optie voor: Opmaak behouden

Ik heb geen idee in hoeverre deze twee mogelijkheden enige invloed hebben op jouw probleem.

Ik heb jouw probleem niet compleet kunnen reproduceren. Wel vond ik wanneer ik de KolomKoppen een andere opmaak gaf dan de rest van de tabel ik beter op de tweede data regel kon invoegen in plaats van direct onder de KolomKoppen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
dileo
Berichten: 4
Lid geworden op: do jan 24, 2019 2:35 pm

Re: Rij invoegen en opmaak

Bericht door dileo »

Hoi Romke,
bedankt voor je input. Ik zal er op letten.

Ik denk een beetje te Micro in Office ;-) , waarbij de gemaakte macro de handelingen reproduceert.
In ieder geval opgemerkt dat excel functies in xlm bestand beter door Libre Office wordt afgehandeld dan Apache, bij mij althans.
Ik sla en bewerk de file voorts in OSD formaat
Windows 10 v1809
Open Office 4.16
dileo
Berichten: 4
Lid geworden op: do jan 24, 2019 2:35 pm

Re: Rij invoegen en opmaak

Bericht door dileo »

RPG schreef:......

Ik heb jouw probleem niet compleet kunnen reproduceren. Wel vond ik wanneer ik de KolomKoppen een andere opmaak gaf dan de rest van de tabel ik beter op de tweede data regel kon invoegen in plaats van direct onder de KolomKoppen.

Romke
Ik heb nu een extra lege rij onder de titel rij geplaatst, en de macro wordt nu wel goed uitgevoerd.

add: na restart pc en opnieuw start werkt de macro nu niet en krijg ik hetzelfde op de 3de regel. Ongemakkelijk grappig dit :mrgreen: , oftewel, doe gewoon de handmatige handeling zonder macrohulp
Windows 10 v1809
Open Office 4.16
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Rij invoegen en opmaak

Bericht door RPG »

dileo schreef:Ik heb nu een extra lege rij onder de titel rij geplaatst, en de macro wordt nu wel goed uitgevoerd.
Ik begrijp dat je standaard een lege rij in je tabel hebt. Als dat waar is lijkt mij dat niet goed.

Ik ga er vanuit dat je tabel bedoeld is om gegevens te verzamelen. Feitelijk dus een soort database. In een database wordt gegevens altijd gewoon ingevoegd pas met het opvragen en verwerken is de volgorde belangrijk.

Er lijkt mij geen reden om een macro te maken. Er is een kleine toolbar(Werkbalk) die een knop heeft voor het invoegen van regels in een werkblad.

Opmaak
Maak de tabel op met een gewone stijl(opmaakprofiel). De de tabel hoofden kun je opmaken met directe opmaak. Misschien is het beste om dat pas te doen wanneer je voldoende regels hebt.

Richt je eerst op de gegevens verwerking en niet op allerlei bijzaken. Ook belangrijk is om te leren wat OpenOffice kan doen zonder dat je het zelf zo moeilijk maakt.

Toen ik begon te werken met OpenOffice, het heette toen nog StarOffice 5.2, ben ik begonnen met het uitpluizen van alle menu opdrachten. Op dat moment werd het mij ook duidelijk dat het begrijpen van databasebereiken heel belangrijk was. Veel van wat ik nu vertel op het forum is nog steeds daarop gebaseerd.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Rij invoegen en opmaak

Bericht door RPG »

Wat ook erg goed werkt is het maken van knoppen met behulp van:
menu --> Invoegen --> Hyperlink

Code: Selecteer alles

.uno:InsertRows
De tekst is hoofdletter gevoelig. Een grotere lijst vindt je hier
Framework/Article/OpenOffice.org 3.x Commands - Apache OpenOffice Wiki

Romke
Bijlagen
Maken van knoppen in werkblad
Maken van knoppen in werkblad
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie