is er een max aantal pagina's die je kan opslaan in Draw?

Bespreek het tekenprogramma
lokakarin
Berichten: 5
Lid geworden op: do dec 27, 2018 11:23 pm

is er een max aantal pagina's die je kan opslaan in Draw?

Bericht door lokakarin »

Ik ben al een tijdje bezig met een behoorlijk groot bestand wat ik later om ga zetten naar pdf, echter nu ik bijna klaar ben, en gemaakt heb in open office tekening, en de nu samen wil voegen, kan ik na 200 pagina;s niets meer toe voegen.
Hoe los ik dit op?
Groetjes lokakarin
open office 4.1.2 en ios 10.8
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: is er een max aantal pagina's die je kan opslaan in Draw

Bericht door RPG »

Ik heb geen idee of er een maximum is aan het aantal pagina's voor Draw. Misschien kun je het in enkele stappen maken en daarna het geheel bundelen tot een enkele PDF.

PDF app installatie OpenOffice 4.1.1. MAC OSX (Toon onderwerp) • OpenOffice.orgIn de link worden enkele programma met naam genoemd voor het bewerken van PDF documenten.

Ik heb er nooit echt meegewerkt maar alleen een keer als proef. Ik kon er bladzijden in een PDF mee rangschikken, invoegen en verwijderen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
lokakarin
Berichten: 5
Lid geworden op: do dec 27, 2018 11:23 pm

Re: is er een max aantal pagina's die je kan opslaan in Draw

Bericht door lokakarin »

Hoi Romke,

Dank je wel voor je snelle antwoord en het lijkt er echt op, wat voor odg ik ook nog wil toevoegen aan de reeds bijna 200 tellende bestand, hij geeft elke keer een fout melding en slaat het niet op.
Ik ga dan eens kijken in de link die je mij geeft of dat een oplossing kan zijn, het moet uiteindelijk toch een PDF worden, al is het wat omslachtig nu.

Ik laat je weten of dit werkt.

Groetjes Lokakarin
open office 4.1.2 en ios 10.8
lokakarin
Berichten: 5
Lid geworden op: do dec 27, 2018 11:23 pm

Re: is er een max aantal pagina's die je kan opslaan in Draw

Bericht door lokakarin »

Hoi Romke,

Ja met een pdf programma gaat het wel maar is wel heel omslachtig.
Misschien toch een punt van aandacht voor de toekomst dat je geen limiet meer met opslaan hebt aan pagina's.?

Groetjes Lokakarin
open office 4.1.2 en ios 10.8
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: is er een max aantal pagina's die je kan opslaan in Draw

Bericht door RPG »

OpenOffice is een programma voor kantoor doeleinden. Er kan wel een PDF mee gemaakt worden. PDF documenten zijn niet niet bedoeld om bewerkt te worden. Het zal naar mijn idee altijd rommelig verlopen. Ik denk dat de ontwikkelaars hun handen al vol hebben aan de normale ontwikkeling van OpenOffice. LibreOffice gaat wat verder op dit moment maar ik denk niet dat het bewerken van een PDF enige prioriteit heeft.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
lokakarin
Berichten: 5
Lid geworden op: do dec 27, 2018 11:23 pm

Re: is er een max aantal pagina's die je kan opslaan in Draw

Bericht door lokakarin »

Hoi Romke,

het ging in eerste instantie niet om een pdf maar het opslaan van het aantal pagina;s in draw, die wil niet meer als max 200 pagina's samen voegen.
Dus moet ik het nu eerst naar pdf doen en dan kan ik pas verder, maar het is dus al opgelost

Dank je wel voor je hulp, Lokakarin
open office 4.1.2 en ios 10.8
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: is er een max aantal pagina's die je kan opslaan in Draw

Bericht door RPG »

Je laatste bericht plaatst het een en ander wel in een ander licht. Ik ben blijkbaar ten onrechte ervan uit gegaan dat het van oorsprong reeds een PDF bestand was.

Het doet me toch denken aan dat we regelmatig met een bericht geconfronteerd worden waarin aangegeven wordt dat OpenOffice iets niet kan en later blijkt dat de oorzaak van het probleem ergens anders ligt. Het vinden van de oorzaak van zulke problemen is niet eenvoudig. Het vinden van de oorzaak kan alleen als het document ook gezien kan worden.

Als zulk soort problemen gemeld worden is de oorzaak vaak dat men onvoldoende rekening houdt wat de beste werkmethode is. Het uiteenzetten van de juiste werkmethode is niet zo eenvoudig en is afhankelijk van welk onderdeel van OpenOffice gebruikt wordt. Voor alle onderdelen is belangrijk dat de stijlen goed gebruikt worden.

Ik heb zonet een proef gedaan met 384 bladzijden en die worden moeiteloos van een draw document naar een PDF veranderd. Het waren wel eenvoudige bladzijden.


Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
lokakarin
Berichten: 5
Lid geworden op: do dec 27, 2018 11:23 pm

Re: is er een max aantal pagina's die je kan opslaan in Draw

Bericht door lokakarin »

Hallo Romke,

ik ben dus met een soort boekwerk bezig maar voeg dus tekst en foto : (langste kant 1024 ) op een pagina in. Dus met veel info, Ik kan als je wilt eventueel een onderdeel doormailen een ODG.
Want ik heb dus per onderwerp dan een odg gemaakt vaak toch 10 tot 20 pagina;s en wilde deze dus aan elkaar zetten. maar ik kom dus maar tot twee odg bestanden dan in totaal de ene wordt dan 158 mb en de andere 163 mb, aangezien ik niet alles in 1 odg bestand krijg.
Het zal gerust een instellingsfout zijn maar ik weet niet waar te zoeken.

Groetjes Lokakarin
open office 4.1.2 en ios 10.8
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: is er een max aantal pagina's die je kan opslaan in Draw

Bericht door RPG »

Ik weet niet of ik gelijk een antwoord heb op het complete probleem. Ik weet wel dat het op het Engelse forum regelmatig ter sprake komt.

Als je een boek wilt maken denk ik eerder aan writer dan aan draw maar misschien heb je een goede reden voor draw.. RoryOF op het Engelse forum schrijft dat writer geen problemen heeft met 1000 bladzijden of meer. De foto's brengt hij niet daadwerkelijk in maar als link.

De foto's die tegenwoordig gemaakt worden zijn geweldig groot. Wanneer ze afgedrukt worden kunnen ze kleiner gemaakt worden. Dit kleiner maken heeft geen gevolgen voor de afdruk kwaliteit. Natuurlijk moeten de foto's ook bewaard worden in originele staat maar niet voor het boek.

Ik heb net nog eens gekeken naar zowel ApacheOffice en LibreOffice en dan blijkt toch opnieuw dat LibreOffice de laatste jaren regelmatig nieuwe mogelijkheden gekregen heeft. Een van de mogelijkheden is het aanpassen van een foto. De foto kan verkleint worden in maat grootte en ook in opslag grootte. Wanneer je eenmaal gaat werken met LibreOffice dan moet je voorzichtig zijn om het zelfde bestand weer te openen met Apache Office.

Bestanden overigens nooit opslaan in een ander bestands formaat dan wat hoort bij OpenOffice.
Je kunt grote bestanden opsturen via https://www.mediafire.com/
Ik weet niet of het op dit moment zin heeft.

Deze link odt file opens, then quickly closes (View topic) • Apache OpenOffice Community Forum is ook bijna de zelfde discussie dus goed om te lezen. De mensen die antwoord geven werken zelf met grote bestanden. Ik ben een simpele thuis gebruiker.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: is er een max aantal pagina's die je kan opslaan in Draw

Bericht door RPG »

Ik heb nog even gezocht op het Engelse forum en denk dat de volgende links wel goed zijn om te lezen

[Issue] Cannot get 300dpi image to insert at 100% size (View topic) • Apache OpenOffice Community Forum
Gaat over het gebruik van JPG of PNG
Kort samengevat
JPG voor foto's
PNG voor zelfgemaakt tekeningen in Draw.
Vector graphics wanneer mogelijk

DPI
300 of 600 DPI wanneer het geprint moet worden
95 als het getoond wordt op een computer .

Images deformed when Printed (View topic) • Apache OpenOffice Community Forum
Ook over DPI voor printen

Ik begrijp dat je bestand ongeveer 322 MB groot is. Ik ga er van uit dat je 200 bladzijden hebt.Dan zou op elke bladzijde een foto kunnen staan die helft van de pagina beslaat. Ik heb dan gekozen voor 300 DPI. Wanneer je kiest voor 600 DPI valt de rekensom ongunstiger uit. De keuze voor 300 of 600 is afhankelijk van het feit hoe mooi het eind resultaat moet worden. Ik zou de links lezen op het Engelse forum.

Meer in het algemeen. Je kunt beter eerst het huidige project afronden en voor nieuwe documenten kijken naar een nieuwe manier van werken. Zorg altijd voor voldoende kopieën.
 Edit: Ik denk dat deze bijdrage op het Engelse forum goede informatie geeft voor diegenen met het hetzelfde robleem: 150 slides with photos--possible? (View topic) • Apache OpenOffice Community Forum 
Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: is er een max aantal pagina's die je kan opslaan in Draw

Bericht door RPG »

De samenvatting van het gehele verhaal hieronder is dat OpenOffice moeiteloos meer dan 200 bladzijden kan afhandelen en er waarschijnlijk geen maximum is onder de 1000 pagina's. We moeten alleen OpenOffice ruimschoots de tijd geven het werk te voltooien: soms meer dan 10 uur.

Ik had al wat geprobeerd om te kijken wat OpenOffice kan doen met draw. Een nadeel van mijn eerdere testen was dat het bestand maar niet groot werd. In deze test heb ik dat ook voor elkaar gekregen.
Ik heb veel foto's gekopieerd in een draw bestand. Daarna elke foto op een aparte pagina geplaatst. De foto's komen soms van recente foto-camara's anderen van oude telefoontjes. Ze zijn dus groot en klein in bestandsomvang van 40 KB tot 8 MB. Ook zijn ze groot en klein in het getoonde formaat. Het loopt door elkaar. De bestandsgrootte van het draw document is uiteindelijk 792 MB. Het was wel zo dat de computer enige tijd, 10 uur, nodig had wanneer ik er weer 100 foto's in het document plaatste.

Nadat ik 318 pagina in het document had met bijna op elke pagina een andere foto's heb ik van het document een PDF bestand gemaakt. Ik heb gekozen voor 600 DPI. De reden was dat de vraag ging over een boek en ik ook dacht dat het de computer extra zou belasten. Het PDF bestand is 486 MB

Belasten van de computer
Het is inderdaad zo de computer erg belast wordt met dit soort taken. Het maken van de PDF duurde ruim 10 uur. Het viel mij op dat ik wel steeds gemakkelijk door het bestand kon bladeren zolang het maken van een enkele pagina niet veel tijd kost. Het invoegen van 100 foto's op een enkele pagina dat kost de computer veel tijd. Het splitsen van die 100 foto's leverde geen problemen op.

Plannen van de werkzaamheden
Wanneer je eenmaal weet dat sommige handelingen veel tijd kosten dan is het misschien verstandig om die te verrichtten wanneer het niet uitmaakt hoelang het duurt. Het maken van een PDF van deze omvang en het invoegen van veel foto's kan dan naar mijn idee het best in de nacht gebeuren.

Programma's die lang duren
Als privé persoon zien we vaak gelijk een resultaat op hetgeen we wensen maar dat is niet altijd het geval. Soms heeft de computer echt geruime tijd nodig voor het geven van het resultaat. De computer reageert dan ook nauwelijks op de muis of het toetsenbord maar werkt gestaag door aan zijn opdracht. Voor me zelf heb ik enkele hulpmiddelen om te kijken of de computer nog goed werkt.
a) Werkt de Caps Lock nog: te steeds aan het aan en uitgaan van het lampje.op het toetsen bord
b) Wat doet de harde schijf. Te zien aan het lampje op de computer en luisteren( tegenwoordig moeilijk)

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie