[Opgelost] draaitabel met '(leeg)'

Bespreek het rekenblad
Andre13
Berichten: 10
Lid geworden op: wo jan 31, 2018 4:28 pm

[Opgelost] draaitabel met '(leeg)'

Bericht door Andre13 »

Ik gebruik regelmatig draaitabellen. In lege cellen komt het woord "(leeg)".
Is het mogelijk om in de plaats van dat woord een lege cel te tonen. Op die manier zal een cel met opmerkingen beter opvallen.
Laatst gewijzigd door eremmel op di dec 11, 2018 11:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topic is opgelost en titel iets verduidelijkt.
Windows 10
Libre Office Versie: 6.1.1.2 (x64)
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: draaitabel

Bericht door RPG »

Ik heb het idee dat het gevraagde niet mogelijk is. Is het het mogelijk dat je de vraag nader toelicht. Ik denk hierbij aan de vraag hoe groot het eindresultaat is. Ik denk aan twee mogelijkheden om wel het gewenste te bereiken:
A) gebruikmaken van Draaitabel.ophalen=getpivotdata
b) Rapport gemaakt in een database

Voorzover ik een draaitabel goed begrijp is een draaitabel echt voor de analyse van getallen en het lijkt er op dat je meer geïnteresseerd bent in een tekst.

Bij draaitabel.ophalen is er een ander probleem namelijk het feit of het gevraagde al of niet aanwezig is in de draaitabel.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Andre13
Berichten: 10
Lid geworden op: wo jan 31, 2018 4:28 pm

Re: draaitabel

Bericht door Andre13 »

Ik maak in de draaitabellen een analyse van een ledenbestand. Er zijn draaitabellen volgens straat, wijk, soort lid, lidgeld enz. Een van de kolommen is de kolom "opmerking". Niet ieder lid heeft een opmerking en als er een opmerking is zou die beter tot uiting komen als het woordje (leeg) weggelaten kan worden.
Windows 10
Libre Office Versie: 6.1.1.2 (x64)
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: draaitabel

Bericht door RPG »

Ik heb gisteren na het plaatsen van het vorige bericht nog een tijd lopen zoeken naar een mogelijke oplossing. Ik kan niet iets vinden en weet ook niet van het bestaan over de mogelijkheid om "leeg" te verbergen. Ik heb ook nog eens al je bijdragen bekeken daar in maak je duidelijk dat je werkt met een tekstbestand, CSV. Dat wordt ook wel als een platte tabel aangemerkt. Je kunt daar op verschillende manieren informatie uithalen. Een draaitabel is een uitstekende manier om numerieke informatie uit een tabel te halen maar je kunt ook met eenvoudige queries informatie halen uit tabellen. Een platte tabel heeft een eigen opdrachten set om het iets te kunnen bewerken. zie SQL functions for file based database drivers. Tijdens het schrijven kwam ik ook op het idee om een lege kolom te vullen met een spatie. Op dat moment wil het ook. Maar ik heb nog geen goede functie gevonden om dat voor elkaar te krijgen. Misschien later vanavond.

Wanneer je echt moeilijker vragen wilt stellen (queries) aan je tekstbestand dan is het volgende te overwegen. Koppel je tekst bestand aan de HSQLDB database engine. Op dat moment krijg je meer mogelijkheden: Je kunt dan bijna alle SQL commando's van de HSQLDB engine gebruiken.

Het bovenstaande is niet bedoeld om je in een bepaalde richting te duwen maar wel maken dat je bewust ben dat er meer mogelijkheden zijn ook in een platte tabel.

Een mogelijkheid waar ik nu aan denk is:
Maak een tabel(query) waarin al het gevraagde staat.
Zorg dat deze tabel ook reeds goed gesorteerd is.
Ga het dan eventueel te lijf met Menu --> Gegevens --> Subtotalen

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Alex
Berichten: 103
Lid geworden op: do feb 25, 2010 8:46 pm

Re: draaitabel

Bericht door Alex »

Je kunt de kolom onzichtbaar maken met het kolomfilter in de draaitabel.
AOO 4.1.15 & LO 24.2 op Windows 10
Andre13
Berichten: 10
Lid geworden op: wo jan 31, 2018 4:28 pm

Re: draaitabel

Bericht door Andre13 »

Ik wil geen kolom onzichtbaar maken maar bepaalde cellen in die kolom. Die bepaalde kolom zijn opmerkingen. Niet alle leden hebben opmerkingen en als er opmerkingen zijn zullen die beter zichtbaan zijn als de lege cellen met het woord "(leeg)" niet tevoorschijn komen.
Windows 10
Libre Office Versie: 6.1.1.2 (x64)
Alex
Berichten: 103
Lid geworden op: do feb 25, 2010 8:46 pm

Re: draaitabel

Bericht door Alex »

Misschien kun je dan een voorbeeld posten, want een database lijkt me overkill.
AOO 4.1.15 & LO 24.2 op Windows 10
Andre13
Berichten: 10
Lid geworden op: wo jan 31, 2018 4:28 pm

Re: draaitabel

Bericht door Andre13 »

zie .JPG
Bijlagen
voorbeeld leeg.jpg
Windows 10
Libre Office Versie: 6.1.1.2 (x64)
merlijn
Berichten: 25
Lid geworden op: do mei 31, 2018 11:14 am

Re: draaitabel

Bericht door merlijn »

De enige oplossing die ik heb kunnen bedenken is met Zoeken en Vervangen, (Ctrl F in AOO, (zou Ctrl H kunnen zijn in LO)), alle waardes (leeg) te wissen. Het leidt tot het gewenste resultaat en kost maar een paar toetsaanslagen.
AOO 4.1.6 Win 10 x64
Alex
Berichten: 103
Lid geworden op: do feb 25, 2010 8:46 pm

Re: draaitabel

Bericht door Alex »

Met een plaatje kunnen we niets. De data en hoe je de draaitabel maakt zien we niet. Alleen van een ods-bestand worden we iets wijzer.
AOO 4.1.15 & LO 24.2 op Windows 10
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: draaitabel

Bericht door eremmel »

@Alex, hier is je test documentje:
DraaitabelMet(leeg).ods
(11.21 KiB) 302 keer gedownload
@Andre13, je moet zorgen dat je kolom met de waarden 'Droppen bij' geen lege waarden bevat. Je kunt in alle velden een spatie plaatsen, of je maakt een extra kolom aan met een formule die dat voor je doet: = ALS ( ISLEEG ( C2 ) ; " " ; C2 ) en gebruik die kolom in je draaitabel.

Opmerking: het lukt niet met AOO / LO Calc om lege velden te vinden met zoeken met reguliere expressie ^$. Wat wel werkt is bv ^a$ op een veld met de formule ="a", maar als ik de formule ="" gebruik dan werkt ^$ ook niet....

Lege velden kun je wel met Excel vinden, door gewoon het zoek-veld leeg te laten.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Alex
Berichten: 103
Lid geworden op: do feb 25, 2010 8:46 pm

Re: draaitabel

Bericht door Alex »

Een draaitabel heeft weinig nut als elke naam maar één keer voorkomt. Dan krijg je gewoon een gesorteerde kopie van de datatabel.
AOO 4.1.15 & LO 24.2 op Windows 10
Andre13
Berichten: 10
Lid geworden op: wo jan 31, 2018 4:28 pm

Re: [opgelost] draaitabel

Bericht door Andre13 »

Bedankt aan iedereen die mee helpen denken aan een oplossing en in het bijzonder eremmel die de oplossing heeft gebracht door een spatie te plaatsen in de lege cellen.
Zooo simpel en ik voel mij beschaamd dat ik daar zelf niet aan gedacht heb.
Nogmaals hartelijk bedankt aan iedereen.
Windows 10
Libre Office Versie: 6.1.1.2 (x64)
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: [Opgelost] draaitabel met '(leeg)'

Bericht door eremmel »

Voor de ervaren gebruikers hier een (template) macro functie voor het vullen van lege velden met een waarde.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Plaats reactie