urenregistratie voor onregelmatige diensten

Bespreek het rekenblad
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

urenregistratie voor onregelmatige diensten

Bericht door RPG »

Ik ben een nieuwe draad begonnen over uren registratie. Af en toe wordt er gevraagd naar een registratie. Ik heb zelf vroeger ook met onregelmatige diensten te maken gehad en kan begrijpen dat mensen het willen bij houden. Dat ik het volgende presenteer als een mogelijke oplossing betekent niet dat het de beste oplossing is maar ik weet geen betere. De rest van het verhaal gaat over het opzetten van een tabel. Het maken van een goede tabel is naar mijn idee het belangrijkste om mee te beginnen.


Tabel indeling
Voor het maken van een uren tabel is een goed begrip van het onderwerp noodzakelijk. Daarnaast is het belangrijk om te weten hoe het programma het gemakkelijkst kan rekenen. Dit soort tabellen wordt bijna nooit gemaakt door mensen die op standaard uren werken. De mensen die hier naar vragen hebben bijna allemaal onregelmatige diensten. Ook het aantal uren wat gewerkt wordt achter elkaar is soms onvoorspelbaar.

Rekenwerk
Het rekenwerk word vaak veel eenvoudiger wanneer begrepen wordt dat alles het best opgegeven kan worden van begintijd tot eindtijd. De begintijd en eindtijd moet niet alleen in uren worden opgegeven maar inclusief de datum. Het rekenwerk word dan een stuk eenvoudiger namelijke: eindtijd-begintijd =werktijd. Voor werkbladen en misschien ook voor databases moet waarschijnlijk nog een correctie uit gevoerd worden zodat het rekenkundig ook het aantal goede uren wordt. De correctie houdt in dat de tijdsaanduiding vermenigvuldigt moet worden met 24. Op dat moment wordt het een decimaal tijds aanduiding. Om het schil duidelijk te maken een voorbeeld:
8:30 is een tijds aanduiding van 8 uur en 30 minuten. Hier kan moeilijk meegerekend worden.
8,5 is een decimale aanduiding van dezelfde 8 uur en 30 minuten, waarmee gerekend kan worden. Het getal is ook met 24 vermenigvuldig zoals hiervoor werd beschreven.

Toeslagen
Zoals we schreven is dit geheel bedoeld voor mensen met onregelmatige diensten. Onregelmatigediensten gaan gepaard met verschillende toeslagen. Ik denk niet dat er een eenvoudige manier is om de computer de toeslagen te laten in vullen. Aangezien we dat voorlopig niet door de computer kunnen laten doen lijkt me het met de hand invullen het beste. Dit betekent dat een enkele werkdag wel verspreid kan worden over diverse regels aangezien er verschillende toeslagen zijn. Een regel voor elke toeslag voor die werkdag.

Werkdag
Hier voor hebben we beschreven dat we soms voor een enkele werkdag meer dan een enkele regel nodig hebben.Uren zijn vaak verbonden aan werkdagen. Werkdagen bepalen voor een deel de administratie. Om alles goed bij te houden lijkt mij de opzet van een regel als volgt:

In te voeren velden
Naampersoon: Voor persoon als we het voor meer personen willen bijhouden
Werkdag : een datum
BeginDagToeslag : een datum
BeginTijdToeslag: een tijdstip
EindDagToeslag : een datum
EindTijdToeslag : een tijdstip
Toeslag : Toeslag in een percentage + 100%


Te berekenen velden
Gewerkte-uren: hier komt in een decimaal getal te staan hoeveel uren er gewerkt is.

Het voorgaande kan in het algemeen gebruikt worden maar voor lopig is een werkblad voor de meesten een goed begin.

Gewerkte uren kunnen als volgt berekent worden
(EindDagToeslag +EindTijdToeslag) - ( BeginDagToeslag + BeginTijdToeslag )

Periode
Zoals gezegd is dit geheel bedoeld voor het bijhouden van het gewerkte aantal uren en de bijbehorende toeslagen. Om dat gemakkelijk te houden moet ook rekening gehouden worden met de uitbetalings-termijn. Voorzover ik weet is de uitbetaling tegenwoordig geregeld in periodes van 4 weken of een maand. Ik neem aan dat de uitbetaling van de toeslagen en extra uren hier paralel aanloopt.

Maand termijnen
Dit is zonder problemen gemakkelijk te regelen in een draaitabel. De draaitabel moet gemaakt worden en daarna de gegevens moeten daarna gegroepeerd worden. Het wordt dus gedaan in de draaitabel

4 weken termijnen
Dit is moeilijker. Hierbij moet rekening gehouden worden op welke dag de week begint in de administratie. Daarna moeten de weken samen gevoegd worden tot 4 weken. Dit allemaal is een rekenkundige bewerking die het best voor elke regel gedaan kan worden. Voorzover ik weet is hierbij de dag waarop de dienst begint richting gevend. Het is belangrijk om te begrijpen dat dus de week en de termijn als berekend veld in de tabel wordt opgeslagen. Daarna kunnen de gegevens in de draaitabel gebruik worden.


Bijgevoegd werkblad
In bijgevoegd heb ik verschillende waarden berekend die al of niet gebruikt kunnen worden. Het is bedoeld als informatie om zelf wat mee te kunnen doen. Het is niet bedoeld als beste oplossing. Ik heb ook een draaitabel toegevoegd maar dat kan nog meer uit gewerkt worden.

Eindconclusie
Het geheel is voor mij bedoeld om een begin te krijgen van een urenregistratie. In latere stappen kunnen gewenste onderdelen misschien toegevoegd worden.

Romke
Bijlagen
Voorbeelduren01.ods
Urenregistratie een draai tabel
(25.59 KiB) 291 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4