Backup (?) van OpenOffice documenten op lokale schijf (C:)

Bespreek installatiekwesties — Voeg spellingcontrole, taalmodule toe
Madiana
Berichten: 52
Lid geworden op: wo nov 30, 2011 10:34 am

Backup (?) van OpenOffice documenten op lokale schijf (C:)

Bericht door Madiana »

Ik heb een vraag...ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Via de zoekfunctie (links onder op de Taakbalk, rechts naast de startknop) kwam ik er bij toeval achter dat er op de C-schijf een kleine back-up van OpenOffice documenten staat. Maar het is een beetje vreemd. Er staan lang niet alle documenten; er staan bijvoorbeeld 2 documenten uit 2016, 25 documenten uit 2017 en 30 documenten uit 2018. Niet álle documenten die ik in 2017 en 2018 heb opgeslagen staan op deze locatie. Ook zijn er van de documenten die op deze locatie worden vermeld een aantal 3 keer opgeslagen waarbij er dan steeds 0, 1 en 2 achter de naam van die documenten staat. Er staan ook een paar documenten tussen die ik op een USB-stick heb opgeslagen. Soms staat er een document tussen dat op mijn pc is opgeslagen met .doc en dat daar, op die locatie, (tijdelijk?) met .odt wordt opgeslagen.
Ik vind dit zo vreemd....

De locatie waar deze documenten opgeslagen staan is: Lokale schijf (C:) > Gebruikers > Eigenaar > AppData > Roaming > OpenOffice > 4 > user > backup

Heeft iemand een idee wat dit is? En is dit op uw pc ook het geval? Ik bedoel eigenlijk: Is dit normaal?? Is dit bij iedereen die gebruik maakt van OpenOffice het geval?
Waarom zijn er maar een aantal documenten daar opgeslagen en niet álle documenten die ik op mijn pc heb opgeslagen?
Ik hoop dat iemand eens wil kijken of dat op uw pc hetzelfde is. Dat zou fijn zijn...

Misschien moet ik het aan iemand met een ICT achtergrond vragen? Of heeft dit toch met OpenOffice te maken?

Kan iemand mij helpen?

Vriendelijke groeten,
Madiana

Windows 10, Firefox 61.0.1 (64-bits), OpenOffice 4.1.5
Laatst gewijzigd door Madiana op zo jul 22, 2018 9:16 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
OpenOffice 4.1.7 / Windows 10 Home /Firefox 98.0.2 (64-bits)
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Backup (?) van OpenOffice documenten op lokale schijf (C

Bericht door RPG »

Deze vraag wordt niet zo vaak gesteld maar is best belangrijk voor het begrijpen van OpenOffice of LibreOffice. De map waar je naar verwijst is de map waar het gebruikersprofiel staat. Het is het gebruikers profiel van de gebruiker van OpenOffice voor die computer en voor die gebruiker. Het lijkt een beetje op het register van Windows. Veel programma's slaan de gegevens die daar staan op in het registers van Windows maar OpenOffice niet. Dat komt omdat OpenOffice kan werken op bijna alle bekende computer systemen die er zijn.

De backup-map
In de door jouw genoemde backup map wordt het bestand opgeslagen wanneer OpenOffice het bestand opent. Het is de bedoeling dat het weer verwijderd wordt als het bestand gesloten wordt. Bij onverwacht sluiten van OpenOffice wordt het bestand niet verwijderd. Het bestand wat in de map backup staat kan dan gebruikt worden voor een eventueel herstel. De heel precieze details weet ik ook niet. Maar het is wel zo dat naar de backup-map verwezen door het Nederlandse forum maar ook door het Engelse forum als bij een crash het actuele bestand met de zelfde naam niet meer leesbaar is. Soms staat daar een recente versie.

Doc naar Odt
Ik denk dat doc bestanden tijdelijk met de extensie odt opgeslagen worden.

Niet alle bestanden
De bestanden die je niet vindt zijn tijdig verwijderd zoals het hoort.

Leegmaken van die map
Bij mij staan in die map ook vaak veel bestanden. Gezien het feit dat ik zeker bent dat ik de originele bestanden nog heb wis ik die map regelmatig. Overtuig je ervan dat je de bestanden nog hebt staan in de map "Mijn Documenten" of in een andere map waar ze horen daarna kun je ze rustig wissen

Het is een backup voor tijdelijk bescherming
De genoemde map is een map voor tijdelijke bescherming. Het heeft niet als doel om gegevens langdurig op te slaan om reserve kopieën te hebben. Voor het hebben van reserve kopieën moet je echt zelf op een andere manier backups maken.

Ik geloof dat ik hiermee alle vragen beantwoord heb.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Backup (?) van OpenOffice documenten op lokale schijf (C

Bericht door floris v »

Eén aanvulling: de back-up worden alleen opgeslagen als je daar opdracht voor geeft in Extra-Opties, ik zit nu aan de tablet en weet niet uit mijn hoofd waar precies. Als je die instelling af en toe hebt aangepast, verklaart dat dat je uit sommige periodes wel en uit andere geen back-up hebt.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Madiana
Berichten: 52
Lid geworden op: wo nov 30, 2011 10:34 am

Re: Backup (?) van OpenOffice documenten op lokale schijf (C

Bericht door Madiana »

Hallo Romke,

Dank voor de uitgebreide en duidelijke uitleg!
Dat maakt het helemaal duidelijk en het stelt mij gerust dat het allemaal oké is.

Het komt wel eens voor dat OpenOffice crasht. Ik kan me herinneren dat er toen ook documenten open stonden. Misschien worden die ook met extensie odt opgeslagen?

Hallo Floris,

Dank voor de aanvulling.
Ik heb gekeken bij Extra > Opties. Bij "Paden" zag ik het pad naar de backup. Dit pad verwijst naar reservekopieën.

Maar ik heb dat niet zelf ingesteld of aangepast. Ik denk dat het standaard zo is ingesteld in OpenOffice.
Ik heb ook niet de indruk dat er in sommige periodes wel en in andere periodes geen documenten worden opgeslagen op deze locatie. Er zijn, verspreid over heel 2017, bijvoorbeeld 25 documenten opgeslagen in deze backup. Maar daarvan zijn een paar documenten 3 of 4 keer opgeslagen, dus een document pietje.doc0, pietje.doc1, pietje.doc2, pietje.doc3. Uiteindelijk gaat het om 11 verschillende documenten verspreid over 2017.
OpenOffice 4.1.7 / Windows 10 Home /Firefox 98.0.2 (64-bits)
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Backup (?) van OpenOffice documenten op lokale schijf (C

Bericht door floris v »

Het zit onder Extra - Opties - Laden/Opslaan - Algemeen, dan bij Opslaan het tweede vakje (Altijd een reservekopie maken).
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Backup (?) van OpenOffice documenten op lokale schijf (C

Bericht door RPG »

Als je de aanwijzing van Floris v opvolgt is het ook goed om op de help knop te klikken. Volg voor details de links die in de help file staan of lezen wat er staat. De links of de inhoud volgt de popup. Ik heb al die informatie altijd nuttig gevonden. Bovendien is alles niet goed samen te vatten.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Madiana
Berichten: 52
Lid geworden op: wo nov 30, 2011 10:34 am

Re: Backup (?) van OpenOffice documenten op lokale schijf (C

Bericht door Madiana »

Hallo Floris,

Ik heb dat pad gevolgd en "Altijd een reserve kopie maken" aangevinkt. Dan wordt het document opgeslagen als BAK-bestand. Ik weet niet zo goed wat ik daar mee opschiet.... ik haal het vinkje maar weer weg want een BAK-bestand is misschien moeilijk te openen. En het gaat mij eigenlijk niet om een back-up van mijn documenten.

De reden van mijn vraag was die backup (Lokale schijf (C:) > Gebruikers > Eigenaar > AppData > Roaming > OpenOffice > 4 > user > backup).
Ik vond het vreemd dat er maar een klein aantal documenten in die backup staan. Daar heb ik met jullie informatie duidelijkheid over gekregen. Het heeft mij gerust gesteld dat er niks mis is met mijn pc. Blij mee en hartelijk dank!

Madiana
OpenOffice 4.1.7 / Windows 10 Home /Firefox 98.0.2 (64-bits)
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Backup (?) van OpenOffice documenten op lokale schijf (C

Bericht door floris v »

Dit is wel het soort dingen dat je eigenlijk moet weten als je met programma's als OpenOffice werkt. Deze backups worden gemaakt voor één speciaal geval: als je na een ingrijpende bewerking je document opslaat en dan bedenkt dat je iets doms hebt gedaan en terug will naar de versie voor die bewerking. In dat geval verander je de extensie .bak in .odt (voor Calc natuurlijk .ods), dan kun je het openen en opslaan in je gewone map voor je documenten.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Madiana
Berichten: 52
Lid geworden op: wo nov 30, 2011 10:34 am

Re: Backup (?) van OpenOffice documenten op lokale schijf (C

Bericht door Madiana »

Hallo Floris,
Het is inderdaad beter als je het weet zodat je er ook je voordeel mee kunt doen. Maar het is soms een beetje veel informatie om het allemaal te onthouden. ik ben er nu intensief mee bezig geweest, met deze backup. ik kan er zo naar toe maar ik weet niet of ik het over een half jaar nog weet, als ik het nooit meer gebruik. Dat is een beetje het probleem....

Ik ga later kijken hoe dat werkt, de extensie veranderen.
Momenteel heb ik het probleem dat ik Documenten niet kan openen en ook OpenOffice kan ik niet openen. Ik ga Windows opnieuw opstarten en dan hoop ik maar dat alles weer gewoon werkt.
OpenOffice 4.1.7 / Windows 10 Home /Firefox 98.0.2 (64-bits)
Madiana
Berichten: 52
Lid geworden op: wo nov 30, 2011 10:34 am

Re: Backup (?) van OpenOffice documenten op lokale schijf (C

Bericht door Madiana »

Het is goed gegaan, het was geen probleem om de extensie .bak in .odt te veranderen.
Goed om te weten dat deze (backup) locatie er is.

Hartelijk bedankt voor de ondersteuning en hulp!
OpenOffice 4.1.7 / Windows 10 Home /Firefox 98.0.2 (64-bits)
Plaats reactie