databank base meerdere gebruikers

Bespreek het databaseprogramma
cdefreyne
Berichten: 4
Lid geworden op: wo dec 21, 2016 2:26 pm

databank base meerdere gebruikers

Bericht door cdefreyne »

Beste,

Ik heb een bijzonder praktische databank gemaakt rond clientbeheer. Mijn zaken breiden evenwel uit en ik wil samenwerken met een partner. Belangrijk is dat we beiden de odb databank gebruiken, mijn partner werkt op zijn eigen kantoor.
Ik ben een kluns op het vlak van informatica maar begrijp dat we van onze (embedded) databank een 'not-embedded' moeten maken en wat we hier beroep moeten doen op een server (server-programma).
Kan iemand me helpen dit te realiseren? Alle tips en hulp zijn welkom.
openoffice 4.1.1 windows7
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: databank base meerdere gebruikers

Bericht door eremmel »

Kijk op het Engelstalige forum naar "Split database" in de tutorial sectie van Base.
Hierbij blijf je als database HSQLDB gebruiken dus het minste kans op problemen met je huidige document.
Ik zou gaan voor PostgreSql als een database op een server. Goed en stabiel product, met goede standaard aan SQL. De andere opensource databases (gratis) zijn minder goed, maar voor klein gebruik voldoet HSQLDB, MySQL, etc ook.

Het is belangrijk dat je kennis hierover opbouwt. Heb je een kennis met gedegen IT-kennis, dan die inschakelen omdat die eventueel bij je langs kan komen om dingen te fixen.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: databank base meerdere gebruikers

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk ook dat het zoeken op het Engelse forum je meer zal helpen.

https://forum.openoffice.org/en/forum/s ... mit=Search

Op het Engelse forum zijn er maar twee personen die over een server voor een database hebben geschreven: Villeroy en DACM. Ik denk dat het voor kleine bedrijven heel verstandig is om iemand te vragen die dat voor jouw kan doen. Vraag aan andere bedrijven of ze zo'n iemand kennen. Als een deskundige de basis neerlegt dan kun je het zelf gebruiken en mogelijk iets uitbreiden. Het zou weleens goedkoper kunnen zijn dan zelf doen. Bedenk wat een goede ondernemer kan verdienen in studie tijd voor een bijzaak.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
cdefreyne
Berichten: 4
Lid geworden op: wo dec 21, 2016 2:26 pm

Re: databank base meerdere gebruikers

Bericht door cdefreyne »

Ik ben zeker bereid hier een deskundige voor in te huren, alleen degenen die ik het tot nu toe voorstelde lijken me openoffice niet te kennen EN proberen me oplossingen los van openoffice maar in hun vertrouwde omgevingen voor te stellen.
Mocht er op dit forum een deskundige zitten die bereid is dit voor mij uit te zoeken, graag.
openoffice 4.1.1 windows7
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: databank base meerdere gebruikers

Bericht door eremmel »

cdefreyne schreef:ik las uw bericht op mijn vraag. Ben je hier vertrouwd mee, Ik meen dat het mijn kennis overstijgt. Zou je desgevallend tegen betaling mijn probleem kunnen oplossen? Ik contacteerde reeeds professionelen maar die willen telkens alles herwerken, windows server gebruiken en de databank hosten.
Ik wil absoluut openoffice verder gebruiken en de zaken zelf wat onder controle houden.
Als jij en je partner op gescheiden locaties werken, kan ik me goed voorstellen dat er richting jou gesproken wordt over hosten van een database server.
Als je zo'n server in-huis wilt hosten loop je tegen veel 'huishoudelijke' problemen aan.

Ik zou misschien in staat zijn iets voor je op te zetten, maar ik vermoed dat je ook de kennis ontbreek om zo iets te onderhouden, Het gevolg is dat er onderhoud gegeven moet worden. Dit gaat mij allemaal veel te ver, daar heb ik gewoon geen tijd voor en het wordt voor jou veel te duur.

Het is ook best lastig om een Base document zo te maken dat je op een consistente wijze met meerdere mensen tegen de zelfde database aan kunt praten. Volgens mij kan dat alleen als je flink met macro's aan de gang gaat.

Volgens mij kun je beter tijd en geld investeren in een eenvoudige CRM applicatie. Er zijn 'opensource' varianten beschikbaar of je kunt met een Service aanbieder in zee gaan. Aan de ene kant is het een keurslijf, aan de andere kant zit er in zo'n systeem goede praktijkervaring.verwerkt.

Je begeeft je op een gebied waar veel mensen een zeer goede boterham mee verdienen en er zijn weinig mensen die dat er even als hobby op een goede wijze kunnen doen.

Mijn advies is luister gewoon naar de professionals.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
cdefreyne
Berichten: 4
Lid geworden op: wo dec 21, 2016 2:26 pm

Re: databank base meerdere gebruikers

Bericht door cdefreyne »

Dank voor de hulp, het is mij gisteren gelukt om de 'split-database' te maken.
Dank zij de hulp op het forum en zeker de info die ik hierover vond op het engelse forum was het zo moeilijk niet. Dank voor jullie tips hierrond.

Ik werkte met HSQL en ook de info op de hulppagina's (FAQ) van openoffce hielpen me het probleem op te lossen.
(https://wiki.openoffice.org/wiki/FAQ_(B ... _HSQLDB.3F)

Ik veronderstel dat ik nu moet zoeken hoe de server geïnstalleerd en werkende te krijgen maar ik veronderstel dat ik hiervoor buiten openoffice moet zoeken.
Ik denk een VPN verbinding op te zetten, bedrijfsnetwerk op te zetten en eventueel met filezilla te gaan werken.
openoffice 4.1.1 windows7
cdefreyne
Berichten: 4
Lid geworden op: wo dec 21, 2016 2:26 pm

Re: databank base meerdere gebruikers

Bericht door cdefreyne »

We zijn ondertussen 2 jaar verder. De split database gaf toch wel problemen in het werken met meerdere gebruikers en bleek ook niet zo stabiel.
Ondertussen de tabellen ingeladen in Mariadb wat probleemloos ging, deextensie opgeladen om de verbinding vanuit Openoffice te maken en dit werkt nu reeds geruime tijd zonder problemen.
openoffice 4.1.1 windows7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: databank base meerdere gebruikers

Bericht door RPG »

Het is mooi dat je geslaagd bent. Ik ben feitelijk niet de persoon om enige kritische opmerkingen te plaatsen over het verschil tussen HSQLDB en MariaDB. Het zou best kunnen dat het verschil in stabiliteit van HSQLDB en MariaDB veroorzaakt wordt door de standaard instellingen. Voorzover ik weet heeft HSQLDB standaard nog al de neiging om veel in het werk-geheugen te hebben. Ik kan mij nog een vraag herinneren op een niet meer bestaand OpenOffice forum waarbij het inladen en tonen van gegevens,foto's, in een sub-form alle instabiliteit weghaalde. De instabiliteit van de computer werd veroorzaakt door het inladen van een hele tabel foto's.

Wat wil ik er mee zeggen soms ligt iets gewoon aan de gedachte waarmee de database engine werkt.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: databank base meerdere gebruikers

Bericht door eremmel »

Leuk dat je dit terugkoppelt. MariaDB/MySQL is een redelijk alternatief voor PostgreSql. Vroeger gebruikte ik MySQL ook regelmatig, totdat ik tegen compatibiliteitsproblemen en beperkingen met/van SQL aan liep. Sindsdien geef ik de voorkeur aan PosgreSql.
Als ik kijk naar HSQLDB (split-database) en als server draaien, dan ben ik ook gereserveerd, maar dat kan een gebrek aan kennis zijn....
Succes met je project!
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Plaats reactie