wisselen naar landscape werkt niet

Bespreek de tekstverwerker
MartinP
Berichten: 4
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 11:46 am

wisselen naar landscape werkt niet

Bericht door MartinP »

Ik heb in de tutorial gelezen dat je per pagina de oriëntatie eenvoudig kan wijzigen door een handmatig pagina-einde in te voegen en aan te geven welke oriëntatie je voor de volgende pagina wenst. Dit schijnt niet te werken. In stijlen en opmaak (F11) zet ik de paginaopmaakinstelling "Landschap" op "liggend" en bewaar dit. Als ik nu voor een eerste pagina van een document de oriëntatie "staand" kies, een handmatig einde invoer waarbij ik de paginaopmaakinstelling "Landschap" selecteer, wijzigt de oriëntatie voor de tweede pagina niet. Bij het terug oproepen van de paginaopmaakinstelling "Landschap" blijkt dat de oriëntatie teruggezet is op "staand". Is dit een bug of doe ik iets verkeerd?
Laatst gewijzigd door MartinP op do jun 14, 2018 5:28 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
OpenOffice 4.1.5 op Windows 2007 pro.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: wisselen naar landscape werkt niet

Bericht door RPG »

Link voor een inleiding tot styles
http://openoffice-uni.org/
MartinP schreef:Bij het terug oproepen van de paginaopmaakinstelling "Landschap" blijkt dat de oriëntatie teruggezet is op "staand". Is dit een bug of doe ik iets verkeerd?
Deze vraag is altijd moeilijk te beantwoorden. In soortgelijke gevallen ben ik er altijd vanuit gegaan dat ik iets fout deed en dat ik de handleiding beter moest lezen.

Wanneer je kijkt naar de gelinkte handleiding of naar de helpfile dan blijkt dat het begrip van stijlen en opmaak nog al uitgebreid is.
Wanneer je nu bezig bent met een document dan zou ik mij niet bezig houden met de opmaak maar alleen met de inhoud. Ik ben geneigd dat te doen in Web-lay-out. Ook maak ik alle tekens zichtbaar met "niet afdrukbare-tekens".

Pas wanneer je tevreden bent met de inhoud dan is de mooi opmaak belangrijk.
In een aparte document kun je ernaast wel oefenen hoe stijlen werken. Naast het lezen van de link is het gewoon goed kijken naar alle onderdelen van een stijl. Kijk naar alle tabbladen waaruit een stijl is opgebouwd. Kijk daarnaast naar alle invul mogelijkheden die een stijl heeft. Laat beide dingen gewoon langzaam tot je doordringen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Op dit moment heb ik ook niet meer tijd daar er andere zaken zijn.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

landscape

Bericht door eremmel »

Ik heb even getest met LO 5.2.5.1.
Ik heb twee pagina profielen:
- Standaard: A4, Portret.
- Landschap: A4, Landschap.

Eerste pagina is Standaard. Ik ga naar onderen van de eerste pagina en kies dan: Menu -> Invoegen -> Handmatig einde...
Als 'Type' kies ik 'Pagina-einde'
Als 'Opmaakprofiel' kies ik 'Landschap'
Met een drup op 'Ok' krijg ik wat ik wil.

Lukt het zo bij jou ook?
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: wisselen naar landscape werkt niet

Bericht door floris v »

Allereerst, welkom op het forum. Ik heb je vraag afgesplitst omdat het niet goed is om oude koeien uit de sloot te halen. Lees ook onze survival guide (zie de link in mijn signature).

Ik heb net in versie 4.1.5 een nieuw document gemaakt met drie pagina's. De wisseling Invoegen > Handmatig einde > Pagina-einde met Portrait als profiel voor de volgende pagina en terug blijft behouden, ook bij export naar PDF en opslaan in .doc-indeling. Je kunt je bestand naar me mailen of per privébericht naar me sturen, dan zal ik er naar kijken. Als er geen gevoelige informatie in staat, kun je het ook als bijlage van een bericht toevoegen.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: landscape

Bericht door RPG »

De ze bijdrage is alleen voor degenen die antwoord gegevens hebben. Blijkbaar waren we alle drie gelijktijdig bezig. Nu staan ze ook allemaal weer op de goede plaats en volgorde. Het geeft tegelijk gelegenheid in het oefenen met het moderator gereedschap.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
MartinP
Berichten: 4
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 11:46 am

Re: landscape

Bericht door MartinP »

eremmel schreef:Ik heb even getest met LO 5.2.5.1.
Ik heb twee pagina profielen:
- Standaard: A4, Portret.
- Landschap: A4, Landschap.

Eerste pagina is Standaard. Ik ga naar onderen van de eerste pagina en kies dan: Menu -> Invoegen -> Handmatig einde...
Als 'Type' kies ik 'Pagina-einde'
Als 'Opmaakprofiel' kies ik 'Landschap'
Met een drup op 'Ok' krijg ik wat ik wil.

Lukt het zo bij jou ook?
Ik doe exact hetzelfde maar het wil niet lukken. Beide pagina's blijven "staand".
OpenOffice 4.1.5 op Windows 2007 pro.
MartinP
Berichten: 4
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 11:46 am

Re: wisselen naar landscape werkt niet

Bericht door MartinP »

RPG schreef:Link voor een inleiding tot styles
http://openoffice-uni.org/
MartinP schreef:Bij het terug oproepen van de paginaopmaakinstelling "Landschap" blijkt dat de oriëntatie teruggezet is op "staand". Is dit een bug of doe ik iets verkeerd?
Deze vraag is altijd moeilijk te beantwoorden. In soortgelijke gevallen ben ik er altijd vanuit gegaan dat ik iets fout deed en dat ik de handleiding beter moest lezen.

Wanneer je kijkt naar de gelinkte handleiding of naar de helpfile dan blijkt dat het begrip van stijlen en opmaak nog al uitgebreid is.
Wanneer je nu bezig bent met een document dan zou ik mij niet bezig houden met de opmaak maar alleen met de inhoud. Ik ben geneigd dat te doen in Web-lay-out. Ook maak ik alle tekens zichtbaar met "niet afdrukbare-tekens".

Pas wanneer je tevreden bent met de inhoud dan is de mooi opmaak belangrijk.
In een aparte document kun je ernaast wel oefenen hoe stijlen werken. Naast het lezen van de link is het gewoon goed kijken naar alle onderdelen van een stijl. Kijk naar alle tabbladen waaruit een stijl is opgebouwd. Kijk daarnaast naar alle invul mogelijkheden die een stijl heeft. Laat beide dingen gewoon langzaam tot je doordringen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Op dit moment heb ik ook niet meer tijd daar er andere zaken zijn.

Romke
Beste,

Het wijzigen van portrait naar landscape voor opeenvolgende pagina's staat niet in deze handleiding. Toch bedankt voor de moeite.
OpenOffice 4.1.5 op Windows 2007 pro.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: landscape

Bericht door RPG »

Volgens mij moet je stijlen en opmaak openen(F11)
Dan gaan naar pagina stijlen.
Dan een nieuwe pagina stijl aan maken
die nieuw aangemaakte stijl toepassen waar je het wilt.

Als ik jouw verhaal goed begrijp verander je een bestaande pagina stijl. Dat lijkt mij niet gewenst.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
MartinP
Berichten: 4
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 11:46 am

Re: wisselen naar landscape werkt niet

Bericht door MartinP »

floris v schreef:Allereerst, welkom op het forum. Ik heb je vraag afgesplitst omdat het niet goed is om oude koeien uit de sloot te halen. Lees ook onze survival guide (zie de link in mijn signature).

Ik heb net in versie 4.1.5 een nieuw document gemaakt met drie pagina's. De wisseling Invoegen > Handmatig einde > Pagina-einde met Portrait als profiel voor de volgende pagina en terug blijft behouden, ook bij export naar PDF en opslaan in .doc-indeling. Je kunt je bestand naar me mailen of per privébericht naar me sturen, dan zal ik er naar kijken. Als er geen gevoelige informatie in staat, kun je het ook als bijlage van een bericht toevoegen.
Beste Floris,

ik heb de survival guide doorgenomen en ben gaan zoeken op het forum naar berichten die over hetzelfde gaan maar heb er geen gevonden. De andere berichten i.v.m. "landscape" gingen over printproblemen wat bij mij niet aan de orde is. Zoals vermeld, deed ik wat er in de handleiding staat om van portrait naar landscape over te schakelen (invoegen manuele "page-break" en aangeven dat je voor de volgende pagina "landscape" wenst) maar er wijzigde niks op het scherm. Ik heb het daarnet nog even geprobeerd en nu werkt het plots wel. Heel vreemd.
OpenOffice 4.1.5 op Windows 2007 pro.
Plaats reactie