csv bestand kolomsgewijs doorzoeken

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
Sagitarius
Berichten: 4
Lid geworden op: wo mar 14, 2018 7:28 pm

csv bestand kolomsgewijs doorzoeken

Bericht door Sagitarius »

Hallo ik ben van 1934 en nieuw met Apache Openoffice 4.1.5 en windows 7 64 bits.
Dus als ik onnozele vragen stel , sorry.

Ik heb van mijn Bank de transacties van 2017 gedownload in Csv formaat.
Dat zijn dus veel kolommen en rijen.
Voorlopig heb ik slechts interesse in 2 of drie kolommen.
die kan ik wel in een nieuw werkblad krijgen.
Een van de kolommen bevat alle instanties waarmee ik transacties heb gehad.
door elkaar, nou ja op datum gesorteerd.
Stel dat ik in in kolom B, die alle instanties bevat,ik wil selecteren instantie BV
en een formule vinden om de bedragen die bij BV horen op te tellen
dus in A1:C4 moet bij zoeken naar instantie BV het resultaat zijn 11,22+99,99

A | B | C
bedrag | instanrtie | datum
12,34 | AA | 0102200
11,22 | BV | 0911200
33,44 | ZZ | 0911200
99,99 | BV | 1011200

Graag uw opmerkingen en suggesties om dit voor elkaar te krijgen
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: csv bestand kolomsgewijs doorzoeken

Bericht door RPG »

Volgens mij moet je simpel weg alle gegevens om vormen en inbrengen. Ikzelf heb de ING als bank en dan is het beter om eerst alle gegevens in te lezen en daarna pas in te brengen in het document wat je wilt gebruiken voor je overzichten. Voor het omvormen lees : [Tutorial] Voor het inlezen van CSV

converteer elke keer je CSV file naar een werkblad en kopieer het resultaat naar het werkblad waar je alles in bewaard. Van het werkblad waar alle gegevens in staan maak je een geregistreerde database.

Probeer eerst dit stukje te begrijpen. Je zult later zien dat je de overzichten gemakkelijk kun maken zonder al te veel moeilijkheden. Ik heb al een klein voorbeeld van een pivotttable(draaitabel) erin gedaan. Het doel is dat de computer het werk doet.

Romke
Bijlagen
vbDraaitabel.ods
(9.81 KiB) 115 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Sagitarius
Berichten: 4
Lid geworden op: wo mar 14, 2018 7:28 pm

Re: csv bestand kolomsgewijs doorzoeken

Bericht door Sagitarius »

HALLO ROMKE,
Ik heb de tutorial voor inlezen csv files gelezen.
Maar je schat me te hoog in, ik heb OpenOffice pas een paar dagen en dus nauwelijks tijd om wat rond te neuzen.
Ik denk dat je met omvormen van alle gegevens bedoelt dat ik moet aan geven welke cellen als inhoud hebben
tekst,getallen of datums. Ook dat moet ik nog ontdekken.
Laat staan dat ik de "draaitabel" heb kunnen vinden.
Het zou wat makkelijker zijn als ik specifieke documentatie had over werkblad functies.

Dus voorlopig blijft mijn eerste vraag nog actueel.
Openoffice 4.1.5
windows 7 64 bits
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: csv bestand kolomsgewijs doorzoeken

Bericht door RPG »

Sagitarius schreef:Het zou wat makkelijker zijn als ik specifieke documentatie had over werkblad functies.
Wanneer je de F1 toets indrukt opent zich vanzelf help file voor calc. Daar staat veel informatie.

Een draaitabel(pivottable) wordt op de volgende manier geopend:
Select de tabel die onderzocht moet worden.
menu --> Gegevens --> draaitabel

Het is gemakkelijkste manier om overzicht van je financiën te krijgen.

Laat de tutorial rustig op je inwerken. Het belangrijkste is dat de datums en geld-bedragen goed worden ingelezen. Wanneer je de goede keuze gedaan hebt bij het lezen dan zorgt OpenOfice voor veel andere zaken.

Na het inlezen van de tabel laat de draaitabel toe dat je een overzicht maakt van je financiën. Je kunt kiezen voor tabellen zoal je wilt. Alleen het lezen van de help file is al belangrijk. Bij mij heeft het ook enige tijd geduurd voordat ik het kon begrijpen. Toch heb ik het idee dat je sneller tot een goed overzicht van je financiën komt dan door zelf alles op te tellen. Ik heb zelf ervaren dat een kleine tabel in het begin gemakkelijker is dan een grote tabel. Bij een kleine tabel zie je wat er gebeurt. Met een kleine tabel bedoel ik klein in rijen en kolommen.

Kom eventueel met een kleine voorbeeld tabel.
Sagitarius schreef:Dus voorlopig blijft mijn eerste vraag nog actueel.
Het gevraagde is veel moeilijker dan je denkt. Overigens je kunt ook met een draaitabel beginnen. met enkele kolommen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Sagitarius
Berichten: 4
Lid geworden op: wo mar 14, 2018 7:28 pm

Re: csv bestand kolomsgewijs doorzoeken

Bericht door Sagitarius »

Hallo Romke,

Ik vindt dit forum fantastisch, zo snel met prima suggesties..
Ik neem de goede raad ter harte en ga eerst Open Office en Calc in het bijzonder goed bestuderen alvorens ik
"in het diepe spring" en meteen een oplossing wil voor mijn ideeën. Ook goed voor mijn grijze cellen...
Tot zover bedankt voor de hulp en ik zal dit item voorlopig maar als opgelost beschouwen.
Openoffice 4.1.5
windows 7 64 bits
Plaats reactie