Achtergrondkleur niet afdrukken

dirkinductie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma mar 05, 2018 11:05 am

Achtergrondkleur niet afdrukken

Bericht door dirkinductie »

Hoe is de achtergrondkleur uit te schakelen bij afdrukken?
Plaatjes / logo's moeten wel zichtbaar blijven.
LibreOffice Versie: 5.4.2.2 (x64)
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Achtergrondkleur niet afdrukken

Bericht door RPG »

Ik denk dat er geen simpele oplossing is.

Misschien werkt het volgende
  • Importeer de gegevens naar een document waar je geen gekleurde achtergrond hebt.
  • Zorg dat je printer alleen zwart wit print
Can a color spreadsheet be set to print colorless? (View topic) • Apache OpenOffice Community ForumDaar wordt de vraag in het Engels beantwoord.

Als je denkt dat je de problemen met macro's wilt op lossen dan zou ik naast het Calc forum in beide talen ook het macro forum gaan bestuderen. Naast een grondige kennis van OpenOffice welke versie dan ook is een goede kennis nodig van de API. Die krijg je alleen door eerst het lezen van inleidingen en daarna door het lezen van de API zelf. Ik kan mij uren vermaken in het lezen van de API maar dat zijn er niet zo veel die daar van houden

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
dirkinductie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma mar 05, 2018 11:05 am

Re: Achtergrondkleur niet afdrukken

Bericht door dirkinductie »

Dank.
Ander optie zou zijn achtergrondkleuren (2 verschillende) een tintje lichter te doen.
Het zijn nu nog de Excel - kleuren.
Is er op een of andere manier een mogelijkheid om meer kleuren (voorkeur Excel kleuren) aan het palet toe te voegen?
LibreOffice Versie: 5.4.2.2 (x64)
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Achtergrondkleur niet afdrukken

Bericht door RPG »

Ik zou me gaan verdiepen in stijlen en opmaak. Wanneer je alle opmaak in een goede stijl zet die afhankelijk is van de default stijl. Dan is het waarschijnlijk alleen nodig om de default stijl aan te passen wanneer dat noodzakelijk is. Het goed beheersen van de stijlen maakt veel dingen gemakkelijker in OOo. OOo vergt dat je nogal gedisciplineerd werkt.

Een andere gedachte:
Maak gebruik van autoopmaak/autoformatstyles. Kies hierbij voor twee verschillende opmaak profielen.

voor de help file
In calc eerst F1 drukken
Index: automatisch opmaken in werkbladen

menu --> extra --> opties --> OpenOffice -->Kleuren
Onder opties en daarna in de volgende popup kun je kleuren toevoegen en veranderen. Lang geleden heb ik dat wel eens gedaan.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie