importeren van numerike waarden

Bespreek het rekenblad
Gesina11
Berichten: 5
Lid geworden op: do nov 22, 2012 6:27 pm

importeren van numerike waarden

Bericht door Gesina11 »

Hallo
Ik heb zojuist een poging gedaan om een TXT file met bijna 8000 regels, zijnde een tabel met 9 kolommen 2x text, 1x getal 1x text en 5 met getallen te importeren, de getallen allemaal met 1 cijfer achter de comma, of in dit geval een . dus nnn.n
voorbeeld
Aal - 100 gr. '210.0 '880.0 '16.0 '0.0 '16.0

De eerste kolom met getallen ging goed doch de andere 5 hebben allemaal een ' ervoor, dit gebeurt wel een vaker.
Hoe kom ik daar van af, of hoe voorkom ik dat ?
Bijvoorbaat dank
Rudy
Rudy
Windows 7 / Oppenoffice 3.4.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: importeren van numerike waarden

Bericht door RPG »

Als ik het goed heb heeft het venster een help knop waar in uitleg staat. Je kunt dat lezen of dit [Tutorial] Voor het inlezen van CSV
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Alex
Berichten: 103
Lid geworden op: do feb 25, 2010 8:46 pm

Re: importeren van numerike waarden

Bericht door Alex »

Dat komt door de punten in de getallen. Als je niet aangeeft dat het formaat Engels is wordt een komma verwacht.
AOO 4.1.15 & LO 24.2 op Windows 10
Gesina11
Berichten: 5
Lid geworden op: do nov 22, 2012 6:27 pm

Re: importeren van numerike waarden

Bericht door Gesina11 »

Om verdere commentaren voor te zijn over mijn computer kennis, ik werk waarschijnlijk al langer met computers dan uw leeftijd, ben nog begonnen in de tijd van CP/M ofwel Control Program/Monitor, het besturings systeem dat voor MS.DOS bestond, dat weer in gebruik was voor dat windows uitgevonden werd.
Het enigste waar ik niet goed mee bekend ben is OpenOffice. Daarbij komt dat ik een handicap die ik heb, dat ik ooit door een verkeersongeval een week in coma gelegen heb, en dat mijn bovenkamer niet altijd doet wat ik graag wil, speciaal met het doorlezen van handleidingen.
Dus laat in het vervolg, reacties zoals: "Als ik het goed heb heeft het venster een help knop waar in uitleg staat. Je kunt dat lezen of dit [Tutorial] Voor het inlezen van CSV" achterwege. Helemaal als je de persoon niet kent, en al helemaal niet van zijn omstandigheden op de hoogte bent. Dus als iemand een fatsoenlijke vraag stelt beantwoord die dan ook fatsoenlijk, we zijn per slot van rekening niet allemaal ..... die op afroep alles weten op computer gebied.

Het TXT bestand was een export van een bestaand OpenOffice bestand.
Mijn programma instelling is voor Engels.
Nu zal ik wel het commentaar krijgen dat dat het zelfde is, doch jammer genoeg het is niet zo, CSV is (Comma-separated values), om moeilijkheden met comm's te voorkomen gebruik ik in mijn importbestanden geen comma als schijdingsteken maar een staand streepje, dus is het geen CSV maar een TXT, maar bestand bijde zijn ASCII (American Standard Code for Information Interchange) bestanden.
Ik heb de raad van #2 "Dat komt door de punten in de getallen." opgevolgd en alle punten door comma's vervangen, en het liet zich toen goed importeren.
Doch toen alles geimporteerd was waren mijn comma's verdwenen en stonden er weer punten, dit fenomeen was de oorzaak van mijn vraag.
Hoogachtend Rudy
Tot slot nog een opmerking over OpenOffice, het doet te veel automatisch, en een aantal van die automatismen zijn niet uit te schakelen, er worden te veel aannames gemaakt, van dat wat ik nu doe zal wel goed zijn. Ik in dit geval het programma.
Rudy
Windows 7 / Oppenoffice 3.4.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: importeren van numerike waarden

Bericht door RPG »

Ik denk dat het je zal helpen om toch het aangewezene te lezen. Het zal het importeren nog gemakkelijker maken. Het lezen en begrijpen van de help file zal je helpen om OOo naar je hand te zetten. Als je vaak met zulke tekst files werkt zorg dat ze de zelfde indeling houden en plaats ze in een map. Je kunt ze dan mogelijk eenvoudig in lezen met een geregistreerde database.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gesina11
Berichten: 5
Lid geworden op: do nov 22, 2012 6:27 pm

Re: importeren van numerike waarden

Bericht door Gesina11 »

Bedankt

Heb ik al gedaan

Groeten Rudy
Rudy
Windows 7 / Oppenoffice 3.4.1
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: importeren van numerike waarden

Bericht door eremmel »

Rudy, Leuk om iemand te ontmoeten uit de tijd van CP/M, Z80, PDP11. De keuze voor Engels is ook de mijne, enkel al vanwege de Engelstalige functie namen in Calc.
Mijn programma instelling is voor Engels.
...
Ik heb de raad van #2 "Dat komt door de punten in de getallen." opgevolgd en alle punten door comma's vervangen, en het liet zich toen goed importeren.
Je zou niet je te importeren tekst moeten hoeven aan te passen.
Het lijkt erop dat ik de zelfde instellingen als jij gebruik, maar ik kan gewoon getallen importeren met een punt. Het heeft met de taalinstellingen te maken denk ik
Dit zijn de instellingen die ik gebruik:
AOO-Language.png
En bij het importeren:
AOO-Import.png
Hartelijke groet,

Erik

P.S.
Even in het algemeen gesproken over de mores zoals ik het beleef op dit forum: Het doorverwijzen naar een tutorial of de Help is zeer gebruikelijk, Vooral tutorials bevatten oplossingen voor veel voorkomende 'problemen'. Het alternatief zou zijn om de tutorial tekst (gedeeltelijk) te kopiëren bij terugkerende vragen, maar het ontdekken van de Tutorials op het forum is ook een zetje in de rug. En iedereen is bereid om het dan nog niet lukt stap voor stap iemand verder te helpen. Bij deze!
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Gebruikersavatar
DiGro
Berichten: 86
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 4:57 pm
Locatie: Hoorn NH

Re: importeren van numerike waarden

Bericht door DiGro »

Het verwijderen van de apostrof voor de getallen is redelijk eenvoudig te doen met Zoeken en vervangen.

Selecteer alles in het werkblad

menu Bewerken > Zoeken en vervangen

Voer in het veld Zoeken in: ^. en in het vak Vervangen door: &

Selecteer onder Meer opties : - [X] Reguliere uitdrukkingen

Na drukken op Alles vervangen zouden uw numerieke waarden ook inderdaad weer numerieke waarden moeten zijn
DiGro

----------------------------------------------------
Windows 11 en AOO 4.1.15
Gescand door Ziggo Safe Online (F-Secure)
Alex
Berichten: 103
Lid geworden op: do feb 25, 2010 8:46 pm

Re: importeren van numerieke waarden

Bericht door Alex »

Dat doet niet wat je denkt. Het eerste zichtbare teken wordt verwijderd. Heb je het zelf wel geprobeerd?
AOO 4.1.15 & LO 24.2 op Windows 10
Gebruikersavatar
DiGro
Berichten: 86
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 4:57 pm
Locatie: Hoorn NH

Re: importeren van numerike waarden

Bericht door DiGro »

Jazeker. Meerdere malen

Bij mij verwijdert het alleen de ongewenste apostrof.
verder niets
DiGro

----------------------------------------------------
Windows 11 en AOO 4.1.15
Gescand door Ziggo Safe Online (F-Secure)
Plaats reactie