calc: datum van vandaag invullen en houden (opgelost)

Bespreek het rekenblad
coiske60
Berichten: 6
Lid geworden op: wo okt 14, 2009 10:18 pm

calc: datum van vandaag invullen en houden (opgelost)

Bericht door coiske60 »

hallo,

ik laat door calc de datum van vandaag invullen als een aanliggende cel ingevuld wordt (met de functie "NOW", formule: =IF(D1080=0;null;NOW()))
het probleem is dat als ik de dag daarop het rekenblad terug opendoe al die aangemaakte datums datums veranderen naar de huidige systeemdatum. Hoe kan ik de datum-van-vandaag nog steeds automatisch laten invullen, maar hem daarna onveranderd houden?

François
Laatst gewijzigd door coiske60 op do okt 22, 2009 11:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Open Office 3 - Windows NT
GerardV
Berichten: 68
Lid geworden op: za sep 12, 2009 10:20 pm
Locatie: Nederland

Re: calc: datum van vandaag invullen en houden

Bericht door GerardV »

Ik denk dat dat niet zomaar door middel van een standaard functie kan worden gedaan. Wat je wilt is dat er afgetast wordt of er een waarde wordt toegevoegd waar je vervolgens een datum aan wilt toekennen, dit kan volgens mij alleen met een macro worden gedaan.

Gerard
OpenOffice 3.1 op Windows Vista
Nog niet gehinderd door enige vorm van kennis....
coiske60
Berichten: 6
Lid geworden op: wo okt 14, 2009 10:18 pm

Re: calc: datum van vandaag invullen en houden

Bericht door coiske60 »

beste gerard,

het automatisch INVULLEN van een datum als een aanliggende cel een waarde krijgt, dat werkt. Maar die datum verandert naargelang de dag waarop ik het werkblad weer open. Bedoelt ge dat ik met dezelfde impuls (het invullen van een naburige cel) een makro (die dus de systeemdatum invult) moet opstarten?

François
Open Office 3 - Windows NT
Johan
Berichten: 496
Lid geworden op: di jun 02, 2009 11:53 pm

Re: calc: datum van vandaag invullen en houden

Bericht door Johan »

Naar mijn vermoeden bedoelt Gerard dat er een basic script (macro) dient aangemaakt te worden, voor een nieuwe functie. Deze functie dient om de huidige waarde van "NU" te kopiëren en te plakken enkel als waarde in een cel. Voor zo ver ik het zie moet men in dit basic script gebruikt maken van "Flags". Gelukkig is Gerard meer thuis in basic dan ik. ;) :geek:
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: calc: datum van vandaag invullen en houden

Bericht door RPG »

In het engels forum is de zelfde vraag
de oplossing schijnt daar te zijn
druk F2 daarna F9

Als ik het goed zie wordt de functie veranderd in een waarde

http://user.services.openoffice.org/en/ ... =9&t=23610

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
GerardV
Berichten: 68
Lid geworden op: za sep 12, 2009 10:20 pm
Locatie: Nederland

Re: calc: datum van vandaag invullen en houden

Bericht door GerardV »

Ik bedoelde dat er inderdaad niet via een normale functie, automatisch een datum in een cel kan worden gezet die vervolgens niet wijzigt als het document opnieuw wordt geopend.

Voor Excel was het mogelijk om een event aan te roepen zodra er een waarde op het blad werd gewijzigd, maar dat kan volgens mij niet (standaard op deze manier) in Calc.

Dus je hebt nu de volgende opties:
  1. Handmatig de datum invullen.
  2. =Nu() of =Now() functie gebruiken in combinatie met F2 en F9
  3. Een macro maken die een bepaalde range aftast waar data wordt toegevoegd en automatisch een datum in de bijbehorende cel plaatst. Deze macro kun je dan laten aanroepen door middel van een gebeurtenis als 'Document opslaan'. Je kunt via Extra -> Aanpassen.... in het tabblad Gebeurtenissen een aantal events vinden waardoor je een macro kunt laten starten. Dus bijvoorbeeld dat er bij het opslaan van het document automatisch een datum wordt ingevuld die blijft dan staan als je de volgende keer het document opent.
Gerard
OpenOffice 3.1 op Windows Vista
Nog niet gehinderd door enige vorm van kennis....
coiske60
Berichten: 6
Lid geworden op: wo okt 14, 2009 10:18 pm

Re: calc: datum van vandaag invullen en houden

Bericht door coiske60 »

Beste Gerard,

ik heb inderdaad een macro gemaakt die de waarde van "now" invult en definitief maakt (now(), copy en paste special - date). Maar is er geen andere manier om een macro te starten dan zo'n ingrijpend event als "save document"? Kan ik met mijn "=IF(D1107=0;null;NOW())" in de plaats van NOW() niet een macro starten? Misschien kan ik in Basic ingrijpen in die macro en hem op dezelfde voorwaarde laten starten als mijn "if.." -formule ((een naburig veld dat ingevuld wordt). Maar in MS-Office heb ik met veel moeite wat kunnen doen met Visual Basic, en de Basic van Open Office ziet er mij helemaal anders uit. Maar is het mogelijk? Dan zoek ik wel wat verder. Anders vul ik de datum gewoon manueel in.

In ieder geval bedankt voor de antwoorden.

François
Open Office 3 - Windows NT
GerardV
Berichten: 68
Lid geworden op: za sep 12, 2009 10:20 pm
Locatie: Nederland

Re: calc: datum van vandaag invullen en houden

Bericht door GerardV »

Ik dacht meer in de trend dat je geen datums invult maar een macro start die bijvoorbeeld bij het opslaan van het document de huidige datum in de cellen plaatst voor de cellen waar waarden zijn toegevoegd. Bij openen van het document blijven deze dan gehandhaafd. Op deze manier hoef je zelf geen datum meer in te vullen.

Gebruik je de nu() / now() functie dan wordt deze met elke wijziging in het blad opnieuw berekend en dus geeft deze functie altijd de huidige datum (vandaar nu).

Gerard.
OpenOffice 3.1 op Windows Vista
Nog niet gehinderd door enige vorm van kennis....
coiske60
Berichten: 6
Lid geworden op: wo okt 14, 2009 10:18 pm

Re: calc: datum van vandaag invullen en houden

Bericht door coiske60 »

ik zal deze reeks maar als opgelost beschouwen, maar ik ga er wel een nieuwe starten: "hoe start ik een Macro als de waarde van een cel verandert in Calc" (in't algemeen, niet alleen voor die datum). Bedankt voor de antwoorden
Open Office 3 - Windows NT
Plaats reactie