[Opgelost] Paginanummering

Bespreek de tekstverwerker
jazzvb
Berichten: 29
Lid geworden op: za feb 18, 2017 2:58 am

[Opgelost] Paginanummering

Bericht door jazzvb »

dag allemaal,

ik heb een document van 20 pagina's. op het linkervel wil ik het paginanummer links hebben, op het rechtervel het paginanummer rechts. nu heb ik de tutorial doorgenomen op het forum over de paginanummering maar ik kom er niet uit. het lukt me wel om de even paginanummers op de linkerpagina's helemaal links te zetten en de oneven paginanummers op de rechterpagina's helemaal rechts. dat doe ik met uitlijnen nadat ik het vinkje heb weggehaald in het menu van de voettekst 'dezelfde inhoud linker en rechter pagina's'.

maar wat ik ook probeer om ze iets meer naar het midden te verschuiven (dus niet precies in het midden; zeg driekwart), het lukt me niet. vreemd genoeg verschuiven de paginanummers op de oneven pagina's wel iets naar links, maar die op de even pagina's blijven star helemaal in de linker kantlijn staan, wat ik ook aanpas.

kan iemand me vertellen wat ik moet doen?

bedankt alvast!
jazz
Laatst gewijzigd door jazzvb op wo nov 01, 2017 6:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
OpenOffice 4.1.3
Windows 10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Paginanummering

Bericht door floris v »

Er is een gecentreerde tab voor het opmaakprofiel Voetregel ingesteld. Die kun je veranderen in een links lijnende tab op de positie die je wil, dan een tab invoegen voor het paginacijfer. Ik kan momenteel niet kijken of dat werkt, helaas.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
jazzvb
Berichten: 29
Lid geworden op: za feb 18, 2017 2:58 am

Re: Paginanummering

Bericht door jazzvb »

hee floris v, zit ik allemaal ingewikkelde dingen te proberen... : )
het werkt dan niet met de tabtoets, maar met spatie neemt de nummering van zowel de linkerkant als de rechterkant ook meer afstand van de kantlijn. dus heel erg bedankt voor de tip!!

groet, jazz
OpenOffice 4.1.3
Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: [Opgelost] Paginanummering

Bericht door RPG »

Ik geloof dat het geheel nog eenvoudiger kan. Je kunt alles met de stijlen in stellen. Op zichzelf is dat niet moeilijk maar het vergt kennis van het toepassen van de stijlen. Ik bedoel geen directe opmaak maar echt Stijlen en opmaak(F11). Je moet de popup stijlen en opmaak eerst eens goed bekijken. Er zijn boven in de popup kleine knopjes . Ze zijn allemaal belangrijk maar op dit moment spelen alleen mee:
Alinea opmaak profielen
Pagina Opmaak profielen

Als je beide bekijkt is er al een ruime keus. Ook de gewenste profielen zijn er al. Ze moeten alleen aangepast worden aan de wensen.

Zorg eerst dat de linker en rechter pagina profiel gemaakt is naar wens. Dat houdt in:
Met voet tekst
Afwisselend gebruik van linker en rechter pagina's

Elke profiel heeft vaak verschillende tabbladen. Leer te begrijpen wat je bij een bepaalde naam op een tabblad te verwachten is..

Voeg nu een enkele pagina's in en zorg dat deze gekoppeld zijn aan het gewenste pagina profiel. Zoals blijkt zal het soms automatisch gebeuren soms ook niet. Het is vaak afhankelijk van de instellingen die je kiest of al standaard aanwezig zijn.

Pagina nummers
Zorg er voor dat je pagina nummers invoegt op die pagina's waar je ze wilt hebben. Het is verbonden met een pagina stijl.

Vormgeving van de pagina nummers
Voor elke pagina stijl is er vaak ook al een koptekst of voettekst alinea gemaakt. Het is eenvoudig om nadat de pagina nummers zijn ingevoegd deze te plaatsen zoals je wilt. Koppel eerst de gewenst alinea stijl aan de gewenste alinea en ook pagina stijl. dus
Linker pagina stijl moet gekoppeld zijn met : koptekst links
en
rechter pagina stijl met : Koptekst rechts.

Ga daarna bezig met de uitlijning van de twee gewenste stijlen.
tabblad : Inspringen en afstanden.

Voordat je dit uitprobeert op je huidige document is het verstandig om daar eerst een kopie van te maken. Het voordeel van de stijlen is dat je sommige zaken precies in afstanden kunt aangeven. Neem de tijd voor het geheel.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
jazzvb
Berichten: 29
Lid geworden op: za feb 18, 2017 2:58 am

Re: [Opgelost] Paginanummering

Bericht door jazzvb »

hoi romke,

in een andere post had ik iemand al op een uitleg op youtube geattendeerd. die uitleg was voor mij erg nuttig. niet alleen was mijn (andere) probleem opgelost - eerste pagina's van een document zonder paginanummers - , ik kwam er ook achter dat de functie 'stijlen en opmaak' veel meer te bieden heeft dan ik had verwacht. vooralsnog moet ik nog een hoop oefenen en proberen om een en ander onder de knie te krijgen, maar daar helpt jouw uitleg bij : )

dank daarvoor.
jazz
OpenOffice 4.1.3
Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: [Opgelost] Paginanummering

Bericht door RPG »

Ik zie als een van de belangrijkste taken van mij als forum lid soms gewoon om eenvoudige zaken uit te leggen. Feitelijk ben ik ook een zeer eenvoudige computer gebruiker.

Wanneer ik met tekst bestanden werkt heb ik de neiging om te werken in de volgende configuratie:
a) Weblayout
B) Met zichtbare niet afdrukbare tekens.
Beide instellingen maken dat ik dan de tekst goed kan bekijken. Hoe meer ik gebruik maak van de stijlen hoe belangrijker ik het zichtbaar zijn van niet afdrukbare tekens ben gaan vinden. Er zijn zeker mooie mogelijkheden om met tekst om te gaan. Vaak zijn die mogelijkheden ook alleen bruikbaar voor mensen die OOo bijna dagelijks gebruiken.

Uit verschillende bijdragen blijkt dat ik vaak naar de helpfile of de handleidingen van OOo verwijs. Ik heb dat alles vaak gelezen en lees het nog steeds. Zeker in het begin is de help file vaak moeilijk maar door het gebruik van OOo en het herlezen van de helpfile leer je ook weer mogelijkheden die bij een eerste lezing niet begrepen werden.

Wanneer je met tekst bestanden werkt is naast stijlen en opmaak(F11) ook de navigator belangrijk. Voor beiden is hoe uitgebreider je OOo gebruikt hoe belangrijker kennis daarvan is.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
jazzvb
Berichten: 29
Lid geworden op: za feb 18, 2017 2:58 am

Re: [Opgelost] Paginanummering

Bericht door jazzvb »

navigator heb ik nooit gebruikt. dan denk je ook dat je het niet mist. de uitspraak 'je weet niet wat je mist' vind ik alleen maar goed; stel je voor dat je wel weet wat je mist, dan word je alleen maar ongelukkig ; ). maar ik zal het eens uitproberen om te zien of het mijn leven weer wat makkelijker kan maken. kijken of ik het in mijn tekstverwerkingsleven gemist heb : )
OpenOffice 4.1.3
Windows 10
Plaats reactie