Standaard opsommingstekens

Bespreek de tekstverwerker
JaapB
Berichten: 43
Lid geworden op: zo jan 05, 2014 8:57 pm

Standaard opsommingstekens

Bericht door JaapB »

Als ik in Writer opsommingstekens wil gebruiken krijg ik een standaard symbool. Dat symbool wil ik graag anders kiezen. Nu kan ik dat per keer veranderen middels de werkbalk opsommingstekens. Is het ook mogelijk een andere standaard in te stellen? Ik heb gezocht bij stijlen (F11), maar vind het daar niet.
Open Office 4.1.3 op Windows 10
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Standaard opsommingstekens

Bericht door eremmel »

Jaap,

Ga naar Opmaak -> Nummering/opsommingstekens en naar tab Opties. Daar kun je met Teken ... een ander teken selecteren.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
JaapB
Berichten: 43
Lid geworden op: zo jan 05, 2014 8:57 pm

Re: Standaard opsommingstekens

Bericht door JaapB »

Ja, maar dat werkt alleen op die plek in dat document. Wat ik graag wil is Writer zo instellen dat er altijd het opsommingsteken van mijn keuze wordt gebruikt. Tenzij ik natuurlijk op enig moment het op een bepaalde plek anders wil.
Open Office 4.1.3 op Windows 10
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Standaard opsommingstekens

Bericht door eremmel »

JaapB schreef:Ja, maar dat werkt alleen op die plek in dat document. Wat ik graag wil is Writer zo instellen dat er altijd het opsommingsteken van mijn keuze wordt gebruikt. Tenzij ik natuurlijk op enig moment het op een bepaalde plek anders wil.
Ik heb even zitten puzzelen maar het lukt mij niet om de voorgedefinieerde standaard te wijzigen, wat wel lukt is via F11 -> icoon(Lijstopmaakprofielen)
bv. 'Opsomming 1' aan te passen. Als je dan een opsomming begint en deze style selecteert ipv het 'bullet' icoon te kiezen werkt het wel.
Eventueel kun je Opsomming 1 koppelen aan een toetscombinatie zoals Ctrl-Shift-O oid:
1 Menu: Extra -> Aanpassen ->Toetsenbord
2 type Ctrl-Shift-O
3 Kies Categorie: Opmaakprofielen -> Nummering
4 Kies Functie: Opsomming 1
5 Klik op knop 'Wijzigen'
6 Nu verschijnt er bij Toetsen: Ctrl-Shift-O
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
JaapB
Berichten: 43
Lid geworden op: zo jan 05, 2014 8:57 pm

Re: Standaard opsommingstekens

Bericht door JaapB »

Als ik een profiel open krijg ik diverse tabbladen. Op welk tabblad kies ik het opsommingssymbool? Ik kijk er blijkbaar overheen.
Open Office 4.1.3 op Windows 10
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Standaard opsommingstekens

Bericht door eremmel »

JaapB schreef:Als ik een profiel open krijg ik diverse tabbladen. Op welk tabblad kies ik het opsommingssymbool? Ik kijk er blijkbaar overheen.
Het is verwarrend, boven/onder het lijstje van tabbladen staat nog een andere met de naam: Opties
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
JaapB
Berichten: 43
Lid geworden op: zo jan 05, 2014 8:57 pm

Re: Standaard opsommingstekens

Bericht door JaapB »

Ja verwarrend.
Eerst F11. Dan in de lijst met profielen rechts klikken op Opsomming 1. Dan kan ik kiezen tussen Nieuw en Wijzig, ik kies Wijzig. Dan krijg ik alleen maar tabbladen, 12 stuks. Waar vind ik Opties?
Open Office 4.1.3 op Windows 10
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Standaard opsommingstekens

Bericht door eremmel »

JaapB schreef:Ja verwarrend.
Eerst F11. Dan in de lijst met profielen rechts klikken op Opsomming 1. Dan kan ik kiezen tussen Nieuw en Wijzig, ik kies Wijzig. Dan krijg ik alleen maar tabbladen, 12 stuks. Waar vind ik Opties?
Volgens je onderschrift heb je nog AOO 4.0. Ik zit op 4.1.3, dat kan een verschil zijn. Hier een schreenshot van mijn instellingen:
AOO-bullets.png
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
JaapB
Berichten: 43
Lid geworden op: zo jan 05, 2014 8:57 pm

Re: Standaard opsommingstekens

Bericht door JaapB »

Als ik op help => updates klik lees ik: OpenOffice 4.1.3 is actueel.
Wat ik nu snap is dat jij de opsommingstekens niet via de werkbalk opsommingstekens toepast, maar via Stijlen en Opmaak.
Ik vind nu wel die opties, ik probeerde iets te wijzigen in het standaard profiel i.p.v. in het profiel voor nummering. Maar zoals je al eerder schreef: een aanpassing in dat profiel werkt alleen voor het onderhanden document. Bij een nieuw document is er weer het oude standaard opsommingsteken.
Open Office 4.1.3 op Windows 10
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Standaard opsommingstekens

Bericht door eremmel »

JaapB schreef:Als ik op help => updates klik lees ik: OpenOffice 4.1.3 is actueel.
Wat ik nu snap is dat jij de opsommingstekens niet via de werkbalk opsommingstekens toepast, maar via Stijlen en Opmaak.
Misschien je onderschrift aanpassen (Klik op 'gebruikerspanneel', bovenaan) en aangeven dat je nu 4.1.3 hebt.
Ja, die 'F11' is om naar Stijlen en Opmaak te gaan.
P.S.
Wijzigingen in opmaak kun je eventueel ook bewaren voor een nieuw document, maar dan moet je het Standaardsjabloon (template) aanpassen. Zie help.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Plaats reactie