Kleuren gebruik in spreadsheet

Bespreek het rekenblad
EMn
Berichten: 37
Lid geworden op: vr jul 20, 2012 11:16 am

Kleuren gebruik in spreadsheet

Bericht door EMn »

Hello, denkelijk sinds een recente officiële update-bijwerking van Windows (ik blijf werken in Windows 7) ben ik in onder meer mijn ods bestanden alle kleuren kwijt. Sommige lijngrafieken bevatten nu alleen nog zwarte lijnen, andere grafieken zie ik niets meer. Ook op mijn bureaublad zijn de kleuren gewijzigd zodat ik de tekst onder de icoontjes niet meer kan zien op een lichte achtergrond. Het is dus geen echt OO probleem maar een systeem probleem. Het is wel het meest storend in bvb die ods bestanden. En ik vind niet terug hoe ik dat zou kunnen aanpassen. Het moet een meer algemeen verschijnsel zijn want op computers van andere gebruikers, die ik soms help voor andere praktische zaken, zie ik dezelfde problemen verschijnen. Weet iemand over welke bijwerking het hier zou kunnen gaan? Alvast bedankt voor uw hulp.
Ernest Matton
OpenOffice 4.1.1 op Windows 7
RPG
Berichten: 4669
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Kleuren gebruik in spreadsheet

Bericht door RPG »

Dit lijkt mij echt een Windows probleem zoals je ook al aangeeft. Voorlopig moet je nog niets in OOo veranderen maar eerder in Windows. Je moet eerst tevreden zijn over de kleuren in Windows.

Wat moet je veranderen in Windows? Ik heb geen idee maar ik denk dat je niet elk onder deel apart moet veranderen maar moet kiezen voor een stijl die toegepast wordt op de gebruikte Windows omgeving. Ik dacht dat je daar komt door te met de rechter muis knop op een leeg deel van de desktop. Dan houdt mijn kennis op.

Ik heb ook gezocht op het net en vond alleen Engelse informatie

Desktop Composition - Enable or Disable - Windows 7 Help ForumsDe bovenste geeft met een plaatje aan wat je mogelijk moet veranderen hoe je er komt weet ik niet.

[Solved] Toolbar icons disappeared overnight!! (View topic) • Apache OpenOffice Community Forum
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
EMn
Berichten: 37
Lid geworden op: vr jul 20, 2012 11:16 am

Re: Kleuren gebruik in spreadsheet

Bericht door EMn »

Bedankt voor je antwoord. Ja ik weet het . het is duidelijk een Windows probleem. Maar ik hoopte dat er andere gebruikers (of jezelf) die waarschijnlijk hetzelfde probleem ervaren hadden ook al een oplossing ervoor vonden. Ik bezocht die twee sites die je aanduidde maar vond er niet echt de oplossing. Ik blijf hopen op een goede raad van iemand, of de id van die update die me dat flikte.
Groetjes
OpenOffice 4.1.1 op Windows 7
EMn
Berichten: 37
Lid geworden op: vr jul 20, 2012 11:16 am

Re: Kleuren gebruik in spreadsheet

Bericht door EMn »

Ik heb alle bijwerkingenvan Windows 7 vanaf begin augustus gewist. Het probleem blijft bestaan. Kan het zijn dat er iets mis is met de laatste versie van OO zelf? en kan ik dan een vorige versie installeren?
OpenOffice 4.1.1 op Windows 7
RPG
Berichten: 4669
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Kleuren gebruik in spreadsheet

Bericht door RPG »

Het is voor mij moeilijk om er iets van te zeggen daar ik al lang geen Windows gebruik. Heb je gekeken naar : enable desktop composition.

Ik vond ook een andere link:
Enable or Disable Desktop Composition ~ Windows 7 Support

Ik had hem eerst in een verkeerde draad geplaatst.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
EMn
Berichten: 37
Lid geworden op: vr jul 20, 2012 11:16 am

Re: Kleuren gebruik in spreadsheet

Bericht door EMn »

Ok. Dus ik heb een back-up van mijn C-disk van +/- een maand geleden teruggezet. En EUREKA kleuren zijn terug. Maaaaar de vragen blijven. Ik kan dus niet denken waar die fout dus zat en waarom ze is opgetreden. Op mijn C-disk heb ik bijna uitsluitend programma's staan. Mijn data staan op de D-disk. De back-up van de D-disk heb ik dus niet teruggezet. Heeft OO ergens een bestand - profielbestand of iets dergelijks - die op de C-disk by default wordt gezet (Program Data oid) en waarin bepaalde persoonlijke gegevens van de installatie worden bewaard? En kan dat bestand dus op één of andere manier zijn "beschadigd" zodat ik die problemen met die kleuren van de grafieken bv. heb gekregen? En beschadigd door wat? Een bijwerking van Windows. Eigenaardig genoeg voor Windows heb ik nog maar een paar updates moeten installeren, daar waar in die maand, sedert ik die "goede" back-up had gemaakt, ettelijke bijwerkingen werden gevraégd? Natuurlijk krijg ik van Microsoft alleen de raad over te stappen naar W10 maar dat vertik ik om veel verschillende redenen. Iemand enig idee wat er is gebeurd?

Alvast bedankt voor jullie steun en hulp. (En natuurlijk voor OO zelf...)
OpenOffice 4.1.1 op Windows 7
RPG
Berichten: 4669
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Kleuren gebruik in spreadsheet

Bericht door RPG »

EMn schreef:Ook op mijn bureaublad zijn de kleuren gewijzigd zodat ik de tekst onder de icoontjes niet meer kan zien op een lichte achtergrond.
In het begin maak je al duidelijk dat het niet alleen een probleem is van OOo maar ook van Windows. Het lijkt mij dat ook beter om daar naar het probleem te zoeken dan bij OOo. Gezien het feit dat er ook een probleem was in Windows lijkt mij dat het vernieuwen het gebruikers profiel van Open office niet de oplossing zou brengen voor dit probleem.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
EMn
Berichten: 37
Lid geworden op: vr jul 20, 2012 11:16 am

Re: Kleuren gebruik in spreadsheet

Bericht door EMn »

Dat het probleem waarschijnlijk door Windows bijwerkingen is veroorzaakt, daar twijfel ik niet aan. Maar dat Microsoft mij hierover niets wil of kan zeggen daar twijfel ik ook niet aan. En dat ze me liever naar W10 zouden zien overstappen nog minder. Discussie met Microsoft is voor mij gesloten.
Gezien mijn probleem voor het ogenblik is opgelost mag ook deze vraag bij OO als afgesloten worden beschouwd.
Ik kan jullie alleen maar bedanken voor het tenminste luisteren naar mijn vragen en natuurlijk voor jullie support. Tot later misschien en vooral : doe zo voort.
OpenOffice 4.1.1 op Windows 7
Plaats reactie