Cel beveiligen voor uitsluitend opmaak

Bespreek het rekenblad
Hendrix
Berichten: 3
Lid geworden op: wo sep 13, 2017 10:26 am

Cel beveiligen voor uitsluitend opmaak

Bericht door Hendrix »

Ik ben bekend met het beveiligen van cellen, maar ik wil graag alleen de opmaak beveiligen.
Als dat lukt kan ik gegevens van andere bronnen kopiëren en plakken in mijn werkblad zonder dat de opmaak verdwijnt.
Ik gebruik nu 'Plakken Speciaal' om alleen de tekst of getallen te plakken, maar het zou minder omslachtig zijn als ik de opmaak van cellen kon beveiligen...

Weet iemand of dit überhaupt mogelijk is?
OpenOffice 4.1.3
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Cel beveiligen voor uitsluitend opmaak

Bericht door RPG »

Ik denk dat het beveiligen van de opmaak niet mogelijk is. Misschien kan een iets andere werkwijze wel werken.
Zorg dat de doelcellen opgemaakt zijn met stijlen en opmaak. Je moet dus geen directe opmaak gebruiken.
Nu kun je de inhoud er gewoon in plakken. Het gebied waarin geplakt wordt, wordt gelijk geselecteerd. Door Control-M te gebruiken verdwijnt de directe opmaak en komt de aangebrachte opmaak van stijlen en opmaak weer terug.

Wat is de bron van je te kopieren gegevens en wat is het doel? Komt het van internet of van een ander werkblad. Wanneer het tabellen werk is dan biedt een database range wat mogelijkheden. Ook is er een speciale tool voor het opmaken van een geselecteerd gebied.
menu --> Opmaak --> Autoopmaak
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Hendrix
Berichten: 3
Lid geworden op: wo sep 13, 2017 10:26 am

Re: Cel beveiligen voor uitsluitend opmaak

Bericht door Hendrix »

Het idee om de opmaak met Ctrl-D terug te resetten staat me aan omdat dat heel vlot gaat.

Ik heb het meteen geprobeerd, echter blijkt dat als de bron Internet is en je plakt met Ctrl-V dan blijven de cellen niet geselecteerd.
Het werkt wel als bron ook Calc is.
OpenOffice 4.1.3
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Cel beveiligen voor uitsluitend opmaak

Bericht door RPG »

Gegevens die van het internet moeten komen laten zich vaak niet gemakkelijk kopiëren. Ik zou mij minder op de opmaak richten en zorgen dat je de informatie uit de gegevens haalt. Mogelijk kun je de gegevens en de informatie daaruit in een vervolg blad opmaken.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Cel beveiligen voor uitsluitend opmaak

Bericht door eremmel »

Het idee van RPG om de opmaak met stijlen te doen werkt in combinatie met internet als je past-special gebruikt: Ctrl-Shift-V en dan kiezen: Ongeformatteerde tekst (dus geen HTML, omdat HTML z'n eigen opmaakt heeft).
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Hendrix
Berichten: 3
Lid geworden op: wo sep 13, 2017 10:26 am

Re: Cel beveiligen voor uitsluitend opmaak

Bericht door Hendrix »

klopt. Had ik inderdaad in mijn oorspronkelijke vraag al aangegeven:

"...Ik gebruik nu 'Plakken Speciaal' om alleen de tekst of getallen te plakken, maar het zou minder omslachtig zijn als ik de opmaak van cellen kon beveiligen..."
OpenOffice 4.1.3
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Cel beveiligen voor uitsluitend opmaak

Bericht door RPG »

Ik weet niet of je bekend bent met "koppeling naar externe gegevens". Ik heb er ook geen ervaring mee maar het zou kunnen dat het jouw kan helpen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie