Kopiëren van formules naar ander werkblad

Bespreek het rekenblad
Textra
Berichten: 50
Lid geworden op: zo apr 24, 2016 12:54 pm

Kopiëren van formules naar ander werkblad

Bericht door Textra »

Op mijn Macbook gebruik ik de laatste versie van NeoOffice. Het is een update die ik onlangs geïnstalleerd heb. Mijn probleem is dat het mij niet lukt om de formules van de kolommen D, E en F uit het bestand Formules 1.ods te kopiëren naar de gelijknamige kolommen van het bestand Formules 2.ods. In de vorige versies was dit totaal geen enkel probleem. Wat gaat er fout?
Bijlagen
Formules 2.ods
Bestand waar de formules geplakt moeten worden
(32.26 KiB) 121 keer gedownload
Formules 1.ods
Bestand met de te kopiëren formules
(33.37 KiB) 121 keer gedownload
Besuringssysteem MacOs Sierra 10.12.6
Apache Office 4.1.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Kopiëren van formules naar ander werkblad

Bericht door RPG »

Hallo

Ik kan moeiteloos alleen de formules kopiëren. Ik heb het vermoeden dat de werkwijze of de instellingen niet goed zijn.

Kopieer eerst de gewenste gegevens en plak daarna met plakken speciaal de gewenste gegevens. In de popup die komt ook de gewenste instellingen aan of uit vinken. Ik geloof dat de instellingen onthouden worden maar niet gelden voor normaal plakken. Let er wel op dat de formules wel uit gevoerd worden nadat het alleen plakken van de formules is uitgevoerd. Dus je ziet wel iets staan namelijk de uit komst.

Instellingen voor plakken speciaal
Het kan ook zijn dat de instellingen voor jouw altijd goed geweest zijn maar door de update er iets is veranderd en dat je de instellingen voor plakken speciaal moet aan passen aan je wensen. Plakken speciaal bereik je met:
Menu --> Bewerken --> Pakken speciaal Ctrl +Shift +V

Wanneer het bovenstaande geen verheldering brengt kun je altijd het gebruikers profiel eens vernieuwen.
Gebruikers of users profiel
Lees de link voor informatie. Probeer eens het user profiel te vernieuwen. Het is soms een oplossing voor allerlei problemen. Lees wel goed de aanwijzingen delete niet het userprofiel maar geeft het een andere naam nadat je OpenOffice hebt afgesloten incluis de snelstarter die rechts onder op de toolbar staat. En lees de link voor informatie

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Kopiëren van formules naar ander werkblad

Bericht door RPG »

Hallo

Ik was na het gegeven antwoord er nog even naar aan het kijken. De reden was dat ik in Apache OpenOffice niet bijzonders zag. Later opende ik het geheel ook in LibreOffice en daar bleek wel een probleem te zitten. De formules uit het bestand formules2.ods werden niet goed uitgewerkt; de uitkomst was niet goed.

Ik heb gekeken naar de settings en het lijkt er op dat een setting mogelijk niet goed is. Overigens lijkt mij dat een setting die alleen voor LibreOffice bestaat en niet voor ApacheOffice.
Het gaat over custom calculation van formules. Het kan zijn dat NeoOffice meer LibreOffice gaat volgen of dat de setting er op een andere manier is ingekomen.

Ik geloof niet dat het een goed idee is om een werkblad in verschillende programma's te bewerkingen behalve als je van verrassingen houdt zelfs van vervelende verrassingen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Textra
Berichten: 50
Lid geworden op: zo apr 24, 2016 12:54 pm

Re: Kopiëren van formules naar ander werkblad

Bericht door Textra »

De tutorial heb ik gevolgd om het gebruikersprofiel te vinden. Het probleem is echter dat ik NeoOffice gebruik en niet OpenOffice. Als ik de aanwijzing volg voor het vinden van het profiel voor de Mac dan vind ik het ook niet. Natuurlijk heb ik gezocht op NeoOffice en niet op Open Office. Vervolgens heb ik NeoOffice geopend en bij Extra onder opties naar de paden gekeken. Ik kom dan een heel eind maar loop vast bij Usewr omdat ik niet weet hoe de naam van het profiel is.
Zoals je schrijft heb ik ook ergens gelezen dat NeoOffice Libre Office als basis neemt. Als dat zou betekenen dat ik NeoOffice niet meer kan gebroken dan heb ik een groot probleem. Om niet meer uit te gaan van verschillende bestanden maar van een extra tabblad is praktisch zo goed als niet haalbaar. Overigens met de vorige versie werkte alle perfect.
Heb je nog een idee in die toverdoos zitten?
Hans
Besuringssysteem MacOs Sierra 10.12.6
Apache Office 4.1.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Kopiëren van formules naar ander werkblad

Bericht door RPG »

Hallo
Textra schreef:Vervolgens heb ik NeoOffice geopend en bij Extra onder opties naar de paden gekeken. Ik kom dan een heel eind maar loop vast bij Usewr omdat ik niet weet hoe de naam van het profiel is.
Ik denk dat het net als bij OpenOffice is: Het gaat om de laatste map-naam die in al die namen nog gelijk is. Bij OpenOffice is dat: user.
Textra schreef:Zoals je schrijft heb ik ook ergens gelezen dat NeoOffice Libre Office als basis neemt. Als dat zou betekenen dat ik NeoOffice niet meer kan gebroken dan heb ik een groot probleem.
Ik weet niet meer waarom je zowel NeoOffice als ook AOOo gebruik maar als NeoOffice overschakelt naar LibreOffice als basis dan moet het voor jou waarschijnlijk ook beter zijn om over te stappen naar LibreOffice. De verschillen waren nooit groot maar ik merk ook dat de verschillen groter worden. Er is veel ontwikkeling in LibreOffice en niet zoveel tot weinig in Apache Office.

Wanneer het noodzakelijk is om meer spreadsheet programma's door elkaar te gebruiken dan is het misschien verstandig om daar rekening mee te houden. Ik ben niet zo'n grote deskundige maar krijg steeds meer de indruk dat het scheiden van gegevens,invoer en resultaten het best gescheiden kunnen worden. Dit zou nog wel eens meer waar kunnen zijn wanneer er ook nog met verschillende spreadsheet programma's door elkaar gewerkt wordt.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Textra
Berichten: 50
Lid geworden op: zo apr 24, 2016 12:54 pm

Re: Kopiëren van formules naar ander werkblad

Bericht door Textra »

Tot nu toe heb ik alleen NeoOffice gebruikt. Ik heb ervoor gekozen om dit programma via de App store te kopen omdat het dan vrij is van virussen en er regelmatig een update verschijnt via de App store. Open Office of Libre Office is niet via de App store te downloaden. Echter nu er problemen zijn met NeoOffice zal ik wel moeten overwegen om over te stappen naar Open Office. Ik kies dan waarschijnlijk voor dit laatste programma omdat dat bekender is dan Libre Ofice.
Besuringssysteem MacOs Sierra 10.12.6
Apache Office 4.1.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Kopiëren van formules naar ander werkblad

Bericht door RPG »

Hallo

http://www.libreoffice.org/download/download/
Ik denk dat je het best voor de still versie kunt gaan die is iets stabieler. De fresh versie heeft iets meer kans op fouten.

Voor Apache is de link rechts onder op deze pagina. Wanneer je bij Sourgeforge bent belandt dan nergens meer op klikken.

Je kunt ook kijken of je de setting zo kunt krijgen zodat alles goed komt. Ik vond ook een setting dat hercalculeren was uitgeschakeld. Ik dacht dat hercalculeren ook nieuw is.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie