vervanging

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
baswitteveen
Berichten: 1
Lid geworden op: do jul 13, 2017 4:24 am

vervanging

Bericht door baswitteveen »

Ik werk sinds kort met een spreadsheet, en loop tegen een waarschijnlijk simpel probleem aan.
in kolom J heb ik de nummers 1 t/m 100
in kolom K de daarmee corresponderende namen
nu wil ik dat als ik in kolom B een nummer van kolom J invoer, de daarmee corresponderende naam van kolom K verschijnt.
Hoe doe ik dat?
OpenOffice 4.1.3 op Windows10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: vervanging

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dat je de functie vert.zoeken moet gebruiken. Ik denk dat je ook de functie assistent ook moet activeren. Dat is namelijk makkelijk voor het invullen. Het lijkt mij ook belangrijk om in de helpfile de functie beschrijving goed te lezen daar je anders niet het goede resultaat krijgt.

Wanneer je pas begint met OOo dan ben je in het begin nog een tijd bezig om allerlei kleine details onder de knie te krijgen. Het activeren van de functie assistent kan goed helpen. Het regelmatig op de help knop klikken brengt je vaak bij iets goeds in de helpfile.

Ik krijg het idee dat je bezig bent met een kleine database. Als dat waar is kun je beter gelijk beginnen met een database dan zelf iets proberen te ontwerpen wat op een database lijkt.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: vervanging

Bericht door RPG »

Hallo

Het lijkt mij goed om toch nog iets toe te voegen aan deze draad. OpenOffice is sterk gericht op tabellen. Deze tabellen kunnen zowel in spreadsheet zijn als in een echte database. Een database gebaseerd op dbf tabellen is vaak het eenvoudigst om mee te beginnen. Om dbf tabellen te kunnen gebruiken moet eerst een database document gemakt worden. Wanneer er al goede tabbellen zijn in een spreadsheet dan kan van dit spreadsheet een geregistreerde database gemaakt worden. Het mooie doet zich dan voor dat de gegevens uit de verschillende geregistreerde databases gebruikt kunnen worden in verschillende documenten.

Om het een en ander te doen is enige dicipline wel noodzakelijk. Het best kan begonnen worden met het verzamelen van belangrijke gegeven in tabellen die weinig veranderd worden. Een voorbeeld van gegeven die weinig veranderd worden zijn adres gegevens. Andere gegevens kunnen verzameld worden in tabellen die langzaam groeien.

Resultaten
Goed opgezette tabellen laten toe om gegeven uit meerdere tabellen samen te bundelen zo dat er een nieuw resultaat komt. Hier komt ook het voordeel van de geregistreerde databases naar voren. OpenOffice biedt een eenvoudige mogelijk om gegevens in geregistreerde databases in tabellen verzameld zijn te tonen in speciale documenten.

Spreadsheet
Het is zo dat niet alle bewerkingen gedaan kunnen worden in eenvoudige tabellen. Dan komt ook de kracht van OOo om de hoek dat alle gegevens opmaat vaak in een document kunnen worden ingeladen en dan de laatste bewerking gedaan kan worden.

Beperking
In dit schrijven ga ik uit van eenvoudige databases zoals spreadsheet en dbf tabellen. Hier mee kunnen echt mooie dingen mee gedaan worden. Maar tabellen kunnen vaak maar een keer tegelijk geopend worden. Wanneer deze beperkingen echt hinderlijk worden dan is het betrekkelijk gemakkelijk om over te stappen naar een database die minder beperkingen kent. De opgedane kennis is zowel bruikbaar voor de simpele databases als de moeilijke.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie