Kan ik in 1x de datumnotatie van een kolom aanpassen

Bespreek het rekenblad
LadyoftheCave
Berichten: 6
Lid geworden op: wo jun 21, 2017 9:57 am

Kan ik in 1x de datumnotatie van een kolom aanpassen

Bericht door LadyoftheCave »

Hallo,

Ik heb uit een database een csv file geëxporteerd. Het is de bedoeling dat deze file in een boekhoudprogramma wordt geimporteerd.
Het probleem is nu dat het boekprogramma een probleem heeft met de datumnotatie, deze staat namelijk op jaar-maand-dag ipv dag-maand-jaar en er staat ook nog een tijdsnotering achter.
Ik wilde deze file daardoor in Openoffice inladen en van de hele kolom de datumnotering aanpassen. Ik had gehoord van iemand dat dat in excel mogelijk is, dus ik dacht dan kan het vast ook in OpenOffice. Maar ik krijg het niet voor elkaar.
Ik heb de kolom waarin de datum en tijd staat geselecteerd, toen op de rechtermuisknop geklikt en gekozen voor de optie cellen opmaken. Toen voor datum gekozen, de juiste notering aangeklikt en op ok geklikt, maar er gebeurde niets :cry: :knock: .
Dus is mijn vraag, weet iemand misschien of er een mogelijkheid is om een kolom met datums die in de amerikaanse datumnotering staan in een keer om te zetten in de europese datumnotering en ook de tijdsvermelding in 1x te verwijderen.
OpenOffice 4.1 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Kan ik in 1x de datumnotatie van een kolom aanpassen

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dat je eerst de CSV goed moet importeren.
[Tutorial] Voor het inlezen van CSV geeft een goede beschrijving van hoe je het moet doen.

Wanneer je het eenmaal hebt ingelezen moet je de datum kolom zo vorm geven dat de datum er uit ziet zoals je wilt hebben. Wanneer dat moeilijk gaat dat is het mogelijk nog tekst.

Nadat het de gewenste vorm gekregen heeft het bestand opslaan als CSV.

Let wel alleen het getoonde blad wordt opgeslagen.

Ik begrijp niet goed hoe het gehele probleem is maar wanneer je de gegevens uit een database haalt in calc moet je het toch mogelijk gelijk vorm kunnen geven in de gewenste indeling en dan exporteren als CSV.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
DiGro
Berichten: 86
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 4:57 pm
Locatie: Hoorn NH

Re: Kan ik in 1x de datumnotatie van een kolom aanpassen

Bericht door DiGro »

De gebruikte methode is in principe de juiste.

Het kan echter zijn dat de datum en tijd in het werkblad worden weergegeven met een apostrof ervoor.

In dat geval ziet Calc het als tekst en kunnen er geen berekeningen mee worden gemaakt.

Verwijderen van die apostrofs kan als volgt:

Met Zoeken en vervangen onder Bewerken:

Zoek naar alle tekens van begin tot einde in de tekenreeks met: ^.*$
Vervangen door het gevonden item met: &


Vergeet niet onder Meer opties de optie Reguliere uitdrukkingen aan te vinken
DiGro

----------------------------------------------------
Windows 11 en AOO 4.1.15
Gescand door Ziggo Safe Online (F-Secure)
Plaats reactie