Achtergrond kleur van cel

Bespreek het rekenblad
Roël
Berichten: 3
Lid geworden op: di jun 20, 2017 9:22 pm

Achtergrond kleur van cel

Bericht door Roël »

Goedenavond,

Wellicht krijg ik nu de lachers op mijn hand maar ik zit met iets en ik kan het antwoord nergens vinden. Ik heb eerder in OpenOffice Calc een bestand gemaakt waarin ik als ik als aantal 3 of lager invoer de achtergrond rood word en bij 3,1 of hoger wordt de achtergrondkleur groen.

Echter ik wil dit nu opnieuw toepassen in een ander bestand maar ik kan niet achterhalen hoe ik dit ooit zo heb ingesteld. Destijds heb ik het opgezocht via google maar ik kan het nu niet meer vinden. Dus hierbij mijn vragen:

- Hoe kan ik in OpenOffice Calc instellen dat bij een bepaalde invoer de achtergrondkleur automatisch aanpast?
- Kan dit ook bij invoer met tekst (bijvoorbeeld OK=groen Nee=rood etc.?

Graag hoor ik of en hoe ik dit kan instellen (een link naar een uitleg hierover is ook voldoende).
OpenOffice 4.1.3 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Achtergrond kleur van cel

Bericht door RPG »

Hallo

Ik weet niet of ik de vraag zo goed begrijp. Voor zover ik weet is de opmaak van een cel ook niet zo direct gekoppeld aan een waarde.

Stijlen ontwerpen
De opmaak van cellen en bijna alle opmaak van OOo heeft te maken met stijlen. In principe zijn stijlen nog al eenvoudig. Door dat stijlen hiërarchisch zijn kunnen hier mooi dingen meegedaan worden. Het hiërarchisch heeft te maken met het ontwerpen van verschillende stijlen die dan afhankelijk van elkaar toegepast worden.

Stijlen toepassen door middel van selecteren
Na het ontwerpen moeten stijlen toegepast worden. In beginsel worden ze toegepast door eerst een gebied te selecteren en daarna door een stijl te selecteren die op dat gebied toegepast moet worden.

Stijlen toepassen door middel van voorwaardelijke opmaak.
Een andere manier van het toepassen van stijlen is door middel van voorwaardelijke opmaakt. Hierbij wordt afhankelijke van de inhoud van een cel een bepaalde stijl toegepast.

Stijlen en functies
Er is ook een functie opmaakprofiel(Style in het Engels). Deze geeft als resultaat altijd 0 en kan dus vaak gebruikt worden zonder problemen.

Ik denk dat de beste informatie in de help file te vinden is.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Roël
Berichten: 3
Lid geworden op: di jun 20, 2017 9:22 pm

Re: Achtergrond kleur van cel

Bericht door Roël »

Misschien dat ik onduidelijk ben geweest.

Het is juist mijn bedoeling dat als ik "ok" typ in een cel dat de achtergrond van alleen die cel groen zal worden en bij "fout" dat deze rood zal worden. Zoals ik dat nu heb als het getal in een cel op 3,00 of lager staat rood is en bij 3,01 of hoger groen.

In het laatste voorbeeld gaat het om gemiddelde aantallen die behaald moeten worden. Dit moet op minimaal 3 liggen en als men dat behaald wordt de achtergrond dus automatisch groen. Bij 3,00 of lager is het niet behaald en wordt de achtergrond dus rood. Ik wil dit nu dus opnieuw invoegen in een nieuw bestand en dit lukt me dus niet meer.
OpenOffice 4.1.3 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Achtergrond kleur van cel

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dat een deel van de problemen komen door je geen goede kennis van de basis hebt. Uit de omschrijving kan ik ook niet opmaken waar het probleem precies ligt. Soms kan de omdraaiing van een test al voldoende zijn. Desondanks heb ik het idee dat je beter aan een goed begrip kunt gaan werken.

Het eerst moet je naar mijn idee leren hoe stijlen werken. Je maakt een stijl voor de cellen die groen of rood moeten worden. Groen of rood hoeft nog niet in die stijl. Je maakt nu ook een stijl groen en rood. En gaan kijken of je die alleen met muisklikken kunt toepassen. Net zo lang door gaan tot die stapt werkt. Daarna gaan we verder. Ik weet ook wel dat het begrijpen van basis zaken vaak niet eenvoudig is maar het helpt wel later met snel ontwikkelen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Roël
Berichten: 3
Lid geworden op: di jun 20, 2017 9:22 pm

Re: Achtergrond kleur van cel

Bericht door Roël »

RPG schreef:Hallo

Ik denk dat een deel van de problemen komen door je geen goede kennis van de basis hebt. Uit de omschrijving kan ik ook niet opmaken waar het probleem precies ligt. Soms kan de omdraaiing van een test al voldoende zijn. Desondanks heb ik het idee dat je beter aan een goed begrip kunt gaan werken.

Het eerst moet je naar mijn idee leren hoe stijlen werken. Je maakt een stijl voor de cellen die groen of rood moeten worden. Groen of rood hoeft nog niet in die stijl. Je maakt nu ook een stijl groen en rood. En gaan kijken of je die alleen met muisklikken kunt toepassen. Net zo lang door gaan tot die stapt werkt. Daarna gaan we verder. Ik weet ook wel dat het begrijpen van basis zaken vaak niet eenvoudig is maar het helpt wel later met snel ontwikkelen.

Romke
Ik heb een heel bestand gemaakt waar ik dit wel in toegepast heb, destijds heb ik alleen in hoeven te vullen dat ik wilde dat ie rood wordt bij 3,00 of minder en 3,01 of hoger groen. Het was heel snel gedaan en had toen niks met stijlen te maken.
OpenOffice 4.1.3 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Achtergrond kleur van cel

Bericht door RPG »

Hallo

Er zal vast ook wel een andere oplossing zijn dan ik toepas. Ik heb me aangeleerd alles zeer gestructureerd aan te pakken en doe alles met stijlen. Er is niets op tegen een poosje te wachten tot iemand anders met meer kennis van Calc een antwoord geeft. Het forum is niet zo druk dus er is best kans dat iemand anders ook een antwoord geeft.

Ik ben geen grote Calc kenner en weet niet zoveel van Voorwaardelijke opmaakt.

Het bovenstaande gezegd hebbende denk ik toch dat zo gauw iets meer gecompliceerd wordt er ook meer basis kennis gevraagd wordt. Deze basis kennis moet goed toegepast worden. Ik heb zelf ook vaak lang zitten zwoegen op iets meer gecompliceerde testen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Alex
Berichten: 103
Lid geworden op: do feb 25, 2010 8:46 pm

Re: Achtergrond kleur van cel

Bericht door Alex »

Het gaat als volgt: selecteer de betreffende cellen, klik Opmaak, Voorwaardelijke opmaak. Kies bij Voorwaarde 1: Celwaarde kleiner dan of gelijk aan. Vul als waarde 3 in.
Klik op Nieuw opmaakprofiel, kies een toepasselijke naam die de kleur of de situatie aangeeft, tabblad Achtergrond, kies een kleur rood, klik OK.
Vink voorwaarde 2 aan, vervang Celwaarde is door Formule is, vul als waarde 1 in, maak weer een nieuw opmaakprofiel, nu met groen, klik tweemaal OK.
AOO 4.1.15 & LO 24.2.2 op Windows 10
Plaats reactie