Template / sjabloon gedownload maar hoe in calc zetten?

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
2kids
Berichten: 2
Lid geworden op: ma mei 08, 2017 11:48 am

Template / sjabloon gedownload maar hoe in calc zetten?

Bericht door 2kids »

Ik heb hier de template "factuur" gedownload:
https://templates.openoffice.org/nl/tem ... onversie11
Met opslaan als en zo staat het bestand op mijn bureaublad in een zip bestand.
Dit zip bestand heb ik volledig uitgepakt en staat nu op mijn bureaublad en ik heb het gekopieerd naar Mijn Documenten.
Nu probeer ik het te openen bij OpenOffice Calc via Bestand - Nieuw - Openen sjablonen en documenten
ik probeerde al beiden:
- Sjablonen (de gedownloade template staat er niet bij)
- Mijn documenten (de template staat er bij als een gehele map, maar bestaat uit allerlei kleinere mappen, die ik niet kan openen)
Van deze laatste heb ik een printscreen in bijlage gedaan

Kan iemand helpen met wat ik fout doe?

Alvast heel erg bedankt!
Bijlagen
forum hulp.png
openoffice 4.1.3 met windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Template / sjabloon gedownload maar hoe in calc zetten?

Bericht door RPG »

Hallo

Je moet het bestand niet uitpakken. Als ik het goed zie kun je het bestand gewoon openen en dan gebruiken. Wanneer het sjabloon je bevalt dan kun je het ook ergens opslaan binnen sjablonen.

Ik heb weinig tot geen ervaring met sjablonen. Als niemand antwoord kun je het best gewoon de help file volgen , dat doe ik ook. Als je vragen heb stel ze eventueel hier misschien weet ik een oplossing.

Alle OOo bestanden zijn zip bestanden en die worden door OOo op die manier goed verwerkt. In uitzonderlijke gevallen worden ze wel eens uitgepakt. Na het het uitpakken wordt er dan wat in veranderd en opnieuw ingepakt. Ik geloof niet dat nodig is voor sjabloon bestanden.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Template / sjabloon gedownload maar hoe in calc zetten?

Bericht door floris v »

Helemaal juist. Ik meen dat Edge/IE de vervelende eigenschap heeft om ODF-bestanden als zip-bestanden op te slaan, wat het ook zijn, maar het uitpakken van dat zip-bestand moet je aan OpenOffice overlaten. Je pakt tenslotte ook je met Writer of Calc gemaakte bestanden niet uit voordat je ze weer opent. Met sjablonen gaat het precies als met gewone bestanden.
Open het sjabloon, ga typen, als je het op wil slaan, merk je dat OO het niet op wil slaan als sjabloon maar als gewoon bestand.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
2kids
Berichten: 2
Lid geworden op: ma mei 08, 2017 11:48 am

Re: Template / sjabloon gedownload maar hoe in calc zetten?

Bericht door 2kids »

bedankt voor de snelle hulp
Het is intussen gelukt.
Ik heb het gedownloade zip bestand opgeslaan onder mijn documenten en dan kon ik het inderdaad openen vanuit Openoffice.;-)
openoffice 4.1.3 met windows 10
Gebruikersavatar
DiGro
Berichten: 86
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 4:57 pm
Locatie: Hoorn NH

Re: Template / sjabloon gedownload maar hoe in calc zetten?

Bericht door DiGro »

Als je het sjabloon wilt gaan gebruiken vanuit Bestand - Nieuw - Sjablonen en documenten

sla het dan op in de map Template van je gebruikersprofiel.

Op Windows 10 is dat voor mij ; C:\Users\<gebruikersnaam>\AppData\Roaming\OpenOffice\4\user\template

Het sjabloon staat dan daarna in de map Sjablonen vanuit Bestand - Nieuw - Sjablonen en documenten
DiGro

----------------------------------------------------
Windows 11 en AOO 4.1.15
Gescand door Ziggo Safe Online (F-Secure)
Plaats reactie