Goedemorgen Romke,
Ik zag dat mijn gebruikersprofiel inderdaad vernieuwd was, omdat mijn lijst met recent geopende bestanden leeg was en daarin staan normaal gesproken een stuk of 20 bestanden.
Ik heb even een voorbeeldje in elkaar gezet.
Dit is een vereenvoudigde versie van het sheet dat ik gebruik om bij te houden wanneer facturen verstuurd zijn en wanneer ze betaald zijn en - bij moeilijke betalers - wanneer het tijd is voor een herinnering.
Kolom A - Factuurdatum
Kolom B - Datum betaald; totdat een klant betaald heeft staat daar de formule =VANDAAG()
Kolom C - Aantal dagen open; formule =B5-A5 (enzovoort)
Kolom D - Debiteur
Kolom E - Bedrag
Het autofilter werkt prima, behalve in de kolommen A en B. Dus als ik wil zien welke klanten allemaal een factuurbedrag van €250 hebben, dan zie ik via het filter in kolom E precies dat dat Dagobert Duck en Douwe Dabbert zijn. En door de debiteur te selecteren kan ik precies zien wat hij in het verleden gekocht heeft en hoe lang de factuur toen opengestaan heeft.
Als ik vroeger in kolom B de datum van vandaag selecteerde, dan kreeg ik te zien welke facturen nog openstonden. Immers, zolang een factuur nog niet betaald is, staat daar de datum van vandaag. En dat is heel handig om te weten, want in kolom C zie ik dan hoeveel dagen de factuur al openstaat. De facturen die al voldaan zijn, zijn niet in beeld, dus dat maakt het een overzichtelijk lijstje. In dit geval zouden Knabbel & Babbel de lijst met onbetaald aanvoeren en zij zouden vandaag of morgen aan de beurt zijn voor een herinnering
Met deze nieuwe versie is er geen selectie meer te zien in de kolommen A en B. Bij mij althans niet. Alle andere kolommen laten zich uitstekend filteren. Ik hoop eigenlijk dat jij in kolommen A en B nog wel kunt filteren, want dan kan ik misschien toch nog iets doen met en instelling of nog eens naar dat gebruikersprofiel kijken, hoewel ik het bijzonder blijf vinden dat ook op mijn Mac het autofilter niet meer werkt voor cellen met een datum.
Hoop dat je er zo wijs uit kunt worden!