Autofilter en datum

Bespreek het rekenblad
Zhira
Berichten: 10
Lid geworden op: di apr 04, 2017 10:23 am

Autofilter en datum

Bericht door Zhira »

Goedemiddag,

Een voor mij erg handige functie is het autofilter. Sinds de laatste update werkt die niet meer voor cellen waarin een datum staat, terwijl dat juist de gegevens zijn die ik altijd op deze manier filterde en graag wil blijven filteren.

Heeft iemand ideeën om het autofilter ook voor cellen met een datum aan de praat te krijgen? Of wellicht om ze op een andere manier te filteren?

Alvast bedankt!
LibreOffice 5.2 op Window 10 / LibreOffice 5.2.6 op OS X Yosemite 10.10.5
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Autofilter en datum

Bericht door RPG »

Hallo

Ik durf niet iets te zeggen of het in alle opzichten goed moet werken. Het lijkt bij mij wel goed te werken. Ook in LibreOffice 5.2.5

Gebuikers of users profiel
Probeer eens het user profiel te vernieuwen. Het is soms een oplossing voor allerlei problemen. Lees wel goed de aanwijzingen delete niet het userprofiel maar geeft het een andere naam nadat je OpenOffice hebt afgesloten incluis de snelstarter die rechts onder op de toolbar staat.

LibreOffice heeft soms veel veranderd dus het vervangen van het Userprofiel kan mogelijk helpen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Zhira
Berichten: 10
Lid geworden op: di apr 04, 2017 10:23 am

Re: Autofilter en datum

Bericht door Zhira »

Hi Romke,

Dank je wel voor je reactie.

Het gebruikersprofiel vernieuwen lijkt me een tamelijk ingewikkelde zaak. Als eenvoudige eindgebruiker was ik me eerlijk gezegd niet eens bewust van het gebruikersprofiel, laat staan van de mogelijkheid om het te vernieuwen...

Hoe groot is de kans dat dat de beste oplossing voor mij is? Wat opvalt is dat ik op mijn beide computers, de een met Windows 10 en de andere een iMac met OS X, hetzelfde probleem heb. Het lijkt me wel heel toevallig als dan op beide systemen het gebruikersprofiel net aan vernieuwing toe is.

Maar als jij denkt dat dit dé oplossing is, zal ik het proberen :)
LibreOffice 5.2 op Window 10 / LibreOffice 5.2.6 op OS X Yosemite 10.10.5
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Autofilter en datum

Bericht door RPG »

Hallo

Het vernieuwen van het gebruikers profiel is in principe heel eenvoudig. OpenOffice echt compleet afsluiten en dan de map een andere naam geven. OpenOffice opnieuw opstarten en eventueel nieuwe persoonlijke gegevens invoeren. Het is zo eenvoudig dat ik het bijna altijd als test doe voor mezelf.

Hoe groot de kans is dat het probleem dan is opgelost weten wij niet daar we niets weten over de oorzaak van het probleem. Hoe langer het gebruikers profiel in gebruik was hoe groter de kans dat het helpt.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Zhira
Berichten: 10
Lid geworden op: di apr 04, 2017 10:23 am

Re: Autofilter en datum

Bericht door Zhira »

Mijn lijst met paden ziet er zo uit:
170406 LibreOffice Paden.jpg
In map 4 heb ik de map user volgens de instructies omgedoopt tot user.oud. Er werd inderdaad een nieuwe user aangemaakt, maar daarmee is mijn probleem niet opgelost. Heb ik het goed gedaan? Zie ik iets over het hoofd?
LibreOffice 5.2 op Window 10 / LibreOffice 5.2.6 op OS X Yosemite 10.10.5
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Autofilter en datum

Bericht door RPG »

Hallo

De enigste duidelijkheid over het vernieuwen is dat na het vernieuwen OOo opent met de gebruikergegevens. Als dat leeg vertoont worden dan is het gebruikers profiel vernieuwd.

Op het Engelse forum zie ik ook geen recente meldingen dat er een probleem is met het autofilter.
Zhira schreef:Een voor mij erg handige functie is het autofilter. Sinds de laatste update werkt die niet meer voor cellen waarin een datum staat, terwijl dat juist de gegevens zijn die ik altijd op deze manier filterde en graag wil blijven filteren.
Ik denk ook dat het autofilter echt een handige functie is. Is het misschien mogelijk om een klein voorbeeld te maken waar uit duidelijk blijkt hoe je het gebruikt.

Je geeft aan dat autofilter niet werkt maar werkt het standaard filter dan wel?

Wat me bij kleine testjes opvalt dat LibO toch nog al veel veranderd en dat merk je ook wel op in gedrag. Soms moet je ook wel eens even wennen aan dat andere gedrag. En tijdens dit schrijven bedenk ik ook dat sommige versies meer fouten hebben dan andere. Voor veel gebruikers is de Still versie beter dan de Fresh versie. Volgens mij staat dat in de bestandsnaam die je download.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Zhira
Berichten: 10
Lid geworden op: di apr 04, 2017 10:23 am

Re: Autofilter en datum

Bericht door Zhira »

Goedemorgen Romke,

Ik zag dat mijn gebruikersprofiel inderdaad vernieuwd was, omdat mijn lijst met recent geopende bestanden leeg was en daarin staan normaal gesproken een stuk of 20 bestanden.

Ik heb even een voorbeeldje in elkaar gezet.
170407 Voorbeeldsheet autofilter.ods
(13.92 KiB) 189 keer gedownload
Dit is een vereenvoudigde versie van het sheet dat ik gebruik om bij te houden wanneer facturen verstuurd zijn en wanneer ze betaald zijn en - bij moeilijke betalers - wanneer het tijd is voor een herinnering.

Kolom A - Factuurdatum
Kolom B - Datum betaald; totdat een klant betaald heeft staat daar de formule =VANDAAG()
Kolom C - Aantal dagen open; formule =B5-A5 (enzovoort)
Kolom D - Debiteur
Kolom E - Bedrag

Het autofilter werkt prima, behalve in de kolommen A en B. Dus als ik wil zien welke klanten allemaal een factuurbedrag van €250 hebben, dan zie ik via het filter in kolom E precies dat dat Dagobert Duck en Douwe Dabbert zijn. En door de debiteur te selecteren kan ik precies zien wat hij in het verleden gekocht heeft en hoe lang de factuur toen opengestaan heeft.

Als ik vroeger in kolom B de datum van vandaag selecteerde, dan kreeg ik te zien welke facturen nog openstonden. Immers, zolang een factuur nog niet betaald is, staat daar de datum van vandaag. En dat is heel handig om te weten, want in kolom C zie ik dan hoeveel dagen de factuur al openstaat. De facturen die al voldaan zijn, zijn niet in beeld, dus dat maakt het een overzichtelijk lijstje. In dit geval zouden Knabbel & Babbel de lijst met onbetaald aanvoeren en zij zouden vandaag of morgen aan de beurt zijn voor een herinnering ;)

Met deze nieuwe versie is er geen selectie meer te zien in de kolommen A en B. Bij mij althans niet. Alle andere kolommen laten zich uitstekend filteren. Ik hoop eigenlijk dat jij in kolommen A en B nog wel kunt filteren, want dan kan ik misschien toch nog iets doen met en instelling of nog eens naar dat gebruikersprofiel kijken, hoewel ik het bijzonder blijf vinden dat ook op mijn Mac het autofilter niet meer werkt voor cellen met een datum.

Hoop dat je er zo wijs uit kunt worden!
LibreOffice 5.2 op Window 10 / LibreOffice 5.2.6 op OS X Yosemite 10.10.5
Gebruikersavatar
DiGro
Berichten: 86
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 4:57 pm
Locatie: Hoorn NH

Re: Autofilter en datum

Bericht door DiGro »

Bij mij werkt alles prima in het voorbeeldbestand.

Ook op de kolommen A en B gewoon Autofilter.
DiGro

----------------------------------------------------
Windows 11 en AOO 4.1.15
Gescand door Ziggo Safe Online (F-Secure)
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Autofilter en datum

Bericht door RPG »

Hallo

Bij mij werkt het ook goed.

Als het echt een fout is in jouw versie van LibO dan is het proberen van een andere versie mogelijk een idee. Je kunt ook Apache Office er naast zetten.

Er bestaat misschien ook een mogelijkheid dat in LibO zoveel is veranderd dat dat wat problemen op levert. Het selectie proces in LibO veranderd. Als het een update is geweest van een wat oudere naar de huidige versie kan het best zo zijn dat je er aan moet wennen. Ik heb het geprobeerd net ApaO en LibO. Ik gebruik het moeiteloos door elkaar maar door het naast elkaar te zetten viel het mij op dat het verschil wel begint te groeien.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Zhira
Berichten: 10
Lid geworden op: di apr 04, 2017 10:23 am

Re: Autofilter en datum

Bericht door Zhira »

Dank je wel, Romke en DiGro :)

Ik zal Apache Office er eens naast zetten. Kijken wat het verschil is.
LibreOffice 5.2 op Window 10 / LibreOffice 5.2.6 op OS X Yosemite 10.10.5
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Autofilter en datum

Bericht door RPG »

Hallo

Ik krijg het idee dat de nieuwe methode wel goed geleerd moet worden. Het lijkt er ook op dat er in het autofilter ook twee methoden door elkaar gebruikt worden:
a) Selecteer elementen uit een lijst
b) Filter op de traditionele manier

Ik weet dat ook niet goed onder woorden te brengen. Maar een verstandig gebruiker krijg naar mijn idee toch snel een idee hoe het werkt door de verschillende help teksten te lezen die verschijnen bij de knoppen die onder in de lijst staan. Gebruikers die ervaring hebben met Excel zullen het wel herkennen daar het naar mijn idee wel net zo zal werken.

Ik weet niet hoe die twee boven genoemde methoden goed samen lopen in het standaard filter.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Zhira
Berichten: 10
Lid geworden op: di apr 04, 2017 10:23 am

Re: Autofilter en datum

Bericht door Zhira »

Mijn 'oude' manier van selecteren was: ik zet het vinkje uit bij Alles, dan verdwijnen alle vinkjes en dan zet ik een vinkje bij één of meer items die ik wil zien. Deze manier werkt nog steeds perfect bij alle cellen waarin geen datum staat. Alleen bij die datumcellen krijg ik geen selectie te zien :?

Ik heb inderdaad gezien dat er twee knoppen bij zijn gekomen, maar heb ze nog niet gebruikt.
LibreOffice 5.2 op Window 10 / LibreOffice 5.2.6 op OS X Yosemite 10.10.5
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Autofilter en datum

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb vanmorgen de originele LibreOffice 5.2.6 eens op de computer gezet. Dan blijkt dat ik de fout snel kan reproduceren. Er langs heen werken met het standaard filter gaat gemakkelijk.

Je kunt hieruit leren dat je als bedrijf, ook al is het klein, niet zonder testen alles moet omschakelen naar een nieuwe versie. Ik vertrouw zelf sterk op openSUSE. Het lijkt er op dat de openSUSE versie van LibreOffice iets achterloopt op de originele versie.

Op het Engelse forum zie ik ook dat de professionele gebruikers ook bijna altijd een oudere stabiele versie hebben die ze vertrouwen. Voor mij als kleine thuisgebruiker is dat allemaal niet zo belangrijk maar in bepaalde situaties installeer soms wel een andere versie.

Ik zelf was verbaasd te zien dat twee actuele versies van LibreOffice op mijn systeem betrekkelijk moeiteloos gelijktijdig kunnen werken. Ik wil het niet iedereen aanraden het te proberen, het kan altijd problemen geven die voor veel mensen te moeilijk zijn om daarna op te lossen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Zhira
Berichten: 10
Lid geworden op: di apr 04, 2017 10:23 am

Re: Autofilter en datum

Bericht door Zhira »

Dus als ik het goed begrijp, Romke, ben je mijn probleem nu ook tegengekomen in de versie die ik gebruik?

Het lijkt alsof ik er goed aan zou doen de oude versie weer te installeren, want die liep inderdaad probleemloos (althans bij de manier waarop ik hem gebruik). Of inderdaad Apache Office. Dat zal ik maandag eens proberen op mijn Windows laptop.
LibreOffice 5.2 op Window 10 / LibreOffice 5.2.6 op OS X Yosemite 10.10.5
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Autofilter en datum

Bericht door RPG »

Hallo

Wat je moet gaan doen is ook een beetje afhankelijk van:
a) Hoe oud is die oude versie. Maar het moet al heel oud zijn wil dat verkeerd zijn.
b) Zo moeilijk is het gebruik van het standaard filter ook niet.

Ik weet niet of dit een mooi moment is om te kijken wat er van mogelijkheden zijn om op een andere manier met je gegevens om te gaan op een manier die gemakkelijk past bij OOo of LibO. Maar dat is voor een andere draad.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Zhira
Berichten: 10
Lid geworden op: di apr 04, 2017 10:23 am

Re: Autofilter en datum

Bericht door Zhira »

Goedemorgen Romke,

Je hebt gelijk ... natuurlijk, als ervaren gebruiker :)
Het standaardfilter werkt ook prima, heb ik ontdekt. Als eenvoudige eindgebruiker was het autofilter voor mij een simpelere manier om te weten te komen wat ik wilde weten, maar dat is natuurlijk niet de enige manier. Bij een volgende update zal ik eens checken of 'mijn autofilter' weer in ere hersteld is ;)

In ieder geval bedankt voor je hulp tot zover! :)
LibreOffice 5.2 op Window 10 / LibreOffice 5.2.6 op OS X Yosemite 10.10.5
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Autofilter en datum

Bericht door RPG »

Hallo

Het lijkt er op wanneer de kolom "Datum betaald" weergeven wordt als jjjj-mm-dd het wel goed werkt. Of dat nu wel of niet een fout is weet ik niet. Het is niet hetgeen wat we verwachten.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Zhira
Berichten: 10
Lid geworden op: di apr 04, 2017 10:23 am

Re: Autofilter en datum

Bericht door Zhira »

Inderdaad, Romke, niet wat we verwachten, maar het werkt! :D
Dank je wel!

Fijne Paasdagen :)
LibreOffice 5.2 op Window 10 / LibreOffice 5.2.6 op OS X Yosemite 10.10.5
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Autofilter en datum

Bericht door RPG »

Hallo

https://bugs.documentfoundation.org/sho ... ?id=106214
Het schijnt een bekende fout te zijn in LibreOffice 5.2.6. Er wordt aan gewerkt.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Zhira
Berichten: 10
Lid geworden op: di apr 04, 2017 10:23 am

Re: Autofilter en datum

Bericht door Zhira »

Hi Romke,

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben :)

Aan de andere kant, jouw oplossing - de manier waarop de datum weergegeven wordt veranderen - werkt ook prima!

Ben benieuwd naar 5.2.6 :)
LibreOffice 5.2 op Window 10 / LibreOffice 5.2.6 op OS X Yosemite 10.10.5
Plaats reactie