Boekhouden met spreadsheets

Discussieer over algemene onderwerpen in verband met OpenOffice.org
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Boekhouden met spreadsheets

Bericht door RPG »

Hallo

Op het forum komen regelmatig vragen over het omwerken van een Excell spreadsheet naar een Calc spreadsheet. Bij een eenvoudig spreadsheet hoeft dat geen probleem op te leveren maar dan komen de vragen ook niet. De vragen komen bij complexe spreadsheet wat ook de oorzaak mag zijn. Ik denk dat het compleet herschrijven de beste oplossing. Ik heb zelf ook wel eens wat proberen te herschrijven maar meestal werkte dat niet. Compleet herschrijven met gebruik maken van andere mogelijkheden werkt beter.

Een bijkomend probleem is dat de maker van het huidige spreadsheet niet een grote programmeur is. Daar is niets op tegen. Het houdt wel in dat zowel weinig kennis is van het oorspronkelijke programma als ook van het nieuwe te gebruiken programma. Dit betekent dat vaak gewerkt wordt met de ideeen van de programmeur die niet op lijn liggen met wat het doel progamma in dit geval OpenOffice.org kan. Men kent niet de sterkste punten om tot een goede en snelle oplossing te kunnen komen.

Ik weet niet of het wel zo verstandig is om zelf een oplossing te maken als er ook veel kant en klare oplossingen zijn. Een zelf gemaakte oplossing lijkt goed koop maar al de tijd die er ingestoken moet worden kan niet besteed worden aan eigen werkzaamheden. Eigenwerkzaamheden die mogelijk geld opbrengen. Deze verborgen kosten worden vaak over het hoofd gezien. In plaats van lange tijd zelf iets te maken kan men ook gaan zoeken op het internet of daar kant en klare oplossingen zijn.

Kant en klare oplossingen
Bij het zoeken naar kant en klare oplossingen is het goed kijken naar het programma zeker geboden. Het belangrijkste is misschien wel dat je niet opgesloten wordt met je gegevens. Een redelijke eis lijkt mij dat gegevens opgeslagen in dat programma gemakkelijk door andere programma's gebruikt kunnen worden.

Als de gegevens op het internet worden opgeslagen kun je ze gemakkelijk weg krijgen. De vraag is wie is de eigenaar van de gegevens.

Ik heb zelf ook wat gezocht en kwam Eekboek tegen. Een Nederlands - Europees programma. Ik heb het ondertussen ook geinstalleerd op een oude computer en het lijkt goed te werken. Ik heb het ge-installeerd onder openSUSE 13.1. Ik moest Eeboek installeren en iets van perl-wx. Beide ging zonder problemen. Ik heb gelezen dat Eekboek alles opslaat onder SQLite en dat moet redelijk te lezen zijn met OpenOffice. Ook schijnt het gegevens als tekst te exporteren en dat is ook redelijk goed te lezen met OpenOffice. Ik wil wel aanteken dat ik dat niet geprobeerd hebt.

De volgende link is een site die programma vergelijkt.
https://boekhoudsoftware-vergelijken.nl ... dpakketten.

Link naar Eekboek
http://www.eekboek.nl/index.html

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Loek Thijssen
Berichten: 1
Lid geworden op: di mar 14, 2017 5:04 pm

Re: Boekhouden met spreadsheets

Bericht door Loek Thijssen »

Voorheen deed ik mijn boekhouding ook in Excel. Maar ik kwam erachter dat boekhouden met een boekhoudprogramma veel gemakkelijker is. Omdat ik startende ondernemer ben kreeg ik het gedurende het eerste ondernemersjaar kosteloos online boekhouden en factureren bij https://www.e-boekhouden.nl/boekhoudprogramma
OpenOffice 3.1
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Boekhouden met spreadsheets

Bericht door eremmel »

Romke,

Goed punt dat je maakt: 'Niet zelf het wiel uitvinden'.

Ik ben na jaren OROV gebruikt te hebben met een mooie rapportage in AOO op zoek naar iets anders. Ik liep zelf te denken aan GnuCash. Vergelijkbaar met Eekboek (denk ik). Ik heb even naar Eekboek gekeken en ik mis daar import van bank-afschriften (onder import/export kon ik niets vinden). In Eekboek wordt gesteld dat het ook geschikt is voor particulieren, maar ik mis dan weer een schema daarvoor.
Dat het geschreven is in Perl vind ik wel leuk. Als database zou ik zeker Postgres adviseren. De SQL (Windowing functions) taal is zo krachtig dat je rapporten draaitabellen etc direct in SQL kunt schrijven. Als je die resultaten aan Calc koppelt kun je alleen al door het Calc document te openen en te refreshen alle gegevens grafisch tonen.

Om mijn prive uitgaven inzichtelijk te maken is het voor mij belangrijk dat ik gedetailleerde grootboekrekeningen krijg (meer dan alleen: levensmiddelen, maar onderverdeeld in: supermarkt, slager, bakker,...). Het meeste kan worden geautomatiseerd door slim te kijken naar de 'pin' transactie van de bank downloads. Hier gaat de meeste tijdswinst in zitten. Dit had ik bij OROV met AOO goed voor elkaar (rules engine op basis van SQL en forms (geen macro's). Dit moet denk ik ook kunnen met GnuCash. Met Eekboek week ik dit niet.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Boekhouden met spreadsheets

Bericht door RPG »

Hallo

Bij grootboeken denk ik echt aan boekhouden. Voor Eekboek bestaat een betrekkelijk actieve Nederlandse gebruikersgroep op usenet
server: news.gmane.org
Groepnaam: finance.eekboek.user

Ik heb daar alleen maar gekeken omdat er naar te verwijzen. Cor Nouws meldde Eekboek lang geleden als een mogelijkheid.

In deze link Contrib:Overzicht - EekBoek wordt verteld hoe verteld hoe bankafschriften in te lezen voor Eekboek.

Mijn boekhoudkennis dateert van omstreeks 1970 en is niet bijgewerkt sinds die tijd.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Alexdevries
Berichten: 1
Lid geworden op: za sep 09, 2017 8:44 am

Re: Boekhouden met spreadsheets

Bericht door Alexdevries »

Bij boekhouden in excel is het nadeel dat je zelf altijd moet controleren. Een online boekhoudprogramma heeft als voordelen dat het vaak automatisch wordt bijgewerkt en dat je direct vanuit je boekhoudpakket je btw-aangifte kunt versturen. Dit is snel en vaak zonder fouten.

Tegenwoordig zijn de online boekhoudprogrammas al verkrijgbaar vanaf enkele euro’s per maand.
Voor de hoge kosten van je boekhoudsoftware hoef je het niet meer te laten.
Als eerste ga je natuurlijk wel je boekhoudprogramma vergelijken. Dit kan bijvoorbeeld via https://www.boekhoudprogramma-vergelijken.com/. Hiermee kom je erachter welk online boekhoudprogramma het beste boekhoudpakket voor jou is.

Succes!
OpenOffice 3.1 op Windows Vista
ronald1310
Berichten: 2
Lid geworden op: do jul 11, 2019 12:56 pm

Re: Boekhouden met spreadsheets

Bericht door ronald1310 »

Boekhouden in Excel is tegenwoordig erg achterhaald. Ik weet dat het al een iets ouder topic is dit, maar er zijn nog steeds genoeg mensen die hun boekhouding doen in Excel.

Zelf ben ik onlangs begonnen. Mijn broer werkt als accountant en die had een "handig" Excelbestandje voor mij waar ik mijn boekhouding in kon doen. Zo makkelijk was dat sheetje dus niet. Ik ben op zoek gegaan naar een goed boekhoudprogramma en heb ze vergeleken op https://appwiki.nl/boekhouding/software. Een aantal vielen mij in positieve zin op. https://E-boekhouden.nl biedt een pakket aan waar je 15 maanden gratis kan proberen. Daarna wordt het betaald. Nadeel van E-boekhouden is dat de software wat verouderd lijkt en het vrij duur is na de proefperiode. https://www.digibtw.nl/ was ik ook erg positief over. Een maand gratis proberen en daarna €10,- per maand, ongeacht hoeveel je gebruikt.
OpenOffice 3.1 op Windows 10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Boekhouden met spreadsheets

Bericht door floris v »

Beste gebruikers: we discussiëren hier over wel of niet boekhouden met een spreadsheetprogramma zoals Calc. We zien hier steeds berichten geplaatst worden met links naar commerciële software, wat al snel op reclame lijkt. We gaan ervan uit dat iedere gebruiker van OpenOffice in staat is om met een zoekmachine zoals Google te zoeken naar beoordelingen van zulke programma's, het is dus niet nodig ze hiervte plaatsen. Gebeurt het toch, dan krijgt de plaatser een permanente ban en het bericht wordt verwijderd.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
StefanieNeleman
Berichten: 2
Lid geworden op: wo okt 02, 2019 4:51 pm
Contacteer:

Re: Boekhouden met spreadsheets

Bericht door StefanieNeleman »

Na jarenlang gebruik gemaakt te hebben van Microsoft Excel, ben ik toch ook overgestapt naar een toegewijd boekhoud programma. Zal deze niet bij naam noemen. Maar bespaart me reeds een hoop tijd. Met name de automatische koppelingen met bijvoorbeeld online bankieren en webwinkel voorraad vind ik fijn.
Plaats reactie