Uitgebreide som.als

Bespreek het rekenblad
MiKeZZa
Berichten: 3
Lid geworden op: di jan 24, 2017 10:11 pm

Uitgebreide som.als

Bericht door MiKeZZa »

Beste mensen,

Ik ben relatief nieuw in OpenOffice en ben wat aan het stoeien met som.als. Ik heb nu een functie gemaakt die o.b.v. som.als in mijn ene tabblad kijkt of hij een term tegenkomt in de andere tab en daarvandaan kopieert hij vervolgens het bijbehorende bedrag. Dit gaat goed.

Ik wil nu echter niet alleen meer kijken of de term overeen komt, maar ik wil nog 2 checks doen o.b.v. andere kolommen.

Zoals in de bijlage te zien is check ik nu of de term uit kolom A (zoals 'Ding 1' voorkomt in de 'CSV import' tab). Dat werkt op zich prima; alleen ik heb nu als resultaat 4. Dat is namelijk de som van de bedragen -1, 2, 3. Ik zou echter graag willen dat hij alleen de -1 neemt. Want ik zou i.p.v. alleen checken op term ook willen checken op: is de waarde in rij U (maand) gelijk aan de maand uit rij 1 én is kolom AB wel gelijk aan 'Inkomsten'?

Is er iemand die me o.b.v. de bijlage kan helpen met hoe ik dit kan bereiken? Want 3 voorwaarden in een som.als is me echt wat te pittig...
Bijlagen
test.ods
(11.11 KiB) 196 keer gedownload
OpenOffice 4.1.2. op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Uitgebreide som.als

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb nog geen idee wat je precies wilt berekenen. Nu zal dat ook wel komen daar ik wat traag van begrip ben. Toch lijkt het mij verstandig dat je eerst gaat verdiepen in de basis.

De basis lijkt mij het importeren van de gegevens. Wanneer dat goed geschiedt moeten het mooie datum worden en ook de getallen moeten goed worden: het woord euro moet weg.

Ik zou zeggen ga lezen in het forum Tutorials (Toon forum) • OpenOffice.org.
Lees dan speciaal de [Tutorial] Voor het inlezen van CSV .

Je wilt uit je bank gegevens bepaalde informatie halen dat lijkt mij ook een goede zaak. Ik denk dat de eerste stap is het goed importeren van de gegevens. Het is moeilijk om nu te zeggen wat een goede oplossing is. Mijn idee is in het algemeen proberen om met weinig code veel te bereiken. OOo calc heeft die mogelijkheden. Soms moeten er meerdere stappen gedaan worden.

Voorlopig wil ik het hierbij laten. Ik kan dan ook het werkblad op mij laten in werken.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Uitgebreide som.als

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb er nu ook wat langer naar gekeken.
Ik denk de volgende werkwijze zal helpen
  • Eerst alles goed importeren zodat ook de datum goed komen.
    Eventueel met "tekst naar kolommen" datum in kolommen goed maken.
    Alle gegevens selecteren en een draaitabel maken
    Datum naar de meest linkse veld slepen
    kolom Bedrag waarin -1 staat naar het bovenste veld
    Kolom bedrag met geld naar het grote witte vlak slepen
en dan afsluiten

Rest nog het groeperen van de datum op maanden en naar boven slepen zo dat het resultaat per maand komt.

https://forum.openoffice.org/nl/forum/v ... draaitabel
Die link verwijst naar een uitgebreide discussie. In plaats van honderden formules is het resultaat sneller met een draaitabel te krijgen. De draaitabel is dan de basis voor een grafiek. De kans op fouten is ook kleiner.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Uitgebreide som.als

Bericht door floris v »

Het lijkt me dat je dit beter kunt aanpakken met een database, dan heb je meer mogelijkheden om selecties te maken. Nadeel is natuurlijk dat je daar dan wel mee moet leren werken.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
MiKeZZa
Berichten: 3
Lid geworden op: di jan 24, 2017 10:11 pm

Re: Uitgebreide som.als

Bericht door MiKeZZa »

Met databases werken doe ik dagelijks, dus dat komt wel goed... Maar ik wil het ook goed hebben voor mensen die er niet dagelijks mee werken.

Ik zal zeker eens kijken naar een draaitabel. Maar ik wil eigenlijk (als ik mijn specifieke voorbeeld los laat) simpelweg een som.als doen met 3 voorwaarden.
OpenOffice 4.1.2. op Windows 10
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Uitgebreide som.als

Bericht door eremmel »

Vaak zijn er meerdere functies waarme je een probleem kunt oplossen. De functie SUMPRODUCT is een generieke functie waarmee je ook SUMIF/COUNTIF etc kunt implementeren.Jou probleem kun je als volgt opschrijven:

Code: Selecteer alles

=SUMPRODUCT('CSV import'.$Y$2:'CSV import'.$Y$99933=$A3;  
'CSV import'.$Z$2:'CSV import'.$Z$99933="Inkomsten";
VALUE('CSV import'.$U$2:'CSV import'.$U$99933)=B$1;
'CSV import'.$V$2:'CSV import'.$V$99933)
De eerste drie regels bevatten de condities. Dit worden vectoren met TRUE/FALSE == 1/0. Door die met elkaar te vermenigvuldigen krijg je een map van die waarden die je wilt optellen.
Je bent bekent met databases, dus de analogie is bitmap-indexen.

P.S.
'Simpelweg' is voor mij als relatief ervaren calc/excel gebruiker een Pivot table met filters zodat ik niet de 'Uitgaven zie. Is ook veel beter te doorgronden voor niet technische mensen, maar je mag je eigen leercurve volgen.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
MiKeZZa
Berichten: 3
Lid geworden op: di jan 24, 2017 10:11 pm

Re: Uitgebreide som.als

Bericht door MiKeZZa »

Heb het inderdaad probleemloos kunnen oplossen met een draaitabel. Niets gedoe met functies (al is het wel nuttig om de uitleg te lezen over de sumproduct), gewoon sleuren en pleuren ;)
OpenOffice 4.1.2. op Windows 10
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Uitgebreide som.als

Bericht door eremmel »

MiKeZZa schreef:Heb het inderdaad probleemloos kunnen oplossen met een draaitabel. Niets gedoe met functies (al is het wel nuttig om de uitleg te lezen over de sumproduct), gewoon sleuren en pleuren ;)
Kijk, daar doen we het voor!
Groet Erik (en ook namens Romke denk ik).
P.S.
Nu nog netjes je eerste bericht aanpassen: zie mijn onderschrift.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Plaats reactie