streaming data kopieren in werkblad met macro

Frank91
Berichten: 3
Lid geworden op: ma jan 02, 2017 2:08 pm

streaming data kopieren in werkblad met macro

Bericht door Frank91 »

Beste leden.
Ik ben helemaal onbekend met het maken van macro's. In mijn werkblad (Test) heb ik een externe koppeling met een gegevenssite op het werkblad Test komt in kolom B4:B15 de data getallen binnen en worden iedere 5 minuten ververst. Vanaf kolom K kan ik zelf formules/gegevens wegschrijven(de externe koppeling heeft geen invloed hierop) Wat ik nu graag wil is dat bij verandering van de data in kolomB4:B15 voor 5 maal de de getallen verplaatst worden naar de kolommen K,l,M,N,O P ( rij 4:15) Kolom q is bedoeld om de data te totaliserenen verder te bewerken. Ik heb veel voorbeelden geraadpleegd maar ik kom er niet uit. Het zou fantastisch zijn als iemand mij hierin kan helpen.

Mvrgr, Frank91 https://forum.openoffice.org/nl/forum/p ... =post&f=26#
OpenOffice 4.1.3/windows/vista
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: streaming data kopieren in werkblad met macro

Bericht door RPG »

Hallo

Wanneer je je eigen macro's niet kunt schrijven dan is het misschien beter om een methode te zoeken zonder macro's. Ik weet niet wat je met streaming data bedoelt maar op het Engelse Internet zie ik regelmatig voor bij komen dat men aandelen informatie wil uit lezen. Erg succesvol is dat meestal niet om de site het regelmatig veranderd.
Het is namelijk wel de bedoeling dat je de reclame ziet.

Wanneer je echt verder wilt gaan met macro's lijkt mij het Engelse forum toch wel een aangewezen plaats maar ook daar schrijven ze waarschijnlijk niet jouw macro's.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: streaming data kopieren in werkblad met macro

Bericht door eremmel »

Streaming data/Sampling data kun je het beste opslaan in een database. Hiervoor zou ik geen AOO gebruiken, maar dat via een script taal doen. Je kunt de voor de presentatie wel weer AOO gebruiken. Base of Calc.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Frank91
Berichten: 3
Lid geworden op: ma jan 02, 2017 2:08 pm

Re: streaming data kopieren in werkblad met macro

Bericht door Frank91 »

Hoi Romke,
Wat ik wilde is om een aantal uitkomsten van technische indicatoren (RSI, STOCH, standaardeviatie) in mijn werkblad verder te bewerken. Daar is verder niks mis mee.
Jammer dat je me niet verder wil helpen. Ik ben redelijk goed met de formule functies maar niet met macro's en dat wil mij ik sowieso aanleren ook voor andere doeleinden.
Ik ga maar verder zoeken of verder ploeteren om het wiel dan maar zelf uit te vinden.
Groet, Frank
OpenOffice 4.1.3/windows/vista
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: streaming data kopieren in werkblad met macro

Bericht door eremmel »

Frank91 schreef:Hoi Romke,
Jammer dat je me niet verder wil helpen.
Groet, Frank
Frank, ik denk dat je nu Romke te kort doet. Ik geef je graag het volgende in overweging:
- Op een forum weet je nooit iemands achtergrond, dat moet je inschatten.
- Ook de meeste vrijwilligers hebben weinig tot geen macro kennis, het is echt lastig, zelf voor mij met 30+ jaar programmeer ervaring.
- Help je forum bezoekers met een te complexe oplossing die ze zelf niet doorgronden, dan 'zit je vast' aan support: eisen aan een oplossing staan nooit stil...
- Wil je met macro's aan de gang dan moet je naar het Engelse forum.
Dus wil je macro's gebruiken dan heeft Romke je het beste advies gegeven: ga naar het Engelstalige forum en kijk naar turorials, documentatie (ook al is dat nog van versie 3.x) en ga lezen, lezen en nog eens lezen. Lees veel macro topics en ga simpele dingen proberen. Ga dan concrete vragen stellen om de lacune van je macro-kennis aan te vullen voor je probleem.

Uiteindelijk is zelf doen (met een beperkte mate van begeleiding) het beste advies wat je kunt krijgen omdat het je zelfstandigheid vergroot.

P.S.
Toen ik me in macro's wilde verdiepen ben ik begonnen met een paar weken elke avond een uur te lezen en te begrijpen hoe die taal en API werkt. Daarna heb ik een paar projectjes gedaan, maar tegenwoordig probeer is er toch vandaan te blijven.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: streaming data kopieren in werkblad met macro

Bericht door RPG »

Hallo

Splits je werk op in data verzamelen en resultaten tonen. Het advies van Eremmel lijkt mij een goed advies. Ga eens zoeken op verschillende trefwoorden waarbij misschien Python of Perl ook bij hoort.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: streaming data kopieren in werkblad met macro

Bericht door eremmel »

RPG schreef: Ga eens zoeken op verschillende trefwoorden waarbij misschien Python of Perl ook bij hoort.
Romke
Als je alleen op Windows werkt en je kunt gebruik maken van SQL Server of MS Access, dan zou ik je in overweging willen geven om te kijken naar PowerShell. Deze taal is behoorlijk abstract en sluit naadloos aan op MS producten. (Eventueel kun je ook MySQL gebruiken).
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Frank91
Berichten: 3
Lid geworden op: ma jan 02, 2017 2:08 pm

Re: streaming data kopieren in werkblad met macro

Bericht door Frank91 »

Hoi Romke,

Ja, ik ga mij de documentatie eigen maken; Ik vind het gewoon zelf een leuke bezigheid. en het is natuurlijk veel leuker om zelf problemen op te lossen. Verder had ik geen bijbedoeling met het eerder gezegde.
Groetjes Frank
OpenOffice 4.1.3/windows/vista
Plaats reactie