Foutcode 501 of #NAAM bij zoeken naar dubbelingen

Bespreek het rekenblad
kneops
Berichten: 9
Lid geworden op: di dec 06, 2016 12:45 pm

Foutcode 501 of #NAAM bij zoeken naar dubbelingen

Bericht door kneops »

Ik probeer in een bestand met nu maar één kolom A met mailadressen, alle mailadressen te tonen die er méér dan 1 keer in staan, zodat ik die vervolgens kan verwijderen. Dus ik vond onderstaande code die ik ik in de eerste cel van kolom B plaatste, maar ik krijg alleen maar óf foutcode 501 (en 508 in alle verdere cellen van kolom B) óf #NAAM te zien in cel B1. Ik vond ook allerlei andere sites met soortgelijke code, maar ook blijven die foutmeldingen geven. Wat doe ik hier fout?

Code: Selecteer alles

=COUNTIF(A$1:A$3000,A1)
of

Code: Selecteer alles

=IF(COUNTIF(A$1:A$3000,A1)=1,"","dupe")
LibreOffice 5.1.4.2 | Linux Mint 18
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Foutcode 501 of #NAAM bij zoeken naar dubbelingen

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dat je alleen maar relatieve adressering moet gebruiken; dus zonder $.
 Edit: Het van de relatieve adressering is waarschijnlijk niet de oorzaak van de fout. Mogelijk heb je een Nederlands talige computer en Niet Engels talig 
Ik denk dat alles nog makkelijk wordt wanneer je een databasebereik maakt van je gegevens. Filter daarna je gegevens op originelen gegevens. Dit filteren kan op verschillende manieren ook naar een apart werkblad.

In Dubbele gegevens in een tabel (Toon onderwerp) • OpenOffice.org staat veel informatie wat voor jouw ook bruikbaar is. In het het Engels wordt het woord "Duplicates" gebruikt en in het Nederlands het woord "Origineel".

Als je veel met lange tabellen werkt dan is kennis van wat je kunt doen met databasebereiken er handig.

Zorg dat je een kopie hebt van je gegevens.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
kneops
Berichten: 9
Lid geworden op: di dec 06, 2016 12:45 pm

Re: Foutcode 501 of #NAAM bij zoeken naar dubbelingen

Bericht door kneops »

Zonder $ werkt helaas ook niet.Toch gek, want anderen krijgen niet van dit soort foutmeldingen en zijn blij met die code/oplossing ;)
Het sorteren/filteren en dan aangeven Geen duplicates heb ik natuurlijk ook al gedaan, maar ik moet juist alles zien te verwijderen wat er vaker dan één keer instaat, zodat ik die mensen nog een keer opnieuw kan mailen.
LibreOffice 5.1.4.2 | Linux Mint 18
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Foutcode 501 of #NAAM bij zoeken naar dubbelingen

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb nog een correctie gemaakt in de tekst boven. Ik denk als je zulke kleine fouten niet zelf kunt repareren dan kun je beter gaan richten op databasebereiken. Dan heb je minder kans op fouten.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
kneops
Berichten: 9
Lid geworden op: di dec 06, 2016 12:45 pm

Re: Foutcode 501 of #NAAM bij zoeken naar dubbelingen

Bericht door kneops »

RPG schreef:
 Edit: Het van de relatieve adressering is waarschijnlijk niet de oorzaak van de fout. Mogelijk heb je een Nederlands talige computer en Niet Engels talig 
Oh, maakt dat dan verschil? Dat is nieuw voor mij. MIjn Linux Mint is inderdaad Nederlandstalig, maar dat is ook mijn LibreOffice versie.
LibreOffice 5.1.4.2 | Linux Mint 18
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Foutcode 501 of #NAAM bij zoeken naar dubbelingen

Bericht door RPG »

Hallo

Blijft voor mij staan dat je er vaak goed aandoet om je echt te richten op de opdrachten die gemakkelijk met tabellen werken. Je leert dan snel werken met de computer en de kans op fouten is geringer. Ik weet ook wel dat het in het begin niet eenvoudig is. Het maakt ook dat je de originele gegevens goed in oorspronkelijke staat kunt bewaren.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
kneops
Berichten: 9
Lid geworden op: di dec 06, 2016 12:45 pm

Re: Foutcode 501 of #NAAM bij zoeken naar dubbelingen

Bericht door kneops »

Gelukt! Ik heb wat zitten rommelen in taalinstellingen en toen zag ik opeens ook de tekst voor de code in het Nederlands en toen werkte het :) Heb je me toch in de goede richting gewezen.

=AANTAL.ALS(A1:A3339;A1)
LibreOffice 5.1.4.2 | Linux Mint 18
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Foutcode 501 of #NAAM bij zoeken naar dubbelingen

Bericht door floris v »

Je moet de argumenten altijd met een puntkomma en niet met een komma uit elkaar houden. Dus =AANTAL.ALS(A1:A3000;A1) i.p.v. =AANTAL.ALS(A1:A3000,A1)
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
kneops
Berichten: 9
Lid geworden op: di dec 06, 2016 12:45 pm

Re: Foutcode 501 of #NAAM bij zoeken naar dubbelingen

Bericht door kneops »

Oké :)
LibreOffice 5.1.4.2 | Linux Mint 18
kneops
Berichten: 9
Lid geworden op: di dec 06, 2016 12:45 pm

Re: Foutcode 501 of #NAAM bij zoeken naar dubbelingen

Bericht door kneops »

Ik zie nu dat het toch nog niet helemaal klopt.
Een mailadres dat er bijvoorbeeld 3 keer instaat, krijgt nu in kolom B de nummers 3, 2 en 1.
Dit mailadres moet dus in zijn geheel uit deze lijst verwijderd worden.

http://pix.toile-libre.org/upload/origi ... 026400.png
LibreOffice 5.1.4.2 | Linux Mint 18
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Foutcode 501 of #NAAM bij zoeken naar dubbelingen

Bericht door floris v »

Er hoeft maar een spatie in een cel te staan en dan klopt het al niet meer. Ik kan dat resultaat niet zo een twee drie reproduceren zonder dat soort trucs. Wacht, Als je de dollartekens weglaat, krijg je het ook als je de formule omlaag kopieert met Bewerken - Vullen - Omlaag.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Alex
Berichten: 103
Lid geworden op: do feb 25, 2010 8:46 pm

Re: Foutcode 501 of #NAAM bij zoeken naar dubbelingen

Bericht door Alex »

Je moet toch dollars gebruiken:

Code: Selecteer alles

=AANTAL.ALS(A$1:A$3339;A1)
anders krijg je dat soort gekke dingen.
AOO 4.1.15 & LO 24.2.2 op Windows 10
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Foutcode 501 of #NAAM bij zoeken naar dubbelingen

Bericht door eremmel »

Ik neem aan dat je van de e-mail adressen die er meer dan 1x in voorkomen alleen de meerder wilt verwijderen.
Dan is het handig om de ondergrens vast ($ gebruiken) te houden en de bovengrens te variëren. Je kunt dan auto-filteren op alles > 1 en dan alle regels verwijderen. Dit is vergelijkbaar met je eerste versie waarbij het zelfde e-mail adres aftelde van 3,2,1.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Plaats reactie