Getallen in een kolom met hetzelfde bedrag verhogen?

Bespreek het rekenblad
tommy777
Berichten: 7
Lid geworden op: zo nov 27, 2016 8:56 am

Getallen in een kolom met hetzelfde bedrag verhogen?

Bericht door tommy777 »

Wie helpt me hiermee?
Ik heb in Calc een aantal kolommen met artikelen en eentje daarvan bevat de prijs als getal.
Nu wil ik graag de hele kolom met die honderden prijzen (dus bijv. 7,95; de volgende 11,25 enz.) allen in 1 keer met hetzelfde bedrag van 0,35 verhogen.

Hoe doe ik dat?
Ik heb Open Office 4.1.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Getallen in een kolom met hetzelfde bedrag verhogen?

Bericht door RPG »

Hallo

Maak een extra kolom met het gewenste resultaat.
Hele kolom [+ 15 %]

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
tommy777
Berichten: 7
Lid geworden op: zo nov 27, 2016 8:56 am

Re: Getallen in een kolom met hetzelfde bedrag verhogen?

Bericht door tommy777 »

Hoi RPG,

De hele kolom moet niet met een percentage worden verhoogd, maar met een vast bedrag voor elke cel van (bijv.) 0,35 cent.

Als het oorspronkelijke getal getal in A1 staat, zet je dan in de nieuw te maken kolom B1 de formule: =A1*0,35 of zoiets...?

Het wordt trouwens nog ingewikkelder, want voor de getallen staat een ^ (apostrof), wat betekent, dat de getallen als tekst worden weergegeven en niet bewerkt kunnen worden (Heb ik uit "Help"begrepen).
Ik heb Open Office 4.1.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Getallen in een kolom met hetzelfde bedrag verhogen?

Bericht door RPG »

Hallo
tommy777 schreef:De hele kolom moet niet met een percentage worden verhoogd, maar met een vast bedrag voor elke cel van (bijv.) 0,35 cent.
Voor het begrijpen maakt dat niets uit.
tommy777 schreef:Het wordt trouwens nog ingewikkelder, want voor de getallen staat een ^ (apostrof), wat betekent, dat de getallen als tekst worden weergegeven en niet bewerkt kunnen worden (Heb ik uit "Help"begrepen).
[Tutorial] Voor het inlezen van CSV (Toon onderwerp) • OpenOffice.org

Zorg eerst voor een goede import van de gegevens. lees daarna de Op een gehele kolom de zelfde bewerking toepassen. (Toon onderwerp) • OpenOffice.org.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
tommy777
Berichten: 7
Lid geworden op: zo nov 27, 2016 8:56 am

Re: Getallen in een kolom met hetzelfde bedrag verhogen?

Bericht door tommy777 »

Hallo RGB,

Allereerst bedankt voor je inzet!!
Voor het begrijpen maakt dat niets uit.
Ja ok! Maar wat is de formule ervoor?
Zorg eerst voor een goede import van de gegevens. lees daarna de Op een gehele kolom de zelfde bewerking toepassen. (Toon onderwerp) • OpenOffice.org.
Daar kom ik niet uit, hoe het moet, daar staat zoveel...

Ik zoek gewoon de "simpele" formule, om via een extra kolom, de bedragen in een reeds bestaande kolom, met een vast bedrag te verhogen.

Ik heb een screenshot bijgevoegd om het duidelijker te maken: In de eerste kolom zie je de prijzen. Verder heb ik al een tweede lege kolom toegevoegd, zoals je zei. Daarnaast zie je de kwaliteit van het produkt, de EAN code en de titel..
Nu wil ik alle prijzen met eenzelfde bedrag verhogen van 0,35 cent. In de eerste kolom moet 17,45 dus 17,80 worden. 9,45 moet 9,80 worden. 89,50 moet 89,85 worden enzovoort. En dat allemaal in 1 keer, want ik heb namelijk een kolom bestaande uit meer dan 6000 (!) rijen, en het is bijna ondoenlijk om die allemaal handmatig per stuk met 0,35 te verhogen...

Tom
Bijlagen
CALC.jpg
Ik heb Open Office 4.1.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Getallen in een kolom met hetzelfde bedrag verhogen?

Bericht door RPG »

Hallo

Het volgende is meer iets algemeens. Ik kan me voorstellen dat het geheel nogal verwarrend is. Dat ik alles in tutorials plaats heeft als reden dat ik slecht ben in het herschrijven van steeds de zelfde zaken. Wanneer je met tabellen werkt is het naar mijn mening het beste om zo kort mogelijk bij een soort database gedachte te blijven. OOo heeft best veel mogelijkheden om met tabellen te werken. Het kennen van de mogelijkheden en accepteren van de beperkingen is in het begin nog al moeilijk maar toch noodzakelijk.

Naar mijn mening is het contra productief om zelf allerlei formules trachten te schrijven. Zeker als het gemakkelijk gedaan kan worden met de wat meer complexe mogelijkheden van OOo. Ik begrijp ook dat de meer complexe mogelijkheden van OOo in het begin afschrikken. Ze schrikken niet alleen af maar worden in het begin ook niet gezien. Het heeft mij ook moeite gekost om het vinden.

Wanneer je verder zoekt op het internet probeer dan alleen op forums speciaal voor OpenOffice te zoeken. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden.
Zoek gelijk hier op het forum
Zoek eventueel op het Engelse forum
Plaats openoffice in de zoekterm
plaatst het volgende in de zoekterm : site:forum.openoffice.org wat je wilt zoeken

Je krijgt dan geen excel mogelijkheden waar wij ook weinig mee kunnen doen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Alex
Berichten: 103
Lid geworden op: do feb 25, 2010 8:46 pm

Re: Getallen in een kolom met hetzelfde bedrag verhogen?

Bericht door Alex »

Het probleem is dat de bedragen punten in plaats van komma's maar bevatten. Selecteer de kolom en vervang dan alle punten door komma's (Ctrl+F, Huidige selectie aanvinken).
Daarna een kolom invoegen en dan =A2+0,35 in B2 invullen en dan dubbelklikken op de vulgreep. Kopieer daarna het resultaat terug met speciaal plakken, formules uitvinken.
AOO 4.1.15 & LO 24.2 op Windows 10
tommy777
Berichten: 7
Lid geworden op: zo nov 27, 2016 8:56 am

Re: Getallen in een kolom met hetzelfde bedrag verhogen?

Bericht door tommy777 »

Hoi Alex,

Bedankt voor je reactie!
Als ik dat doe, krijg ik het schermpje "Zoeken en vervangen". Dan vul ik bij het eerste veld een . (punt) in en bij het tweede een , (komma) in..Maar dan?
Moet ik eerst op zoeken drukken of alles zoeken en daarna op vervangen of alles vervangen...?
Bovendien zijn er nog meer opties, zoals "alleen huidige selectie" "reguliere uitdrukkingen", zoeken in waarden of kolommen...

Ik heb de meeste opties uitgeprobeerd, maar het enig is dat prijzen dan veranderen in een 4-tal komma`s.
Ik ben wel een kluns in dit soort dingen, hoor. Ligt dus niet aan jouw. Ik moet het echt stap voor stap voorgekauwd krijgen, want anders snap ik het niet... :crazy:
Ik heb Open Office 4.1.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Getallen in een kolom met hetzelfde bedrag verhogen?

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dat je een bestand binnen gekregen hebt als een CSV?
In dien dit waar is begin je te werken met dat bestand en vergeet je verder alles.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
tommy777
Berichten: 7
Lid geworden op: zo nov 27, 2016 8:56 am

Re: Getallen in een kolom met hetzelfde bedrag verhogen?

Bericht door tommy777 »

Hoi Romke,

Het zit zo...Ik verkoop boeken via Bol.com.
De lijst waar het om gaat, download ik op de site van Bol via de mogelijkheid "Mijn aanbod in Excel" beheren. Daar kun je dan je aanbod downloaden, aanpassen en opnieuw uploaden.

Dat te downloaden bestand is in .xlxs formaat (Excel dus). Maar omdat ik geen Microsoft Office heb, opent het bestand automatisch in het Calc bestand van Open Office. Die lijst ziet er dan zo uit, zoals ik die eerder gedeeltelijk als bijlage heb gepost (als Open office document dus). Het merkwaardige is dus inderdaad, dat de bedragen in die lijst als tekst zijn weergegeven en dus niet bewerkbaar zijn. Het is mij niet duidelijk waarom BOL dat doet.
Ook al zou ik dan een mogelijkheid hebben, om de bedragen van tekst naar waarden om te zetten, om ze daarna met 0,35 cent te kunnenverhogen..dan blijft de vraag of ik die waarden dan weer terug kan zetten naar tekst, zoals in het oorspronkelijke BOL document ook het geval was...Zo niet dan kan ik het gewijzigde aanbod misschien niet meer kan uploaden.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd...anders moet ik maar met de helpdesk van Bol.com contact opnemen, maar ik vrees dat de dames daarvan er ook geen verstand van hebben en ik heb inmiddels wel begrepen, dat er support voor dergelijke vragen is. maar die is allen voor (betalende) zakelijke klanten en ik ben slechts een particulier, die wat bij schnabbelt bij zijn pensioentje..hahahaaa
Ik heb Open Office 4.1.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Getallen in een kolom met hetzelfde bedrag verhogen?

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dat jouw vraag wel 20 keer in de week wordt beantwoord door Villeroy op het Engelse forum. Ik wil die vraag maar een keer beantwoorden daarna verwijs ik altijd naar die tutorial. Ik probeer wel tutorials zo goed mogelijk te maken. Ik weet nog niet zeker of ik de hoge komma mee krijg. Kun je mij het bestand eventueel opsturen als het nog niet werkt voor de hoge komma zodat ik er meer kan oefenen

Op een gehele kolom de zelfde bewerking toepassen.
Ik heb die link nog iets aangepast. Ik heb het volgende daar in gevoegd

Een getal is feitelijk tekst
Ik geloof dat het volgende waar is voor zowel voor getallen en datum al of niet in Nederland opmaak en ook met een hoge komma. Wanneer de basis van het werkblad een CSV is, is het meestal beter om opnieuw te beginnen en zorg te dragen voor het goed importeren van een CSV in het werkblad. In de [Tutorial] Voor het inlezen van CSV staat hoe dat werkt. In die link staat ook wat nodig is voor het omwerken van een enkele kolom. Wanneer maar een enkele kolom hoeft te worden aangepast dan volstaat het selecteren van deze kolom. Daarna moet met :
menu --> Gegevens __> Tekst naar kolommen
de actie gedaan worden. Sla eerst altijd het bestand op nog beter is het hebben van een kopie. Wanneer er van een enkele kolom meer kolommen gemaakt wordt moeten er zo nodig kolommen ingevoegd worden.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
tommy777
Berichten: 7
Lid geworden op: zo nov 27, 2016 8:56 am

Re: Getallen in een kolom met hetzelfde bedrag verhogen?

Bericht door tommy777 »

Hoi RPG,

Ik vind het wat bezwaarlijk om hier op het forum mijn hele excel bestand te sturen, zichtbaar voor iedereen..straks is er een of andere grapjas, die het met een fake account, hetzelfde bestand upload naar BOL en zit ik in de problemen...
Als je het wilt proberen, stuur me dan een prive bericht, want dan heb ik in ieder geval controle

Tom
Ik heb Open Office 4.1.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Getallen in een kolom met hetzelfde bedrag verhogen?

Bericht door RPG »

Hallo

Ik ben ook even op het Engelse forum gaan zoeken en daar wordt verteld dat het vaak mogelijk is om gewoon met kladblok in te lezen. Daarna plakken in Calc.
Daarna goed converteren wat gevolgd wordt door importeren.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Alex
Berichten: 103
Lid geworden op: do feb 25, 2010 8:46 pm

Re: Getallen in een kolom met hetzelfde bedrag verhogen?

Bericht door Alex »

"Alleen huidige selectie" aanvinken, verder niets. Al die komma's krijg je als je reguliere uitdrukkingen aanvinkt. Je hoeft de nieuwe waarden niet naar tekst om te zetten. Je kunt het resultaat niet als .xlsx opslaan, probeer maar of .xls werkt.
AOO 4.1.15 & LO 24.2 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Getallen in een kolom met hetzelfde bedrag verhogen?

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dat de oplossing die Alex aangeeft ook een goed resultaat geeft. Ook hier is het noodzakelijk om de goede keuzes te maken op het goede moment. Omgaan met spreadsheet is niet altijd zo gemakkelijk. Het is ook zo dat iedereen een eigen voorkeur heeft. Ik heb ook nog een andere oplossing voor een enkele kolom.

Indien de hoge komma niet op een normale weg wil dan is er voor een enkelvoudige kolom ook nog een andere oplossing.
De kolom naam moet aan het begin een letter extra krijgen.
Selecteer daarna de gehele kolom
Activeer : menu --> Gegevens --> Text naar Kolommen
Kies bij het converteren voor een vaste breedte.
Maak de eerste kolom een enkele letter breed.
Selecteer verbergen voor de kolom met deze enkele letter
Selecteer het gewenste voor de andere kolom.
Laat de actie uitvoeren

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
tommy777
Berichten: 7
Lid geworden op: zo nov 27, 2016 8:56 am

Re: Getallen in een kolom met hetzelfde bedrag verhogen?

Bericht door tommy777 »

Het probleem is dat de bedragen punten in plaats van komma's maar bevatten. Selecteer de kolom en vervang dan alle punten door komma's (Ctrl+F, Huidige selectie aanvinken).
Daarna een kolom invoegen en dan =A2+0,35 in B2 invullen en dan dubbelklikken op de vulgreep. Kopieer daarna het resultaat terug met speciaal plakken, formules uitvinken.

Hoi Alex,

JA! Dat was uiteindelijk toch de oplossing! Ik had de fout gemaakt, dat bij "zoeken en vervangen" de zoekrichting op "rijen" stond en niet op "kolommen". :crazy:
Nu werk het dus wel en heb in 1 keer in de hele kolom met 6000 cellen, de .(punten) naar , (komma`s) omgezet.

Die andere optie, die je noemt, om een tweede kolom in te voegen, is dan helemaal niet meer nodig...! >>> Om alle prijzen in de hele kolom namelijk in keer met 035 (cent) te verhogen, typ ik 0,35 ergens in een lege cel. Deze cel kopieer ik dan op de gewone manier. Daarna selecteer ik de hele kolom met die 6000 cellen en kies voor "plakken speciaal" en kies in het menu daar voor "getallen" en "optellen" (Verder niets)...Op die manier wordt de hele kolom in 1 keer met 0,35 verhoogd.
(Dit is de werkwijze in Excel van Microsoft, had ik ergens op een ander forum gelezen..en het werkt in Open Office dus ook!)
Daarna zet ik de hele kolom, die nu uit komma`s bestaat weer terug naar punten, op de eerder beschreven manier, maar dan in omgekeerde volgorde en klaar is Kees!!

iedereen verder ook bedankt
Tom
Ik heb Open Office 4.1.2
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Getallen in een kolom met hetzelfde bedrag verhogen?

Bericht door eremmel »

Nog twee andere mogelijkheden:

1: (werkt per kolom).
Selecteer de kolom met getallen met punten. Kies menu: Gegevens -> Tekst naar kolommen... Onder het kopje Velden klik op het woord 'Standaard' boven de kolom met gegevens. Verander dan het Kolomtype van Standaard naar VS-Engels en kies OK.

2:
Als je gegevens laad in een Calc werkblad (csv, tekst, knippen/plakken) en je weet dat er geen komma, maar een punt wordt gebruikt als decimaal scheidingsteken, dan kun je via menu: Extra -> Opties... -> Taalinstellingen -> Talen -> 'Locale instelling' i.p.v. Nederlands tijdelijk b.v. Engels (VS) kiezen. Dan de handeling uitvoeren, en eventueel terug zetten.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Alex
Berichten: 103
Lid geworden op: do feb 25, 2010 8:46 pm

Re: Getallen in een kolom met hetzelfde bedrag verhogen?

Bericht door Alex »

eremmel schreef:1: (werkt per kolom).
Selecteer de kolom met getallen met punten. Kies menu: Gegevens -> Tekst naar kolommen... Onder het kopje Velden klik op het woord 'Standaard' boven de kolom met gegevens. Verander dan het Kolomtype van Standaard naar VS-Engels en kies OK.
Dit werkt niet; je kunt geen tekst naar getallen converteren door de opmaak te veranderen.
eremmel schreef:2:
Als je gegevens laad[t] in een Calc[-]werkblad (csv, tekst, knippen/plakken) en je weet dat er geen komma, maar een punt wordt gebruikt als decimaal scheidingsteken, dan kun je via menu: Extra -> Opties... -> Taalinstellingen -> Talen -> 'Locale instelling' i.p.v. Nederlands tijdelijk b.v. Engels (VS) kiezen. Dan de handeling uitvoeren, en eventueel terug zetten.
Dit werkt om dezelfde reden niet.

Nog even wat misverstanden uit de wereld helpen:

1. De zoekrichting maakt geen verschil uit bij Alles vervangen. Waarschijnlijk was de kolom niet geselecteerd.

2. De spraakverwarring tussen kommagebruikers en puntgebruikers treedt alleen op als getallen als tekst worden opgeslagen. Dat is dus de verkeerde methode. Het is weinig fraai van Bol.com om de gegevens zo af te leveren, en dan ook nog in Excelformaat. Microsoft heeft zich nog nooit aan een standaard gehouden. Worden getallen als getal opgeslagen dan zijn ze zonder problemen uitwisselbaar, of je nu punten of komma's gebruikt. Beetje onzinnig dus om er na bewerking weer tekst van te maken door komma's door punten te vervangen.

3. Tekst naar kolommen kun je gebruiken zonder iets te splitsen, door geen separator op te geven.

4. Als je nauwelijks ervaring met spreadsheets hebt en ze dan voor handelspraktijken gaat gebruiken, zou ik toch het een en ander handmatig narekenen om niet voor verrassingen komen te staan. Getallen die als tekst zijn opgeslagen tellen b.v. niet mee als je de SOM-functie gebruikt.
AOO 4.1.15 & LO 24.2 op Windows 10
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Getallen in een kolom met hetzelfde bedrag verhogen?

Bericht door eremmel »

Alex schreef:
eremmel schreef:1: (werkt per kolom).
Selecteer de kolom met getallen met punten. Kies menu: Gegevens -> Tekst naar kolommen... Onder het kopje Velden klik op het woord 'Standaard' boven de kolom met gegevens. Verander dan het Kolomtype van Standaard naar VS-Engels en kies OK.
Dit werkt niet; je kunt geen tekst naar getallen converteren door de opmaak te veranderen.
eremmel schreef:2:
Als je gegevens laad[t] in een Calc[-]werkblad (csv, tekst, knippen/plakken) en je weet dat er geen komma, maar een punt wordt gebruikt als decimaal scheidingsteken, dan kun je via menu: Extra -> Opties... -> Taalinstellingen -> Talen -> 'Locale instelling' i.p.v. Nederlands tijdelijk b.v. Engels (VS) kiezen. Dan de handeling uitvoeren, en eventueel terug zetten.
Dit werkt om dezelfde reden niet.
.
Alex, heb je het zelf geprobeerd? De beide methoden doen niets met opmaak.
Methode 1 stuurt de kolom conversie.
Methode 2 ook, maar die werkt niet met Excel bestanden, maar wel met CSV, Copy/Past van tekst.

Ik merk dat als ik een excel (xlsx) document met getallen in tekst formaat laad in Calc (AOO) en methode 1 toepas, de waarden wel naar getallen worden omgezet, maar het decimaal scheidingsteken op een punt blijft staan. Ik krijg dan Calc niet omgezet naar komma (ook niet als ik document als ods opsla). Omzetten van punt naar komma gaat overigens wel goed met Calc van LO 5.1.6.2.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Alex
Berichten: 103
Lid geworden op: do feb 25, 2010 8:46 pm

Re: Getallen in een kolom met hetzelfde bedrag verhogen?

Bericht door Alex »

Ik had over de verandering van kolomtype naar VS-Engels heen gelezen. Daarmee werkt het wel.
Krijg je bij methode 1 wel echt getallen (blauw bij waardenmarkering) ?
Methode 2 is wel erg omslachtig en niet nodig. Je kunt ook dan het kolomtype veranderen.
AOO 4.1.15 & LO 24.2 op Windows 10
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Getallen in een kolom met hetzelfde bedrag verhogen?

Bericht door eremmel »

Alex schreef:Ik had over de verandering van kolomtype naar VS-Engels heen gelezen. Daarmee werkt het wel.
Krijg je bij methode 1 wel echt getallen (blauw bij waardenmarkering) ?
Ja, natuurlijk heb ik geprobeerd met de waarden te rekenen....
Alex schreef:Methode 2 is wel erg omslachtig en niet nodig. Je kunt ook dan het kolomtype veranderen.
Behalve als je veel kolommen hebt die je met de hand zou moeten aanpassen zoals getallen en datums.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Alex
Berichten: 103
Lid geworden op: do feb 25, 2010 8:46 pm

Re: Getallen in een kolom met hetzelfde bedrag verhogen?

Bericht door Alex »

eremmel schreef:
Alex schreef:Ik had over de verandering van kolomtype naar VS-Engels heen gelezen. Daarmee werkt het wel.
Krijg je bij methode 1 wel echt getallen (blauw bij waardenmarkering) ?
Ja, natuurlijk heb ik geprobeerd met de waarden te rekenen....
Dat is geen duidelijk antwoord, want je kunt wel met tekstwaarden rekenen in sommige situaties.
Dat verklaart waarom je toch nog punten in plaats van komma's ziet.
AOO 4.1.15 & LO 24.2 op Windows 10
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Getallen in een kolom met hetzelfde bedrag verhogen?

Bericht door eremmel »

Alex schreef:
eremmel schreef:
Alex schreef:Ik had over de verandering van kolomtype naar VS-Engels heen gelezen. Daarmee werkt het wel.
Krijg je bij methode 1 wel echt getallen (blauw bij waardenmarkering) ?
Ja, natuurlijk heb ik geprobeerd met de waarden te rekenen....
Dat is geen duidelijk antwoord, want je kunt wel met tekstwaarden rekenen in sommige situaties.
Dat verklaart waarom je toch nog punten in plaats van komma's ziet.
Je voorstel om een lakmoes proef te doen ondersteund het proefondervindelijke resultaat van 'gebroken' berekening die na toepassen van methode 1 in valide resultaten laat zien.

P.S.
Over duidelijkheid gesproken, je hebt me nieuwsgierig gemaakt naar 'in sommige situaties'. Een paar voorbeelden worden op prijs gesteld.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Alex
Berichten: 103
Lid geworden op: do feb 25, 2010 8:46 pm

Re: Getallen in een kolom met hetzelfde bedrag verhogen?

Bericht door Alex »

Ik begin met een nieuw werkblad, formatteer kolom A als tekst, en vul in:

Code: Selecteer alles

A1: 1
B1: 2
C1: =A1+B1
D1: =SOM(A1:B1)
Dat geeft verschillende uitkomsten, dus dat je met als tekst opgeslagen getallen kunt rekenen zegt niets.
Er is maar één correct antwoord in deze situatie en dat is een foutmelding, maar dat gebeurt niet. Het is misplaatste compatibiliteit met Excel, dat excelleert in inconsequent gedrag.
AOO 4.1.15 & LO 24.2 op Windows 10
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Getallen in een kolom met hetzelfde bedrag verhogen?

Bericht door eremmel »

Alex schreef:Ik begin met een nieuw werkblad, formatteer kolom A als tekst, en vul in:

Code: Selecteer alles

A1: 1
B1: 2
C1: =A1+B1
D1: =SOM(A1:B1)
Dat geeft verschillende uitkomsten, dus dat je met als tekst opgeslagen getallen kunt rekenen zegt niets.
Er is maar één correct antwoord in deze situatie en dat is een foutmelding, maar dat gebeurt niet. Het is misplaatste compatibiliteit met Excel, dat excelleert in inconsequent gedrag.
Het grappige is dat we hier het hebben over getallen met decimalen, Dan krijg je in het geval van C1 de fout '#Waarde!'

Dus mijn test was:
A1: 100.1 Dit is tekst want ik gebruik komma als decimaal scheidingsteken.
B1: 200.2 idem
C1: A1+B1 Dit geeft de foutmelding '#Waarde!'
Na conversie methode 1 (waarbij nog steeds punten worden getoond ingeval van excel of in het geval dat er een komma wordt getoond) verandert de waarde van C1 in 300.3.

Het komt blijkbaar aan op de kleine details...
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Alex
Berichten: 103
Lid geworden op: do feb 25, 2010 8:46 pm

Re: Getallen in een kolom met hetzelfde bedrag verhogen?

Bericht door Alex »

eremmel schreef:C1: A1+B1 Dit geeft de foutmelding '#Waarde!'
Na conversie methode 1 (waarbij nog steeds punten worden getoond ingeval van excel of in het geval dat er een komma wordt getoond) verandert de waarde van C1 in 300.3.
Dit gebeurt bij mij alleen als ik als kolomtype VS-Engels kies, maar dan krijg ik een komma in plaats van een punt in het resultaat. Je hebt blijkbaar de locale instelling veranderd.
AOO 4.1.15 & LO 24.2 op Windows 10
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Getallen in een kolom met hetzelfde bedrag verhogen?

Bericht door eremmel »

Alex schreef:
eremmel schreef:C1: A1+B1 Dit geeft de foutmelding '#Waarde!'
Na conversie methode 1 (waarbij nog steeds punten worden getoond ingeval van excel of in het geval dat er een komma wordt getoond) verandert de waarde van C1 in 300.3.
Dit gebeurt bij mij alleen als ik als kolomtype VS-Engels kies, maar dan krijg ik een komma in plaats van een punt in het resultaat. Je hebt blijkbaar de locale instelling veranderd.
De uitkomst die jij krijgt, krijg ik ook in de meeste tests. Allen het bijgevoegde document laat het vreemde gedrag zien: overtuig je zelf.
Bijlagen
Book1.ods
Getallen met punten, terwijl instellingen komma aangeven.
(51.22 KiB) 318 keer gedownload
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Alex
Berichten: 103
Lid geworden op: do feb 25, 2010 8:46 pm

Re: Getallen in een kolom met hetzelfde bedrag verhogen?

Bericht door Alex »

Het komt door het gebruikte opmaakprofiel: Excel Built-in Normal. Dit heeft een afwijkend decimaalteken. Als je dit profiel verwijdert gedraagt het bestand zich volgens de locale instelling, zoals ik zou verwachten.
AOO 4.1.15 & LO 24.2 op Windows 10
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Getallen in een kolom met hetzelfde bedrag verhogen?

Bericht door eremmel »

Alex schreef:Het komt door het gebruikte opmaakprofiel: Excel Built-in Normal. Dit heeft een afwijkend decimaalteken. Als je dit profiel verwijdert gedraagt het bestand zich volgens de locale instelling, zoals ik zou verwachten.
Dat is interessant. Hoe komt nu 'Excel Build-in Normal' aan die Engelse instellingen? Ik heb even zitten puzzelen, maar het blijkt dat de locale wordt ingevuld in 'Excel Build-in Normal' bij het openen van het xlsx bestand in Calc volgens de locale die je onder Extra -> Opties hebt geselecteerd. Dit is blijkbaar nodig omdat Excel geen ondersteuning heeft voor talen in de stijlen. Als je daarna de locale omzet onder Extra -> Opties wijzigt deze niet meer voor 'Excel Build-in Normal', maar wel voor de stijl 'Standaard'.
Omdat Calc de locale van de stylen die uit Excel komen aanpast zou het logisch zijn de locale mede aan te passen als de locale van "Standaard' ook wijzigt.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Plaats reactie