zeer traag met opstarten en opslaan

Bespreek het rekenblad
Turtle9872
Berichten: 3
Lid geworden op: zo nov 20, 2016 6:39 pm

zeer traag met opstarten en opslaan

Bericht door Turtle9872 »

Is het normaal dat mijn Open Office calculater er 5 over doet om te openen of op te slaan, aangezien ik een bestand heb met zo'n 150 tabbladen? Op de meeste tabbladen staat wel een foto en wat simpele formules.
Openoffice 4.1.2
Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: zeer traag met opstarten en opslaan

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dat wij er niet zoveel over kunnen vertellen omdat wij de file niet kunnen zien en er ook niet zoveel verteld wordt. Ik wil voorlopig volstaan met wat algemeens.

OOo-calc is geen foto-beheer programma en de huidige foto's nemen nogal veel geheugen in beslag. Dat kan een reden zijn dat het niet snel gaat. Bij mij rijst de vraag: Wat moet dat document doen?

Ik zou ook zorgen dat je een kopie van het document hebt. Straks crasht het en ben je alles kwijt.

Villeroy, op het Engelse forum laat vaak alle objecten verwijderen. Doe dat pas nadat je een kopie gemaakt heb. Met 150 tabbladen is dat nogal veel werk. Kijk eerst maar eens in de navigator of daar veel objecten staan.

Opmaak op een methode die voor OOo beter werkt wil ook vaak helpen. Speciaal als het document ook in MSO is bewerkt.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Turtle9872
Berichten: 3
Lid geworden op: zo nov 20, 2016 6:39 pm

Re: zeer traag met opstarten en opslaan

Bericht door Turtle9872 »

Dank je wel Romke. Ik gebruik het als database voor mijn trimsalon. Op elk tabblad staan de gegevens van een hond met een foto. Ook een optelling van uren en kosten.
Maar ik begrijp dat de foto's dus waarschijnlijk de boosdoener zijn. En die wil ik er wel graag bij houden.
Met andere werkbladen heb ik geen last van traagheid , dus ik geloof het direct. Misschien toch maar op zoek naar een ander programma.
Openoffice 4.1.2
Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: zeer traag met opstarten en opslaan

Bericht door RPG »

Hallo

Het zou dus best kunnen dat de oorzaak is gevonden. In plaats van alles direct heel snel om te bouwen is het langzaam ombouwen misschien ook wel goed mogelijk. Mijn advies is altijd probeer een goed idee te krijgen over wat er allemaal mogelijk is met OOo in zijn totaliteit. OOo biedt ook een mogelijkheid van een combinatie van spreadsheet en een database. Het is dan wel zo dat het bewerken van gegevens wat moeilijker is tot niet direct mogelijk.

De foto's
Bij een spreadsheet worden de foto's voor zover ik weet allemaal gelijk geladen. Ik geloof dat het mogelijk is om met een database de foto's stuk voor stuk te laden ook al maak je gebruik van een spreadsheet als basis.

Je moet alle foto's in een enkele map plaatsen en in plaats van de foto te laden in het spreadsheet er alleen naar verwijzen.

Voorlopig wil ik het hierbij laten behoudens een algemene verwijzing naar Villeroy die dit probleem op het Engelse forum vaak beschreven heeft. Ook heeft hij vaak mooi voorbeelden gegeven. Zorg altijd voor een goede kopie van je gegevens.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Turtle9872
Berichten: 3
Lid geworden op: zo nov 20, 2016 6:39 pm

Re: zeer traag met opstarten en opslaan

Bericht door Turtle9872 »

Dankjewel, ik ga het proberen met het verwijzen naar de foto's en zal nog op de Engelse site kijken.
Openoffice 4.1.2
Windows 10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: zeer traag met opstarten en opslaan

Bericht door floris v »

Probeer anders de foto's als link in te voegen - de foto komt dan niet in het bestand zelf, dat daardoor prettig klein blijft. Bedenk dat ods en xlsx zip-bestanden zijn, en bij ods staat het bestand met de eigenlijke inhoud aan het eind. Dus als er tijdens het opslaan een crash optreedt waardoor het bestand niet compleet wordt opgeslagen, ben je alles kwijt. Dat risico is een stuk kleiner bij een klein bestand.
Sla het bestand in elk geval op in de indeling van Calc en niet als Excel-bestand, dat scheelt ook.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: zeer traag met opstarten en opslaan

Bericht door eremmel »

Je zou ook eens LibreOffice (LO) kunnen proberen. Ik heb zelf bij grote Calc bestanden ook problemen met OpenOffice. Die jongens van LO hebben daar e.e.a. goed opgelost. Het is jammer dat OO steeds verder achterop komt m.b.t. LO.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Plaats reactie