Onderhoud database motorboten

Bespreek het databaseprogramma
Joh.
Berichten: 3
Lid geworden op: wo nov 16, 2016 7:37 pm

Onderhoud database motorboten

Bericht door Joh. »

Hallo,

Ik ben nieuw met Base maar heb een Data base gemaakt waarin ik het onderhoud van motorboten wil gaan bijhouden. Nu heb ik de volgende vraag:
Stel ik heb een systeem (b.v. het voortstuwingssysteem) op 16-11-2016 geinspecteerd en wil dit na 24 maanden weer doen. Kan ik mijn rapport zo inrichten dat er op de verstreken datum een "alarmpje" verschijnt of dat de tekst van kleur veranderd . Het mag ook in de tabel een "alarmpje" geven. Dit kan in Excel wel maar ik vroeg me af of dat in Base ook kan.
Bij voorbaat dank,
Johan.
Ik heb Open office 4.1.3 draaiend op Windows 10. En gebruik tot nu toe alleen de Base module voor het maken van een....database.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Onderhoud database motorboten

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk niet dat het door jouw gebruikte database programma, wat niet OOo-base is, de mogelijkheid voor een alarm heeft. Bij een alarm stel ik mij een event voor.
Ik zou kiezen voor het maken van een query. Deze query kan dan weergeven welk onderhoud gedaan moet worden voor welke boot. Je kunt natuurlijk deze query ook gebruiken in een rapport om het uit te printen.

Ik denk dat het compleet installeren van OOo ook aan te bevelen is. Het voorkomt ook het zoeken naar allerlei onbekende fouten.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Onderhoud database motorboten

Bericht door floris v »

Het hangt af van de structuur van je tabellen. Als je een kolom hebt met Voor het laatst onderhoud gepleegd (X) en een kolom met Periode tussen onderhoudsbeurten (Y), dan kun je in Excel of Calc een extra kolom hebben met een test of de datum in X meer dan Y maanden voor Vandaag ligt. Met een query kun je dat ook doen. Je kunt in Calc ook met een filter alleen de regels tonen waarin aan een bepaalde voorwaarde voldaan is, bijvoorbeeld dat de periode tussen onderhoudsbeurten verstreken is.
Base is geen volledig databaseprogramma, het is niet meer dan een frontend, waarmee je verbinding kunt maken met een flink aantal soorten databases.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Joh.
Berichten: 3
Lid geworden op: wo nov 16, 2016 7:37 pm

Re: Onderhoud database motorboten

Bericht door Joh. »

Floris en Romke,

Dank voor jullie reacties. Ik heb de database wel gemaakt in Open office Base. Ik had de alarm functie al een uitgeprobeerd in Excel d.m.v. Voorwaardelijke opmaak. Als de ingesteld periode dan verstreken was veranderde de datum laatste inspectie/ onderhoud van kleur. Ik vroeg me af of dit in Base ook kon maar kan me voorstellen dat je dit in een ander programma doet (Calc of Excel) en deze tabellen file dan gebruikt voor je Base database. Ik ga me in ieder geval ook verdiepen in wat Queries zijn.
Mvg,
Johannes
Ik heb Open office 4.1.3 draaiend op Windows 10. En gebruik tot nu toe alleen de Base module voor het maken van een....database.
Joh.
Berichten: 3
Lid geworden op: wo nov 16, 2016 7:37 pm

Re: Onderhoud database motorboten

Bericht door Joh. »

Geachte forum leden,
Nog even ter verduidelijking, dit is wat ik wil maken:
Een jachtwerf heeft boten in onderhoud en aan deze boten moet periodiek (1-2-3-4-5 jaarlijks) onderhoud of inspecties gedaan worden. Verder moet met name aan de motor periodiek maar ook op draaiuren onderhoud gedaan worden.
Nu willen ze graag een systeem waar in wordt bijgehouden wat en wanneer is gedaan en wat er wanneer weer gedaan moet worden.
Verder zou in dit systeem bewaard moeten worden wat er wanneer gedaan is. Een soort onderhoud historie opbouwen dus.
Er moet dus ook voldoende mogelijkheden zijn om in omschrijvende vorm te rapporteren wat er is gedaan.
Mvg,
Johannes
Ik heb Open office 4.1.3 draaiend op Windows 10. En gebruik tot nu toe alleen de Base module voor het maken van een....database.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Onderhoud database motorboten

Bericht door RPG »

Hallo

OOo-base maakt gebruikt van verschillende database-programma's. In het openingsvenster van OOo-base staat het links onder aan. Het databasebase programma bepaalt welke mogelijkheden je kunt gebruiken in de queries.

Ik heb het idee dat zelfs in een spreadsheet het filteren van gegevens gemakkelijker is dan voorwaardelijke opmaak.

Het lijkt mij dat OOo-base geschikt is om datgene te doen wat je wilt.

Ik denk dat een waarschuwing ook op zijn plaats is. Zorg dat je regelmatig een backup maakt zolang je met een embedded versie werkt.
FreeHSQLDB v.0.3 (View topic) • Apache OpenOffice Community Forum kan zorgen dat je met een niet embedded versie werkt.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Onderhoud database motorboten

Bericht door floris v »

Als het aantal motorboten niet te groot is, dus je geen duizenden regels krijgt, kun je heel goed de tabellen in Calc houden en die dan als database registreren. Ik weet daar verder weinig van, dus ik kan niet in detail treden.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Plaats reactie