Bedragen sommeren die overeenkomen met een argument

Bespreek het rekenblad
Textra
Berichten: 50
Lid geworden op: zo apr 24, 2016 12:54 pm

Bedragen sommeren die overeenkomen met een argument

Bericht door Textra »

Weliswaar gebruik ik gaan OpenOffice maar NeoOffice, maar ik hoop toch dat iemand mij helpen kan. Ik meen dat NeoOffice immers gebouwd is op NeOffice,
Van het bijgaande bestand met ik het totaal van de Toeslag en het totaal van de kaartbetaling berekenen. Hoe doe ik dat op een slimme manier. Met Macro's misschien? Daar komt nog bij de de kolom waar de bedragen in staan deze allen als tekst zijn ingevoerd. Zelf heb ik dat opgelost door deze bedrag met 1 te vermenigvuldigen en dan in een andere kolom te plaatsen. Dan heb ik echter nog steeds het probleem van het totaal aan bedragen die overeenkomen met Toeslag gescheiden door het totaal aan bedragen die overeenkomen met kaartbetaling.
Toeslag-kaart.ods
(27.22 KiB) 234 keer gedownload
Laatst gewijzigd door eremmel op do jul 28, 2016 6:29 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Markeer als opgelost
Besuringssysteem MacOs Sierra 10.12.6
Apache Office 4.1.2
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Bedragen sommeren die overeenkomen met een argument

Bericht door eremmel »

1: Plaats de omrekening met ' = 1 * B1' in C1 enz
Dan kun je de volgende formule gebruiken:
= SUMIF( A1:A10; "Toeslag"; C1:C10 )
In het Nederlands moet je waarschijnlijk SOMALS gebruiken.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Textra
Berichten: 50
Lid geworden op: zo apr 24, 2016 12:54 pm

Re: Bedragen sommeren die overeenkomen met een argument

Bericht door Textra »

SUMIF heb ik gewijzigd in SOMALS, maar het werkt niet. Ik krijg de melding #NAAM?
Besuringssysteem MacOs Sierra 10.12.6
Apache Office 4.1.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Bedragen sommeren die overeenkomen met een argument

Bericht door RPG »

Hallo

Volgens mij is het beste om in de help file de lijst van functies door te nemen. Het kan best zijn dat het in Neo-office anders is. Voor OOo is het Som.als.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Textra
Berichten: 50
Lid geworden op: zo apr 24, 2016 12:54 pm

Re: Bedragen sommeren die overeenkomen met een argument

Bericht door Textra »

Met de wijziging in Som.als werkt het. Bedankt, het scheelt mij een hele hoop werk.
Besuringssysteem MacOs Sierra 10.12.6
Apache Office 4.1.2
Textra
Berichten: 50
Lid geworden op: zo apr 24, 2016 12:54 pm

Re: Bedragen sommeren die overeenkomen met een argument

Bericht door Textra »

Als vervolg op mijn vorig bericht vraag ik mij af of je in de formule Som.als ook verschillende argumenten, criteria kunt opgeven. Als ik dat probeer krijg ik de foutmelding Fout 504. Van het bijgaande bestand wil ik graag per datum de som van de kolom NEtto weten gesplitst naar Toeslag, Artikel A en Overige artikelen niet zijnde artikel A. Voor 2016-07-21 zou dat zijn:
Contant en Artikel A : Toeslag 0, Netto 12,50
Contant en Overige artikelen (niet zijnde Artikel A): Toeslag 0, Netto 3,00
Kaart en Artikel A: Toeslag 1,00, Netto 4,00
Kaart en Overige artikelen (niet zijnde Artikel A): Toeslag 4,00, Netto 41,95
Het mooiste zou zijn als je van dit alles een macro zou kunnen maken. De titels van de kolommen zijn altijd hetzelfde. Als dat echter niet mogelijk is dan ben ik ook al tevreden met de formules.
Het is nogal ingewikkeld om alles zo duidelijk mogelijk te verwoorden, maar ik hoop dat het zo begrijpelijk is.
Bijlagen
Toeslag kaart uitgebreid.ods
(36.14 KiB) 188 keer gedownload
Besuringssysteem MacOs Sierra 10.12.6
Apache Office 4.1.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Bedragen sommeren die overeenkomen met een argument

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb op dit moment niet zoveel tijd om iets op te schrijven maar aan het eind van de middag heb ik meer tijd. Ik zal dan proberen om iets op te schrijven. Ik wil wel iets opschrijven ter overdenking. Het lijkt mij dat je met een soort database bezig bent. Ik weet niet wat het complete doel is van deze database. Gezien mijn idee dat je met een datavase bezig bent zou ik goed gaan zoeken wat je met de databasefuncties in een spreadsheet kunt doen. Het lijkt mij dat die een beter aansluiten bij de denkwereld die mensen hebben. Als voorlopige opdracht denk ik kijk eens bij de database voor een werkblad. Daar staat ook een compleet klein voorbeeld.

Goed gebruik maken van andere mogelijkheden zonder gelijk te werken met functies lijkt mij ook aan te raden.

Ik denk hierbij aan draaitabel. Iets anders is de databasebereik. Een databasebereik laat je uitgebreid sorteren en filteren. Dit laat zich combineren met print bereiken.

Voorlopig moet ik het hier bij laten daar er ergens anders op mij gewacht wordt.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Textra
Berichten: 50
Lid geworden op: zo apr 24, 2016 12:54 pm

Re: Bedragen sommeren die overeenkomen met een argument

Bericht door Textra »

Nee, het is geen database. Het is een rapportage van betalingen die ik als vrijwilliger van een museum op de bank gestort krijg. De ontvangsten op de bank zijn dan helaas niet gespecificeerd zodat ik die rapportage moet gebruiken.
Besuringssysteem MacOs Sierra 10.12.6
Apache Office 4.1.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Bedragen sommeren die overeenkomen met een argument

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb nu ook het gehele bericht gelezen. Over macro's kunnen we kort die zijn te moeilijk voor de meeste mensen. Zelfs de functies zijn voor de meeste mensen te moeilijk maar ze zijn beduidend eenvoudiger als macro's. Voor wat zich laat aanzien als een eenvoudige tabel is naar mijn idee een draaitabel vaak de beste oplossing. Er zijn ook nog enkele andere mogelijkheden die in aanmerking komen. Ik verwijs altijd naar: Sorteren, filteren en consolidatie. Zoals ik het nu begrijp is filteren en subtotaal de eenvoudigste oplossing. Ik zou wel altijd zorgen dat je altijd een backup heb van de gegevens.

Boven aan het werkblad staat het filter. Als je hierin veranderingen aanbrengt moet het filter opnieuw toegepast worden. Nadat je weet hoe je de gegevens moet filteren om het gewenste resultaat te krijgen volg de stap voor het maken van de subtotalen.

Romke
Bijlagen
Toeslag kaart uitgebreidRPG02.ods
Toegevoegd een Filter en subtotalen
(12.87 KiB) 203 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Bedragen sommeren die overeenkomen met een argument

Bericht door eremmel »

Kun je niet beter een draai tabel gebruiken...
zie voorbeeld:
Bijlagen
Toeslag kaart uitgebreid-v2.ods
(14.38 KiB) 221 keer gedownload
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Textra
Berichten: 50
Lid geworden op: zo apr 24, 2016 12:54 pm

Re: Bedragen sommeren die overeenkomen met een argument

Bericht door Textra »

Bij beide draaitabellen (Romke en Eremmel) is de systematiek waarschijnlijk hetzelfde. Echter de laatste, die van Eremmel vind ik gemakkelijker. In de tabel die ik als voorbeeld heb opgestuurd is sprake van Artikel A en Artikel B. Artikel B kan ook Artikel C, D of iets anders zijn. Eigenlijk moet het filter dan zijn niet Artikel A. Het is onbelangrijk welk artikel dat is, als het maar geen Artikel A is. Hoe geef ik dat aan? Verder moet ik dan zelf een soortgelijke draaitabel zien te maken, maar dat lukt mij wel en vind dat ook nog wel leuk om uit te vinden. Dus als ik nog een antwoord krijg op hoe ik in plaats van Artikel B moet aangeven dat het geen Artikel A is dan ben ik een heel stuk op weg.
Besuringssysteem MacOs Sierra 10.12.6
Apache Office 4.1.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Bedragen sommeren die overeenkomen met een argument

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dat jouw eerste opdracht is om een poosje te gaan spelen met alles wat je kunt doen met een database bereik. Het spelen leert je wat je ermee kunt doen. Het lezen van de help file is ook erg belangrijk. Ik denk dat je al veel kunt bereiken met het volgende:
Plaats de cursor in het gegevens bereik
dan: Menu --> Gegevens -->Filter --> Filter verwijderen
Menu -->Subtotaal --> Dan op verwijderen klikken ergens in de popup
Dan het echte spelen
Menu --> Gegevens -->Filter -->Standaard Filter

Druk ook op de help knop. Ga kijken of je de gewenste gegevens kunt krijgen.

Deze oefening is aan te bevelen zowel voor mijn methode als ook voor de methode van Eremmel. Als je een iets grotere tabel heb kun je lekker oefenen. Je ziet vaak gelijk resultaat. Klik op alle mogelijke knoppen en probeer alles. Vergeet bovenal niet om:
a) Te zorgen voor een backup.
b) Het lezen van de helpfile.

Wanneer je dan nog vragen hebt dan zijn we gaarne bereid nog wat te vertellen. Het optellen en andere zaken is een tweede stap.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Textra
Berichten: 50
Lid geworden op: zo apr 24, 2016 12:54 pm

Re: Bedragen sommeren die overeenkomen met een argument

Bericht door Textra »

Bij Menu > Gegevens > Filter > Filter verwijderen is Filter verwijderen grijs. Zie printscreen
Bijlagen
Filter verwijderen
Filter verwijderen
Besuringssysteem MacOs Sierra 10.12.6
Apache Office 4.1.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Bedragen sommeren die overeenkomen met een argument

Bericht door RPG »

Hallo

Gewoon doorgaan met spelen en niet gelijk in paniek raken.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Bedragen sommeren die overeenkomen met een argument

Bericht door RPG »

Hallo

Niet vergeten de help file te lezen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Bedragen sommeren die overeenkomen met een argument

Bericht door eremmel »

Als je alleen onderscheid wilt maken tussen 'Artikel A' en niet-A, dan moet je een extra kolom maken met iets als:
= IF( F2='Artikel A';F2;"Niet A")
Success
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Textra
Berichten: 50
Lid geworden op: zo apr 24, 2016 12:54 pm

Re: Bedragen sommeren die overeenkomen met een argument

Bericht door Textra »

De draaitabel is gelukt. Dat is nu geen probleem meer. Echter ik loop tegen het volgende aan: Artikel A is eigenlijk een hele zin die in de hele tabel varieert. Echter het woord dat iedere keer terugkomt is Entree. Er moet toch ergens een functie bestaan die bij vaststelling van Entree in bv L19 de waarde van B 19 kopieert naar M19. Ik heb dat al geprobeerd door met de functie VIND.SPEC in de originele tabel een extra kolom te maken,maar dan krijg ik een foutmelding.
Besuringssysteem MacOs Sierra 10.12.6
Apache Office 4.1.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Bedragen sommeren die overeenkomen met een argument

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dat het mooi is wat je al bereikt hebt. Misschien is het verstandig om een paar regels tekst te plaatsen zoals het bij jouw verschijnt.

Overigens heb ik het idee dat je de regels er zo kunt uitfilteren door de goede combinatie te gebruiken. Het standaard filter heeft de mogelijkheid van : bevat.

Ik heb begrijp zelf uit je uitleg nog niet wat je precies wilt filteren. Daarom is mijn doel ook om je te leren spelen met filteren.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Textra
Berichten: 50
Lid geworden op: zo apr 24, 2016 12:54 pm

Re: Bedragen sommeren die overeenkomen met een argument

Bericht door Textra »

Bij deze de aangepaste tabel.
Bijlagen
Toeslag kaart uitgebreid B.ods
(41.71 KiB) 180 keer gedownload
Besuringssysteem MacOs Sierra 10.12.6
Apache Office 4.1.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Bedragen sommeren die overeenkomen met een argument

Bericht door RPG »

Hallo

Ik weet niet of je al in staat bent om een gegevensbereik te maken maar dat is wel en vereiste.
menu --> Gegevens --> Bereikdefinieren.

De cursor moet binnen de gegevens staan. Daarna moet je simpel gaan spelen met filteren. Dit kan zijn met autofilter en standaard filter. Er bestaat ook een uitgebreid filter. Alle drie worden in de help file beschreven. Ik denk dat de mogelijk feitelijk nog uitgebreider zijn dan in de help file beschreven worden. Wanneer je instaat bent om te filteren dan is het pas tijd om te gaan denken aan optellen op welke manier dan ook.

Wat je nu wilt met welke gegevens met welk resultaat blijft mij onduidelijk. Ik wil alle begin gegevens zien en niet een deel.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Bedragen sommeren die overeenkomen met een argument

Bericht door RPG »

Hallo

Waarom vind ik het leren filteren zo belangrijk? Ik ga er vanuit dat we met veel gegevens werken waar misschien wel gegevens van enkele jaren door elkaar staan. Ook zijn is er soms een trefwoord wat nog gevolgd wordt door een ander trefwoord. Dat kunnen we er dan uitfilteren om zo het gewenste resultaat te krijgen.

Omgaan met filteren
We kunnen de gegevens eerst filteren en dan de gewenste bewerkingen er op toepassen. Dit is meer wat we doen met subtotalen. Een andere methode is we maken een draaitabel en in die draaitabel gaan we filteren. Bij het ontwerpen van die draaitabel kunnen we gelijk een filter laten verschijnen.

Verplaatsen van gegevens
Bij het laten filteren van gegevens is het ook mogelijk om het resultaat op een andere plaats neer te zetten. We kunnen dan het resultaat bewerken zonder dat de oorspronkelijk gegevens risico lopen op verandering. Dit kan soms handig zijn wanneer het filter te complex is om in een enkele keer te doen. Een ander voordeel kan zijn dan we dan met een kleinere tabel werken.

Draaitabel
De draaitabel is een buitengewoon nuttige tool. Het is ook aan te raden om de helpfile vaak te herlezen. Door het te gebruiken en te herlezen wordt.

Draaitabel
Ik heb er ook een voorbeeld in gedaan waarin de draaitabel gefilterd wordt zoals ik denk dat het moet.

Romke
Bijlagen
Toeslag kaart uitgebreid B_RPG02.ods
(11.63 KiB) 203 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Textra
Berichten: 50
Lid geworden op: zo apr 24, 2016 12:54 pm

Re: Bedragen sommeren die overeenkomen met een argument

Bericht door Textra »

Als ik het goed begrijp dan heb je in het bestand dat je mij hebt opgestuurd alleen gefilterd op Artikel B. Om te vermijden dat wij elkaar niet begrijpen stuur ik nu het originele bestand. Het uiteindelijke resultaat zou moeten zijn:
Per dag een specificatie van de som van Toeslag en de som van Netto onder de voorwaarde van:
- Contant en Entree,
- Contant en geen entree (dus alles waar het woord entree in ontbreekt onder de voorwaarde van Contant,
- Chip en Entree,
- Chip en geen entree (dus alles waar het woord entree in ontbreekt onder de voorwaarde van chip,
Bijlagen
Forum.ods
(51.81 KiB) 179 keer gedownload
Besuringssysteem MacOs Sierra 10.12.6
Apache Office 4.1.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Bedragen sommeren die overeenkomen met een argument

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb er nog een kolom bij ingevoegd. Op de zelfde manier zoals Eremmel dat ook aangaf. Tot dusver had ik niet begrepen dat je het mogelijk zo wilde hebben.

Romke
Bijlagen
completedata01.ods
(15.9 KiB) 171 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Textra
Berichten: 50
Lid geworden op: zo apr 24, 2016 12:54 pm

Re: Bedragen sommeren die overeenkomen met een argument

Bericht door Textra »

Ik denk dat wij het eindelijk hebben. Ga er nu wat controles op uitvoeren. In eerste instantie wilde ik mijn probleem zo eenvoudig mogelijk presenteren, waardoor je mij niet begrepen hebt. Het is moeilijk om zo iets te verwoorden omdat ik eigenlijk niet goed wistt wat ikwilde en dat pas duidelijk werd in de loop van het proces. Ik kom er nog op terug als ik de controles heb uitgevoerd.
Besuringssysteem MacOs Sierra 10.12.6
Apache Office 4.1.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Bedragen sommeren die overeenkomen met een argument

Bericht door RPG »

Hallo

Sommige zaken worden ook pas later duidelijk. Ik heb nu ook nog iets gevonden voor filteren in de draaitabel.

filter op .*entree.*

Dan moet wel in een submenu van dat filter eenmalig regular expression worden geactiveerd. Ik begrijp dat alles moeilijk te begrijpen is. Ik ben blij dat je geslaagd bent.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Textra
Berichten: 50
Lid geworden op: zo apr 24, 2016 12:54 pm

Re: Bedragen sommeren die overeenkomen met een argument

Bericht door Textra »

De controle die ik heb uitgevoerd klopt allemaal. Nu nog 2 vragen:
1) wat bedoel je met regulier expressie?
2) zoals het er nu uitziet moet ik voor bijna elke dag een draaitabel maken, dat is een heleboel werk. Is het echter niet mogelijk om meer regels te definiëren, zodat de criteria op meerdere afzonderlijke data betrekking hebben.
Besuringssysteem MacOs Sierra 10.12.6
Apache Office 4.1.2
Textra
Berichten: 50
Lid geworden op: zo apr 24, 2016 12:54 pm

Re: Bedragen sommeren die overeenkomen met een argument

Bericht door Textra »

De controle die ik heb uitgevoerd klopt allemaal. Nu nog 2 vragen:
1) wat bedoel je met regulier expressie?
2) zoals het er nu uitziet moet ik voor bijna elke dag een draaitabel maken, dat is een heleboel werk. Is het echter niet mogelijk om meer regels te definiëren, zodat de criteria op meerdere afzonderlijke data betrekking hebben.
Besuringssysteem MacOs Sierra 10.12.6
Apache Office 4.1.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Bedragen sommeren die overeenkomen met een argument

Bericht door RPG »

Hallo

Reguliere expressie - Wikipedia geeft een mooie uitleg. Het staat ook in de help file.

Als je je verdiept in alle mogelijkheden van openoffice dan is het niet nodig om vaak een draaitabel te maken van de huidige dag.

Verzamel alle gegevens in een werkblad. Maak van dat werkblad een geregistreerde database. Maak een query die alleen de gegevens van de huidige dag toont. Gebruik deze query voor een draaitabel.

Je moet je richten op wat OOo voor je kan doen. Er zijn veel mogelijkheden zonder dat je veel formules hoeft te kennen.
Textra schreef:Is het echter niet mogelijk om meer regels te definiëren, zodat de criteria op meerdere afzonderlijke data betrekking hebben.
Dit is mij niet duidelijk. Maar ik denk dat je net zoveel criteria kunt maken als je fantasie toelaat. Wat mij vroeger altijd geholpen heeft was: Een stukje werk maken en daarnaast regelmatig de help file lezen. Door te oefenen en het lezen en herlezen van de helpfile wordt het ook duidelijk wat er mogelijk is. Ik weet niet wat je wilt maar de draaitabel is erg dynamisch: zowel met filteren als met het tonen of niet tonen van gegevens.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Textra
Berichten: 50
Lid geworden op: zo apr 24, 2016 12:54 pm

Re: Bedragen sommeren die overeenkomen met een argument

Bericht door Textra »

Schermafbeelding 2016-08-11 om 18.29.20.jpg
In het bijgaande scherm van Filterctiteria heb ik slechts de mogelijkheid van slechts 3 regels (zie printscreen). Als ik meer regels heb dan kan ik misschien meer gegevens invullen. In de Help heb ik iets gelezen over groeperen, maar dat begrijp ik niet.
Schermafbeelding 2016-08-11 om 18.29.20.jpg
Besuringssysteem MacOs Sierra 10.12.6
Apache Office 4.1.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Bedragen sommeren die overeenkomen met een argument

Bericht door RPG »

Hallo

Je moet een speciaal filter gebruiken zoals ik in het eerste voorbeeld gebruikt hebt. Dat staat beschreven in de helpfile. Je kunt dan een veld zelfs twee maal gebruiken voor een begindatum en eindatum. Ik zou het ook niet te gecompliceerd maken want dan werkt het ook verwarrend. Je moet de gebruikte velden in het filter als tekst opmaken (formateren).

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie