Gebruik van dBASE en AOO

Bespreek het databaseprogramma
ceespeters
Berichten: 2
Lid geworden op: vr jun 17, 2016 1:11 pm

Gebruik van dBASE en AOO

Bericht door ceespeters »

Goedemiddag.

ik ben nieuw hier. ik wil AOO gaan gebruiken in plaats van de Microsoft Office (database).
Ik heb al rond gekeken op de software maar ik ben er nog niet in geslaagd om een dBase tabel in te voegen of te importeren naar AOO.
Mijn vraag is : Is dit mogelijk? En kan ik ergens een duidelijke en begrijpelijke uitleg vinden.

Met groetjes
Cees Peters
OpenOffice 3.1 op Windows Vista
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Gebruik van dBASE en AOO

Bericht door RPG »

Hallo

Ik geloof dat de vraag zoals die gesteld is niet beantwoord kan worden.

Wat versta je onder een dBase tabel. Als het een dbf tabel is dan moet lijkt mij de volgende weg goed: Maak een database document en koppel dat aan de map waar de dbf file zich bevindt.

Als het Access tabellen zijn dan moet het ook mogelijk zijn om het te koppelen aan OOo. Dit is alleen waar zolang je windows gebruikt en over het programma dat het mogelijk maakte om die bestanden te gebruiken.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
ceespeters
Berichten: 2
Lid geworden op: vr jun 17, 2016 1:11 pm

Re: Gebruik van dBASE en AOO

Bericht door ceespeters »

Goedemorgen Romke

Het is inderdaad Microsoft access.
Ik zou dan AOO kunnen koppelen aan de Access database.
Is dat in het kort uit te leggen of is er iets op internet hoe ik dit moet gaan doen?
Mijn dank alvast.

Cees
OpenOffice 3.1 op Windows Vista
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Gebruik van dBASE en AOO

Bericht door RPG »

Hallo

Wij hebben hier een deel forum genaamd : Tutorials.


Kijk daar voor geregistreerde database. Ik denk dat het ook belangrijk is om je zoek vaardigheden te ontwikkelen. Leer zoeken op dit forum. Je kunt dan zoeken op Access en Microsoft met dit als resultaat
https://forum.openoffice.org/nl/forum/s ... mit=Zoeken

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
BartSr
Berichten: 23
Lid geworden op: zo feb 14, 2021 4:01 pm

Re: Gebruik van dBASE en AOO

Bericht door BartSr »

Hallo Cees,
Laat ik vertellen hoe ik het heb gedaan. Ik zit/zat met het zelfde probleem, komend uit de Windows-wereld met ms-Access.
  • 1.Als je een database hebt aangemaakt kies je voor Tabel maken in ontwerpweergave
    2.Vervolgens open je de spreadsheet die je wilt invoeren en knipt (ctrl+c) alle kolomtitels uit de spreadsheet en plakt (ctrl+v) die achtereenvolgens in de kolom Veldnaam.
    3.Daarna pas je de Veldtypes -waar nodig- aan en sluit het scherm.
    4.Nu scan je de spreadsheet (ctrl+a)
    5.Klik nu op de zojuist gemaakte Tabel 1 en kiest met de rechtermuisknop voor Plakken
    6. Als alles goed gaat, wordt jouw spreadsheet nu geïmporteerd. Dat zie je door de tabel te openen.
Ik kreeg een onduidelijke foutmelding bij 6. maar koos voor doorgaan.
Hopelijk kun je hier iets mee?
Bart Kuijer
OpenOffice 2.4 op Ubuntu 9.04
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Gebruik van dBASE en AOO

Bericht door eremmel »

ceespeters schreef:...
Het is inderdaad Microsoft access.
Ik zou dan AOO kunnen koppelen aan de Access database.
...Cees
Cees, AOO Base kan gekoppeld worden aan de MS Access Database, maar je hebt geen toegang meer tot MS Access Macro's, \ Form (Formulieren) etc. Enkel de database me tables en views.

Je kunt op twee manieren je database koppelen via ODBC en native. Met AOO zijn er wat lastige bugs, waar ik jaren geleden tegenaan gelopen ben. Ik ben daarom overgestapt op LO (LibreOffice) Base. Ik kan me herinneren dat ik lastige queries moest 'verstoppen' achter een dubbele view om ze werkend te krijgen in Base.

Een beginners probleem bij deze overstap is dat je vanuit Base altijd een Primary Key op een table moet hebben om data te kunnen invoeren, wat niet zo is met MS Access. Dus dat betekent die tabellen aanpassen.

Verder kun je het beste op het Engelstalige forum zoeken, omdat daar veel meer informatie staat over Base met MS Access.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Plaats reactie