Mijn laptop liep vanavond vast, net toen ik bezig was met een tekstbestand in OpenOffice Writer. Dat is me al eerder overkomen, en na opnieuw opstarten van de computer en openen van het bestand verschijnt dan een scherm dat het bestand hersteld wordt, nooit problemen mee gehad. Als ik nu echter het betreffende bestand probeer te openen krijg ik alleen maar een hele reeks #### tekens, dus daar is kennelijk iets goed mis gegaan.
Ik heb het opgeslagen als .doc bestand, het is vrij omvangrijk, zo'n 55 pagina's. Ik maak regelmatig een back-up, dus heel erg veel ben ik gelukkig niet kwijt. Maar uitgerekend gisteren heb ik, na het schrijven van zo'n 2-3 pagina's, geen back-up gemaakt en het lijkt er dus op dat ik die gisteren geschreven tekst van 2-3 pagina's wel degelijk kwijt ben. Tenzij er iemand is die weet hoe ik het bestand kan herstellen, of dat eventueel voor mij kan doen.
Alle advies en hulp wordt zeer op prijs gesteld. Alvast bedankt!
Rudi57jr
Corrupt .doc bestand na vastloper laptop
Corrupt .doc bestand na vastloper laptop
OpenOffice 4.1 op Windows 10
Re: Corrupt .doc bestand na vastloper laptop
Hallo
Ik denk dat wat je ingetypt hebt echt verloren is gegaan maar het is fijn voor jouw dat je al regelmatig backups maakt. Je zou nog kunnen kijken in de map backup van het gebruikers profiel.
Opslaan in doc formaat is nooit aan te raden. Op het Engelse forum geven ze aan dat opslaan in odf formaat beter is. Wanneer het noodzakelijk is om uit te wisselen dan alleen het doc formaat gebruiken bij het verzenden.
Als de computer vaker crasht en dan ook nog speciaal bij OOo dan is het misschien aan te raden om naar de indeling van het bestand te kijken. Een slechte indeling is vaker de oorzaak van crashes dan een groot bestand. Met een slechte indeling bedoel ik niet: niet mooi weergeven maar dat de regels van OOo niet goed gevolgd worden.
Romke
Ik denk dat wat je ingetypt hebt echt verloren is gegaan maar het is fijn voor jouw dat je al regelmatig backups maakt. Je zou nog kunnen kijken in de map backup van het gebruikers profiel.
Opslaan in doc formaat is nooit aan te raden. Op het Engelse forum geven ze aan dat opslaan in odf formaat beter is. Wanneer het noodzakelijk is om uit te wisselen dan alleen het doc formaat gebruiken bij het verzenden.
Als de computer vaker crasht en dan ook nog speciaal bij OOo dan is het misschien aan te raden om naar de indeling van het bestand te kijken. Een slechte indeling is vaker de oorzaak van crashes dan een groot bestand. Met een slechte indeling bedoel ik niet: niet mooi weergeven maar dat de regels van OOo niet goed gevolgd worden.
Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
Re: Corrupt .doc bestand na vastloper laptop
Op het Engelse forum is daar veel over te vinden, maar dat levert niet veel positiefs op voor dit geval. Je kunt soms met het gratis programma recuva verwijderde bestanden terugzetten, maar als dat tijdelijke bestanden van Writer zijn, werkt het alleen als je opslaat in de indeling van OpenOffice, dus als odt en niet als doc. Het heeft verder alleen zin zoiets te proberen als je verder niets meer met je pc hebt gedaan - elke schjrijfactie op de harde schijf kan immers over een verwijderd bestand heen gaan, waarna het echt niet meer terug te krijgen is, behalve dan met zeer professionele en dus dure software.
Dit probleem doet zich waarschijnlijk voor als de pc te snel wordt afgesloten, voordat de bestanden uit het buffergeheugen van de pc naar de harde schijf zijn geschreven.
Dit probleem doet zich waarschijnlijk voor als de pc te snel wordt afgesloten, voordat de bestanden uit het buffergeheugen van de pc naar de harde schijf zijn geschreven.