Terugkerende gebeurtenis / verjaardag in CALC

Bespreek het rekenblad
AnneL
Berichten: 19
Lid geworden op: ma mei 30, 2016 12:05 pm

Terugkerende gebeurtenis / verjaardag in CALC

Bericht door AnneL »

Hallo beste,

Ik heb een template voor een maandkalender '12-Month Calendar, Any Year'

Om een jaarlijks terugkerende gebeurtenis / een verjaardag in te voeren,
ben ik aan het experimenteren met 'functie' maar het lukt nog van geen kanten.
Zit ik wel in de goeie hoek, of moet er een 'macro' worden aangemaakt?

Hoop dat iemand wil reageren! vriendelijk dank
Laatst gewijzigd door eremmel op vr jul 01, 2016 12:40 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: groen vinkje geplaatst.
OpenOffice 4.1.2 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Terugkerende gebeurtenis / verjaardag in CALC

Bericht door RPG »

Hallo
AnneL schreef:Zit ik wel in de goeie hoek
Ik denk dat je in de verkeerde hoek zit. Je moet het:
a) Niet zelf willen maken
b) Zeker niet met OpenOffice

Ga gewoon zoeken naar een goed kant en klaar programma.

Als je het toch zelf wilt maken ga dan zoeken op de forums voor OOo naar kalender of calandar.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
AnneL
Berichten: 19
Lid geworden op: ma mei 30, 2016 12:05 pm

Re: Terugkerende gebeurtenis / verjaardag in CALC

Bericht door AnneL »

a) Niet zelf willen maken
a) Wil het wel zelf maken

Kom op nou ... jullie weten altijd alles!

Is er iemand die wel een poging ( tot een bruikbare hint ) wil doen? Zou er blij mee zijn .
OpenOffice 4.1.2 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Terugkerende gebeurtenis / verjaardag in CALC

Bericht door RPG »

Hallo

Als je zeker weet dat je het wilt maken in OOo-calc dat weet je waaraan je begint.

Ik heb niet de kennis om je echt van advies te dienen. Als je niet meer antwoorden krijgt dan is een overstap naar het Engelse forum aan te raden.

Begin
Als eerste te stap lijkt mij het verkrijgen van kennis over spreadsheets een vereiste. Het doorwerken van een goed studie boek over spreadsheets is aan te bevelen. Het doorlezen van de helpfile is nuttig om te begrijpen waar OOo afwijkt van het algemene.

Zoeken
Leren zoeken op het internet is zeker ook aan te raden. Je krijgt ideeën en mogelijk voorbeelden. Het is aan te bevelen om te zoeken op forums zelf en niet algemeen met google. Dus ontwikkel je zoekkennis.

Toespitsen vraag
Je vraag is nu zo algemeen dat ik ook maar met een algemeen antwoord kom. Het algemene antwoord is probeer je doel helder te krijgen. Bij het helder krijgen hoort definiëren wat je wilt en beschrijven hoe dat mogelijk is met OOo. Wat mogelijk is met Excel is niet altijd mogelijk met OOo-calc.

Kiezen van het goede voorbeeld.
Op het internet zijn meer verkeerde voorbeelden dan goede voorbeelden. Het kiezen van een voorbeeld wat ook een kans heeft van slagen is een belangrijke opgave.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
AnneL
Berichten: 19
Lid geworden op: ma mei 30, 2016 12:05 pm

Re: Terugkerende gebeurtenis / verjaardag in CALC

Bericht door AnneL »

Hallo Romke
.. dank voor de beleefde reactie: wat een engelengeduld :super:
.. durf het bijna niet te vragen
.. but learning by doing?

op de datum 1 januari 2016 vul ik een cel met de tekst verjaardag
( dan is Pietje jarig, maar dat doet er niet toe: alleen ' verjaardag ' )

vervolgens diverse functies toegevoegd / getest:
=EN(MAAND(1);DAG(1)) --------------------..............verjaardag wijzigt in TRUE

=EN(MAAND(1);DAG(1))=ISTEKST("") -------------------- ............................TRUE


=EN(MAAND(1);DAG(1))=ISTEKST("")=HERHALING("verjaardag";1) -------------------- ............................FALSE

EN(MAAND(1);DAG(1))=ISTEKST("")=HOOFDLETTERS(verjaardag) -------------------- ............................ =NAAM?

overigens: op 3 januari zelfde resultaat:
=EN(MAAND(1);DAG(1))=ISTEKST("") -------------------- ............................TRUE

overigens: waar het allemaal om begonnen is:
in januari 2017 gaat één en ander niet mee naar de datum, maar neemt plaats in dezelfde cellen: J7 L7 N7

Toch denk ik dat het kwartje bìjna begint te vallen, maar nu loop ik even dood.
Durf het bijna niet te vragen,
.. maar misschien een kleine hint?
OpenOffice 4.1.2 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Terugkerende gebeurtenis / verjaardag in CALC

Bericht door RPG »

Hallo

Wat ik nu schrijf is meer een gedachte in het algemeen dan echt bedoeld als oplossing van het probleem. Wel heb ik het onderwerp in gedachte.

Je heb al gemerkt dat de kalender er elk jaar anders uit ziet. Je kunt zelfs zeggen dat iets er elke maand er anders uit ziet. Het eerste probleem is dus het maken van een kalender op jaar en maand basis. Waarschijnlijk een bij komend probleem is dat je drie cellen voor elke datum moet hebben.
A) het tonen van de datum
B) Het eventueel aangeven van de dag
C) Het aangeven van verjaardagen.

Lijst van verjaardagen
Afzonderlijk moet je een lijst van verjaardagen hebben. De lijst van verjaardagen kan dan ook nog wat verschillen per jaar. Dat laatste komt ook vaak voor er komen en gaan mensen.

Het probleem
Ik heb voor een bepaald jaar een kalender. Hoe krijg ik nu bij elke datum die verjaardagen die bij die dag hoort. Dit is zuiver zoekwerk. Hoe dat zoek gedaan moet is afhankelijk van verschillende zaken.
Voorbeeld
A) hoeveel namen
b) hoe wordt het getoond

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
AnneL
Berichten: 19
Lid geworden op: ma mei 30, 2016 12:05 pm

Re: Terugkerende gebeurtenis / verjaardag in CALC

Bericht door AnneL »

Hallo Romke

hierbij voeg ik de betreffende kalender. Mag ik vragen of je er één keer naar wilt kijken?

zoals gezegd:
op de datum 1 januari 2016 vul ik een cel met de tekst verjaardag
( dan is Pietje jarig, maar dat doet er niet toe: alleen ' verjaardag ' )

vervolgens diverse functies toegevoegd / getest:


- diverse functies uitgeprobeerd op 1, 2, 3 en 4 januari
- overigens: waar het allemaal om begonnen is:
in januari 2017 gaat één en ander niet mee naar de datum, maar neemt plaats in dezelfde cellen: K8 M8 A14 C14
 Edit: Door RPG: Ik heb de template verwijderd: Het bestand mag niet gepubliceerd worden door anderen. Dit forum valt onder Amerikaans recht. Dit maakt dat wij het beter niet kunnen plaatsen. Wel heb ik de link geplaatst.
http://www.vertex42.com/calendars/monthly-calendar.html Romke 
vriendelijk dank, AnneL
OpenOffice 4.1.2 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Terugkerende gebeurtenis / verjaardag in CALC

Bericht door RPG »

Hallo

De functies zijn niet goed. Ik heb geen idee over het maken. Wanneer je het zelf wilt zul je echt een goed boek moeten gaan lezen en gaan studeren. Eenvoudiger is gaan zoeken op het internet voor een kant en klaar programma. Ook al moet je hier drie maand voor zoeken.

Het kan best zijn dat iemand anders zo een programma weet of dat je het tegen komt tijdens het zoeken.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
AnneL
Berichten: 19
Lid geworden op: ma mei 30, 2016 12:05 pm

Re: Terugkerende gebeurtenis / verjaardag in CALC

Bericht door AnneL »

Toch bedankt voor de moeite, je hebt genoeg geprobeerd denk ik. Dus toch top!
OpenOffice 4.1.2 op Windows 7
Alex
Berichten: 103
Lid geworden op: do feb 25, 2010 8:46 pm

Re: Terugkerende gebeurtenis / verjaardag in CALC

Bericht door Alex »

AnneL schreef:op de datum 1 januari 2016 vul ik een cel met de tekst verjaardag
( dan is Pietje jarig, maar dat doet er niet toe: alleen ' verjaardag ' )

vervolgens diverse functies toegevoegd / getest:
=EN(MAAND(1);DAG(1)) --------------------..............verjaardag wijzigt in TRUE
=EN(MAAND(1);DAG(1))=ISTEKST("") -------------------- ............................TRUE
=EN(MAAND(1);DAG(1))=ISTEKST("")=HERHALING("verjaardag";1) -------------------- ............................FALSE
EN(MAAND(1);DAG(1))=ISTEKST("")=HOOFDLETTERS(verjaardag) -------------------- ............................ =NAAM?
overigens: op 3 januari zelfde resultaat:
=EN(MAAND(1);DAG(1))=ISTEKST("") -------------------- ............................TRUE
Het is me volstrekt niet duidelijk wat je met deze regels wil bereiken.
Ik zie bijvoorbeeld geen enkele celreferentie in deze formules.
Kun je dat toelichten, en uitleggen wat je denkt dat de functies EN, MAAND en DAG doen?
Ook de layout van de kalender blijft ongewis.
AOO 4.1.15 & LO 24.2.2 op Windows 10
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Terugkerende gebeurtenis / verjaardag in CALC

Bericht door eremmel »

Alex, je kunt een link vinden naar de kalender die gebruikt wordt. M.b.t. de formules ben ik het wel met je eens, daarom is Romke z'n opmerking terecht. Een kalender maken met verjaardagen etc. is niet triviaal en vergt een gedegen kennis van Calc/Excel. De getoonde formules wijzen in de richting van een lange weg te gaan: 100 uur leren of meer.

Als je veel kennis van Calc hebt en de tijd kun je natuurlijk altijd aanbieden om AnneL door dit leer proces heen te begeleiden.

Groet, Erik
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
AnneL
Berichten: 19
Lid geworden op: ma mei 30, 2016 12:05 pm

Re: Terugkerende gebeurtenis / verjaardag in CALC

Bericht door AnneL »

Dank voor de reacties

Ben toch nog even aan het puzzelen ( kan het niet uitstaan als het niet beheers :crazy: en ben ook gewoon een beetje nieuwsgierig :D )

.. de datum is een gegeven en komt keurig netjes terug: ieder jaar en dan in de cel die gewenst is
.. om een naampje ( nieuwjaarsdag, verjaardag ) daaraan te koppelen
.. kan het toch niet waar zijn dat een mens '100 uur of meer' daarmee zoet is?
.. ben inderdaad helemaal nieuw met CALC


Stel: 1 januari 2016 heeft in de cel met daarin de '1' de functie
=ALS(I7="";ALS(WEEKDAG($B$5;1)=REST(startday+4;7)+1;$B$5;"");I7+1)

dan wijzig ik in de rij daaronder in de functie alleen het rijnummer
=ALS(I8="";ALS(WEEKDAG($B$5;1)=REST(startday+4;7)+1;$B$5;"");I8+1)

... dan is het resultaat ' 01/01/16 '
... in een cel met de opmaak GETAL / GENERAL

Is hier een naampje aan vast te breien, die ook nog elk jaar terugkomt?
= vrijblijvende vraag hoor ;)
= voor de liefhebbers van een hersenkrakertje ?

nb. kan niet uitleggen wat ik denk dat de functies EN, MAAND en DAG doen ...
OpenOffice 4.1.2 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Terugkerende gebeurtenis / verjaardag in CALC

Bericht door RPG »

Hallo

Maak een lijst met alle dagen en namen die je wilt herdenken.
Maak In een willekeurig veld een datum
Maak in een ander willekeurig veld een functie die de naam opzoekt.

Je hebt hier de functie vert.zoeken voor nodig zoals beschreven in de help file. Lees in de help file hoe vert.zoeken werkt

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Terugkerende gebeurtenis / verjaardag in CALC

Bericht door floris v »

Mijn eerste reactie bij het lezen van je eerste bericht, was: een beetje meer informatie over wat je wil zou geen overbodige luxe zijn. Het helpt als je bijvoorbeeld een link geeft waar we het template kunnen downloaden, zodat we weten wat zeg maar de randvoorwaarden zijn. En wil je gewoon een mix van een kalender en een verjaardagskalender, dan zou je een lijst Namen met data moeten hebben en per cel in je kalender een zoekopdracht in die lijst opnemen. Als je wil dat er op een verjaardag een cel actief wordt, heb je weer wat anders nodig, dan kun je testen of de combinatie dag (vandaag ()) en maand (vandaag ()) voorkomt in een lijst verjaardagen. Als je zelf niet goed weet wat je wilt, heb je die 100 uur wel nodig.
Voor de duidelijkheid: rekenbladen zijn professionele programma's ontwikkeld voor professioneel gebruik, en als je zoiets voor je werk gaat gebruiken, zou je er een cursus voor moeten volgen, anders verzuip je in alle mogelijkheden en mis je de makkelijkste oplossingen voor wat je wil doen. Bedenk vooral dat je tijd nodig hebt om iets te leren, en dat je dat alleen terugverdient als je het intensief gebruikt.
Misschien moet je eerst eens iets eenvoudigers oppakken, lukt dat dan geeft de kick van het succes je wel de energie en misschien ook de extra scherpte om dit geval aan te pakken.
Maar misschien is er al een extensie of template die precies doet wat je wil, ga dat eerst eens uitzoeken.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Terugkerende gebeurtenis / verjaardag in CALC

Bericht door eremmel »

AnneL,

Als je 100 uur veel lijkt, dan hier iets om eens te bestuderen. Dit is gebaseerd op een bekende template die eerder verwezen is door Romke. Het maakt gebruik van de idee van Romke.

Succes.
Bijlagen
CalenderMetEventsVoorbeeld.ods
(64.67 KiB) 280 keer gedownload
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
AnneL
Berichten: 19
Lid geworden op: ma mei 30, 2016 12:05 pm

Re: Terugkerende gebeurtenis / verjaardag in CALC

Bericht door AnneL »

Hallo Romke,
Dank dat je toch nog een poging waagt een ander iets bij te brengen ;)

Nooit gedacht dat ik nog eens 'vert. ging zoeken'.
Sorteerlijst aangevuld met verjaardag.
Celopmaak van k8 gewijzigd naar TEKST / @ / ENGELS (vs)

Code: Selecteer alles

vert.zoeken met 
. zoekcriterium= "verjaardag"
. matrix= k7:k8
. index= 1
. sorteervolgorde= WAAR
  • dan verschijnt er ook letterlijk in cel k8 de complete functie-syntax
    =VERT.ZOEKEN("verjaardag";K7:K8;1;1)
  • deze tekst gaat in het volgende jaar mee naar de cel, niet naar de datum
Tjonge jonge. Voor jullie natuurlijk een eitje
maar een groentje doet er toch iets langer over

Ik loop vast met
. de tekst ( met het schaamrood op de kaken )
. het migreren naar 2017



Dank Floris
... mijn eerste reactie bij het lezen ... :super:
... niet voor prof-gebruik, just for fun
... en ja, heb echt al wel gemerkt dat het lastig is
... nogmaals: learning by doing? Heb maar één regeltje code uit het hele software-pakket nodig
... deze edit heb je per ongeluk gemist, maar het uitgangspunt heb ik wel proberen duidelijk te maken:
Edit: Door RPG: Ik heb de template verwijderd: Het bestand mag niet gepubliceerd worden door anderen. Dit forum valt onder Amerikaans recht. Dit maakt dat wij het beter niet kunnen plaatsen. Wel heb ik de link geplaatst.
http://www.vertex42.com/calendars/monthly-calendar.html Romke
OpenOffice 4.1.2 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Terugkerende gebeurtenis / verjaardag in CALC

Bericht door RPG »

Hallo
@Eremmel
Ik vind het een mooi voorbeeld. Ik heb nog niet alles begrepen hoe het werkt.

@AnneL
Het lijkt er op dat je echt wat wilt gaan kijken hoe calc werkt. Als dat waar is dan blijft gelden dat je er goed aan doet om een boek uit de bibliotheek te halen en lezen wat je moet doen. Je kunt ook de helpfile lezen maar dat is meer een aanvulling op een basis boek. De helpfile is moeilijk te begrijpen zonder basis kennis.

Je kunt ook lezen de gebruikers toelichting.
User Guides for OpenOffice.org 3.x - Apache OpenOffice Wiki. Het maakt niet uit of je userguides voor OOo3 leest.

Adressering
Je probleem heeft te maken met absolute en relatieve adressering. Dit wordt in de help file beschreven. Je kunt het gebied ook een naamgeven. Dan wordt voor zover ik weet bijna altijd met absolute adressen gewerkt. Eremmel werkt in zijn voorbeeld met het geven van namen zowel aan functies als aan gebieden.

Lezen
In het begin is het lange tijd lezen voordat het mogelijk is om iets goed te begrijpen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Terugkerende gebeurtenis / verjaardag in CALC

Bericht door eremmel »

Naast de opmerkingen van Romke zou ik nog op willen merken dat je niet alleen kennis moet hebben van de mogelijkheden van de functie die Calc biedt, die zijn erg basaal, maar ook van oplossingspatronen en hoe je een complex probleem deduceert in kleinere problemen. Daarnaast heb je nog een serie valkuilen de te maken hebben met taalinstellingen etc.
Om nu gelijk een kalender aan te gaan passen is zoals je nu wilt is een grote stap. Je hebt van die kinderen van 3 / 4 jaar die nooit willen tekenen omdat ze niet mooi genoeg kunnen tekenen. Hun zelfreflectie loopt voor op hun (motorische) leeftijd. Met dit project kun je tegen de zelfde gevoelens aan gaan lopen. Dat zou jammer zijn. Je zou kunnen proberen eerst wat minder ingewikkelde zaken te maken in Calc zoals een kasboek en dat uitbreiden met betalingsrubrieken, maandoverzichten etc. En vooral documentatie lezen of filmpjes kijken op youtube. (zoek maar eens op LibreOffice en Calc).
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Terugkerende gebeurtenis / verjaardag in CALC

Bericht door RPG »

Hallo

Eremmel en Floris v schreven beiden over de noodzakelijk kennis over het oplossen van problemen. Ik kan dat alleen maar beamen. Dat is ook de reden dat ik het heb over studeren en lezen. Het zou wel eens kunnen zijn dat dat nog moeilijker is dat het begrijpen van de gehele helpfile voor OOo-calc.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
AnneL
Berichten: 19
Lid geworden op: ma mei 30, 2016 12:05 pm

Re: Terugkerende gebeurtenis / verjaardag in CALC

Bericht door AnneL »

@eremmel @Romke

Hartelijk dank voor het concrete studiemateriaal, dat weer gebruik schijnt te maken van een idee van Romke. Dus 2 x heel hartelijk dank.

Ik vind het een fantastisch voorbeeld: geeft precies het resultaat dat wordt verwacht van een eeuwigdurende kalendar.

Heb wel gemerkt dat een Repeated day-event niet wordt herhaald in het volgende jaar?
Uitgeprobeerd er een birthday-event van te maken zonder datum, maar dan bleef 'ie blanco.

Nog 2 losse eindjes
Ter voorbereiding op het zelf-toepassen op het template van http://www.vertex42.com/calendars/monthly-calendar.html
toegevoegd aan één cel per dag de functie =fCheckEvents

Daarna 2 extra bladen aangemaakt, net als in het voorbeeld:
Events = schijnt oke
EventWork gaat nog niet helemaal lekker

Hoop dat iemand er iets mee wil
Weet dat jullie tamelijk pessimistisch zijn over dit projectje, maar geef me a.u.b. nog één ronde?
De heilige graal kan toch niet ver weg zijn?

In ieder geval bedankt voor het lezen ! :D
Prettig weekend gewenst, groeten Annel

i.v.m. © kan ik geen calc-bestandje uploaden. Alternatief:
Bijlagen
=fCheckEvents.jpg geeft aan het eindresultaat
=fCheckEvents.jpg geeft aan het eindresultaat
Dit is het originele EventWork in het template van @eremmel @Romke
Dit is het originele EventWork in het template van @eremmel @Romke
Dit is als EventWork is gekopieerd naar monthly-calendar.ods
Dit is als EventWork is gekopieerd naar monthly-calendar.ods
Dit is als EventWork is opgeslagen in monthly-calendar.ods
Dit is als EventWork is opgeslagen in monthly-calendar.ods
OpenOffice 4.1.2 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Terugkerende gebeurtenis / verjaardag in CALC

Bericht door RPG »

Hallo

Eremmel gebruikt nogal veel namen. Namen heeft een speciale betekenis binnen calc. Dat wordt goed beschreven in de help file. Voorzover ik weet kan een naam die als een functie gebruikt wordt niet bewerkt worden met de functie wizard.

Als ik schrijf dat Eremmel veel namen gebruik is dat een constatering. Een goed gebruik van namen maakt het gemakkelijk om overzicht te houden. Ook verandering zijn dan gemakkelijk door te voeren.

Ik denk dat je beter kunt doorgaan met het programma van Eremmel dat het te proberen te kopieren in de template.

Er zitten nog wel wat losse eindjes in het voorbeeld. Maar ik heb het idee dat die losse eindjes een goed begin zijn om enig idee te krijgen van hoe om te gaan met werkbladen.

Ik heb gezien dat er een verborgen regel is. In die verborgen regel moet je wat veranderen. Misschien kun je een nieuwe draad beginnen voor nieuwe vragen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Terugkerende gebeurtenis / verjaardag in CALC

Bericht door eremmel »

AnneL, je loopt nu tegen het probleem aan dat je afhankelijk wordt van wat anderen bedenken zonder dat je het kunt doorgronden. Dit is onhandig omdat je dan zelf geen aanpassingen kunt maken als je een fout vind of het net even anders wilt hebben. Een fout heb je gevonden zoals je aangeeft. Je zult de conditie in kolom A in EventWork moeten aanpassen om het ook goed voor type R te laten werken.
Het voorbeeld maakt gebruik van 'adavnced topics' zoals Names (Namen) en Array formulas. Names zijn erg krachtig je kunt er absolute referenties mee maken en relatieve referenties. (Zonder de '$" in de cel referentie). Dat laatste kun je mooi gebruiken om functies te maken. Dit heb ik gebruikt om op één plek de referenties naar de eerste 1000 Events te definiëren, zodat je niet alles af mote lopen als je meer nodig zou hebben.

Je kunt proberen om de twee werkbladen te verplaatsen naar het template. Je loopt dan tegen het probleem aan dat je de namen ook over moet zetten naar de template. Hierbij moet je goed opletten m.b.t. de relatieve naam definities.

Als je de eer aan je zelf houdt ga de door om e.e.a. te combineren. Zoals je waarschijnlijk vermoed heb ik op basis van de template de complete versie, maar die mag ik vanwege auteursrechten niet publiceren. In die versie heb ik januari compleet gemaakt, de andere maanden niet. Ben je pragmatisch, stuur me dan een PM met je e-mail adres en ik zal je de compete versie toesturen.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Terugkerende gebeurtenis / verjaardag in CALC

Bericht door RPG »

Hallo

@Eremmel
Ik vind de formule die gebruikt wordt op het blad Eventwork in de laatste kolom buitengewoon mooi. Het heeft geruime tijd geduurd voordat ik het begreep. Speciaal de wisselwerking door het gebruik van namen en de relatieve en absolute adresserring in een enkele array naam, aOffsetarray. Dat in combinatie met de functie waarin die naam,aOffsetarray, gebruikt wordt.

Ik ben het ook pas gaan zien door de naam,aOffsetarray, op verschillende rijnummers te gaan bekijken. Ik wist wel dat het zo werkt maar had geen voorstelling daarvan.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Terugkerende gebeurtenis / verjaardag in CALC

Bericht door eremmel »

Ha @Romke,
Bedankt voor je compliment. Ik gebruik Excel/Calc al meer dan 20 jaar (Anne, ik heb meer dan duizend uren ervaring, dus 100 uur studeren is niet zo vreemd), maar pas een paar jaar geleden ontdekte ik de kracht van Namen: naast absolute referenties je kunt er functie mee maken en relatieve offsets. Ik loop er wel eens tegen aan dat als je regels toevoegt de verwijzingen niet goed gaan. Dat los je ook mooi op met Namen.

In eerste instantie wilde ik het samenstellen van meerdere events die op de zelfde dag vallen doen door te eisen dat de Events gesorteerd zouden worden op maand/dag zodat je de samenstelling voor de zelfde key kunt doen door de regel eronder te bekijken. Daarom ook die array formules met namen in EventWork, want ik dacht dat de verwijzingen mee gesorteerd zouden worden. Later kwam ik op het idee om een relatieve lookup te gebruiken met een absolute ondergrens en het gebruik van Names voorkomt veel fouten omdat je soms bij het aanpassen van een formule (functie) net niet het hele bereik meeneemt.

Nog ten overvloede, Calc en Excel zijn erg gevaarlijke tools omdat het lastig is om fouten inzichtelijk te maken. Voor belangrijke berekeningen moet je altijd proberen controles in te bouwen. Kijk maar eens naar de horror stories van The European Spreadsheet Risks Interest Group.

Groet, Erik
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
AnneL
Berichten: 19
Lid geworden op: ma mei 30, 2016 12:05 pm

Re: Terugkerende gebeurtenis / verjaardag in CALC

Bericht door AnneL »

Hallo Erik, hallo alle experts

Ik ben verder gegaan met jouw template uit te breiden, i.p.v. jouw procedure in te passen in een ander template
vanwege dat .EventsVoorbeeld.ods regelmatig vastloopt in CALC: het scherm bevriest nog wel eens tijdens werkzaamheden in Events: ' OpenOffice Calc reageert niet '

Het januari-blad 11 x gekopieerd d.m.v. — rechtsklikken op de tab — Blad verplaatsen/kopiëren — vakje ' kopiëren ' aangevinkt.
en in die 11 bladen de benodigde aanpassingen gedaan in Rij 4 en Cel B5

Met het kopiëren migreren alle resultaten van Januari mee naar de kopie hè?

Daarom een 2e .ods aangemaakt en daarin het Events-bestand leeggehaald.
Toen januari gekopieerd en daarmee februari aangemaakt.
In Events een gebeurtenis getest voor zowel januari als febrauri.
EventWork verwerkt deze gegevens keurig, maar alleen januari geeft resultaat, er komt geen gebeurtenis in februari.

Wat zie ik in de procedure over het hoofd?
Ik heb nog gezocht in het EventWork ( de beveiliging opgeheven ) maar wellicht dat ik daar met de tengels af moet blijven?

Hoop dat iemand nog eens wil reageren,
zou er blij mee zijn!
vr groet AnneL

nb. in het afdrukvoorbeeld worden ca.40 pagina's genoemd, waar staan die dan?
Bijlagen
CalenderMetEventsVoorbeeldTEST.ods
Het blad Januari 11 x gekopieerd:
in alle 11 nieuwe maanden worden de gebeurtenissen van Januari weergegeven
(73.42 KiB) 227 keer gedownload
CalenderMetEventsVoorbeeldTEST2.ods
Events leeggehaald alvorens het blad Januari werd gekopeerd:
nieuwe gebeurtenis in Februari wordt niet weergegeven in de kalender
(53.23 KiB) 223 keer gedownload
OpenOffice 4.1.2 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Terugkerende gebeurtenis / verjaardag in CALC

Bericht door RPG »

Hallo

Je moet bij het voorbeeld onthouden dat het oorspronkelijk Amerikaans is en dat Eremmel het alleen voor de maand Januari gemaakt heeft.

Datum
Ik heb het idee dat er een enkele keer nog iets omgezet moet worden naar een Nederlands indeling. Technisch: de opmaak van de datum moet naar Nederlands is dag-maand-jaar en niet Amerikaans maand-dag-jaar. Bij twijfel altijd controleren niet alleen of het goed is ingesteld maar ook naar de waarden.

De formule die in fCheckEvents gebruikt wordt moet ook nog iets aangepast worden. Het werkt alleen maar voor de maand januari. Probeer hem aan te passen op 31 januari. Dat is cel N31. Dan kun je het geheel er zo in plakken. Wat is er veranderd. Ik heb het niet meer naar het blad van de maand JAN laten verijzen. Daar stond $Jan. Ook aangevuld is dat ik 100 nu met elke maand laat vermenigvuldigen.

Beide zaken zijn een gevolg daar Eremmel het eerst ook alleen voor de maand Januari maakte. Ik weet niet of alles nu zal werken

fCheckEvents

Code: Selecteer alles

IF(ISERROR(VLOOKUP(DAY(M31)+100*MONTH(M31)+YEAR(M31)*10000;aCombinedEvents;2;0));"";VLOOKUP(DAY(M31)+100*MONTH(M31)+$F$2*10000;aCombinedEvents;2;0))
Ik ben met verschillende versies aan de slag geweest dus weet niet meer geheel precies wat ik opmerkte in welke versie
Romke
Bijlagen
CalenderMetEventsVoorbeeldTEST2RPG.ods
(55.2 KiB) 238 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
AnneL
Berichten: 19
Lid geworden op: ma mei 30, 2016 12:05 pm

Re: Terugkerende gebeurtenis / verjaardag in CALC

Bericht door AnneL »

Hallo
top voor de inspanningen !
Ga er graag naar kijken - ben nieuwsgierig -
maar heb pas overmorgen weer tijd
en wellicht ( ahum ) doe ik er dan ook nog even over voor het kwartje valt

Maar hartstikke mooi Leuk om uit te vogelen

Weer ontzettend bedankt,
gr AnneL
OpenOffice 4.1.2 op Windows 7
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Terugkerende gebeurtenis / verjaardag in CALC

Bericht door eremmel »

Romke heeft de functie fCheckEvents op de juiste manier gefixed.
De fix die nodig is voor kolom A in EventWork is:
{=IF(aEventsType<>"O";Jan!$F$2;YEAR(aEventsDate))}
Deze wijziging maken via functie wizard vanwege array-functionaliteit, eerst alle velden selecteren door: kies een cel in kolom A, selecteer array via CTRL-/ (Control toets met de forward slash).

Er zit/zat nog een taalafhankelijkheid in de grote maand-jaar titel. Dit kun je oplossen door deze je vervangen door:
UPPER(TEXT(B5;"MMMM "))&YEAR(B5)
want in alle talen betekent MMMM de naam van de maand voluit in de taalversie van het document. Het jaar moet je aangeven met JJJJ of YYYY en dat past zich niet automatisch aan: dus useless for multi sprache Betriebe.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
AnneL
Berichten: 19
Lid geworden op: ma mei 30, 2016 12:05 pm

Re: Terugkerende gebeurtenis / verjaardag in CALC

Bericht door AnneL »

Hallo Romke, dag Erik

Er kunnen standbeelden besteld worden voor Barneveld en Apeldoorn :super: :super: :super: !
Alle complimenten en heel veel dank voor de suggesties.
Het resultaat is af en helemaal naar wens.

In Romke's template TEST2RPG.ods kon ik niet kwijt Romke's suggestie fCheckEvents op 31 januari aan te passen ( #NAAM? )
Toen eerst maar Erik's suggestie voor de fix in kolom A in EventWork toegepast
EN ROMKE'S TEMPLATE IS HELEMAAL KLAAR :super: :super: :super: !
Repeated Event werd toen ook aktief = bonus !
Erik's suggestie EventWork
=ALS(aEventsType<>"O";Jan!$F$2;JAAR(aEventsDate))}
bleek te moeten zijn
{=ALS(aEventsType<>"O";Jan.$F$2;JAAR(aEventsDate))}
is geen uitroepteken maar punt
Via Romke's suggestie voor de grote maand-jaar titel in rij 4
UPPER(TEXT(B5;"MMMM "))&YEAR(B5)
ben ik uitgekomen op: ( werkt lekkerder = full-auto )
=HOOFDLETTERS(TEKST(B5;"mmmm jjjj"))
Meer conflicten tussen een Amerikaans- of Nederlandstalige indeling niet kunnen vinden.

Opmerking:
Maand 2 t/m 12 naar een ander jaar zetten = geen resultaat, zonder dat maand 1 januari ook naar dat jaar is overgezet
Geen probleem:
voor ieder jaar wordt er toch een apart .ods aangemaakt via kopie van template.


Het laatste losse eindje:
het zou mooi zijn als in het Event-resultaat bij een verjaardag niet het geboortejaar maar de leeftijd elk jaar zou worden vermeld.
Ik denk te zien dat dat wordt bepaald in kolom E in EventWork.

Ben zelf al aan het goochelen maar een kleine hint blijft natuurlijk welkom!

Code: Selecteer alles

{=ALS(aEventsType="B";aEventsEvent&" ("&JAAR(aEventsDate)&")";aEventsEvent)}
Al met al ben ik meer dan uitzonderlijk tevreden en vol lof over dit forum.
Thanks guys, gr AnneL
Bijlagen
CalenderMetEventsVoorbeeldTEST2RPG -TEST.ods
weekdagen omgezet naar maandag t/m zondag i.p.v. zondag t/m zaterdag
( sportevenementen gaan toch vaak over za + zo, nietwaar? za + zo staan nu naast elkaar )
d.m.v. slepen met Alt-toets
en het weekdag-type omgezet van 1 naar 2 voor de datum's in de bovenste weekrij
WEEKDAG($B$5;1) naar WEEKDAG($B$5;2)
(116.58 KiB) 222 keer gedownload
OpenOffice 4.1.2 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Terugkerende gebeurtenis / verjaardag in CALC

Bericht door RPG »

Hallo

Code: Selecteer alles

=ALS(aEventsType="B";aEventsEvent&" ("&JAREN(aEventsDate;DATUM(JAAR(VANDAAG())+1;MAAND(aEventsDate);DAG(aEventsDate));1)&")";aEventsEvent)
Volgens mij is dat de formule. Het kan zijn dat er nog een jaar aan scheelt. Als de formules zo complex worden is het risico's van fouten ook groot. Fouten is nog wat anders dan het hebben van losse eindjes. Waarom vind ik de formule complex worden tenminste voor mij: Ik weet van mijzelf dat ik de arrays niet zo goed kan doorgronden. Nu wordt er regelmatig een array aangeroepen.

Een andere manier van oplossen
Maak nog een extra kolom op een pagina waar je eerst de leeftijd berekend. Daarna kun je de uitkomst plaatsen waar je het hebben wilt. Een hulpkolom maken vergemakkelijkt ook het maken van formules met minder kans op fouten.

Code: Selecteer alles

=JAREN(aEventsDate;DATUM(JAAR(VANDAAG())+1;MAAND(aEventsDate);DAG(aEventsDate));1)
Ook een mogelijkheid is om meer met namen te werken, Voeg een naam in in een formule en ga dan de formule voor die naam bewerken. Bij alles geldt: Je moet van enkele regels zeker de uitkomst weten.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie