[OPGELOST] Functie SOM.ALSS

Bespreek het rekenblad
Peet
Berichten: 3
Lid geworden op: di apr 19, 2016 12:32 pm

[OPGELOST] Functie SOM.ALSS

Bericht door Peet »

In mijn werkblad wil ik SOM.ALSS gebruiken op 3 kolommen; Bedrag (getal), Datum Betaling ( datum), Bedrijf (tekst).

b.v.
123,45 01-01-16 Jansen
234,56 01-01-16 Pietersen
345,67 leeg veld Pietersen
456,78 leeg veld Pietersen

Mijn bedoeling is per bedrijf de openstaande bedragen op te tellen waarbij criteria1 = leeg en criteria2 Pietersen

Code: Selecteer alles

SOM.ALSS(A1:A4;B1:B4,'';C1:C4,"Pietersen")
Indien ik dit probeer in Excel met SUM.IFS werkt dit, maar Calc geeft alleen maar Fout 501, 508 of 510 (n.b. komma en punt-komma cf OO, in excel is dit anders.

Iemand die mij kan assisteren?

b.v.d. Peet
Laatst gewijzigd door Peet op wo apr 20, 2016 7:01 am, 1 keer totaal gewijzigd.
OPen Office 4.1.2 op Windows7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Functie SOM.ALSS

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb niet zo'n goed idee hoe de gevraagde functie werkt.

Persoonlijk zou ik werken met een draaitabel of met een database functie.
Een draaitabel is niet zo gemakkelijk te begrijpen maar ik denk toch dat het gemakkelijker is dan de gevraagde functie. Dit lijkt mij ook waar voor een databasebase functie.
Zo op het eerste gezicht heb ik het idee dat een goede draaitabel altijd de goede uitkomst geeft ook bij andere namen.

Wanneer je problemen heb met de syntax van functies dan lijkt het gebruik van de functie wizard een goed idee. Dat maakt dat de verschillende tekens goed komen. Je gebruikt nu zowel een punt komma als alleen een komma als scheidingsteken.

Romke
Bijlagen
voorbeeldnamen.ods
Kleinvoorbeeld
(9.07 KiB) 190 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Peet
Berichten: 3
Lid geworden op: di apr 19, 2016 12:32 pm

Re: Functie SOM.ALSS

Bericht door Peet »

De functie werkt als SOM.ALS maar dan met meerdere criteria

SOM.ALSS(Bereken bereik;Bereik criteria1, criteria1; ... Bereik criterian, criterian)

SOM.ALSS(op te tellen bedragen; Indien datumveld is leeg; indien bedrijf is Pietersen)

De functie-wizard maakt de functie ook aan zoals in post 1, waabij bereik criteria en het criteria zelf gescheiden zijn door een komma, de rest door punt-komma

Het is niet meer als een "SELECT SUM(Bedragen) FROM db.table WHERE isNull(Datum) AND Bedrijf='Pietersen')"

Het werkt in Excel (SOMMEN.ALS) maar krijg het niet lopend in OO (Fout 501)

Peet
OPen Office 4.1.2 op Windows7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Functie SOM.ALSS

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dat er redenen zijn om eerder te vertrouwen op zoiets als draaitabel dan op andere functies.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Functie SOM.ALSS

Bericht door RPG »

Hallo

Bij het verder doorlezen vond ik deze opmerking:
Blanco (lege) cellen in test_bereik worden genegeerd (zij voldoen nooit aan de voorwaarde).
https://wiki.openoffice.org/wiki/NL/Doc ... ie_SOM.ALS

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Functie SOM.ALSS

Bericht door RPG »

Hallo

Het is ook mogelijk om de functie somprodukt te gebruiken. Ik heb het geprobeerd met de volgende formule

Code: Selecteer alles

=SOMPRODUCT(B2:B5="";C2:C5="Pietersen";A2:A5)
De link Optellen en tellen met voorwaarden gaat geheel over optellen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Peet
Berichten: 3
Lid geworden op: di apr 19, 2016 12:32 pm

Re: Functie SOM.ALSS

Bericht door Peet »

OK.....SOMPRODUCT deed het hem. Had er wel over gelezen, maar niet aangaande eventuele criteria.

:super:
OPen Office 4.1.2 op Windows7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: [OPGELOST] Functie SOM.ALSS

Bericht door RPG »

Hallo

Het is mooi dat je nu een oplossing hebt maar het maakt gelijk duidelijk dat al die functies van Calc nogal verwarrend zijn. Ik heb echt het idee dat een meer simpele oplossing beter werkt. Je kunt dan ook onwachte resultaten krijgen.

Draaitabel
Een draaitabel biedt enorm veel mogelijkheden om informati uit een tabel te halen. De kans op fouten is ook kleiner. Dit is zeker waar als je het combineert met een databasedocument. De gegevens mogen dan wel in een spreadsheet staan.

Nog eenvoudiger
Sorteer en filter de gegevens. Zorg er voor dat op de status balk de functie som actief is. Selecteer nu de gewenst getallen.

Door het doen wordt men ook vertrouwd met deze methode en dit is zeker handig voor een draaitabel.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie