Bridge

Bespreek de tekstverwerker
jjv
Berichten: 5
Lid geworden op: wo aug 04, 2010 5:17 pm

Bridge

Bericht door jjv »

I zou graag synteses maken van bridgelitteratuur.

Daarom zou ik moeten beschiiken over een eenvoudige manier op de symbolen van de kaarten (schoppen, harten, ruiten en klaveren) in de tekst te verwereken en in kleur!

Kan iemand mij daarbij helpen?

bedankt en MVG
OpenOffice 3.2 onder indows Vistaa-
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Bridge

Bericht door floris v »

Dat kan heel eenvoudig als volgt met een lettertype waarin die symbolen voorkomen, bijvoorbeeld Times New Roman, ♠♣♥♦ - Unicode 2660, 2663, 2665, 2666. Voeg ze in met Invoegen - Speciaal teken en stel voor harten en ruiten rood in bij de tekenopmaak.
Herhaal nu de volgende procedure vier keer: Selecteer er een, ga dan naar Extra - Opties voor autocorrectie, selecteer de tab met de vervangingstabel, daar is het teken dan al ingevuld. Typ in het vak Vervangen een handige afkorting, klik op Nieuw om de koppeling toe te voegen. Dan sluiten en het volgende teken doen. Controleer daarna door de afkortingen te typen met een spatie erna dat de goede tekens worden ingevoegd.

Als het probleem opgelost is, bewerk dan het eerste bericht in dit onderwerp en zet [OPGELOST] aan het begin van de titel.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Aron
Berichten: 2
Lid geworden op: zo apr 17, 2016 4:37 pm

Re: Bridge

Bericht door Aron »

Ik hoop dat het geen probleem is dat ik dit oude topic up, want ik heb exact het probleem van de threadstarter en helaas werkt Floris' oplossing nog niet. Zoals onderstaand screenshot aantoont, lukt het mij wel om in AutoCorrect te komen en een afkorting (in mijn geval '!S') voor de geselecteerde kaartsymbolen toe te voegen. Echter, als ik vervolgens na ze toegevoegd te hebben in het document !S typ, dan verschijnen helaas de symbolen nog niet. Weet iemand hoe ik dit probleem zou kunnen verhelpen?

Afbeelding
Open Office 4.1.2 en Windows 10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Bridge

Bericht door floris v »

Ik heb er speciaal de pc voor aan gezet en het nog eens geprobeerd, en het werkt wel degelijk. Let er wel op dat dit systeem hoofdlettergevoelig is, dus als je !H gebruikt om een hart in te voeren en je typt !h, dan gaat het niet lukken.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Aron
Berichten: 2
Lid geworden op: zo apr 17, 2016 4:37 pm

Re: Bridge

Bericht door Aron »

floris v schreef:Ik heb er speciaal de pc voor aan gezet en het nog eens geprobeerd, en het werkt wel degelijk. Let er wel op dat dit systeem hoofdlettergevoelig is, dus als je !H gebruikt om een hart in te voeren en je typt !h, dan gaat het niet lukken.
Naar aanleiding van deze post ben ik zelf nogmaals gaan zoeken in het menu 'AutoCorrect Options...', en ik heb de bron van het probleem gevonden: bij 'Replacements and exceptions for language' stond de Nederlandse taal ingesteld. Echter, in mijn document gebruikte ik de Engelse taal (onderin beeld zichtbaar welke taal je hebt ingesteld) waardoor de ingevoerde symbolen alleen werkten als ik de Nederlandse taal ingesteld had. De oplossing was om bij 'Replacements and exceptions for language' de bovenste optie, namelijk [All] in te vullen. Het menu 'Replacements and exceptions for language' vind je via 'Tools' en dan 'AutoCorrect Options...' en vervolgens bovenin het venster. Bedankt voor je hulp, Floris!
Open Office 4.1.2 en Windows 10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Bridge

Bericht door floris v »

T'sja, daar sta ik dan met mijn vooroordelen. Dat je de goede taal moet instellen bij die opties, had ik ook aan gedacht, maar ik nam ten onrechte aan dat als je de lijst met Nederlandse woorden voor je had, je ook wel met een Nederlandse tekst bezig zou zijn.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Plaats reactie