Opgelost: Ik mis rijen in mijn database

Bespreek het rekenblad
Gebruikersavatar
janneke-18
Berichten: 36
Lid geworden op: di dec 15, 2009 7:52 pm

Opgelost: Ik mis rijen in mijn database

Bericht door janneke-18 »

Ik heb een eenvoudige database in Calc met namen en adressen. Vandaag miste ik een naam en adres van iemand die er toch echt in moest staan. Toen ik zocht op de achternaam (met Ctrl+F) kwam de hele naam in beeld (dus ook de meisjesnaam van mijn vriendin), op de plaats waar die naam zou moeten staan.
Bij nader inzien werd het me duidelijk dat ik meer rijen mis. In de eerste kolom worden de rijen ook niet doorgenummerd, maar daar mist er soms één. Op de plek van die rijen die er niet zijn, zijn het lijntjes in de 1e kolom ook iets dikker.
Het lijkt erop dat er een filter is toegepast. Als ik echter op Filter klik (bij Gegevens) is Filter verwijderen 'flets', dus niet aanklikbaar.
Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Nog liever: hoe los ik het op?
Laatst gewijzigd door janneke-18 op do mar 24, 2016 10:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Met de groeten van Janneke

OpenOffice 4.0.1 op Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Ik mis rijen in mijn database

Bericht door RPG »

Hallo

Je geeft aan dat je regelnummers mist. Dat lijkt mij de beste indicatie dat het bestand gefilterd is.

Selecteer alle cellen in het blad door te klikken op de linker boven van het werkblad.
Ga dan met de muis iets naar beneden zo dat je op de regelnummers uitkomt.
Klik met de rechter muisknop en kies dan weergeven.

Voorkomen
Ik denk dat je van je database geen database gemaakt hebt zodat OOo-calc het goed begrijpt. Klik een enkele cel aan in je database en ga daarna naar
menu -->Gegevens --> Bereik definiëren.

Het is wel aan te bevelen om de helpfile hier over te lezen. Het lezen van de helpfile geeft zoveel informatie dat ik dat moeilijk kan vervangen door enkele punten aan te roeren. Wanneer je speciale vragen heb kan ik die misschien beantwoorden

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Ik mis rijen in mijn database

Bericht door eremmel »

RPG schreef:Hallo

Je geeft aan dat je regelnummers mist. Dat lijkt mij de beste indicatie dat het bestand gefilterd is.

Selecteer alle cellen in het blad door te klikken op de linker boven van het werkblad.
Ga dan met de muis iets naar beneden zo dat je op de regelnummers uitkomt.
Klik met de rechter muisknop en kies dan weergeven.

Romke
Een andere mogelijkheid, die mij waarschijnlijker lijkt, omdat 'filter uit' flets is (i.e. geen filter actief), is dat per ongeluk van een aantal regels 'verborgen' zijn geworden. Dit is geen filter in de strikte zin van het woord. Je kunt regels of kolommen verbergen door deze te selecteren en dan via rechter-muis-toets 'verbergen' te kiezen of je kunt de hoogte/breedte zo wijzigen dat deze 0 wordt.

Beter is m.b.t. Calc/Excel te spreken over de regel-nummer kolom (de regelnummering) i.p.v. de eerste kolom omdat de eerste kolom 'A' is in het algemeen. Dit voorkomt spraakverwarring.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Ik mis rijen in mijn database

Bericht door RPG »

Hallo

OOo-calc is dermate flexibel dat het moeilijk is om achter de oorzaak te komen. We kunnen een range filteren zonder dat het Filter verwijderen actief is. De cursor moet dan ook niet in de gefilterde range meer staan. Dit kan als we eerst een deel van de datarange selecteren en dan het standaard filter toepassen.

Gelukkig is OOo-calc ook andersom ook zo flexibel dat welke oplossing gekozen wordt om alle gegevens weerzicht baar te maken het ook weer goed komt. Een goede gewoonte lijkt mij: begin altijd met het controleren of er geen filters actief zijn.

Dit alles betekent ook dat de gebruiker wel zeer oplettend moet zijn bij het volkomen vertrouwen op de uitkomsten van een spreadsheet. Ik denk dat Eremmel daar wat meer over kan vertellen dan ik dat kan.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
janneke-18
Berichten: 36
Lid geworden op: di dec 15, 2009 7:52 pm

Re: Ik mis rijen in mijn database

Bericht door janneke-18 »

Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord(en).
Je eerste suggestie voor de oplossing heeft me al geholpen.

Ik vermoed dat de oorzaak zou kunnen liggen in de crash van mijn harde schijf.
Na reparatie van mijn laptop zat deze fout in mijn adressenbestand.
Maar nu is deze weer helemaal goed.
Heel fijn, ik ben blij.
Met de groeten van Janneke

OpenOffice 4.0.1 op Windows 7
Plaats reactie