kruisverwijzing

Bespreek de tekstverwerker
niehof
Berichten: 4
Lid geworden op: di feb 16, 2016 1:32 am

kruisverwijzing

Bericht door niehof »

De doel-locatie van een kruisverwijzing in Writer is zichtbaar als een grijs staand balkje.
In een veel oudere versie van Writer kon ik (met een rechter muisklik? met mouse over?) op dat balkje het label zien, maar in mijn huidige installatie (3.4.1) werkt dit niet.
In de help-functie vind ik deze aanwijzingen:
--> Druk op F9 om de kruisverwijzingen in een document handmatig bij te werken.
Maar als ik op F9 druk gebeurt er niets.
--> Kies Beeld - Velden om te schakelen tussen de verwijzingsnamen en de verwijzingsinhoud.
Maar in het Beeld-menu zit geen optie Velden.
Ik heb een document van meer dan 600 bladzijden met vele honderden kruisverwijzingen.
De doelmarkeringen heb ik gemaakt met Invoegen > Kruisverwijzingen > Verwijzing instellen (levert het grijze balkje).
De verwijzingen maak ik met Invoegen > Kruisverwijzingen > Verwijzing invoegen (levert een paginanummer van het grijze balkje in een grijs blokje).
Ik moet nieuwe verwijzingen invoegen naar bestaande doelmarkeringen, maar kan niet zien wat de labels van de doelen zijn.
Noodmaatregel: achter een bestaand doelbalkje een nieuw balkje maken om daar naar te verwijzen.
Maar wat gewoon mogelijk moet zijn is het opvragen van het label van elk willekeurig balkje.
Ik hoop dat ik het probleem zo begrijpelijk omschreven heb.
Kan iemand mij de weg wijzen?
Bij voorbaat dank.
OpenOffice 3.4.1 op Windows 7.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: kruisverwijzing

Bericht door RPG »

Hallo

Ik wil duidelijk maken dat ik van dit deel weinig weet maar misschien kan ik toch iets vertellen.

Het lijkt mij dat je dit niet gevonden hebt.
menu --> Invoegen --> Velden.
Het zou overigens best kunnen dat het gewenste op meer wijzen te bereiken is.

F9
F9 werkt denk ik pas als het allemaal goed ingevuld is.

Ik zal later proberen een klein document te maken met verwijzingen en kruisverwijzingen. Het is ook mogelijk dat Floris v ook wat komt vertellen en die weet het waarschijnlijk wel.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: kruisverwijzing

Bericht door RPG »

Hallo

Zou het kunnen zijn dat je opzoek bent naar
menu --> Beeld --> Veldarceringen
menu --> Beeld --> Veldnamen

In het menu staan de sneltoetsen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
niehof
Berichten: 4
Lid geworden op: di feb 16, 2016 1:32 am

Re: kruisverwijzing

Bericht door niehof »

Dank voor de reactie van RPG; dit lost de zaak nog niet op maar het zit in de buurt.

menu > Invoegen > Velden:
Dit voegt zaken in als paginanummer en naam auteur, met als laatste optie "overige" en dat levert hetzelfde venstertje "velden" op als menu > Invoegen > Kruisverwijzing.

menu --> Beeld --> Veldarceringen:
Dit zet de grijze blokjes aan en uit.

menu --> Beeld --> Veldnamen:
Dit geeft een toggle tussen de in het document gewenste kruisverwijzing en de naam van de doelmarkering, bv:
- stel, op pagina 123 staat een doelmarkering (staand grijs balkje) direct achter het woord "xyz" met als (onzichtbare) naam van de markering "abcde";
- stel, op pagina 47 staat: "Wij komen hier later op terug, zie blz. 123." waarbij deze "123" in een grijs blokje staat, als kruisverwijzing naar de doelmarkering met de naam "abcde".
Met menu > Beeld > Veldnamen toggle je nu op pagina 47 tussen "123" en "abcde", beide in een grijs blokje.
Dit is niet wat ik zoek: Ik wil op pagina 123 zien dat de interne naam van de doelmarkering bij tekst "xyz" luidt "abcde" opdat ik elders een andere kruisverwijzing kan maken naar deze doelmarkering.
Als ik op pagina 123 kies menu > Beeld > Veldnamen dan verandert er niets: het staande grijze balkje wordt niet vervangen door "abcde".

Zoals ik in mijn eerdere post schreef: er was vroeger een manier om dit simpel met de muis op te vragen, en dat werkt in de huidige versie van Writer niet meer. Mijn boerenverstand zegt dat het vast nog wel kan, maar ik weet de weg niet.

In mijn manuscript staan tientallen doelmarkeringen die in meerdere kruisverwijzingen worden gebruikt; dat kon ik doen omdat ik op dat moment de interne naam van de doelmarkering kende. Als ik een bestaande kruisverwijzing kan vinden naar de doelmarkering, dan kan ik die kopiëren en plakken. Maar als ik die andere kruisverwijzing niet vind (of als het een doelmarkering betreft die geen kruisverwijzing (meer) heeft), sta ik met lege handen. De zoekfunctie vindt de paginanummers van de kruisverwijzingen niet omdat dat geen "echte" tekst van het manuscript is. Ik kan natuurlijk de doelmarkering verwijderen en dan zoeken waar in het manuscript een foutmelding verschijnt, maar dat is niet zoals het hoort. Tom Poes, verzin een list!
OpenOffice 3.4.1 op Windows 7.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: kruisverwijzing

Bericht door RPG »

Hallo

Ik was het al van plan het op te geven maar vond toch een oplossing tijdens het schrijven van het bericht.

Ga naar het betreffende ingevoegde veld en dan
menu --> Bewerken --> Velden
Het kan ook met de rechter muisknop.

Mogelijk moet je het veld eerst selecteren. Het is mogelijk om velden te kopieren en te plakken.

Ik weet niet in hoeverre je het Engels meester bent maar het kan soms heel informatief zijn om daar te lezen over hoe om te gaan met grote documenten in OOo. Het leren omgaan met "Stijlen en opmaak" Ook de navigator kan goed helpen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
niehof
Berichten: 4
Lid geworden op: di feb 16, 2016 1:32 am

Re: kruisverwijzing

Bericht door niehof »

Dank voor de nieuwe tips.
Inderdaad wordt (als je direct voor een kruisverwijzing gaat staan!!) het menu > Bewerken > Velden toegankelijk (sta je ergens anders dan is het grijs), en inderdaad kun je met een rechter muisklik op een kruisverwijzing ook naar Velden. Het venstertje dat dan verschijnt is heel handig, daar ben ik blij mee. Dat je deze kruisverwijzingskodes kunt kopiëren en plakken zat al in mijn repertoire.

Maar wat ik zoek is iets anders: diezelfde functie maar dan voor de doelmarkeringen, dus de grijze balkjes die in de tekst komen als je kiest menu > Invoegen > Kruisverwijzing > Verwijzing instellen. Want die doelmarkeringen zijn de rakkertjes waar ik de namen van wil vinden.

Omdat ik met mijn manuscript een deadline moet halen, heb ik nu de nooduitgang gekozen door nieuwe doelmarkeringen in te voegen. Dat geeft op zich goed resultaat, al wordt het geheel er weer minder overzichtelijk van. Dus ik blijf geïnteresseerd in een manier om de namen van de doelmarkeringen te zien. Zoals ik eerder noteerde: ik meen dat het vroeger bij mouse over te voorschijn kwam.

De suggestie voor het gebruik van stijlen, opmaak en navigator is ook aan mij besteed: die gebruik ik al jaren heel enthousiast en raad ik ook anderen aan. Verder is mijn Engels 100% en als ik straks weer tijd heb ga ik zeker de Engelse forumpagina's verder doorstruinen. Mijn eerste poging iets te vinden was daar, maar bij "crossreference" zie ik alleen verhalen over links tussen documenten en links naar automatisch doorgenummerde items in lijstjes: niet wat ik zoek.

Bedankt voor het meedenken; ik kom de komende weken elke dag kijken of er nog nieuwe details over kruisverwijzingen worden onthuld.
OpenOffice 3.4.1 op Windows 7.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: kruisverwijzing

Bericht door RPG »

Hallo

Zoals ik het nu begrijp moet het geheel toch vrij eenvoudig zijn. Tot dusver heb ik gewerkt met een enige tekst waar ik een verwijzing naar maakte. Wanneer ik een tekstdocument heb waar ik al een hoofdstuk indeling in heb en nu ook een tabel gemaakt heb is het vrij gemakkelijk om ook dat te gebruiken als verwijzing.

Misschien anders uitgelegd
Ik moet een "verwijzing instellen" als het nog niet in de navigator staat maar anders klik ik op koppen of tabel. Dan verschijnt er vanzelf allerlei keuze mogelijkheden.

Het is alleen noodzakelijk om dat aan te klikken onder type waar ik een verwijzing naar wil maken. Dan verschijnt in het rechter deel een lijst van mogelijkheden. Uit die mogelijkheden moet ik kiezen. Een andere keuze die gedaan moet worden is wat moet er verschijnen. De laatste stap is invoegen.

Het is niet noodzakelijk om de popup te sluiten. Je kunt in het document werken terwijl ook de popup voor velden open is.

Noodzaak van een goed opgemaakt document.
Het is erg belangrijk om het document goed opgemaakt te hebben anders verschijnen de keuze mogelijkheden niet of niet volledig.

Om verder iets te kunnen zeggen is het misschien noodzakelijk met welk onderdeel precies problemen zijn bijvoorbeeld: Koppen, tabellen, bladwijzers, voetnoten en misschien wel meer.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: kruisverwijzing

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb nog een ander idee voor het invoegen van verwijzing maar die is nogal ingewikkeld.

Stap 1
Ga eerst naar de plaats waar de verwijzing ingevoegd moet worden. Vaak ben je daar al.

Stap 2
Ga naar de Navigator en klik daar op de paperclip. Dat is Herinnering. Het onthoudt de plaats waar je nu bent.

Stap 3
Open de popup voor kruisverwijzingen. Ga naar de plaats in de tekst waar van je een verwijzing wilt maken.De verwijzing wordt nu alleen ingesteld. Het mag wel ingevoegd worden in de lijst voor verwijzingen maar nog niet in het document. Popup open laten.

Stap 4
Ga naar de navigator
Ga in de navigator naar het icoontje Navigatie. Klik daarop. Er komt een kleine popup.
Ga in deze kleine popup geheel naar rechts. Klik daar op Vorige Herinnering.

Stap 5
Ga naar de popup voor kruisverwijzingen.
Als het goed is is bijna alles nog ingesteld zoals het was. Kies nu voor :Verwijzing invoegen. Vergeet niet het gewenste te kiezen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: kruisverwijzing

Bericht door RPG »

Hallo

Ik geloof dat ik nu gevonden heb wat je nodig hebt en beschreven hebt in je eerste bericht. Het lijkt mij dat het het maken van een bladwijzer is.
menu --> Invoegen -->Bladwijzer

Je moet eventueel het gehele tekst gebied selecteren. Dat de bladwijzer in voegen. Je kunt dan ook de bladwijzer een naam geven.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
niehof
Berichten: 4
Lid geworden op: di feb 16, 2016 1:32 am

Re: kruisverwijzing

Bericht door niehof »

Hartelijk dank voor het verder meedenken, maar de paperclip en de bladwijzer zijn niet wat ik zoek.
Ze zijn heel handig voor het navigeren door het document, maar ik zoek de naam van de doelmarkering van de kruisverwijzingen.
De opmerking over hoofdstukkoppen is wel relevant: bijvoorbeeld voor een inhoudsopgave waaruit je naar een hoofdstuk kunt springen door op het paginanummer van dat hoofdstuk te klikken.
Dat paginanummer in de inhoudsopgave is de kruisverwijzing.
En in of achter de hoofdstukkop zit een markering waar die kruisverwijzing naar verwijst.
Als je alles goed doet werkt dit zelfs in de pdf die je van je manuscript maakt!
Zo heb ik een aantal boeken gemaakt, die ik als pdf upload naar de POD site. Dan kan de koper de pdf downloaden en die op het scherm lezen, met de volledige functionaliteit van het navigeren door de tekst overal waar een kruisverwijzing staat. Koop je de papieren versie, dan moet je (uiteraard) zelf naar de verwijzing bladeren. In de papieren versie weet je de bladzij, maar niet de positie binnen de bladzij. In het manuscript, en als je het goed doet ook in de pdf, kom je op die bladzijde precies op de plaats van de doelmarkering uit. Een geweldige service aan de lezer! Vaak is het handig om van die doellocatie weer met een tweede kruisverwijzing terug te springen naar waar je vandaan kwam. Dan heb je twee complementaire kruisverwijzingen. Allemaal gesneden koek. Het probleem is dat als je later een nieuwe kruisverwijzing naar die doelmarkering wilt maken, je de naam (label, code, of hoe je het noemen wilt) van die doelmarkering nodig hebt.
De kruisverwijzingen zijn dus niet beperkt tot hoofdstuktitels of titels boven tabellen of onderschriften van foto's:
- je kunt doelmarkeringen overal in de tekst zetten, en
- naar iedere doelmarkering kun je zoveel kruisverwijzingen maken als je wilt,
- zolang je de naam van de doelmarkering kent.
En daar gaat mijn vraag over: Hoe vind ik de naam van een bestaande doelmarkering waar ik een nieuwe kruisverwijzing naar wil maken?
OpenOffice 3.4.1 op Windows 7.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: kruisverwijzing

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dat voor het gewenste geen oplossing te vinden is althans niet door mij. Gezien het feit dat het vroeger wel werkte maar nu niet zou aan twee dingen kunnen liggen.
a) Apache heeft het er misschien met een voor hun geldige reden er uitgehaald. De reden kan dan zijn dat ze er geen rechten voor hadden.
b) Het kan zijn dat je vroeger de reference manager extensie geïnstalleerd hebt gehad. Ik heb het gedownload maar het wil bij mijn versie niet werken AOO 4.1.2 maar volgens opgave moet het werken bij 3.4.1,

Goed gebruik maken van mogelijk heden
Je hebt gemerkt dat de koppen indeling wil helpen. Wanneer je lijsten maakt die beginnen met een nummer of mogelijk een letter dan kan daarvan geselecteerd worden. Het zelfde geldt voor voetteksten, bladwijzers en hyperlinks.

Bijschrift
Aan alles wat een bijschrift kan hebben komt ook te voorschijnt in het selectie deel.

Ik geloof niet dat ik nog veel kan toevoegen aan deze draad. Je kunt overigens altijd nog een andere draad beginnen over iets wat hier mee te maken heeft.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
DiGro
Berichten: 86
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 4:57 pm
Locatie: Hoorn NH

Re: kruisverwijzing

Bericht door DiGro »

Controleer even of Tips is ingeschakeld. Die is verantwoordelijk voor de weergave van de namen van de verwijzingen.
Help van OpenOffice schreef: Tips
Bovendien kunt u tips gebruiken om de namen van de werkbalkknoppen te bekijken. Laat de cursor op een werkbalkknop rusten om de naam van de knop weer te geven.
Tips worden ook weergegeven voor bepaalde elementen in een document, zoals de namen van hoofdstukken tijdens het bladeren door een lang document.

Schakel de tips in- of uit in Extra - Opties - OpenOffice - Algemeen.
DiGro

----------------------------------------------------
Windows 11 en AOO 4.1.15
Gescand door Ziggo Safe Online (F-Secure)
Plaats reactie