Voorbeeld: 1 uur getal in C25 vertalen naar 150 euro in E25

Discussieer over algemene onderwerpen in verband met OpenOffice.org
Holtjes
Berichten: 4
Lid geworden op: za jan 16, 2016 1:31 pm

Voorbeeld: 1 uur getal in C25 vertalen naar 150 euro in E25

Bericht door Holtjes »

Beste Forum.

ik ben een leek met het geduld om zelf een OpenOffice templates samen te stellen met simpele formules.
ik loop nu echter tegen het volgende aan:

zoals in het bijgevoegde voorbeeld welke ik heb gemaakt, is mijn wens om in het uren kolom automatisch de ingevulde uren om te zetten in euros in het Totaal kolom
dus:
3 uur = 150 Euro (basis bedrag)
3.5 uur = 165 Euro
4 uur = 180 Euro
4.5 uur = 195 Euro
enz...

hopelijk heb ik duidelijk kunnen overbrengen waar ik jullie zeer gewaardeerde hulp bij kan gebruiken, mochten jullie nog nmeer vragen hebben,
dan hoor ik die natuurlijk graag van jullie.
vriendelijke groeten, Elsa
Bijlagen
voorbeeld werkblad uur berekening.ods
(11.18 KiB) 195 keer gedownload
OpenOffice 4.1.1
Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Voorbeeld: 1 uur getal in C25 vertalen naar 150 euro in

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dat verticaal zoeken in een tabel hier wel een oplossing biedt.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Holtjes
Berichten: 4
Lid geworden op: za jan 16, 2016 1:31 pm

Re: Voorbeeld: 1 uur getal in C25 vertalen naar 150 euro in

Bericht door Holtjes »

Is er geen mogelijkheid tot een berekenings formule?
OpenOffice 4.1.1
Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Voorbeeld: 1 uur getal in C25 vertalen naar 150 euro in

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb de volgende formule gemaakt

Code: Selecteer alles

=IF (AND(C3>3;ISNUMBER(C3));((C3-3)*30)+150;IF (ISNUMBER(C3);150;""))
De kolom C staat voor uren in normale getallen.

Romke
Bijlagen
voorbeeld werkblad uur berekeningRPG02.ods
Iets aangepast voorbeeld
(13.13 KiB) 210 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Voorbeeld: 1 uur getal in C25 vertalen naar 150 euro in

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb het voorbeeld aangepast en vervangen. Ik weet niet of ik kan uitvoeren wat ik graag wil maar ik probeer wat. Misschien heb je er wat aan. Bovendien kun je zelf ook aan geven wat je misschien nodig heb.

Voor het versturen van facturen lijken mij in ieder geval twee zaken belangrijk.
a) Zaken die in rekening gebracht moeten worden
b) Aan wie moet de factuur verstuurd worden.

Het lijkt mij dus belangrijk dat in elke regel een klantID komt te staan. Dit kan voorlopig een klant naam zijn.

Ik denk dat het belangrijk is om dus twee tabellen te hebben:
a) Tabel voor wat gefactureerd moet worden en aan wie.
b) Tabel met adres gegevens aan wie de factuur gestuurd moet worden.


Nadat de tabellen gedefinieerd zijn moet het nodige eruit geselecteerd worden en print klaar.

Selecteren
Database bereiken bieden prima mogelijkheden om iets te filteren. Wie kunnen simpel kiezen op klant en datum. Als extra kunnen we het gefilterde plaatsen op een ander werkblad. Laten we dit werkblad printfactuur noemen.

Printfactuur
Op dit werkblad maken we weer gebruik van ingebouwde mogelijkheden die er zijn.
Definieer een print bereik eventueel meer dan een. Let wel elk print bereik op een pagina wordt een vel papier voor zover ik weet. We kunnen gegeven buiten het print bereik laten vallen maar deze wel gebruiken voor het opzoeken van gegevens zoals een adres. Een andere mogelijkheid is het laten testen op fouten.
We gebruiken het natuurlijk ook voor het optellen van gegevens.

Niet een enkel oplossing
Het is niet zo dat er maar een enkele oplossing mogelijk is. Wel zal het zo zijn dat goed gebruik gemaakt moet worden van ingebouwde mogelijkheden.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Holtjes
Berichten: 4
Lid geworden op: za jan 16, 2016 1:31 pm

Re: Voorbeeld: 1 uur getal in C25 vertalen naar 150 euro in

Bericht door Holtjes »

Hallo Romke, mijn excuus voor de late reacties, maar was niet en nu ook nog instaat om jouw werk uit te proberen, ik probeer het morgenavond en anders donderavond te testen. Zo gauw ik meer kan vertellen. Alvast bedankt voor al je werk en hulp.
Met vriendelijke groet,
Elsa
OpenOffice 4.1.1
Windows 10
Holtjes
Berichten: 4
Lid geworden op: za jan 16, 2016 1:31 pm

Re: Voorbeeld: 1 uur getal in C25 vertalen naar 150 euro in

Bericht door Holtjes »

Hallo Romke,
ik heb jouw perfecte uitziende werk gezien en geprobeerd dat te kopiëren naar mijn template accepteert het niet, waarschijnlijk doe ik iets (zeker weten) verkeerd.
Vraagje, kan je mij misschien laten zien hoe ik überhaupt de dropdown optie kan invoegen? als ik dat eenmaal voor elkaar heb dan lukt de rest met jouw codes en aanwijzing waarschijnlijk wel.
alvast bedankt
gr. Elsa
OpenOffice 4.1.1
Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Voorbeeld: 1 uur getal in C25 vertalen naar 150 euro in

Bericht door RPG »

Hallo
Holtjes schreef:Vraagje, kan je mij misschien laten zien hoe ik überhaupt de dropdown optie kan invoegen? als ik dat eenmaal voor elkaar heb dan lukt de rest met jouw codes en aanwijzing waarschijnlijk wel.
Ik denk dat je filter listbox bedoelt. Die listbox is een gevolg van het aangeven van autofilter en databasebereik.

Onder menu --> gegevens zijn verschillende mogelijkheden. De mogelijkheden die daar zijn zoals "Bereik definieren", "filter-->Verschillende mogelijkheden" en draaitabel(pivot table) worden door beginners nog al eens over geslagen. In de rest van het voorbeeld wil ik mij concentreren op wat er mogelijk is met een database bereik en filteren.

Er is ook een functie subtotaal. In combinatie met een databasebereik en filteren kun je hier snel resultaten mee krijgen. Je kunt simpel filteren en krijgt dan de gewenste uitkomst met behulp van subtotaal. Je kunt met subtotaal niet alleen optellen maar er is een reeks bewerkingen mogelijk.

Opmaak
Het is mogelijk met goed filteren het gewenste resultaat naar een andere plaats te kopiëren en daar de opmaak te doen. Wanneer daar een print bereikt gedefinieerd wordt kan alles zo uitgeprint worden.

Filteren
Bekijk eens goed wat er mogelijk is met het standaard filter. Hier is aan te geven of het al of niet verplaatst moet worden en waar naar toe. Het autofilter volgt dan.

Beperking
Wat nu gemaakt is is ook voor iemand die een eenvoudige factuur wil maken. Het lijkt mij als de administratie groter wordt en er dus een echte database gebruikt gaat worden het filteren eerst in de database gedaan wordt en daarna per klant en per factuur in een soortgelijk iets. Het lijkt mij niet geschikt voor tientallen facturen per maand.

Meer algemeen
Mijn doel in deze draad is om een soort voorbeeld te maken door gebruik te maken van eenvoudige doch krachtige tools.

Romke
Bijlagen
voorbeeld werkblad uur berekeningRPG03.ods
Nog iets aangepast
(15.51 KiB) 210 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie