Tabellen samenvoegen tot 1 rapport

Bespreek het databaseprogramma
tommie06
Berichten: 6
Lid geworden op: do jan 07, 2016 4:37 pm

Tabellen samenvoegen tot 1 rapport

Bericht door tommie06 »

Hallo ik ben een beginnende gebruiker en ben al redelijk op weg maar het lukt mij nog net niet.
En ik wil weten of iets wel of niet kan en waar ik dan naar moet zoeken.

Wat ik wil:
Ik wil een onderdelen lijst maken met afbeeldingen van het onderdeel en de bijbehorende hoeveelheid.

Wat ik nu heb / kan maken:
1) een tabel met verschillende onderdelen met de bij behorende afbeelding. (tabel A)
2) een tabel met onderdelen+kleur met een hoeveelheid er achter. (tabel B)
3) ik kan van beide tabellen een rapport maken met afbeeldingen er bij.
4) voor beide tabellen kan ik ook een formulier maken om nieuwe data in te voeren.

In verband met de grote hoeveelheid wil ik niet bij elke regel in tabel B een afbeelding moeten invoegen.
Ik wil dus tabel B uitbreiden met een afbeelding uit tabel A. Was het alleen tekst geweest dan had ik in Excel (daar heb ik meeste ervaring mee) verticaal zoeken gedaan en zo per regel in tabel B de waarde van tabel A ingevoerd. En zo een lijst t.b.v. een rapportje gemaakt.
Echter dit gaat niet met afbeeldingen dus ik had begrepen dat ik een database moest gaan maken.

Ik heb al het nodige geprobeerd op te zoeken maar heb nog geen oplossing of een definitief 'kan niet' gevonden. Voor al die definitieve 'kan niet' is lastig te vinden dus blijven we door zoeken.

Ik hoop dat jullie mij (op weg) kunnen helpen.

Groetjes Thomas

Hieronder nog wat opmetingen ter aanvulling.
- het gaat om ca. 400 onderdelen in ca 25 kleuren.
- ik had ook begrepen dat het scheiden van de tabellen zorgt voor een reductie in opslag ruimte (400 afbeeldingen i.p.v. 10.000).
- de afbeelding is niet in kleur dus voor elke regel met een bepaald onderdeel+kleur kan dezelfde afbeelding gebruikt worden.
- de lijst heb ik momenteel in Excel staan en is ook nog wat uitgebreider en zal ook nog groter worden.
- de lijst vanuit Excel in Base zetten lukt ook.
OpenOffice 4 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Tabellen samenvoegen tot 1 rapport

Bericht door RPG »

Hallo

Ik begrijp dat het over een rapport gaat in Base. Ik ga er vanuit dat er gewerkt wordt met de rapport-generator nieuwe stijl. Herkenbaar aan de kleurtjes tijden het ontwerpen.

Welke rapport generator er ook gebruikt wordt, er kan maar met een enkele tabel gewerkt worden. De werkwijze is dus: maak eerst een tabel met alle gegevens. Zorg later dat alles getoond wordt op een wijze die gewenst wordt.

De nieuwe stijl rapport generator kent allerlei functie die het mogelijk maken om iets te tonen. Feitelijk wordt dan die ene grote tabel weer ontleed in allerlei onderdelen. Dit heet dan groeperen. Je moet dan echt goed kijken naar de verschillende eigenschappen.

In libreOffice zit de rapport generator standaard ingebouwd en ook de helpfile daarvan of althans een deel

Hier staat een handleiding.

Ik zou niet gelijk beginnen met alle gegevens maar eerst met een klein deel. Dit laat zich gemakkelijk uitfilteren. Het kleine deel moet natuurlijk wel alle moeilijkheden bevatten.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
tommie06
Berichten: 6
Lid geworden op: do jan 07, 2016 4:37 pm

Re: Tabellen samenvoegen tot 1 rapport

Bericht door tommie06 »

Je hebt het helemaal goed.

Ben inderdaad begonnen met 6 regels.
Rapport maken doe ik inderdaad met een rapport-generator-nieuwe-stijl en dat werkt goed.
Nu je het zegt kan je inderdaad maar vanuit 1 tabel tegelijk een rapport maken.
Ik wil dus tabel B uitbreiden met een afbeelding uit tabel A.
.

Dus mijn vraag moet zijn:
Hoe kan ik van de twee tabellen 1 maken? Zodat achter elk onderdeel ongeacht de kleur dezelfde afbeelding staat. Welke uit tabel A gehaald kan worden. Daar staat achter elk onderdeel een afbeelding (en elke onderdeel staat hier maar 1 keer in).

Hieronder een tijdelijke downloadlink met een voorbeeld bestand.
http://we.tl/KymlZiMZ2v (is tot 13-01-2016 geldig)

Ter aanvulling:
De afbeeldingen die ik wil gaan gebruiken staan op internet.
OpenOffice 4 op Windows 10
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Tabellen samenvoegen tot 1 rapport

Bericht door eremmel »

De reactie van Romke, dat de tabellen niet te combineren zijn, geldt alleen als je Base koppelt aan een Calc bestand.
Ga je een echte database gebruiken, dan kun je wel de data in twee (of meerdere) tabellen opslaan. Dit geeft je dan de gewenste data reductie. Je kunt dan een query maken die de verschillende gegevens combineert en daarvan weer een rapport.

P.S.
Ben je het engels redelijk machtig, kijk dan op het engelstalige forum en zoek naar 'Base store images'

Groet, Erik
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
tommie06
Berichten: 6
Lid geworden op: do jan 07, 2016 4:37 pm

Re: Tabellen samenvoegen tot 1 rapport

Bericht door tommie06 »

Ben je het engels redelijk machtig, kijk dan op het engelstalige forum en zoek naar 'Base store images'
Engels ben ik niet heel erg machtig maar ik ga hier eens naar zoeken.

De tabellen staan alleen in OOBase. Ik heb niets gekoppeld met OOCalc.

Ik zal dus een Query gaan proberen te maken om de twee tabellen te combineren.

Bedankt.
Ik laat wel weten of het gelukt is.

Groet
Thomas
OpenOffice 4 op Windows 10
tommie06
Berichten: 6
Lid geworden op: do jan 07, 2016 4:37 pm

Re: Tabellen samenvoegen tot 1 rapport

Bericht door tommie06 »

Volgens mij is het gelukt. :D

Ik heb de volgende query toegepast:

SELECT
"Tabel B"."onderdeel nummer",
"Tabel B"."Kleur",
"Tabel A"."Onderdeel nummer overzicht",
"Tabel A"."Afbeelding overzicht"
FROM
"Tabel A",
"Tabel B"
Where
"Tabel B"."onderdeel nummer" = "Tabel A"."Onderdeel nummer overzicht"

Hierdoor wordt in de query tabel B uitgebreid met de kolommen van tabel A.
De waarde in de 2 toegevoegde kolommen is nu afhankelijk van de waarde in kolom "Tabel B"."onderdeel nummer".
Eigenlijk het verticaal zoeken in Excel waar ik naar opzoek was. Voordeel van OOBase is nu voor mij dat ik afbeeldingen als resultaat van het verticaal zoeken kan gebruiken. Wat in Excel niet kan.

Rapport komt er nu ook uit zoals ik wil (qua info). Nu eens naar de opmaak kijken.
Ook zag ik iets voorbij komen over afbeeldingen niet opslaan in OOBase maar een URL gebruiken om de afbeelding op te halen.
Is dit makkelijk te doen en heeft dit veel toegevoegde waarde qua bestandsformaatreductie?

Bedankt voor het helpen.
OpenOffice 4 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Tabellen samenvoegen tot 1 rapport

Bericht door RPG »

Hallo

Het is mooi dat het eerste deel goed gegaan is. De gedownloade database werkte bij mij niet. Maar ik denk dat het zelf doen soms ook meer leert. Aanwijzingen van anderen helpt wel om het iets te versnellen.

Ik denk dat het beter is om de foto's op te slaan als url. Het is niet nodig om een volledige padnaam op te geven. Het mag relatief zijn ten opzichte van het database document.

Ik heb een =13&sc=1&sf=all&sr=topics&sk=t&sd=d&st=0&ch=300&t=0&submit=Search]zoekactie gedaan op het Engelse forum met twee dingen:
a) Pictures
b) auteur :Villeroy
Helaas wordt de link niet mooi weer gegeven.

Dit heb ik er uitgezocht als voorbeeld. Villeroy geeft op elk gebied van vragen die in verband staan met OpenOffice heel goede antwoorden. Het doorlezen geeft vaak kennis waar nog niet aan gedacht is. Maar het is bijna altijd leesbaar voor beginners.

Forum tutorials
Op het Engelse forum staan ook tutorials mooi gerangschikt.

Bestandsreductie
Het beste blijft om de foto's in een submap te plaatsen waar ook het database document is. Een ander belangrijk punt is dat er beter niet met een embedded database gewerkt kan worden. Zie tutorials op het Engelse forum voor base. Er kan wel van afgeweken worden maar dan dient men toch wel een goede basis kennis te hebben van de programma's waar op dat moment mee gewerkt wordt. Ik heb zelf het idee dat er ook gewaakt moet worden dat er niet teveel foto's tegelijk geladen moeten zijn in het computer geheugen. Ik denk dat de computer instabiel wordt. Waar de grens ligt is voor elke computer mogelijk verschillend.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Tabellen samenvoegen tot 1 rapport

Bericht door RPG »

Hallo

https://forum.openoffice.org/en/forum/v ... t=pictures

Nog een ander voorbeeld van Villeroy.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
tommie06
Berichten: 6
Lid geworden op: do jan 07, 2016 4:37 pm

Re: Tabellen samenvoegen tot 1 rapport

Bericht door tommie06 »

Dank, ik ga er eens mee stoeien.

En inderdaad, doen is leren.

Alvast bedankt voor de hulp en dauw in de goede richting.
OpenOffice 4 op Windows 10
tommie06
Berichten: 6
Lid geworden op: do jan 07, 2016 4:37 pm

Re: Tabellen samenvoegen tot 1 rapport

Bericht door tommie06 »

Alles is gelukt.

Ben momenteel de database aan het bouwen.

Rapport uitdraaien met een afbeelding die op een externe locatie is opgeslagen is uiteindelijk redelijk simpel te doen.
Menu Invoegen / Besturingselementen rapport en dan afbeelding kiezen. En een vakje tekenen waar je de afbeelding wilt hebben.
Vervolgens rechter muis => eigenschappen.
En in het tabje gegevens bij gegevensveld de kolom uit je tabel/query kiezen met een URL of bestandslocatie.

Voorwaarde wel dat:
- je een report builder gebruikt die met afbeeldingen om kan gaan.
- de URL of bestandslocatie opgeslagen is als een MEMO [LONGVARCHAR].

Allen bedankt voor de hulp.
OpenOffice 4 op Windows 10
Plaats reactie