overnemen keuze uit listbox in tabel (BASE)

Bespreek het databaseprogramma
argonaut
Berichten: 4
Lid geworden op: do nov 19, 2015 9:23 pm

overnemen keuze uit listbox in tabel (BASE)

Bericht door argonaut »

In een database wil ik de gegevens uit een tabel via een keuzelijst overnemen in een andere tabel (waarmee een relatie bestaat).
Het lukt mij niet om de velden uit een tabel (eigenschappen = Mainform_Grid) te zien / aan te passen.

De bedoeling is om uiteindelijk voor een vrijwilligersorganisatie een administratie te maken (leden, wensen van leden, vrijwilligers, categorie wensen, enz )
Opzet database en forms (niet werkend) beschikbaar.

Graag hulp .
Bijlagen
wbl.odb
(122.52 KiB) 210 keer gedownload
LibreOffice 5.0.3.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: overnemen keuze uit listbox in tabel (BASE)

Bericht door RPG »

Hallo

Maak eerst een listbox met een wizard. Wanneer de listbox in een grid nodig is copieer dan delen, de query, naar de listbox in de gridcontrol.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
argonaut
Berichten: 4
Lid geworden op: do nov 19, 2015 9:23 pm

Re: overnemen keuze uit listbox in tabel (BASE)

Bericht door argonaut »

Bedankt voor dit snelle antwoord. Maar . . . hoe kom ik in de grid-control ?
Bij een grid krijg ik geen tabblad "gegevens".
Argonaut (Hans)
LibreOffice 5.0.3.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: overnemen keuze uit listbox in tabel (BASE)

Bericht door RPG »

Hallo

Het lijkt mij dat de vraag niet klopt met wat ik zie in het formulier Bieders. Ik ga er vanuit dat de vraag daar over gaat want dat is niet zo duidelijk.

Ik heb het idee dat de opzet nog al verkeerd gekozen is voor dat formulier. Het betekent overigens niet dat ik iets beters weet. Ik ben niet geheel zeker maar voor zover ik weet hebben relaties in een database geen betekenis voor formulieren en queries. Relaties zijn wel belangrijk in een database. Het is ook wel zo dat de relaties vaak en misschien wel altijd automatisch worden aangegeven bij het ontwerpen van een query. Dat betekent weer niet dat het altijd verstandig is om het te accepteren misschien moet het aangepast worden.

Formulieren zoals gezien in de form navigator zijn voor mijn gevoel veel programmeer elementen. Dit in combinatie met de besturingselementen. De basis voor een formulier is altijd een query of tabel waarvan de gegevens getoond worden in de besturingselementen.

In een listbox die gebruikt wordt voor een database is het niet mogelijk om meer dan een enkele keuze te doen.

Er wordt een combobox, keuzevak , gebruikt en ik denk dat dat een keuzelijst, listbox, moet zijn.

Ik zou eerst een beetje spelen met het maken van een los-staande listbox, keuzelijst, in een formulier. Maak enkele simpele tabellen zowel met namen als identifiers. Ik zou die listbox in het begin maken met de wizard ingeschakeld. Kijk dan wat de listbox toont en bewaard.
Maar . . . hoe kom ik in de grid-control ?
Bij een grid krijg ik geen tabblad "gegevens".
Klik of klik twee keer of met de rechter muis knop. Een grid is een verzameling controls, besturings elementen.


Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
argonaut
Berichten: 4
Lid geworden op: do nov 19, 2015 9:23 pm

Re: overnemen keuze uit listbox in tabel (BASE)

Bericht door argonaut »

alweer bedankt voor de hele snelle reactie.
voor mijzelf: 10 jaar geleden gewend aan access en dBase. Nu voor het eerst in LibreOffice.
De organisatie gaat over het elkaar helpen. Leden hebben wensen die worden uitgevoerd door andere leden. De administratie betreft de leden, de wensen en de uitvoering hiervan.
Vanuit het verleden ga ik er vanuit dat relaties in de database heilig zijn, hieraan moet altijd worden voldaan (anders is de database niet consistent).
Binnen die database zijn er velden die meerdere malen gebruikt worden: leden kunnen zijn vragers van wensen maar ook uitvoerders van die wensen. Vanuit de tabel leden worden de lidgegevens dus meerdere malen gebruikt in de tabel wensen. Verder zijn de wensen gecategoriseerd in groepen. Bieders (uitvoerders van wensen) zijn bereid om één of meerdere categorieën wensen uit te voeren.
Als de huidige gekozen opzet verkeerd is, hoe zou dit beter kunnen ? ? ? ?
Hans (Argonaut)
LibreOffice 5.0.3.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: overnemen keuze uit listbox in tabel (BASE)

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb ook naar de tabellen gekeken. Ik denk dat het verstandig is om elke tabel een Primary key te geven met een auto value. Voor de tabel RelLidVraag moet die PK boven op de andere twee waarden komen.

Jouw vraag over mijn idee kan ik niet zo duidelijk beantwoorden. Ik ben geen database ontwerper maar hobbyiest. Daarom ook het advies om eerst te leren spelen met listboxen en tabellen. Voor zover ik weet kan zo'n samengestelde tabel als RelLidVraag pas in gevuld worden nadat eerst de twee tabellen zijn ingevuld die je wilt samenvoegen. Dus maak eerst twee formulieren voor: leden en wensen. Daarna kan pas de verbinding gemaakt worden. Je zult zelfs de formulieren en listboxen moeten herladen(refresh).
Vanuit het verleden ga ik er vanuit dat relaties in de database heilig zijn, hieraan moet altijd worden voldaan (anders is de database niet consistent).
Binnen die database zijn er velden die meerdere malen gebruikt worden: leden kunnen zijn vragers van wensen maar ook uitvoerders van die wensen.
Relaties zijn wel heilig maar ze verschijnen niet altijd automatisch in een formulier. Relaties moeten ook wel nageleefd worden maar het automatische gebeurd op een ander niveau voor zover ik weet. Het is ook zo dat er fouten optreden wanneer er gezondigd wordt tegen ingestelde relaties.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
argonaut
Berichten: 4
Lid geworden op: do nov 19, 2015 9:23 pm

Re: overnemen keuze uit listbox in tabel (BASE)

Bericht door argonaut »

Wat geweldig om zo hierover te kunnen praten ! Een echte conversatie ! Dank !
Ik ga (morgen) verder met deze base en jouw bijdrage. Ik vrees dat ik je nog wel eens nodig heb...
Hans (Argonaut)
LibreOffice 5.0.3.2
Plaats reactie