navigator

Bespreek de tekstverwerker
marcel0138
Berichten: 67
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:22 pm

navigator

Bericht door marcel0138 »

Ik heb een artikel als rtf bestand naar iemand gestuurd om na te kijken. Nu heeft die persoon de op en aanmerkingen aan de rechterkant in een apart kader gezet en dit heet volgens mij navigator.. De tekst in het rechter vlak kan ik niet selecteren, markeren of uit printen. Hoe krijg ik die tekst in mijn document?
OpenOffice 3.6 op Windows 8
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: navigator

Bericht door RPG »

Hallo
marcel0138 schreef:Ik heb een artikel als rtf bestand naar iemand gestuurd om na te kijken
Ik weet niet of opsturen in rtf wel zo'n goed idee is. Je zou kunnen vragen of de ander misschien ook met OpenOffice kan werken.
marcel0138 schreef:Nu heeft die persoon de op en aanmerkingen aan de rechterkant in een apart kader gezet en dit heet volgens mij navigator.. De tekst in het rechter vlak kan ik niet selecteren, markeren of uit printen. Hoe krijg ik die tekst in mijn
Volgens mij is het niet de navigator maar heeft het iets te maken met correctie

Dat valt onder:
menu --> Bewerken --> Wijzigenen --> andere opties

Ik heb niet zo'n precies idee hierover maar per opmerking kun je aangeven of je het wilt accepteren of niet. Het zou kunnen zijn dat je met dubbel klikken de tekst kunt kopieren maar dat is feitelijk niet de bedoeling. Je accepteert een wijzing of je accepteert het niet.

Ook weet ik niet of de samenwerking goed verloopt als jij werkt met OpenOffice en de ander niet. Het kan nog wel eens moeilijker worden als jij je bestand opslaat in RTF. Zolang je niet in ODF werkt doe zo weinig mogelijk opmaak in het bestand.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
marcel0138
Berichten: 67
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:22 pm

Re: navigator

Bericht door marcel0138 »

Ik sla het op als RTF omdat dan iedereen het kan lezen. Een open office document is maar voor een beperkt aantal mensen en een doc document hangt het er van af welke versie van Microsoft office men heeft. Rtf is algemeen en neutraal.
In het rechthoekige kader rechts boven staat bovenaan vet gedrukt Navigator, vandaar.
OpenOffice 3.6 op Windows 8
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: navigator

Bericht door floris v »

Waarschijnlijk zijn het notities (Invoegen - Notitie) - die worden altijd rechts geplaatst. Ik herinner me dat er een discussie is over dit probleem, maar heb nu geen tijd om hem te zoeken.
RTF wordt niet goed ondersteund door AOO, dus je gebruikt het op eigen risico. Het is beter om in Word 97/2000/XP-indeling op te slaan (zo te vinden bij Opslaan als in het venster Opslaan als. Daarvoor zijn redelijk goede import- en exportfilters.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: navigator

Bericht door RPG »

Hallo

Wat het allemaal is is niet zo duidelijk. Het lijkt mij dat de navigator je nu niet zal helpen.

Probeer : menu --> Wijzigen --> Accepteren of Annuleren

Dan komt er een popup met nog weer veel mogelijkheden. Je kunt dan kiezen voor diverse zaken. Een bepaalde mogelijk wordt niet genoemd en dat is : Met de rechter muis knop klikken op een regel en dan kiezen voor bewerken. Dan kun je de tekst kopieren.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: navigator

Bericht door RPG »

Hallo

Misschien is dit ook gelegenheid om iets dieper op zaken in te gaan.

Bij het menu staan op de eerste regel namen. Deze namen zijn maar niet zo gekozen maar duiden ook op iets.

menu --> Bewerken --> Wijzigingen
Het woord bewerken duidt al op het bewerken van het bestand waar aan gewerkt wordt. In dit geval een tekst bestand. Wijzigingen duidt op alle wijzigingen die aangebracht worden aan het bestand. De rest van die mogelijkheden onder wijzigingen is een nadere aanduiding.

menu --> Beeld -->Notitie
Het tweede woord Beeld heeft betekenis voor wat we zien. Hier kunnen we iets tonen of weghalen. In dit geval Notitie. Het heeft vaak een wel tonen of niet tonen tot gevolg. In dit geval wordt de notitie al of niet getoond.

Menu --> Invoegen --> Notitie
Het tweede woord heeft de betekenis van het invoegen van onderdelen. Je kunt kiezen in het verdere menu voor notitie. Er wordt dan de gelegenheid gegeven voor het invoegen van een notitie.

Ik weet dat het bovenstaande niet volledig is. Voor een volledige beschrijving zou ik naar de documentatie gaan. Het lijkt mij dat er twee soorten notities zijn.
a) Een notitie die verschijnt in het geel
b) Een notitie die onder de wijzigingen valt.

Ik heb geen idee over het nut van de twee verschillen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie