Muziek verzameling maken in Base

Bespreek het databaseprogramma
pinkfloyd
Berichten: 4
Lid geworden op: za aug 01, 2015 10:32 am

Muziek verzameling maken in Base

Bericht door pinkfloyd »

Hallo Allen,
Ik ben nieuw en ik probeer een muziek collectie te maken met base. Ik heb een, tot nu toe, kleine collectie gemaakt in Calc. Maar ik begrijp dat Calc daaar niet voor bedoeld is. Dat snap ik. Ik zal eerst hier neer zetten hoe het er in calc uit ziet en een, desnoods, korte beschrijving.
Kolom A; Artist / Group : Yardbirds, The
Kolom B: Titel Song : Still I'm Sad
Kolom C: Time : 02:59
Kolom D: Release Year: 1965
Kolom E: Genre : Blues Rock
Kolom F: Medium : mp3
Kolom G: Bitrate : 320 kbps
Kolom H: Size MB : 7,2
Kolom I: Country : UK

Hoe krijg ik dit in Base? Ik heb me wat ingelezen in Base en snap hoe ik tabellen moet maken, relatie moet leggen en een formulier moet maken. Quaries komt nog wel, hoop ik.
Maar wat is de beste manier? 1 tabel of meerdere tabellen?

Zoeken wil ik mij beperken tot Artist / Group , Title & Year. Deze zoek opdrachten zijn voldoende voor mij.

Wie kan mij adviseren in wat het beste is 1 of meerdere tabellen, daar draait het om, neem ik aan?

Groet: H.
OpenOffice 4.1.1op linux Mint 17.1
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Muziek verzameling maken in Base

Bericht door floris v »

Het verschil tussen Calc en Base zit vooral in de hoeveelheid gegevens. Je kunt prima met Calc werken als het aantal regels in je tabel niet meer is dan een paar honderd of duizend. Er zijn trouwens mensen die Excel 'misbruiken' voor hetzelfde soort dingen en rustig tabellen aanleggen met duizenden regels gegevens, in zakelijke toepassingen, gewoon omdat het makkelijker is die in een rekenblad in te voeren dan in een database. Een database is geprogrammeerd om snel regels terug te vinden die aan bepaalde criteria voldoen, en hoe groter de database, hoe groter de tijdwinst ten opzichte van een programma als Calc. Maar als je die tijdwinst kwijt raakt doordat het meer tijd kost om de gegevens in je database in te voeren, en je met een database moet leren werken, win je daar niets mee.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
pinkfloyd
Berichten: 4
Lid geworden op: za aug 01, 2015 10:32 am

Re: Muziek verzameling maken in Base

Bericht door pinkfloyd »

Floris V,

Bedankt voor je reactie. Het type werk laat ik aan mijn jongste dochter over, die doet dit razend snel. :D

Maar..... Hoe verder nu? Volgens mij is het handiger om 2 a 3 tabellen op te zetten.
Tabel Performers : Artist_Group - Country
Tabel Title : -Song - Time - Year - Genre
Tabel Other : Media - Bitrate - MB Size

Dat hert veel werk is, dat wist van te voren. Maar het lijkt mij toch verstandiger om dit zo op te zetten.
Dit om problemen in de toekomst te voor komen.

Gr. H.
OpenOffice 4.1.1op linux Mint 17.1
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Muziek verzameling maken in Base

Bericht door floris v »

Ik heb weinig ervaring met databases, maar ik herinner me de volgende wijze raad: de belangrijkste reden om meer dan één tabel te gebruiken is het voorkomen van redundantie. Dat wil zeggen dat je steeds dezelfde gegevens meesleept.
Kolom A; Artist / Group : Yardbirds, The
Kolom B: Titel Song : Still I'm Sad
Kolom C: Time : 02:59
Kolom D: Release Year: 1965
Kolom E: Genre : Blues Rock
Kolom F: Medium : mp3
Kolom G: Bitrate : 320 kbps
Kolom H: Size MB : 7,2
Kolom I: Country : UK
De vraag is dus wat je hier aan redundantie krijgt, en het enige dat ik kan bedenken is dat als er een vaste koppeling is tussen kolom A en kolom I, je die gegevens in een aparte tabel zou kunnen zetten als je ruimte tekort komt. Bedenk dat databases zijn ontwikkeld toen intern en extern geheugen nog schreeuwend duur waren en dat je echt op bytes moest bezuinigen. Dat is nu niet meer zo, dus je moet het niet gaan overdrijven.
Als je bij de artiest/band nog meer gegevens zou hebben, bijv. samenstelling, datum of jaar eerste optreden, enz. dan zou een extra tabel gerechtvaardigd zijn. Zoals het nu is, kun je echt het beste met één tabel werken. Je moet namelijk altijd de tabellen aan elkaar kunnen koppelen, en daarvoor heb je weer een extra veld nodig met een sleutel. Dat is de manier om fouten in te voeren.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
pinkfloyd
Berichten: 4
Lid geworden op: za aug 01, 2015 10:32 am

Re: Muziek verzameling maken in Base

Bericht door pinkfloyd »

Floris V:

Bedankt voor je moeite. Ik ga eens het een en ander proberen.

H.
OpenOffice 4.1.1op linux Mint 17.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Muziek verzameling maken in Base

Bericht door RPG »

Hallo

Ik ben het grotendeels met Floris v eens. Open Office biedt met de Base module de gelegenheid om de gegevens in Calc op te slaan en formulieren te gebruiken voor de weergave. Het geeft dan de gelegenheid om te wennen aan Base.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
pinkfloyd
Berichten: 4
Lid geworden op: za aug 01, 2015 10:32 am

Re: Muziek verzameling maken in Base

Bericht door pinkfloyd »

Hallo Allemaal,

Heb inmiddels een goed werkende database.
H.
OpenOffice 4.1.1op linux Mint 17.1
Plaats reactie