[Issue] Probleem na update LibreOffice 4.3

Bespreek de tekstverwerker
THeijm
Berichten: 17
Lid geworden op: di jul 01, 2014 3:02 pm

[Issue] Probleem na update LibreOffice 4.3

Bericht door THeijm »

Dag, Sinds ik LibreOffice heb geüpdatet naar 4.3.4.1 werkt in Writer het terugkomen op de plek waar je eerder was gebleven niet meer. Als ik een document opnieuw open, komt de cursor steeds aan het begin te staan. Erg onhandig. Weet iemand wat er tussen LO 4.2 en 4.3 veranderd is?
Laatst gewijzigd door THeijm op ma jun 08, 2015 8:15 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
LibreOffice 5.0.0.0.Beta1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Probleem na update LibreOffice 4.3

Bericht door RPG »

Hallo
THeijm schreef:Sinds ik LibreOffice heb geüpdatet naar 4.3.4.1 werkt in Writer het terugkomen op de plek waar je eerder was gebleven niet meer. Als ik een document opnieuw open, komt de cursor steeds aan het begin te staan. Erg onhandig
Bij mij is het ook zo. Ik vond op het Engelse forum de volgende draad.
https://forum.openoffice.org/en/forum/v ... r+position
Bij mij ging het nog niet werken maar ik heb nog niet alles geprobeerd. Als het belangrijk is ga eventueel terug naar een versie die goed werkt bijvoorbeeld 4.2.7

https://wiki.documentfoundation.org/Cat ... leaseNotes
Hier staan alle releaseNotes.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
THeijm
Berichten: 17
Lid geworden op: di jul 01, 2014 3:02 pm

Re: Probleem na update LibreOffice 4.3

Bericht door THeijm »

Dank voor je reactie. Merkwaardig overigens dat bij LibreOffice hetzelfde probleem voorkomt als bij Apache OpenOffice. De oplossingen op de Engelse forumpagina gaan ook allemaal over OpenOffice. Maakt dat iets uit?
LibreOffice 5.0.0.0.Beta1
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Probleem na update LibreOffice 4.3

Bericht door floris v »

Bij mij ging het goed. Misschien omdat ik al in de 3.4 4.3 serie zat. Waarschijnlijk krijg je anders problemen met het gebruikersprofiel.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
THeijm
Berichten: 17
Lid geworden op: di jul 01, 2014 3:02 pm

Re: Probleem na update LibreOffice 4.3

Bericht door THeijm »

Dag Floris, Ik weet niet wat je bedoelt met de 3.4 serie. Ik gebruik LibreOffice en heb een paar dagen geleden geüpdatet naar de nieuwe versie 4.3. Sindsdien doet die functie (wanneer je een document opnieuw opent, terugkomen op de plek waar je eerder bent gestopt) het niet meer. Ik heb zo goed en zo kwaad als het gaat alle aanwijzingen op de Engelse forumpagina gevolgd en instellingen gecontroleerd, maar zonder resultaat. Op de Engelse pagina gaat het overigens steeds om OpenOffice en niet om LibreOffice. Maakt dat geen verschil?
LibreOffice 5.0.0.0.Beta1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Probleem na update LibreOffice 4.3

Bericht door RPG »

Hallo

Er is een grote overeenkomst tussen OpenOffice.org en Libreoffice. De verschillen worden wel groter maar ik weet niet of dat ook voor dit punt geldt. Ik heb het geprobeerd met het maken van een nieuw gebruikers profiel en dat helpt mij niet.

Ik ben iemand die kiest vaak voor gemakkelijke oplossingen.

Voor bestanden waar in deze mogelijkheid belangrijk is kiezen voor een oude versie die parallel aan een nieuwe versie geïnstalleerd kan worden. Daarnaast een nieuwe versie installeren voor de nieuwe mogelijkheden als die nodig zijn.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Probleem na update LibreOffice 4.3

Bericht door floris v »

Duh, foutje, ik bedoelde 4.3.
LibreOffice en OpenOffice onthouden waar je in een document gebleven bent als je je naam invult bij Extra - Opties - Gebruikersinformatie (User data), helemaal bovenaan het lijstje. Bij een grote verandering in versie kan het gebruikersprofiel gereset worden, dan staat die naam er niet meer en onthoudt hij dus ook niets meer.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
THeijm
Berichten: 17
Lid geworden op: di jul 01, 2014 3:02 pm

Re: Probleem na update LibreOffice 4.3

Bericht door THeijm »

Dank, Floris, voor je reactie. Bij Extra - Opties - Gebruikersgegevens staan mijn Voor-/achternaam/Initialen gewoon ingevuld. En dat was ook na de update het geval. Heb je nog een suggestie waar ik zou kunnen kijken? De suggestie van Romke om twee versies te gebruiken, ga ik niet volgen, dan ga ik nog liever terug naar 4.2.7. Het gaat gewoon om een foute instelling, waarvan volgens mij alleen onduidelijk is hoe je die weer in orde moet zien te krijgen.
LibreOffice 5.0.0.0.Beta1
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Probleem na update LibreOffice 4.3

Bericht door floris v »

Kijk dan eens bij de gebruikersgegevens in het bestand zelf - bestand - Eigenschappen - Algemeen. Controleer de naam bij Gewijzigd. Die zou dan af moeten wijken van de naam in je profiel. Anders weet ik het ook niet.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
THeijm
Berichten: 17
Lid geworden op: di jul 01, 2014 3:02 pm

Re: Probleem na update LibreOffice 4.3

Bericht door THeijm »

Ja, het is frustrerend, maar ook daar staat mijn naam correct vermeld. Bij Bestand - Eigenschappen - Algemeen staat bij Gewijzigd: datum, tijd, mijn naam. Ik had het bestand al eerder opnieuw opgeslagen en het bleef correct. De oplossing moet blijkbaar wat verder weg gezocht worden. Weet jij als veelgebruiker of deze forumpagina's door mensen van LibreOffice gevolgd worden?
LibreOffice 5.0.0.0.Beta1
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Probleem na update LibreOffice 4.3

Bericht door floris v »

De Nederlandse pagina's worden sowieso minder bezocht dan de Engelse. Sla je wel als odt op of inde Word-indeling? Want dan zou het ook mis kunnen gaan.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
THeijm
Berichten: 17
Lid geworden op: di jul 01, 2014 3:02 pm

Re: Probleem na update LibreOffice 4.3

Bericht door THeijm »

Ook dat is in orde. Ik sla altijd als odt op (dat doet LO ook automatisch). Ik wacht dit weekend nog af of iemand met een oplossing komt, anders ga ik terug naar 4.2.7. Hopelijk wordt deze bug een keertje verholpen en kan ik later alsnog updaten.
LibreOffice 5.0.0.0.Beta1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Probleem na update LibreOffice 4.3

Bericht door RPG »

Hallo

Zoalng het zo werkt zoals het werkt is het misschien mogelijk om met "herinnering instellen" of te wel reminder te werken. Het is een deel van de navigator.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
THeijm
Berichten: 17
Lid geworden op: di jul 01, 2014 3:02 pm

Re: Probleem na update LibreOffice 4.3

Bericht door THeijm »

Dag, Op deze pagina (http://ask.libreoffice.org/en/question/ ... -be-saved/) vond ik de informatie dat het inderdaad een bug is die sinds LibreOffice 4.3 bestaat. De bug blijkt te zijn gerapporteerd, maar het is mij onduidelijk of er in de nabije toekomst iets mee gaat gebeuren. Weet iemand dat?
LibreOffice 5.0.0.0.Beta1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Probleem na update LibreOffice 4.3

Bericht door RPG »

Hallo

Dank voor het plaatsen van de bugmelding. Over te tijd die nodig is om de fout op te lossen kan ik niets zeggen.

De fout beschrijving is hier te vinden
https://bugs.freedesktop.org/show_bug.cgi?id=80960

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
THeijm
Berichten: 17
Lid geworden op: di jul 01, 2014 3:02 pm

Re: [Issue] Probleem na update LibreOffice 4.3

Bericht door THeijm »

Dag, Omdat het een bug betreft en het onduidelijk is, wanneer die gerepareerd zal zijn, heb ik de 4.3.4-versie verwijderd en de 4.2.7-versie geïnstalleerd. Alles functioneert als vanouds en ik kan weer een stuk gemakkelijker in mijn (lange) tekstbestanden - regelmatig 50 tot 100 pagina's tekst - werken. Dank voor alle hulp, ook al heeft het niet geholpen.
LibreOffice 5.0.0.0.Beta1
THeijm
Berichten: 17
Lid geworden op: di jul 01, 2014 3:02 pm

Re: [Issue] Probleem na update LibreOffice 4.3

Bericht door THeijm »

Deze ochtend heb ik een update gedaan van LibreOffice 4.2.8 naar 4.3.6.2, maar de bug die ik eerder signaleerde, bestaat nog steeds. Ik ga dus opnieuw terug naar de 4.2.8 versie. Wel balen dat het zolang duurt voordat deze bug verholpen is. Hij is in september 2014 al gesignaleerd (http://ask.libreoffice.org/en/question/ ... -be-saved/).
LibreOffice 5.0.0.0.Beta1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: [Issue] Probleem na update LibreOffice 4.3

Bericht door RPG »

Hallo

Voor de voortgang van deze fout kijkt op de link van bug.freedesktop.org eerder in deze draad. Als ik het goed begrijp schijnt er een oplossing te zijn in versie 5.0 van libreoffice

Ik denk dat voor het testen beter een onstabiele versie geprobeerd kan worden. Voorzover ik weet kan een onstabiele versie naast een een stabiele versie werken zonder problemen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
THeijm
Berichten: 17
Lid geworden op: di jul 01, 2014 3:02 pm

Re: [Issue] Probleem na update LibreOffice 4.3

Bericht door THeijm »

Dank Romke, voor je reactie. Op die pagina was ik inmiddels ook verzeild geraakt. Blijkbaar hebben de wanhoopskreten van een aantal gebruikers uiteindelijk geholpen, want in versie 4.4.3.1 (prerelease), die ik zojuist geïnstalleerd heb, werkt het weer. Om onverklaarbare redenen is de cursor één plekje opgeschoven, als je een document weer opent, maar dat zal me worst wezen. Ik begrijp uit de correspondentie op de door jou genoemde pagina dat de bug in eerdere versies van 4.3 en 4.4 niet gerepareerd zal worden. Als je het probleem dus verholpen wilt hebben, moet je minimaal naar 4.4.3.1 updaten.
Laatst gewijzigd door THeijm op ma jun 08, 2015 8:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
LibreOffice 5.0.0.0.Beta1
THeijm
Berichten: 17
Lid geworden op: di jul 01, 2014 3:02 pm

Re: [Issue] Cursor komt niet terug

Bericht door THeijm »

Hoe is het mogelijk!? Ik download de nieuwe (beta)versie van LibreOffice 5.0.0.0 en prompt is het oude probleem weer terug. De cursor komt niet terug op de plaats waar je bent gebleven, maar staat bovenaan de eerste pagina. Iedereen die met langere tekstbestanden werkt, weet hoe verdomd vervelend dat is. Ik ga maar weer terug naar de 4.4.3.1 versie. Met alle respect voor de ontwikkelaars is het onbegrijpelijk dat dit probleem telkens weer terugkeert.
LibreOffice 5.0.0.0.Beta1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: [Issue] Probleem na update LibreOffice 4.3

Bericht door RPG »

Hallo

Als je slecht tegen problemen kunt lijkt het mij niet verstandig om beta versies te downloaden. Ik denk dat het best is om te richten op wat LibreOffice noemt een still versie. Die heeft meestal de minste fouten. Boven alles is het belangrijk om een betrouwbare versie voor eigen gebruik te hebben. Welke versie dat is is heel persoonlijk.

Fout meldingen
Ik denk dat libreoffice bug meldingen op prijs stelt. Zeker als deze in recente beta versies zijn. Ik weet niets over fout meldingen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
THeijm
Berichten: 17
Lid geworden op: di jul 01, 2014 3:02 pm

Re: [Issue] Probleem na update LibreOffice 4.3

Bericht door THeijm »

Hmm. Ik denk prima met problemen om te kunnen gaan. Maar als het telkens weer dezelfde fout betreft die terugkeert, nadat ze eerder opgelost is geweest...
LibreOffice 5.0.0.0.Beta1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: [Issue] Probleem na update LibreOffice 4.3

Bericht door RPG »

Hallo

Het komt herhaaldelijk voor dat een bug opgelost is en later weer terug komt. Daar voor zijn beta versie. Mensen die gebruik maken van beta-versie doen er beter aan om hun problemen op de goede plaats te melden in plaats van te lopen klagen op forums. Op dit forum is niemand die enige invloed heeft op de code van Libreoffice. Degene die een bug meld op de goede plaats die heeft wel invloed. En als je in staat bent om een Beta versie te downloaden moet je ook wel kunnen vinden waar je fouten kunt melden.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
THeijm
Berichten: 17
Lid geworden op: di jul 01, 2014 3:02 pm

Re: [Issue] Probleem na update LibreOffice 4.3

Bericht door THeijm »

Het mag wel iets vriendelijker, hoor. Als je geen zin hebt om te reageren, moet je dat niet doen. Behalve 'klagen' had mijn bericht ook de bedoeling anderen op dit probleem attent te maken.
Het probleem is overigens opgelost, zoals ook anderen hebben ervaren. Zie https://bugs.documentfoundation.org/sho ... d_from=fdo comment 84-87.
LibreOffice 5.0.0.0.Beta1
cornouws
Berichten: 135
Lid geworden op: do mei 14, 2009 12:43 am
Contacteer:

Re: [Issue] Cursor komt niet terug

Bericht door cornouws »

THeijm schreef:Hoe is het mogelijk!? Ik download de nieuwe (beta)versie van LibreOffice 5.0.0.0 en prompt is het oude probleem weer terug.
Ik heb het probleem niet in een versie van 5.0.0 aangetroffen.
- altijd de meest recente LibreOffice (en soms OpenOffice) op Ubuntu -
extensies fastNAW & CT2N / https://www.mijncloudoffice.nl
Plaats reactie